دکتر محمد حسین نجفی

درمان تپش قلب یعنی شناسایی علت اولیه ایجاد ضربان سریع قلب و سپس برطرف کردن و یا بهبود آن. تپش قلب به معنای آگاهی از ضربان قلب خود است! اما آیا می‌دانید مهم‌ترین علت تپش قلب چیست؟گاهی ممکن اس بیماران پس از انجام عمل آنژیو قلب  دچار پش قلب بشوند.

حس كردن ضربان قلب

علی رغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌ قلب، این فعالیت نباید توسط خود فرد احساس ‌شود. به عبارت دیگر انسان اصلاً نباید متوجه ضربان قلب در بدن خود ‌باشد. پس هرگاه فرد احساس بکند که قلب درون قفسه ‌سینه در حال تپش می‌باشد، دچار تپش قلب شده است و ربطی به تعداد ضربان قلب ندارد.

ضربان قلب به صورت های گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می‌شود. این حالت در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه، گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان هُری می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد.

در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. این احساس همیشه به معنی سرعت بالای ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی) هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. ضربان بالای قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

تپش قلب در مردان

تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نمی‌باشد و جای نگرانی چندانی ندارد. ولی برای بیمار ممکن است این نشانه خیلی خطرناک به نظر برسد. زیرا تصور می‌کند که به دنبال تپش قلب ممکن است ایست قلبی اتفاق بیفتد و قلب از کار بیفتد. همین نگرانی و استرس باعث تحریک قلب شده و تپش قلب فرد تشدید پیدا می‌کند.

یکی از علت های تپش قلب در آقایان حالتهایی هستند که به طور طبیعی باعث تپش قلب می‌شوند. ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ اش به‌ ۱۶۰ بار دقیقه‌ یا بیشتر برسد که‌ طبیعی‌ است‌. استرس، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده تپش قلب به شمار می‌روند.

از سوی دیگر برخی ماد غذایی نیز می توانند سبب ایجاد تپش قلب شوند. چای غلیظ، قهوه تلخ و برخی سیگارها ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد نمایند. بنابراین تپش قلب در آقایان بعد از غذا می تواند گاهی طبیعی باشد.

برخی آریتمی ها مانند: فیبریلاسیون‌ دهلیزی‌، انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی تاکیکاردی یا تند ضربانی‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و ‌تند ضربانی‌ سینوسی نیز می توانند سبب تپش قلب شوند. ضربانها در تاکیکاردی یا تند ضربانی‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و ‌تند ضربانی‌ سینوسی، سریع و منظم، در فیبریلاسیون دهلیزی سریع و نامنظم و در انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی، بصورت “یک در میان” مشاهده می‌شوند.

در بعضی مواقع تپش قلب به صورت نابجا و نابهنگام بروز پیدا می‌کند که فرد احساس می‌کند قلبش هری می‌ریزد یا یک ضربه محکم به دیواره سینه او اصابت می‌کند. اگر فرد در این حالت نبض خود را گرفته باشد متوجه می‌شود که یک نبض خالی زده است. این نوع تپش قلب در اکثر موارد نشانه یکی از شایعترین آریتمی‌های قلبی به نام انقباض پیش‌رس یا زودهنگام بطنی است که اگر تعداد آن از حدی بیشتر شود ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

شاید شما در معرض ابتلا به تپش باشید اگر:

دیگر علت های تپش قلب

تپش قلب بسته به علائم و شواهد میتواند برگرفته از دلایل مختلفی باشد. مانند:

1_ علت تپش قلب در جوانان

گاهی بویژه در جوانان و بیماران مبتلا به اضطراب، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند و به دنبال علت تپش قلب هستند که اغلب در بررسی های اختلال ریتمی (مثل نوار قلب و هولتر ۲۴ ساعته) علت تپش قلب در جوانان ناشی از هیچ مشکل خاصی نبوده است.

2_ علل روحی و روانی

علت تپش قلب بسیار متفاوت می باشند. تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نیست و جای نگرانی چندانی ندارد، اما گاها ممکن است نشانه از وجود بیماری خیلی مهمی باشد. تپش قلب به تنهایی نشان دهنده هیچ گروه خاصی از اختلالات نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است.

3- علت تپش قلب در زنان

باید بدانیم که علت تپش قلب در زنان و مردان به طور کل یکسان است، اما برخی شرایط، که عامل بروز تپش قلب هستند، در زنان شیوع بیش تری دارد. مثلا کم خونی بخاطر خونریزی های ماهانه در زنان بیش تر از مردان دیده می شود پس بنابراین می تواند عامل شایع تری برای بروز تپش در زنان نسبت به مردان باشد. هم چنین میزان بروز تپش قلب های اضطرابی نیز در زنان نسبت به مردان شایع تر است. 

پرکاری تیروئید بین دو گروه تفاوت زیادی ندارد و شاید حتی در مردان شایع تر باشد. بین انواع آریتمی ها نیز تفاوت خیلی محسوسی از نظر شیوع بین دو جنس وجود ندارد. به طور کل بروز تپش قلب به معنی این است که شما بهتر است توسط یک متخصص قلب ویزیت شوید و حداقل یک بار از شما نوارقلب گرفته شود. در صورت نیاز آزمایشات بیشتری تجویز می شود.

علت تپش قلب در زنان

4_علت فیزیولوژیک یا طبیعی تپش قلب

ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه در افراد سالم شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ را به‌ ۱۶۰ بار دقیقه‌ یا بیشتر برساند که‌ البته‌ این‌ طبیعی‌ است‌ و مشکلی‌ محسوب‌ نمی‌شود. استرس، هیجان و اضطراب نیز از علل تپش قلب به شمار می روند. از سوی دیگر مصرف چای غلیظ ، قهوه تلخ و برخی سیگارها ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد نمایند.

5_آریتمی قلبی یا ضربان قلب نامنظم

توجه به الگوی تپش قلب و همچنین نبض همزمان، تشخیص را آسان می‌کند.در تمام حالتهای دیگر تپش قلب بیشتر به صورت تند زدن و شدید زدن قلب خود را نشان می‌داد و ضربان قلب منظم بود.

نبض نامنظم در حین حمله تپش قلب تقریبا همیشه دال بر آریتمی است. آریتمی‌های شایعی که منجر به تپش قلب می‌شوند، فیبریلاسیون‌ دهلیزی ‌، انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی، تاکیکاردی (تند ضربانی)‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و گاهی سینوسی ‌می‌باشند.

ضربان‌ها در تاکیکاردی یا تند ضربانی‌ فوق‌ بطنی‌ و بطنی و ‌تند ضربانی‌ سینوسی ‌، “سریع و منظم” ، در فیبریلاسیون دهلیزی ” سریع و نامنظم” و در انقباضات پیش‌رس دهلیزی یا بطنی بصورت “نامنظمی گهگاهی ” مشاهده می‌شوند.

هنگامی  که فرد به تپش قلب مبتلا می شود، احساس می‌کند قلبش می‌ریزد یا یک ضربه محکم به دیواره قفسه سینه اصابت می‌کند. اگر فرد در این حالت نبض خود را گرفته باشد متوجه می‌شود که یک نبض خالی زده است. این نوع تپش قلب در اکثر موارد نشانه یکی از شایعترین آریتمی‌های قلبی به نام “انقباض پیش‌رس یا زودهنگام بطنی” یا (PVC) است که اغلب در افراد سالم دیده شده و مهم نمی باشد اما اگر در فردی با بیماری قلبی شناخته شده تعداد آن از حدی بیشتر شود ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

درمان تپش قلب

در مواردی‌ که‌ حمله‌ تند ضربانی‌ تکرار می‌شود، امکان‌ دارد یک‌ یا چند دارو برای‌ کنترل‌ ضربان‌ قلب‌ تجویز شوند. در مواردی که علت تپش قلب، آریتمهای قلبی باشد، داروهایی مانند دیگوکسین، کینیدین‌، مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیم، پروکاینامید و داروهای ضد‌ بتا آدرنرژیک‌ تجویز می‌شوند. در آریتمی‌ها اگر ضربان‌ قلب‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز گردانده‌ نشود، امکان‌ دارد نارسایی‌ احتقانی‌ قلب، حمله‌ قلبی، یا سکته قلبی، که‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازند، رخ‌ دهند.

گاهی نیز لازم می‌شود که برای درمان تپش قلب در بیماران دچار برادی کاردی (ضربان قلب پایین)، دستگاهی به نام ضربانساز قلب (Pace maker) در سینه بیمار جاسازی شود تا در مواقع ضروری ضربان قلب بیمار را تنظیم نماید. ندرتاً استفاده‌ از شوک‌ الکتریکی‌ جهت خاتمه به آریتمی لازم می‌شود.

اصول درمان تپش قلب بر حذف عامل بوجود آورنده (دارو ، تنباکو ، قهوه ، چای و الکل)، تشخیص علت تپش قلب، درمان بیماریهای همراه (پرکاری تیروئید ، افت قند خون ، علائم یائسگی و اضطراب) و  آریتمی های خاص تشخیص داده شده، استوار است. در اکثر موارد با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، پرهیز از استرسها و هیجانات و انجام ندادن فعالیتهای ورزشی نامتناسب، علت تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

به منظور خاتمه دادن برخی آریتمی باز چرخشی، گاهی مانورهای واگی متعدد توسط پزشک یا توسط فرد آموزش دیده انجام می‌شود که با تحریک عصب واگ باعث برگشت تپش قلب در بعضی از آریتمی‌ها ‌شوند مثل:

-ماساژ ناحیه‌ کاروتید گردن‌ (البته‌ منوط‌ به‌ اجازه پزشک و این‌ که‌ روش‌ انجام‌ بدون‌ خطر این‌ تکنیک‌ را فرا گرفته‌ باشید.)
-نگاه‌ داشتن‌ نفس‌ به‌طور کوتاه‌مدت‌
-سرفه پی‌در‌پی
-نیشگون‌ گرفتن‌ از پوست‌ بازو به‌ قدری‌ که‌ باعث‌ درد شود.
-زدن‌ آب‌ سرد به‌ صورت ‌، فرو بردن‌ سر در آب‌ سرد به‌ مدت‌ کوتاه‌ ، یا دوش‌ سرد بطوری‌ که‌ آب‌ سرد روی‌ سر بریزد.
-مانور والسالوا: در بینی‌ و دهان‌ خود را بگیرید و سعی‌ کنید در همین حال به‌ هوا را از بینی‌ خارج‌ کنید بطوری‌ که‌ احساس‌ کنید پرده‌های‌ گوش‌ به‌ سمت‌ بیرون‌ حرکت‌ می‌کنند.

درمان دارویی تپش قلب

در مواردی‌ که‌ حمله‌ تند ضربانی‌ تکرار می‌شود، امکان‌ دارد یک‌ یا چند دارو برای‌ کنترل‌ ضربان‌ قلب‌ تجویز شوند. در مواردی که علت تپش قلب، آریتمهای قلبی باشد، داروهایی مانند دیگوکسین، کینیدین‌، مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیم، پروکاینامید و داروهای ضد‌بتا آدرنرژیک‌ تجویز می‌شوند. در آریتمی‌ها اگر ضربان‌ قلب‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز گردانده‌ نشود، امکان‌ دارد نارسایی‌ احتقانی‌ قلب ، حمله‌ قلبی ‌، یا سکته قلبی، که‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازند، رخ‌ دهند.

گاهی نیز لازم می‌شود که برای درمان تپش قلب در بیماران دچار برادی کاردی (ضربان قلب پایین)، دستگاهی به نام ضربانساز قلب (Pace maker) در سینه بیمار جاسازی شود تا در مواقع ضروری ضربان قلب بیمار را تنظیم نماید. ندرتاً استفاده‌ از شوک‌ الکتریکی‌ جهت خاتمه به آریتمی لازم می‌شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

3.2/5 - (19 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید ممنون از اینکه وقت میزارید.
    من یه خانم ۲۳ ساله هستم که تقریبا ۶ ماهی میشه که تپش قلب های شدیدی رو تجربه میکردم به حدی که تا ۲۰۰ یا حتی بیشتر بالا میرفت رفتم دکتر نوار قلب و اکو قلب انجام دادم همینطور هولتر ۲۴ ساعته بهم گفتم اکو و نوار قلب سالم و بدنت کم اب و داخل هولتر هم تاکی کاردی معمولی نشون میده
    به من قرص بیزوپکس ۲و نیم دادن تا یک ماه استفاده کنم تپش قلب هام بهتر شد و دفعاتش کمتر تا اینکه بعد قطع قرص ها حدودا دوماه بعد دوباره تپش قلب هام برگشت اما دفعاتش کمتر شدن بعضی اوقات باشدت خیلی زیا مثلا ۲۱۰ تا بعضی اوقات شدتش کمتر تا ۱۳۰ تا و بیشتر بعد از خوردن ناهار و شام و همینطور حین خواب بعد از ظهر و بعد بیدار شدن صبح از خواب . تپش قلب دارم
    الان هم با کوچکترین تعییر حالت مثل بلند شدن یا پهلو به پهلو شون تپش میگیرم نه به شدت زیاد مثلا ۱۲۰ و حدیدا هم وقتی بلند میشم قفسه سینم انگار میریزه پایین
    الان دکتر به من گفتن پروپانول۱۰ مصرف کن صبح و شب اما زیاد تاثیری نداره
    بعضی اوقات هم اگر مدت طولانی بشینم استخوان قفسه سینم درد میگیره
    حالت تهوع ندارم
    اما سرگیجه به ندرت دارم خیلی کم شاید در ماه دودفعه خیلی کوتاه سرم گیج بره
    دکتر به من گفت اگر میخوای ببینی از چی هست باید بری دکتری که با فرکانس تپش قلب رو هدایت میکنن
    ممنون میشم راهنماییم کنید که مشکل قلبی خاصی دارم یا نه چون خیلی تپش قلب ها اذیتم میکنه دیگه خیلی از کار های روز مره رو به خاطر این موضوع کم کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید این طپش هایی که می گویید به احتمال زیاد منشا اضطرابی دارد و مورد مهمی نیستند ولی همان طور که گفته اند اگر خیلی اذیت می کند و زیاد تکرار می شود و به پرانول هم جواب نمی دهد تصمیم بهتر مشورت با یک متخصص الکتروفیزیولوژی است تا ایشان اگر صلاح دیدند با کمک روش های خاص منشا ابن طپش را پیدا کنند
  • تصویر کاربر Amir جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دیابت نوع ۱ دارم ۱۸ سالمه چند روز پیش بهتون پیام دادم راجب تپش قلب کوبنده دارم و شدید گفتین اضطرابیه ولی یه نوار قلب بگیرین .من به متخصص مراجعه کردم و نوارقلب دادم ولی موقع نوار قلب خیلی استرس داشتم ضربان ۱۴۱ بود بعد اکو شدم که تشخیص دادن افتادگی خفیف میترال دارم و گفتن دریچه سه لختی خیلی کم خون پس میزنن .الان قرص پرانول ۱۰ یکی صبح یکی شب دادن و دیازپوکسایدم شبی یک عدد بعد وقتی شب پرانول میخورم وبعد از چند ساعت دیازپوکسایدو میخورم قفس سینم سنگین میشه و بزوز نفس میکشم.به نظرتون چکار کنم و تا کی باید این قرص هارو مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها هیچ کدام خطر ندارد برای یک دوره ی سه ماهه دارو استفاده کنید. نگران هم نباشید یک تست تیرویید هم بدهید
  • تصویر کاربر صادق سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده 26 ساله و اقا هستم چندین ساله این علائم رو دارم
    1- درد پشت شانه سمت چپ (سوزش و یخ زدگی)
    2- انتقال درد به بازو سمت چپ
    3- احساس سوزش و سردی در نوک انگشتان دست سمت چپ
    4- ضربان قلب و کوبش محکم به طوریکه در کل بدنم میتونم احساسش کنم به طور واضح
    جناب دکتر بنده تا الان بیخیال بودم میشه درباره علائم راهنمایی کنید؟؟ ایا مراجعه به پزشک قلب ضروری است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      به نظر در سن شما این علایم مسایل مهمی نیستند ولی محض اطمینان پیشنهاد میکنم یک اکو و نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ممنون بابت وقتی که بی منت در اختیار بیماران میگذارین
    من ۳۷ سالمه تقریبا ۱۰ ساله به طور منظم تمرین بدنسازی می‌کنم به صورت آماتور به خاطر کرونا داخل خانه با دمبل و هالتر تمرین میکنم الان حدودا یکماهه بعد تمرین احساس درد پشت بازو سمت چپ و گردن می‌کنم و شب ها با تپش قلب از خواب میپرم و این حالت تا یکی دو روز باهام هست ولی در حین تمرین مشکلی ندارم میخواستم راهنماییم کنین لطفا چون یک هفته که تمرین نمیکنم عذاب وجدان می‌گیرم و از نظر روحی به هم میریزم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بعید است اینها نشانه ی بیماری قلبی باشد و بیشتر نشانگر دردهای عضلانی و اسکلتی است ولی محض اطمینان یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر سادات یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام دختری17ساله دارم که چند سال هست ناخنهای پاهایش حدودا رنگ کبودی دارم و یک انکشت دستش هم یک خط کبودی دارد آزمایش هم داده خیلی کم.. کم خونی داشت.تازگی ها یک یا دو بار در روز تپش قلب میگیره به طوری که با دست لمس میشود..در ضمن خیلی استرسي هست.کنکوری هست..آیا لازم هست دکتر ببرمش ....آیا استرس باعث کبودی ناخن ها میشود..ممنون میشم مرا راهنمایی کنيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      به نظر نمی اید خیلی مورد مهمی باشد ولی با این شرایط پیشنهاد من این است یک متخصص قلب بیینند و اکو کنند تا خیالتان راحت شود
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان خسته نباشید
    ببخشید من از بچگی وقتی یکار سنگین م۳ بلند کردن وسیله ای و بالا بردن از پلها رو انجام بدم دقیقا زیر جناغ سینم یدفعه انگار ی چیزی خالی میشه و قلبم سرعتش کم و با فشار میزنه و عرقم میشینه و کل بدنم سست میشه و با چندقیقه استراحت خوب میشم
    اینم بگم که ۲۹ سالمه و ورزشکار هم هستم که در باشگا بعد گرم کردن بدن هیچوقت این اتفاق نمیوفته برام ولی یدفعه تحرک سریع داشته باشم با ی وزنه اینجوری میشم دلیلش چی میتونه باشه مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      به نظر نمی رسد مشکل خیلی جدی باشد به خصوص اگر حین ورزش درد و سوزش ندارید یعنی احتمال مشکل قلبی بسیار پایین است و بیشتر دردهای عضلانی مطرح می شود ولی توصیه می شود محض اطمینان یک بار نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه پسر 16 ساله هستم که چند ماه تپش قلب و احساس نامفهوم مثل احساس اضطراب در سمت چپ قفسه سینه احساس می کنم دکتر قلب رفتم و اکو شدم و نوار قلب و آزمایش خون هم دادم گفتن مشکلی نداری اما در برگه اکو نوشتن tr وmild mr برام پروپرانول و سرترالین نوشتن اما بازهم همون احساس اضطراب در قفسه سینه احساس میکنم اکو قلب رو براتون فرستادم لطف کنید بررسی کنید در ضمن از نظر خانواده دارای مشکلات قلبی هستیم و من خیلی نگرانم همچنین یه تست ورزش هم نوشتن که مطمئن بشم ولی هنوز نرفتم ویه سوال دیگه ممکنه از فشارخون باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      این mild mr و tr اصلا مشکل مهمی نیست و کلا فراموش کنید، شما در حال حاضر اکوی سالمی دارید، اگر خیلی نگران هستید تست ورزش را انجام دهید و اصلا هم نگران نباشید، سن شما سن بیماری قلبی نیست و علایم شما بیشتر منشا اضطراب و استرس دارد، فشارخونتان را هم اندازه بگیرید اگر زیر 14 بود که هیچ جای نگرانی نیست
    2. تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      آخه آقای دکتر هر کاری میکنم مشکلم حل نمیشه چند بار به قدری برای این موضوع اضطراب داشتم که خون از بینی اومد و پدرم نصف کاپتوپریل 25 رو داد و حالم خیلی بهتر شد دکتر هم که میرم همیشه بالای 14 هست ولی پزشک میگه که ترس از دکتره درسته استرسی هستم ولی واقعا بعضی وقت ها بدن دلیل احساس اضطراب در سمت چپ قفسه سینه حس می کنم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      برای فشار بهتر است بکبار هولتر فشار ببندید، اینکه واقعا فشارتان بالاست یا نه انجا مشخص می شود، هم چنین برای اضطراب با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید بد نیست، خیلی می توانند به کاهش این دردها در افرادی که منشا قلبی ندارند کمک کنند
    4. تصویر کاربر محمدرضا یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی شما
      آقای دکتر اگه در تست ورزش هیچ مشکلی نباشه یعنی ممکنه اون Mr و tr mild رو دکتر به اشتباه تشخیص داده باشه چون موقع اکو به شدت استرس داشتم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ان mild mr و mild tr که اصلا ربطی به تست ورزش ندارد. این دو مورد هم به شدت خفیف هستند و اصلا اهمیتی ندارد، هیچ علامتی هم نمی دهد نگرانش نباشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ریحانه چهارشنبه ۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با عرض سلام دخترم ۱۰ سالشه دو هفته پیش تب ۳۸ درجه داشت(کل خانواده علایمی مشکوک به کرونا داشتیم ) البته آزمایش خون چیزی نشان نداد . یک روز قبل از درد قفسه سینه کمی شکایت داشت الان هم با هر حرکتی قلبش تندتند میزنه و باید مدام دراز بکشه .گهگاه درد پهلو هم داره ممنون میشم من را راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر طپش قلب و دردسینه دارند پیشنهاد می شود ازشان یک نوارقلب بگیرید، احتمال اینکه مورد مهمی باشد زیاد نیست ولی بهتر ایت خیالتان راحت شود، خود بیماری میتواند مسوول تمامی این علایم باشد
  • تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با عرض سلام حضور شما جناب آقای دکتر عزیز.
    آقای دکتر من دختری ۲۶ ساله هستم و حدود ۴ سال پیش با اکو متوجه افتادگی دریچه میترال و نارسایی خفیف شدم.
    جناب دکتر من‌ واقعا از تپش قلب و تنگی نفس خسته شدم بلافاصله بعد از کار کردن وعصبی شدن دچار تپش شدید و تنگی نفس میشم.
    اما الان مدتیه تپش قلبم اصلا قطع نمیشه و حتی با خوردن پروپرانول هم احساس آرامش نمیکنم با توجه به صحبت های شما در برنامه ی طبیب دقیقا موقع تپش به دکتر مراجعه کردم و نوار گرفتم ولی گفتن نوار مشکلی نداره
    امکانش هست بیماری قلبی دلیل این حالت ها باشه و یا پیشرفت کرده باشه؟
    آقای دکتر تپش واقعا امانم رو بریده و ترس ایست قلبی واقعا منو مضطرب کرده و دکتر هم‌میگه چیز مهمی نیست متاسفانه تهران نیستم که حضوری مزاحم شما بشم
    ممنونم از پاسختون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید در سن شما این چنین طپش هایی شابع هستند ولی بدانید که در اکثر موارد اصلا موضوع جدی نیستندپیشنهاد من اول یک تست تیرویبد و کم خونی بدهید گاها اینها عامل طپش هستند دوم یک بار هولتر ضربان ببندید اگر طپش خطرناک باشد یا منشا اریتمی داشته باشد در این هولتر مشخص می شود سوم برای درمان استرس و اضطراب با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید چون بسیاری مواقع کلید حل مشکلات اینچینی دست انهاست
  • تصویر کاربر فریدون دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام و ادب و قبولی کار نیک و خیر خداپسندانه.
    جناب دکتر 47 سال سن و هیچ گونه بیماری تاکنون نداشته ام ، فشار خون ارثی در خونواده داریم، به تشخیص یکی از همکاران محترم شما چند ماهی هست فشار خون بالا دارم 16 (اکو و نوار پیوست )که هیچ گونه خودشو نشون نمیده، که با قرص والزومیکس پایین اومده.1- چرا مرتب احساس تپش قلب دارم ؟2- چرا مرتب نوسان فشار دارم ؟ 3- جداره قلب ضخیم شده یعنی چه؟ مضافا" اینکه از نظر فکری درگیرم. با تشکر و دعای فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر احساس طپش می کنید یک بار ازمایش تیرویید بدهید. خود استرس بالا هم می تواند طپش بدهد هم نوسان فشار خون. برای بررسی نوسان فشار هم یک بار هولتر 24 ساعته باید نصب کنید تا اگر شدت این نوسانها بالا بود دارو را تغییر داده یا داروی جدیدی اضافه کنیم. هم چنین اگر سیگار می کشید ترک کنید. داروها را سر وقت استفاده کنید، نمک و رژیم غذایی را رعایت کنید و روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. ضخبم شدن جداره ی قلب هم به علت فشاربالاست که در اکوی شما خفیف گزارش شده و با کنترل مناسب فشار خون قابل اصلاح است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر