دکتر محمد حسین نجفی

رگ های واریسی به خاطر انسداد برخی از رگ های بدن بخصوص پاها ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل درباره این بیماری و درمان آن بپردازیم.

رگ های واریسی چیست؟

به رگ های در هم پیچیده و یا بزرگ شده در بدن رگ های واریسی می گویند. هر کدام از رگ های سطحی بدن مستعد پیچیدگی و بزرگ شدن هستند اما به شکل رایج، رگ های ناحیه پا بیشتر از هر بخش دیگری تحت تاثیر قرار می گیرند. دلیل این موضوع نیز افزایش فشار بر روی رگ ها در زمان ایستادن و راه رفتن افراد است.

رگ های واریسی در بیشتر افراد در حالت رگ های عنکبوتی ( Spider veins ) هستند. رگ عنکبوتی یک نوع خفیف از رگ های واریسی است که تنها از لحاظ زیبایی و ظاهر برای افراد مشکل ایجاد می کند و عوارض دیگری ندارد. برای افراد دیگر، رگ های واریسی می توانند درد و ناراحتی ایجاد کنند. علاوه بر این گاهی اوقات رگ های واریسی زمینه ساز مشکلات جدی تر برای بیماران می شوند.

علائم رگ های واریسی

ممکن است رگ های واریسی هیچ دردی در افراد به وجود نیاورند. از جمله نشانه هایی که افراد واریس دار در بدن دارند عبارتند از:

  • رگ هایی که به رنگ بنفش تیره و یا آبی در آمده اند
  • رگ هایی که به شکل پیچیده و یا شکاف دار دیده شوند؛ این رگ ها معمولا به شکل بند و ریسمان بر روی پای افراد ظاهر می شوند.

گاهی اوقات نشانه ها و علائم دردناکی در بدن فرد ظاهر می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • داشتن حس سنگینی یا درد در پاها
  • سوزش، گرفتگی عضله، ورم و خفگی در ناحیه پایین پاهای فرد
  • افزایش درد پا پس از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت
  • حس خارش در اطراف یک یا چند رگ در ناحیه مورد نظر
  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ های واریسی بدن

واریس پا

رگ های عنکبوتی از جنبه های مختلف مشابه رگ های واریسی هستند، با این تفاوت که اندازه آن ها کوچک تر است. این دسته از رگ ها نزدیک به سطح پوست پدیدار می شوند و معمولا به رنگ قرمز یا آبی هستند.

رگ های عنکبوتی معمولا در ناحیه پا به وجود می آیند اما امکان شکل گیری آن ها بر روی صورت نیز وجود دارد. اندازه رگ های عنکبوتی معمولا متغیر بوده و شبیه به تار های عنکبوت بر روی پوست دیده می شوند.

علل ایجاد رگ های واریسی

دریچه های ضعیف و یا آسیب دیده رگ ها می توانند منجر به شکل گیری رگ های واریسی شوند. شریان ها مسئول انتقال خون از قلب به بافت های مختلف از بدن شما هستند و رگ ها نیز خون را از نواحی مختلف و ارگان ها به قلب باز می گردانند و بدین ترتیب گردش خون اتفاق می افتد. جهت بازگشت خون ناحیه پا به قلب، رگ ها باید خلاف جهت جاذبه زمین کار کنند.

در این شرایط انقباض های عضلانی در نواحی پایین پا به عنوان پمپ فعالیت می کنند و دیواره های کشسان و ارتجاعی رگ ها نیز در بازگشت خون به قلب موثر هستند. دریچه های کوچک در رگ های شما در حین انتقال خون به سمت قلب باز می شوند و سپس جهت جلوگیری از بازگشت آن به رگ بسته خواهند شد. اگر این دریچه ها ضعیف باشند و یا آسیب ببینند، امکان بازگشت خون به عقب و جمع شدن در رگ ها وجود دارد. در نتیجه رگ های مورد نظر پیچیده و یا کشیده خواهند شد.

عوامل موثر بر واریس

سن افراد

ریسک به وجود آمدن رگ های واریسی با بالا رفتن سن افراد وجود دارد. بالا رفتن سن منجر به ایجاد ساییدگی و پارگی در دریچه رگ های فرد می شود که مسئول مدیریت گردش خون در بدن هستند. در نهایت همین آسیب دیدگی و ضعف منجر به بازگشت خون به عقب و انباشته شدن آن در رگ ها می شود.

جنسیت فرد

بانوان بیشتر از آقایان مستعد بروز این شرایط در رگ های خود هستند. تغییرات هورمونی در حین بارداری، قبل قاعدگی و یائسگی می توانند فاکتور ایجاد این دسته از رگ ها باشند. چرا که هورمون های زنانه معمولا دیواره های رگ را شل می کنند. درمان های هورمونی نظیر قرص های کنترل بارداری می توانند ریسک به وجود آمدن رگ های واریسی را افزایش دهند.

رگ های واریسی پا چگونه است

بارداری

در حین دوران بارداری، حجم خون در بدن شما افزایش پیدا می کند. همین تغییر می تواند جنین رو به رشد را پشتیبانی کند اما علاوه بر آن عوارض جانبی خاصی دارد. یکی از این عوارض بزرگ شدن رگ های درون پا است. تغییرات هورمونی در حین بارداری نیز می توانند در ایجاد واریس و رگ های عنکبوتی نقش داشته باشند.

حتما بخوانید
دکتر نجفی،
چند راه ساده برای درمان واریس در دوران بارداری پیشنهاد می دهد. برای خواندن این مطلب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
درمان واریس در دوران بارداری

تاریخچه خانوادگی افراد

اگر دیگر اعضای خانواده مشکل واریس را تجربه کرده باشند، شانس بیشتری برای دیگر اعضا در بروز این مشکل وجود دارد.

چاقی زیاد

داشتن اضافه وزن می تواند فشار بر روی رگ های پا را افزایش دهد. در نتیجه احتمال پدیدار شدن رگ های واریسی وجود خواهد داشت.

ایستادن و یا نشستن برای مدت زمان طولانی

در این شرایط گردش خون در بدن شما به خوبی انجام نمی شود و در نتیجه احتمال واریسی شدن رگ ها بالا خواهد رفت.

عوارض واریس

عوارض جانبی مربوط به واریس در بدن بسیار نادر هستند اما به هر حال احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد:

زخم ها

احتمال ایجاد زخم های دردناک بر روی پوست ناحیه رگ های واریسی وجود دارد؛ بخصوص ناحیه نزدیک به قوزک پا. معمولا قبل از به وجود آمدن زخم شاهد تغییر رنگ ناحیه مربوطه بر روی پوست هستیم. در صورت بروز این مشکل حتما به پزشک مراجعه نمایید.

رگ های واریسی

لخته های خونی

گاهی اوقات رگ های عمیق در داخل پاها بزرگ می شوند. در چنین شرایطی احتمال بروز درد و یا ورم در پای مورد نظر وجود دارد. هرگونه درد و یا ورم ادامه دار را باید هر چه سریعتر از طریق پزشکان پیگیری کرد، چرا که می تواند زمینه ساز لخته شدن خون در رگ شود. به این شرایط ترومبوفلبیت ( thrombophlebitis ) می گویند.

خون ریزی

گاهی اوقات رگ های نزدیک به پوست شکافته و باز می شوند. در این شرایط معمولا خون ریزی کمی خواهید داشت. با این حال هرگونه خون ریزی را نیز باید توسط پزشک پیگیری کرد.

جلوگیری از ایجاد رگ های واریسی

راهی جهت جلوگیری کامل از ایجاد رگ های واریسی در بدن وجود ندارد. اما بهبود گردش خون و عضلات بدن می تواند ریسک واریسی شدن رگ ها خصوصا در ناحیه پا را کاهش دهد. در ادامه لیستی از راهکار های درمان خانگی و همچنین اجتناب از ایجاد واریس را آورده ایم:

  • تمرین و ورزش
  • کنترل کردن وزن بدن
  • داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا و نمک کم
  • اجتناب از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و یا کفی تنگ
  • قرار دادن پاها در حالت ارتفاع
  • تغییر مکرر نحوه ایستادن و نشستن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان واریس شامل راهکار های خود درمانی و همچنین پروسه های مخصوصی است که توسط پزشکان پیگیری می شوند تا رگ ها بسته شوند و یا با جراحی از بدن خارج گردند. راه های خانگی و خود درمانی نظیر تمرین و ورزش، بالا نگه داشتن پاها یا پوشیدن جوراب های بلند و چسبان می توانند درد ناشی از واریس را تسکین داده و از تشدید این رگ ها در داخل پوست جلوگیری به عمل آورند. اما اگر از بابت ظاهر رگ های خود احساس ناراحتی دارید و راهکار های خود درمانی نتوانستند مشکل شما را متوقف کنند، حتما برای رگ های خود واریسی به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.9/5 - (10 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهره سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید یک هفته پیش به دلیل درد در بالای شکم سونو انجام دادم گفتن که همانژیوم کبد دارم الان از دیروز در ناحیه عضلات پشت پا درد دارم البته پای چپ ماهیچه به شدت درد میکنه این مربوط به چی میشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      احتمالا مشکل قلبی باعث درد پا نشده است...معاینه اندام تحتانی جهت تشخیص توصیه می شود
  • تصویر کاربر امنه پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    با سلام من ۳۰سالمه ۶سال پیش در دوران حاملگی عمل آپاندیس در ما سوم حاملگی انجام دادم در ماه ۸ام دچار خون لختگی در پای چپ شدم و دوره درمان رو در بیمارستان به مدت یه ماه در آی سی یو انجام دادن الان بعد از شش سال پای چپم هنوز ورم‌باقی مانده و داروی خاصی مصرف نمیکنم برای درمان ورم راه حلی دارین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...دچار سندروم پست ترومبوتیک بعد از لخته شده اید...استفاده از جوراب واریس و بررسی عروق پا جهت امکان مداخله درمانی...پاهای خود را در ح امکاگ آویزان نکنید و بالا نگه دارید
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی من بیشتر مواقع گرفتگی ماهیچه ساق پا دارم با درد شدید علتش چیست مرا راهنمایی کنید ممنون آیا ویتامین خاصی هست برای این مشکل
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      سلام گاهی کمبود منیزیوم عامل خست
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۴ ماه عمل باز قلب شدن ۷۳ ساله کمی دیابت دارن که قرص ملیجنت میخورن، از چند روز بعد جراحی پایی که رگ گرفتن درد میکنه احتمالاً از قرص چربی کرستور خارجی که مصرف می‌کننه. آیا امکان قطع این دارو وجود داره؟ تا چه زمان باید خورده شه؟ اگر قطع نشه با چه قرصی میشه جایگزین کرد که درد پا نداشته باشن سونو داپلر دادن چیزی نبوده
    خیلی هم پاهاشون بعد جراحی تحلیل رفته
    ممنون از پاسخگویی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      می شود قطع کرد دارو را، مدتی در حد دو هفته قطع کنید اگر درد پا بهتر شد باید با داروی دیگری جایگزینش کنیم اگر درد بهتر نشد پس مسوول این دارو نبوده و باید به دنبال بررسی علت دیگری باشیم
  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من دوسال پیش از قسمت ران پای راست یه توده چربی نزدیک غدد لنفاوی خارج شده الان خیلی ساق پای راست درد میکنه واستخوان وسط دردناک و یه قسمتش تورم داره به چه دکتری مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک سونوگرافی کنید و جراح تان ببیند
  • تصویر کاربر نوری پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    با سلام و احتراما به استحضار میرساند همسر این جانب خانمی 42 ساله می باشند که چندین سال است به بیماری اسکلرودرمی مبتلا بوده و انگشتان دست درگیر میباشد . لیکن در چند ماه اخیر پای ایشان نیز دچار مشکل گردیده و بر اثر سایش دچار زخم بر روی پا شدند که علیرغم مراجعه به پزشک روماتولوژی و متخصص پوست معالجه نگردید و در وهله آخر پزشک متخصص جراحی اعلام نمودند که ایشان دچار گرفتگی عروق پا هستند لذا از جنابعالی خواهشمند است نسبت به دادن وقت ویزیت و یا هرگونه راهنمایی دیگر مساعدت فرمایید . لازم به ذکر است ما ساکن شهر زنجان هستیم تماس 09124420254 nourifard.safy@gamail.com و safynourifard@yahoo.com
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام روز یکشنبه یا دوشنبه از مطب برای اقای دکتر خالقیان وقت بگیرین ۲۲۸۷۴۸۹۹
  • تصویر کاربر AMir دوشنبه ۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من به خلط درسام یک سال شدید یک جا نشین بودم و قبلش کیک بوکس کار میکردم و همراهش بدنسازی و یکی از افراد اونجا بم یه پودر پروتینی معرفی کرد منم استفاده کردم و حس میکردم کز کز میکنه دست و پام و بعد ۳ هفته قطعش کردم و بعد سه هفته درسارو شروع کردم و تا یک سال. حس میکردم یه چیزی با درد. از رگم عبور میکنه بعد یه مویرگ قرمز رنگی روی دوستم ظاهر می‌شد بعد چند وقت کم تخرکی رو ادامه دادم و دیدم یه سری چیز حالت گلوله با درد شدید هنگام را رفتم یا تحرک داشتن. از رگ های روی پوست روی پام عبور میکنه و بعد از اینکه دوباره کم تحرک شدم پای سمت چپم ورم کرد و یه چیزی با درد شدید از پیش غوضکم عبور میکرد و بعد از ورزش. زیاد و کم کردن وزن و یکم خودم اسپرین ۸۰ مصرف کردم بهتر شدم اما دیگه اسپرین رو قطع و اینکه دست و پام سرد میشن. بیش از حد و الان از روی دستم یه سری و روی ارنجم هم یه سری مویرگ های قرمز رنگی و روی پام و. پیش غوضک دو تا پام و پیش زانو هردو پام. حس میکنم یه چیزی با درد عبور میشه
    همکاران واسم سونو نوشت و. نتیجش این بود که استاد خفیف دارم و خود متخصص رادیو لوژی یه سری توصیه کرد و الان میخوام برا کنکور بخونم و نمیتونم زیاد ورزش کنم یا راه برم
    و قبلا اسپرین مصرف میکردم بهتر میشدم
    به نظرتون چه دارویی باید مصرف کرد؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام الان هم اسپرین موقتا مصرف کنید
    2. تصویر کاربر AMir یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      چجور باید مصرف کنم؟!
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      روزانه یک عدد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب.سال نو مبارک

    دکتر جان من 972 عمل درلینگ فمور پای راست انجام دادم که گفتن خون به پاهام نمی‌رسه.
    الان چند وقته درد شدید از زانو به پایین دارم مخصوصا سمت راست ساق پام قسمت جلو درد شدید مثل ضرب تبر دارم که واقعا عذاب آوره.کبد چرب هم هستم
    لطفاً راهنماییم کنید خیلی ممنون.

    سپاس.سال خوبی داشته باشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام معاینه نبضها در شما بسیار اهمیت داره و در معاینه متوجه میشویم شریان باز است یا خیر در صورت امکان برای معاینه اورژانسی با مطب هماهنک بفرمایین

  • تصویر کاربر Reza پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام ...من درحین پیاده روی ناگهان احساس سوزش در پشت پای راستم کردم و نتوانستم ادامه بدم...نظر شما لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه شریان یا عصب پا درگیر باشه

      بایدذمعاینه شوید

  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام. من سه ماه هست که در ناحیه ساق پا احساس درد میکنم و اون هم وقتی هست که از حالت نشسته میخوام بایستم درد خفیف داره و بعد از چند دقیقه رفع میشه.. سونو گرافی و MRI هم گرفتم چیزی مشخص نکرده.. متخصص ارتوپد رفتم و میگه از عصب سیاتیکه و دارو داده مصرف میکنم ولی تغییری ایجاد نکرده.. لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه بدون معاینه نمیشه اظهار نظر گرد

      بعد از برطرف شدن شرایط با مدارک جهت معاینه مراجعه گنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر