دکتر محمد حسین نجفی

رگ های واریسی به خاطر انسداد برخی از رگ های بدن بخصوص پاها ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل درباره این بیماری و درمان آن بپردازیم.

رگ های واریسی چیست؟

به رگ های در هم پیچیده و یا بزرگ شده در بدن رگ های واریسی می گویند. هر کدام از رگ های سطحی بدن مستعد پیچیدگی و بزرگ شدن هستند اما به شکل رایج، رگ های ناحیه پا بیشتر از هر بخش دیگری تحت تاثیر قرار می گیرند. دلیل این موضوع نیز افزایش فشار بر روی رگ ها در زمان ایستادن و راه رفتن افراد است.

رگ های واریسی در بیشتر افراد در حالت رگ های عنکبوتی ( Spider veins ) هستند. رگ عنکبوتی یک نوع خفیف از رگ های واریسی است که تنها از لحاظ زیبایی و ظاهر برای افراد مشکل ایجاد می کند و عوارض دیگری ندارد. برای افراد دیگر، رگ های واریسی می توانند درد و ناراحتی ایجاد کنند. علاوه بر این گاهی اوقات رگ های واریسی زمینه ساز مشکلات جدی تر برای بیماران می شوند.

علائم رگ های واریسی

ممکن است رگ های واریسی هیچ دردی در افراد به وجود نیاورند. از جمله نشانه هایی که افراد واریس دار در بدن دارند عبارتند از:

  • رگ هایی که به رنگ بنفش تیره و یا آبی در آمده اند
  • رگ هایی که به شکل پیچیده و یا شکاف دار دیده شوند؛ این رگ ها معمولا به شکل بند و ریسمان بر روی پای افراد ظاهر می شوند.

گاهی اوقات نشانه ها و علائم دردناکی در بدن فرد ظاهر می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • داشتن حس سنگینی یا درد در پاها
  • سوزش، گرفتگی عضله، ورم و خفگی در ناحیه پایین پاهای فرد
  • افزایش درد پا پس از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت
  • حس خارش در اطراف یک یا چند رگ در ناحیه مورد نظر
  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ های واریسی بدن

واریس پا

رگ های عنکبوتی از جنبه های مختلف مشابه رگ های واریسی هستند، با این تفاوت که اندازه آن ها کوچک تر است. این دسته از رگ ها نزدیک به سطح پوست پدیدار می شوند و معمولا به رنگ قرمز یا آبی هستند.

رگ های عنکبوتی معمولا در ناحیه پا به وجود می آیند اما امکان شکل گیری آن ها بر روی صورت نیز وجود دارد. اندازه رگ های عنکبوتی معمولا متغیر بوده و شبیه به تار های عنکبوت بر روی پوست دیده می شوند.

علل ایجاد رگ های واریسی

دریچه های ضعیف و یا آسیب دیده رگ ها می توانند منجر به شکل گیری رگ های واریسی شوند. شریان ها مسئول انتقال خون از قلب به بافت های مختلف از بدن شما هستند و رگ ها نیز خون را از نواحی مختلف و ارگان ها به قلب باز می گردانند و بدین ترتیب گردش خون اتفاق می افتد. جهت بازگشت خون ناحیه پا به قلب، رگ ها باید خلاف جهت جاذبه زمین کار کنند.

در این شرایط انقباض های عضلانی در نواحی پایین پا به عنوان پمپ فعالیت می کنند و دیواره های کشسان و ارتجاعی رگ ها نیز در بازگشت خون به قلب موثر هستند. دریچه های کوچک در رگ های شما در حین انتقال خون به سمت قلب باز می شوند و سپس جهت جلوگیری از بازگشت آن به رگ بسته خواهند شد. اگر این دریچه ها ضعیف باشند و یا آسیب ببینند، امکان بازگشت خون به عقب و جمع شدن در رگ ها وجود دارد. در نتیجه رگ های مورد نظر پیچیده و یا کشیده خواهند شد.

عوامل موثر بر واریس

سن افراد

ریسک به وجود آمدن رگ های واریسی با بالا رفتن سن افراد وجود دارد. بالا رفتن سن منجر به ایجاد ساییدگی و پارگی در دریچه رگ های فرد می شود که مسئول مدیریت گردش خون در بدن هستند. در نهایت همین آسیب دیدگی و ضعف منجر به بازگشت خون به عقب و انباشته شدن آن در رگ ها می شود.

جنسیت فرد

بانوان بیشتر از آقایان مستعد بروز این شرایط در رگ های خود هستند. تغییرات هورمونی در حین بارداری، قبل قاعدگی و یائسگی می توانند فاکتور ایجاد این دسته از رگ ها باشند. چرا که هورمون های زنانه معمولا دیواره های رگ را شل می کنند. درمان های هورمونی نظیر قرص های کنترل بارداری می توانند ریسک به وجود آمدن رگ های واریسی را افزایش دهند.

رگ های واریسی پا چگونه است

بارداری

در حین دوران بارداری، حجم خون در بدن شما افزایش پیدا می کند. همین تغییر می تواند جنین رو به رشد را پشتیبانی کند اما علاوه بر آن عوارض جانبی خاصی دارد. یکی از این عوارض بزرگ شدن رگ های درون پا است. تغییرات هورمونی در حین بارداری نیز می توانند در ایجاد واریس و رگ های عنکبوتی نقش داشته باشند.

حتما بخوانید
دکتر نجفی،
چند راه ساده برای درمان واریس در دوران بارداری پیشنهاد می دهد. برای خواندن این مطلب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
درمان واریس در دوران بارداری

تاریخچه خانوادگی افراد

اگر دیگر اعضای خانواده مشکل واریس را تجربه کرده باشند، شانس بیشتری برای دیگر اعضا در بروز این مشکل وجود دارد.

چاقی زیاد

داشتن اضافه وزن می تواند فشار بر روی رگ های پا را افزایش دهد. در نتیجه احتمال پدیدار شدن رگ های واریسی وجود خواهد داشت.

ایستادن و یا نشستن برای مدت زمان طولانی

در این شرایط گردش خون در بدن شما به خوبی انجام نمی شود و در نتیجه احتمال واریسی شدن رگ ها بالا خواهد رفت.

عوارض واریس

عوارض جانبی مربوط به واریس در بدن بسیار نادر هستند اما به هر حال احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد:

زخم ها

احتمال ایجاد زخم های دردناک بر روی پوست ناحیه رگ های واریسی وجود دارد؛ بخصوص ناحیه نزدیک به قوزک پا. معمولا قبل از به وجود آمدن زخم شاهد تغییر رنگ ناحیه مربوطه بر روی پوست هستیم. در صورت بروز این مشکل حتما به پزشک مراجعه نمایید.

رگ های واریسی

لخته های خونی

گاهی اوقات رگ های عمیق در داخل پاها بزرگ می شوند. در چنین شرایطی احتمال بروز درد و یا ورم در پای مورد نظر وجود دارد. هرگونه درد و یا ورم ادامه دار را باید هر چه سریعتر از طریق پزشکان پیگیری کرد، چرا که می تواند زمینه ساز لخته شدن خون در رگ شود. به این شرایط ترومبوفلبیت ( thrombophlebitis ) می گویند.

خون ریزی

گاهی اوقات رگ های نزدیک به پوست شکافته و باز می شوند. در این شرایط معمولا خون ریزی کمی خواهید داشت. با این حال هرگونه خون ریزی را نیز باید توسط پزشک پیگیری کرد.

جلوگیری از ایجاد رگ های واریسی

راهی جهت جلوگیری کامل از ایجاد رگ های واریسی در بدن وجود ندارد. اما بهبود گردش خون و عضلات بدن می تواند ریسک واریسی شدن رگ ها خصوصا در ناحیه پا را کاهش دهد. در ادامه لیستی از راهکار های درمان خانگی و همچنین اجتناب از ایجاد واریس را آورده ایم:

  • تمرین و ورزش
  • کنترل کردن وزن بدن
  • داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا و نمک کم
  • اجتناب از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و یا کفی تنگ
  • قرار دادن پاها در حالت ارتفاع
  • تغییر مکرر نحوه ایستادن و نشستن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان واریس شامل راهکار های خود درمانی و همچنین پروسه های مخصوصی است که توسط پزشکان پیگیری می شوند تا رگ ها بسته شوند و یا با جراحی از بدن خارج گردند. راه های خانگی و خود درمانی نظیر تمرین و ورزش، بالا نگه داشتن پاها یا پوشیدن جوراب های بلند و چسبان می توانند درد ناشی از واریس را تسکین داده و از تشدید این رگ ها در داخل پوست جلوگیری به عمل آورند. اما اگر از بابت ظاهر رگ های خود احساس ناراحتی دارید و راهکار های خود درمانی نتوانستند مشکل شما را متوقف کنند، حتما برای رگ های خود واریسی به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.9/5 - (10 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام و ممنون از پاسخ سوالاتتون
    مادر من 76 سال سن داره و رگهای پشت پا خیلی عریض شدند گاهی جوراب واریس میپوشه اما از سوزش شکایت داره خواستم ببینم کاری میشود براش انجام داد؟ سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید دید ایا بیمار نارسایی کریدی هم داره یا نه

      باید بیمار معاینه و سونو شود

      مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مونس سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر مامانم مدتیه پنجه ی پاش درد میکنه جوری که نمیتونه راه بره یه دفعه عضله ی پاش میگیره
    این بخاطر واریس هس یا دیسک کمر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه بدون معاینه نمیشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام.دوهفته است ساق پاهایم درد شدید داره.به طوری که 48 ساعت نخوابیدم.البته بیشتر ماهیچه های پاهامه.طوری که از درد زیاد از داخل احساس سوزش میکنم.بیشتر پای چپمه.اگه پای چپم 100 درصد باشه درد پای راستم 20 درصده که قابل تحمله.آزمایش ادرار و خون و نوار عصب عضله دادم.همش خوب بود.ولی درد شدید دارم.شبها دردش بیشتره.موقع راه رفتن اگه سریع حرکت کنم یه خرده آروم میشه.ولی خیلی زود خسته میشم. لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه عصبی یا عروقی باشه

      باید معاینه شوید

      با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام
    خواهر من بعد از جراحی صفرا و بعد از اینکه مدتی بستری بودند ، الان پای چپ ایشان ورم شدیدی کردند که بعد از مراجعه به اورژانس تشخیص دادند که خون لخته شده است ،برای ایشان شصت عدد وارفارین تجویز شده است، جهت بهبودی کامل باید چه کنیم ؟! چه مدت دوره درمان طول میکشد ؟!
    بعد از سنوگراافی مشخص شده است در قسمت تحتانی. بدنشان لخته خون است ،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.طول دوره درمان حداقل سه ماه است

  • تصویر کاربر هیراد پنجشنبه ۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام وقت بخیر خدمت دکتر نجفی عزیز
    مدتی است که پاهای بنده دچار ورم و درد شدید بیشتر در قسمت مچ پا تا زانو شده و اغلب در غروب و شب ها شدیدتر می شود ضمن اینکه لکه ها و زخم هایی قرمز رنگ که از مچ پا شروع شده و به ران پا، زانو، پهلوها ،سینه و بقیه بدنم هم سرایت کرده. البته بیشتر این زخم ها در ناحیه پا می باشد و خارش شدید هم دارد.
    بنده سابقه دیابت نداشتم ولی با شکی که کردم با دستگاه تست قند خانگی دو بار تست گرفتم که بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ بود که بالا هست. ضمنا چند تا عکس هم از ناحیه هایی که این مشکل وجود دارد گرفتم که جهت اظهار نظر خدمتتان ارسال میکنم.
    بنده خیلی نگران هستم و منتظر نظر و مشاوره شما دکتر عزیز هستم. البته که باید وقت بگیرم و جهت معاینه دقیقتر حضورتان برسم.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید از نظر نارسایی قلب و عروق پا بررسی شوید

      ولی به نظر ضایعات کمتر عروقی هست و بعتره حتما به متخصص پوست مراجعه کنید

  • تصویر کاربر بخشنده شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حدود دو ماه هست که استنت دارویی در رگ ladگذاشته شده و مصرف پلاویکس اسپرین و لوزارتان برای کنترل فشار خون مصرف می کنم وقتی در بخش بودم گفتند ادم ریوی بینابینی داری حالا بعد از دو ماه درد به هنگام استراحت دارم باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد مداوم در حال استراحت معمولا قلبی نیست

      باید جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترنجفی باتشکرمنیست حدودیک ماهه که پاراستم دردداره هم عضله هاش هم استخوان‌ها ش درد داره نمی توانم پام خم کنم از پشت رانم تاکف پام درکل سمت راست بدنم ازگردن تاکف پادرددارم دیگه خسته شدم نمی دونم چکارکنم با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا عصب پا درگیره

      به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر