دکتر محمد حسین نجفی

اسکلروتراپی یا تزریق وریدهای واریسی فرآیندی است که برای بهبود ظاهر وریدهای واریسی به کار می رود. محلولی که به صورت معمول برای این فرآیند استفاده میشود، سدیم تترا داستیل سولفات (STD) نام دارد که در غلطت های مختلفی وجود دارد و مقدار مصرفی آن، بستگی به اندازه وریدی دارد که میخواهد درمان شود.

اسکلروتراپی چیست؟

جهت درمان واریس پا ، روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های درمان عروق ریز، اسکلروتراپی است. اسکلروتراپی یک روش نسبتا ساده، موثر و غیر تهاجمی است که باعث رفع این عروق ریز می شود.

لیزر معمولا در درمان عروق ریز واریسی چنان موثر نیست. در درمان عروق بزرگ واریس پا از لیزر داخل عروقی استفاده می شود.

آیا ورید های من برای درمان با اسکلروتراپی مناسب هستند؟

ورید های واریسی شامل ورید های جدا شده در پا یا شامل ورید طویل سفانوس یا ورید کوتاه سفانوس در پا هستند که برای این نوع درمان مناسب اند (بیشتر ورید های واریسی).

اگر شما ورید های واریسی خیلی واضح و بزرگ دارید، ممکن است بهتر باشد به جای اسکلروتراپی از جراحی استفاده کنید. اگر شما مشکل زمینه ای غلظت خون دارید، ممکن است اسکلروتراپی برای شما مناسب نباشد.

فرآیند اسکلروتراپی چگونه است؟

در اسکلروتراپی یک ماده خاص نمکی غلیظ به داخل رگ تزریق می شود. با تزریق این ماده، دیواره عروق واریسی تخریب شده و رگ واریسی از بین می رود.

این روش حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد. عروق تخریب شده معمولا طی چند هفته از بین می روند.

بعد از درمان اسکلروتراپی چه اتفاقی می افتد؟

شما باید تا پنج روز به طور مداوم از بانداژ  و جوراب ها استفاده کنید. بعد از آن ممکن است بانداژ را باز کنید اما نیاز است از جوراب ها به مدت هفت روز و یا بیشتر نیز استفاده کنید.

در این مدت هفت روز، شما میتوانید جوراب ها را هنگام حمام در بیاورید و اگر بخواهید هنگام خواب نیز میتوانید از آن ها استفاده نکنید. اگر جوراب ها برای شما راحت بودند و میتوانستید مدت بیشتری از آن ها استفاده کنید، بهتر است.

لطفا در ویزیت بعدی جوراب هایتان را به همراه داشته باشید؛ زیرا ممکن است در صورت تزریق دوباره، نیاز باشد که مجدد از آن ها استفاده کنید.

شما باید پیاده روی زیادی داشته باشید و ممکن است به آرامی بتوانید تمام فعالیت های طبیعی خود را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. اگر به این موضوع شک داشتید با پزشک خود صحبت کنید.

شما میتوانید بعد از درمان، فعالیت های خود را انجام دهید و نیاز به هیچ محدودیتی ندارید. با این حال نباید در همان روز درمان، رانندگی کنید.

آیا نیاز به درمان های بیشتری دارم؟

بعید است که تمام ورید های واریسی شما بعد از یک جلسه درمان بهبود یابند و شاید نیاز به چند بار درمان داشته باشید.

فواید و خطرات اسکلروتراپی

فواید

✅ هر جلسه اسکلروتراپی به طور معمول باعث حذف ۵۰ تا ۸۰ درصد وریدها میشود.

خطرات

⛔ هر فرآیندی که روی پوست انجام میشود با خود، خطر عفونت را نیز به همراه دارد. شانس ایجاد عفونت با استفاده از آنتی بوتیک به کمتر از یک مورد از هر ۱۰۰۰ نفر می رسد.

⛔ خطرات شامل ایجاد لخته در ورید، التهاب شدید، واکنش حساسیتی جانبی به محلول اسکلروتراپی و آسیب پوست که منجر به ایجاد اسکار کوچک اما دائمی می شوند، هستند.

بهبودی بعد از اسکلروتراپی چه مدتی طول می کشد؟

اگر شما برای وریدهای کوچک یا ورید های عنکبوتی تحت درمان قرار بگیرید، معمولا میتوانید نتایج قطعی را در سه تا شش هفته بعد مشاهده کنید. ورید های بزرگتر ممکن است سه تا چهار ماه زمان نیاز داشته باشند. با این حال؛ برای رسیدن به درمان هایی که انتظار دارید، ممکن است چندین مرحله نیاز باشد.

آیا بعد از اسکلروتراپی میتوانید راه بروید؟

اکثر بیماران درمورد ورزش بعد از درمان اسکلروتراپی نگرانی دارند، توصیه شده است که بعد از ۲۴ تا  ۳۶ ساعت، به فعالیت های تنش زا بپردازید. گرمای شدید ناشی از فعالیت، ممکن است باعث گشاد شدن و باز شدن دوباره ی ورید هایی که اسکلروتراپی آن را بسته است، شود. همچنین از دوش طولانی و خیلی گرم بپرهیزید.

بعد از اسکلروتراپی باید از چه چیزهایی پرهیز کنم؟

  • استفاده از آسپرین، ایبوپروفن و دیگر انواع داروهای ضد التهاب
  • ورزش های تنش زا مانند پرش، بلند کردن اجسام (لیفت) و درگیری و نیز دیگر ورزش هایی مانند تنیس و بسکتبال
  • حمام و دوش گرم
  • استفاده از کمپرس گرم در ناحیه درمان شده
  • جکوزی و سونا
  • قرار گیری مستقیم در معرض نور خورشید

ورزش های مفید بعد از اسکلروتراپی

بعد از درمان، پیاده روی کوتاه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه ای داشته باشید و تا دو هفته روزانه ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید، اما یک الی دو روز از ورزش های تنش زا دوری کنید. تا یک هفته ورزش های ایروبیک مانند دوچرخه سواری انجام ندهید. برای پیشگیری از گشاد شدن ورید ها تا چند روز از جکوزی و حمام گرم استفاده نکنید.

چه کارهایی نباید قبل از اسکلروتراپی انجام دهید؟

قبل از آمدن برای درمان، ما از شما میخواهیم که از ویتامین ای (E) یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل یا آسپرین تا یک هفته قبل از درمان استفاده نکنید، مگر این که توسط پزشک شما تایید شده باشد.

بعد از اسکلروتراپی چه مدت نیاز است که از جوراب های واریس استفاده کنم؟

بعد از درمان، خیلی مهم است که به نحوی که توصیه شده است از جوراب ها استفاده کنید. معمولا بیماران باید ۲۴ ساعت تا چند روز از جوراب های فشاری استفاده کنند.

بعد از آن، فقط نیاز است که از آن ها به مدت یک تا دو هفته، فقط در طول روز استفاده کنید.

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی چه چیزهایی هستند؟

بیماران باید از پوشش های فشاری به مدت یک الی سه هفته بعد از درمان استفاده کنند. ویزیت پیگیری بعد از درمان در هفته دوم میتواند به پیش بینی و ظاهر ورید های بزرگ کمک کند.

برای ورید های عنکبوتی لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟

اگر شما وریدهای سطحی عنکبوتی دارید ممکن است اسکلروتراپی انتخاب بهتری باشد؛ زیرا این فرآیند برای وریدهای کوچک سطحی پوست، ارزان تر، سریع تر و موثرتر است. اسکلروتراپی و لیزر درمانی ورید هر دو انتخاب خوبی برای درمان ورید های واریسی هستند.

3.6/5 - (18 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسلم پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    چندوقتی هست انگشت سه وچهار پام درد شدیدی داره اما الان فقط در انگشت سه دردشدیدی دارم و کف پام نیز کاملا بی حس میشه و احساس خشکی میکنم بعضی وقتا انقددردم شدید میشه ک نمیتونم حتی بخوابم

    درحال حاضر انگشت سه ورم داره و رنگ پوستش هم تیره شده و کاملا بی حس بخصوص بالای ناخن و کف پام چسبیده به انگشتان پای چپ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه واسکولیت باشه

      سریعا به روماتولوژیست مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Marjan سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام ، پدرم س سال پيش عمل قلب باز انجام دادن و از پاي چپشون رگ گرفتن ... الان س روز كه پاي چپشون شديد گرفتگي عضله داره و خوب نميشه بايد چكار كرد ؟؟ لازم ب دكتر قلب مراحعه كرد ؟؟؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله حتما

      ممکنه لخته یا عارضه اتورواستاتین باشه

  • تصویر کاربر عصری چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام
    پدر من دچار زخم دیابتی در انگشت سوم پایش شده است که متاسفانه بعد از چند روز زخمش کمی گسترش پیدا کرده و انگشتای کناریشو هم کمی درگیر کرده.
    الان در بیمارستان بستری شده و کمی عفونت بدنش کمتر شده
    بعد از سونوگرافی که عکسشو به پیوست خدمتتون ارسال کردم دکتر به ما گفتن باید پای پدرم از زیر زانو قطع بشه. چون در مچ پایش دچار گرفتگی شدید عروق شده و با آنژیو گرافی هم احتمالا به نتیجه ای نمیرسه.
    اما بعد صحبت با یه متخصص طب سنتی بهم گفتن اگه عفونت به استخون نرسیده باشه امکان درمان زخم و برطرف شدن گرفتگی عروق با احتمال بالا وجود داره.
    نمیدونم باید چیکار کنم. لطفا راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      طب سنتی در این زمینه نمیتونه نظر بده

      با بسته بودن حریلن خون زخم خوب نمیشه

      به توصیه پزشکتون عمل کنید

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    گرفتگی عروق دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ایرج جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    درود همسر بنده شبها از زانو تا مچ پا درد شدیدی دارد برای زانوها از قرص های تقویت کننده بمدت سه ماه استفاده کرده الان بهتر شده ولی درد ساق پا همچنان پابرجاست در ازمایشات چربی خون حدود ۲۰۰رو نشون میده لطفا راهنمایی بفرمایید چه داروی استفاده بکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درگیری عروقی یا عصبی باشه

      ایشون باید ابتدا معاینه شوند تا علت مشخص شود

  • تصویر کاربر بهروز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب خدمت اقای دکتر نجفی عزیز.ازدوران کودکی پای راستم متورم بودوغدد لنفاوی باعٹ متورم مٹانه ام شد دچار بی اختیاری شده بودم وبعد از مدتی بیضه ها هم متورم شد واب لنفاوی یا همان لنفوسیت از پوست بیضه ترشح شدید دچار شدم ایا شمادر این زمینه تخصص دارین تا درمانی برام صورت بگیره .تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر 

      در حوزه تخصص من نیست

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر