دکتر محمد حسین نجفی

داروی آپیکسابان جهت پیشگیری از بروز سکته مغزی یا لخته های خونی در افرادی تجویز می شود که به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا بوده و عامل آن بیماری دریچه قلب نیست. فیبریلاسیون دهلیزی بیماری است که در آن تپش قلب نامنظم بوده و احتمال تشکیل لخته و بروز سکته مغزی افزایش می یابد. از این دارو جهت پیشگیری از ترومبوز ورید های عمقی (DVT) و آمبولی ریوی در افرادی استفاده می شود که تحت جراحی تعویض مفصل ران یا زانو قرار گرفته اند. در این دو بیماری لخته خونی به ترتیب در ورید های پا و ریه تشکیل می شود.

علاوه بر موارد فوق، اپیکسابان جهت درمان آمبولی ریوی و ترومبوز ورید های عمقی نیز به کار گرفته می شود. امکان دارد پزشک پس از اتمام درمان اولیه ادامه مصرف اپیکسابان را با هدف پیشگیری از بروز مجدد این بیماری ها تجویز کند. اپیکسابان به دسته دارویی به نام مهار کننده های عامل Xa تعلق دارد. این دارو با مهار کردن یک ماده طبیعی موثر در تشکیل لخته خونی تاثیر خود را بر جای می گذارد.

قرص آپیکسابان

نحوه مصرف داروی آپیکسابان

دیگر مصارف این دارو

این دارو می تواند برای مصارف دیگر نیز استفاده شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به پزشک یا داروساز خود مراجعه فرمایید.

موارد احتیاط در مصرف داروی آپیکسابان

در صورت داشتن حساسیت نسبت به اپیکسابان یا دیگر دارو ها باید قبل از مصرف این دارو پزشک یا داروساز خود را مطلع کرد. افراد می توانند جهت بررسی حساسیت خود به مواد تشکیل دهنده این دارو، لیست این مواد را از داروساز درخواست کرده و یا در برگه راهنمای دارویی مطالعه کنند.

افراد باید دارو هایی را که در حال حاضر مصرف کرده و یا قصد مصرف آن ها را دارند با پزشک خود در میان بگذارند. از جمله این دارو ها می توان به دارو های تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های غذایی اشاره کرد. همچنین در صورت مصرف هر کدام از دارو های زیر حتما باید این موضوع را به پزشک اطلاع داد:

قرص آپیکسابان ۲/۵ برای چیست

علاوه بر موارد فوق، دارو های گیاهی مخصوصا گل راعی یا هزار چشم نیز باید به پزشک اطلاع داده شوند. امکان دارد اپیکسابان با دارو هایی تداخل داشته باشد که برای درمان سکته مغزی یا دیگر وضعیت های اورژانس فرد استفاده می شوند.

در صورت بروز موارد اورژانسی فرد یا اعضای خانواده او باید مصرف داروی اپیکسابان را به پزشک یا مسئولان بخش اورژانس اطلاع دهند. داشتن دریچه قلبی مصنوعی یا خونریزی شدید و غیر قابل کنترل در هر ناحیه از بدن را باید با پزشک در میان گذاشت.

در این موارد اغلب پزشک از فرد می خواهد که مصرف این دارو را قطع کند. ابتلا به مشکلات کلیوی، کبدی و خونریزی در گذشته یا حال باید به اطلاع پزشک برسد. همچنین، پزشک باید از بارداری، قصد بارداری یا شیر دهی افراد آگاهی داشته باشد. در صورت باردار شدن در دوره مصرف اپیکسابان باید به پزشک مراجعه نمود.

در صورت نیاز به انجام جراحی از جمله جراحی دندان باید پزشک یا دندان پزشک را از مصرف اپیکسابان اطلاع داد. امکان دارد قبل از انجام جراحی پزشک قطع مصرف دارو را از بیمار درخواست کند. در صورت نیاز به قطع مصرف این دارو به دلیل جراحی، پزشک می تواند داروی دیگری را جهت پیشگیری از تشکیل لخته های خونی تجویز کند.

پزشک زمان از سر گیری مصرف اپیکسابان را به بیمار خواهد گفت. در صورت زمین خوردن یا آسیب دیدن مخصوصا ضربه به سر باید فورا با پزشک تماس گرفت. امکان دارد معاینه پزشک ضروری باشد.

از چه دستورات غذایی باید پیروی کرد؟

تا زمانی که پزشک دستوراتی را تجویز نکرده باشد می توان به رژیم غذایی معمول خود ادامه داد.

در صورت فراموشی مصرف یک وعده چه باید کرد؟

وعده فراموش شده را باید به محض یادآوری مصرف کرد. با این حال، در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی فرا رسیده باشد باید از مصرف وعده فراموش شده صرف نظر کرد. افراد نباید جهت جبران وعده فراموش شده مقدار وعده بعدی را دو برابر کنند.

قرص آپیکسابان برای چیست

عوارض جانبی اپیکسابان

برخی عوارض جانبی این دارو می توانند جدی باشند. در صورت تجربه کردن هر کدام از این علائم، باید فورا با پزشک خود تماس گرفته یا درمان پزشکی اورژانسی دریافت کرد:

آپیکسابان یا الیکوئیس

یکی از نام های تجاری این دارو الیکوئیس است.

قرص آپیکسابان

نحوه نگهداری و دور ریختن دارو

این دارو باید در ظرف محتوی خود قرار گرفته، درب ظرف محکم بسته شده و به دور از دسترس کودکان نگه داشته شود. ظرف محتوی دارو باید در دمای اتاق و به دور از نور، گرما و رطوب بیش از حد (حمام) قرار گیرد. دارو های غیر مصرفی باید به گونه ای دور ریخته شوند که امکان مصرف آن ها توسط کودکان، حیوانات و دیگر افراد وجود نداشته باشد. با این حال باید از ریختن آن ها در دستشویی خودداری کرد. بهترین راه جهت دور ریختن این دارو تحویل آن به دارو خانه ها یا ماموران ویژه شهرداری است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان به پزشک، دارو ساز یا اداره شهرداری محل زندگی خود مراجعه کرد.

از آنجایی که بسیاری از ظروف محتوی دارو به آسانی توسط کودکان باز می شوند باید این موارد را به دور از دید و دسترس کودکان قرار داد. جهت جلوگیری از مسمومیت کودکان خردسال باید همواره درب ظروف دارویی را محکم بسته و آن ها را در محلی ایمن قرار داد. از جمله محل های ایمن می توان به مواردی اشاره کرد که در ارتفاع و به دور از دید و دسترس کودکان هستند.

مصرف بیش از حد داروی الیکوئیس

در صورتی که فرد داروی اپیکسابان را بیش از مقدار مجاز مصرف کرده و دچار تشنج، تنگی نفس یا بیهوشی شود، باید فورا با ۱۱۵ تماس گرفت. علائم مصرف بیش از حد دارو می توانند شامل موارد زیر شوند:

چه اطلاعات دیگری را باید دانست؟

3.8/5 - (32 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بیمار کرونایی هستم که آزمایش pcr دادم و جوابم منفی شده و مقدار d- dimer خونم در آزمایش جدید از ۲۱۳۰ به ۲۷۰ رسیده است دارویی که در ۱۶ روز گذشته استفاده کرده ام اپیکسابان ۲/۵ ،۱ عدد صبح و شب بوده است حالا می خواستم بدونم چون دی دایمر خونم کم شده باید مصرف دارو رو با مقدار مصرف قبلی ادامه بدهم یا نه ؟ و تا چند روز ؟ در ضمن من فاویسمی هستم.
    همچنین پدرم که دیابت نوع ۲ دارند دی دایمر قبلی شان ۱۵۰۰ بود که با ۱۸ روز مصرف اپیکسابان ۵ ٫ یکبار در روز به ۳۶۰ رسیده است در مورد ایشان چطور؟ تست کرونای ایشان هم منفی شده است.در پایان لازم ذکر کنم که پزشکان گفته که می توانم مصرف قرص را قطع کنم ولی که نباید قطع این قرص بطور ناگهانی و یکباره باشد.ممنون می شوم اگر راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بله با توجه به افت دی دایمر هر دو عزیز می توانید دارو را قطع کنید قطع یکباره ی ان هم مساله ای ندارد و خطرناک نیست
  • تصویر کاربر یاسین سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    دکتر نجفی عزیز ،سلام
    بعداز یکسال که انژوپلاستی انجام داده ام ،ودوتا فنر یااستنت برام گداشتن،
    ۱.ایا بعداز یکسال دکتر فقط قرص روزووستاین۴۰،اپیکسابان۲/۵،پنتوپرتزول ۴۰،لوزاتن۲۵،ا اس ا ۸۰،بیسوتا۱۰ تجویز کردن،
    ایا مصرف نکردن پلاویکس مشکلی ایجاد نمی کند۔
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      نا جایگزین ان اپیکسابان میخورید
    2. تصویر کاربر یاسین یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      جواب سوال قابل فهم نیست،لطفا کنید بیشتر توصیح دهید،۱.ایا بعداز یکسال فنرگذاری،دکتر پلاویکس ننوشته؟ایا نخوردن پلاویکس مشکلی برایم ایجاد نمی کند؟
      ۲،قرص اپیکسابان یازبانو ۲/۵جایگزین پلاویکس کرده؟
    3. تصویر کاربر یاسین یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      باسلام
      دکتر نجفی عزیز سلام،
      یکسال وده روز است استنت(فنر) دارویی گذاشتم ،وبعداز یکسال دکتر بنده ،پلاویکس راقطع کردوبرام تجویز نکردند، واین داروها (زبانو یا اپیکسابان۲/۵،روزوستاین۴۰،ا اس ا ۸۰،لوزتن۲۵،بیزوپرولول یا بیسوتا۱۰ برام جایگزین کردن .سوال ؟
      ایا نخوردن پلاویکس مشکلی برایم ایجاد نمی کند؟
      ایا اپیکسابان یا زبانو۲/۵جایگزین پلاویکس کردند؟ممنون از پاسخگویی شما عزیز۔
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله اپیکسابان جایگزین پلاویکس شده و بعد یکسال همین دارو کفایت می کند و نیاز به داروی بیشتری نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نگار چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام شبتون بخیر
    مادر من مدتیه به خاطر آمبولی ریه که داشتن قرص آپیراکس 5مصرف میکنن امروز که واکسن کرونا زدن قرص آسپیرین و آپیراکس و گفتن امروز وامشب مصرف نکنه ،خاستم بدونم مشکل پیش نمیاد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      اشکالی ندارد
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    با عرض سلام . جناب آقای دکتر مزاحم شدم بپرسم با توجه به اینکه من ۶ ماه قبل ابلیشن شدم و از اون موقع قرص آپیکس ابان ۵ مصرف میکنم . از چند روز قبل سوزش ادرار داشتم و امروز در ادرار خون مشاهده کردم . امکان داره دلیلش مصرف همین قرص باشه ؟ حالا به نظر شما چیکار باید بکنم . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بله ممکن است ولی بهتر است یک ازمایش ادرار بدهید و به متخصص خود نشان دهید تا در مورد ادامه یا قطع دارو نظر بدهند
  • تصویر کاربر نامی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام. آیا مصرف قرص آپیکسابان ۲/۵ می تواند موجب ایجاد ورم در پاها شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما بیمار ۸۴ ساله با مشکل کبدی همز زمان با این دارو قرص آسپرین هم مصرف میکنان و پرانول ۴۰ زیاد تاثیری در کنترول تپش قلبش نداره وبعد از مصرف دارو خون تو ادرارش پیدا میشه امکان قطع کردن دارو وجود داره ممنونم اگر راهنماییم کنید پزشکی هم که این دارو رو تجوز کرده متخصص مغز واعصاب هستش ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر اسپرین را بخاطر سکته داده اند ازشان سوال کنید که می شود قطع کرد یا نه، اگر خون ادرار کم است که مشکلی نیست وادامه می توانند بدهند ولی اگر زیاد است باید دارو تعویض شود. طپش قلبشان هم بستگی به علتش دارد، برخی مواقع شدت این طپش ها کم است و خیلی اهمیتی ندارد ولی اگر دایم باشد و زیاد تکرار شود یا ناشی کم خونی شدید باشد درمان می خواهد. در قدم اول یک ازمایش ادرار و نوارقلب لازم دارند
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من 80سال دارند وبدلیل ترمبوز شریانئ ریوارکسابان 15 میلی مصرف می کرده ولی ازیک ماه پیش متخصص قلب بدلیل احتمال کم کاری کلیه کراتینین 1.8وپتاسیم در حد مرز)اپیکسابان 2.5 براشون شروع کردند (روزی 2بار 2.5میلی)ولی خلطشون خونی شدولی بعد خوب شد ایا همون ریوارکسابان 15را براشون مجددا شروع کنیم یا که اپیکسابان را کمتر کنیم ضمنا پدرم copdمزمن هم هستند در واقع سوال من اینه که ایا دز ریوارکسابان 15 (روزانه)با اپیکسابان 2.5 (روزی 2بار)برابر هست .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام پزشك محترم كار ماملا علمي و درستي انجام دادن
  • تصویر کاربر فرید پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    حدود 3ماه پیش جراحی هالوکس والگوس روی پام انجام شد و دکتر قرص آپیکسابان رو برام تجویز کردن و من یک ورق یا دو ورق از این قرص رو مصرف کردم و بعد مصرف رو قطع کردم و یک ورق دیگر از آن مانده آیا نیاز هست آن را هم مصرف کنم؟
    باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر بی حرکتی ندارید و فعالیتهای روزانتون برگشته و راه میرید دیگه نیاز به مصرف نداره

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مادر من سرطان رحم داشتن رحم رو برداشتن 6 سال پیش اما غده ها بعد از گذشت 1سال دوباره در میان و مجبور به جراحی میشه. حالا هم عمل شده و مثل اینکه عروق پای راستش گرفته شده با لخته قرص آپیکسابان میخورد و خون دماغ میشد اما حالا 5روزه نخورده خون دماغ قطع شده اما توو مدفوع ش خون هست می خواستم بدونم حالا که 5 روز قرصش رو نخورده ممکنه خون توو مدفوع اثر همون قرص باشه؟ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میتونه

      ولی به داروی صد انعقاد هم نیاز هست

      لذا برای تصمیم گیری بیمار باید با مدارک مراجعه کند

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میتونه

      ولی به داروی صد انعقاد هم نیاز هست

      لذا برای تصمیم گیری بیمار باید با مدارک مراجعه کند

      خون در مدفع نشونه خونریزی گوارشیه باید فورا به اورژانس مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    باسلام,وقتتون بخیر,مادرم ۷۸ ساله حدود ۱۱ سال پیش MIکرد که ANTبودو انژیو شد و ناموفق بود,کاندید CABGبود که رضایت به عمل نداد,بعد از ان چند بار ریتم AFداشته ,در منزل دارو ASAدر کنار داروهای امیلوپرس,لوزارتان,متورال,نیتروکانتین مصرف میکند ,اتروواستاتین بدلیل پادرد شدید مصرف نمی کند,اخیرا دکتر برای ایشان قرص اپیکسابان تجویز کرده,آیا با توجه به سن بالا خطری ندارد?در ضمن قلیلان استفاده میکند,ممنونم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.به هر حال ریسک خونریزی داره

      ولی میشه هسپرین رو قطع کرد تا ریسک خونریزی کم بشه

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر