دکتر محمد حسین نجفی

اسکلروتراپی یا تزریق وریدهای واریسی فرآیندی است که برای بهبود ظاهر وریدهای واریسی به کار می رود. محلولی که به صورت معمول برای این فرآیند استفاده میشود، سدیم تترا داستیل سولفات (STD) نام دارد که در غلطت های مختلفی وجود دارد و مقدار مصرفی آن، بستگی به اندازه وریدی دارد که میخواهد درمان شود.

اسکلروتراپی چیست؟

جهت درمان واریس پا ، روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های درمان عروق ریز، اسکلروتراپی است. اسکلروتراپی یک روش نسبتا ساده، موثر و غیر تهاجمی است که باعث رفع این عروق ریز می شود.

لیزر معمولا در درمان عروق ریز واریسی چنان موثر نیست. در درمان عروق بزرگ واریس پا از لیزر داخل عروقی استفاده می شود.

آیا ورید های من برای درمان با اسکلروتراپی مناسب هستند؟

ورید های واریسی شامل ورید های جدا شده در پا یا شامل ورید طویل سفانوس یا ورید کوتاه سفانوس در پا هستند که برای این نوع درمان مناسب اند (بیشتر ورید های واریسی).

اگر شما ورید های واریسی خیلی واضح و بزرگ دارید، ممکن است بهتر باشد به جای اسکلروتراپی از جراحی استفاده کنید. اگر شما مشکل زمینه ای غلظت خون دارید، ممکن است اسکلروتراپی برای شما مناسب نباشد.

فرآیند اسکلروتراپی چگونه است؟

در اسکلروتراپی یک ماده خاص نمکی غلیظ به داخل رگ تزریق می شود. با تزریق این ماده، دیواره عروق واریسی تخریب شده و رگ واریسی از بین می رود.

این روش حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد. عروق تخریب شده معمولا طی چند هفته از بین می روند.

بعد از درمان اسکلروتراپی چه اتفاقی می افتد؟

شما باید تا پنج روز به طور مداوم از بانداژ  و جوراب ها استفاده کنید. بعد از آن ممکن است بانداژ را باز کنید اما نیاز است از جوراب ها به مدت هفت روز و یا بیشتر نیز استفاده کنید.

در این مدت هفت روز، شما میتوانید جوراب ها را هنگام حمام در بیاورید و اگر بخواهید هنگام خواب نیز میتوانید از آن ها استفاده نکنید. اگر جوراب ها برای شما راحت بودند و میتوانستید مدت بیشتری از آن ها استفاده کنید، بهتر است.

لطفا در ویزیت بعدی جوراب هایتان را به همراه داشته باشید؛ زیرا ممکن است در صورت تزریق دوباره، نیاز باشد که مجدد از آن ها استفاده کنید.

شما باید پیاده روی زیادی داشته باشید و ممکن است به آرامی بتوانید تمام فعالیت های طبیعی خود را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. اگر به این موضوع شک داشتید با پزشک خود صحبت کنید.

شما میتوانید بعد از درمان، فعالیت های خود را انجام دهید و نیاز به هیچ محدودیتی ندارید. با این حال نباید در همان روز درمان، رانندگی کنید.

آیا نیاز به درمان های بیشتری دارم؟

بعید است که تمام ورید های واریسی شما بعد از یک جلسه درمان بهبود یابند و شاید نیاز به چند بار درمان داشته باشید.

فواید و خطرات اسکلروتراپی

فواید

✅ هر جلسه اسکلروتراپی به طور معمول باعث حذف ۵۰ تا ۸۰ درصد وریدها میشود.

خطرات

⛔ هر فرآیندی که روی پوست انجام میشود با خود، خطر عفونت را نیز به همراه دارد. شانس ایجاد عفونت با استفاده از آنتی بوتیک به کمتر از یک مورد از هر ۱۰۰۰ نفر می رسد.

⛔ خطرات شامل ایجاد لخته در ورید، التهاب شدید، واکنش حساسیتی جانبی به محلول اسکلروتراپی و آسیب پوست که منجر به ایجاد اسکار کوچک اما دائمی می شوند، هستند.

بهبودی بعد از اسکلروتراپی چه مدتی طول می کشد؟

اگر شما برای وریدهای کوچک یا ورید های عنکبوتی تحت درمان قرار بگیرید، معمولا میتوانید نتایج قطعی را در سه تا شش هفته بعد مشاهده کنید. ورید های بزرگتر ممکن است سه تا چهار ماه زمان نیاز داشته باشند. با این حال؛ برای رسیدن به درمان هایی که انتظار دارید، ممکن است چندین مرحله نیاز باشد.

آیا بعد از اسکلروتراپی میتوانید راه بروید؟

اکثر بیماران درمورد ورزش بعد از درمان اسکلروتراپی نگرانی دارند، توصیه شده است که بعد از ۲۴ تا  ۳۶ ساعت، به فعالیت های تنش زا بپردازید. گرمای شدید ناشی از فعالیت، ممکن است باعث گشاد شدن و باز شدن دوباره ی ورید هایی که اسکلروتراپی آن را بسته است، شود. همچنین از دوش طولانی و خیلی گرم بپرهیزید.

بعد از اسکلروتراپی باید از چه چیزهایی پرهیز کنم؟

  • استفاده از آسپرین، ایبوپروفن و دیگر انواع داروهای ضد التهاب
  • ورزش های تنش زا مانند پرش، بلند کردن اجسام (لیفت) و درگیری و نیز دیگر ورزش هایی مانند تنیس و بسکتبال
  • حمام و دوش گرم
  • استفاده از کمپرس گرم در ناحیه درمان شده
  • جکوزی و سونا
  • قرار گیری مستقیم در معرض نور خورشید

ورزش های مفید بعد از اسکلروتراپی

بعد از درمان، پیاده روی کوتاه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه ای داشته باشید و تا دو هفته روزانه ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید، اما یک الی دو روز از ورزش های تنش زا دوری کنید. تا یک هفته ورزش های ایروبیک مانند دوچرخه سواری انجام ندهید. برای پیشگیری از گشاد شدن ورید ها تا چند روز از جکوزی و حمام گرم استفاده نکنید.

چه کارهایی نباید قبل از اسکلروتراپی انجام دهید؟

قبل از آمدن برای درمان، ما از شما میخواهیم که از ویتامین ای (E) یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل یا آسپرین تا یک هفته قبل از درمان استفاده نکنید، مگر این که توسط پزشک شما تایید شده باشد.

بعد از اسکلروتراپی چه مدت نیاز است که از جوراب های واریس استفاده کنم؟

بعد از درمان، خیلی مهم است که به نحوی که توصیه شده است از جوراب ها استفاده کنید. معمولا بیماران باید ۲۴ ساعت تا چند روز از جوراب های فشاری استفاده کنند.

بعد از آن، فقط نیاز است که از آن ها به مدت یک تا دو هفته، فقط در طول روز استفاده کنید.

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی چه چیزهایی هستند؟

بیماران باید از پوشش های فشاری به مدت یک الی سه هفته بعد از درمان استفاده کنند. ویزیت پیگیری بعد از درمان در هفته دوم میتواند به پیش بینی و ظاهر ورید های بزرگ کمک کند.

برای ورید های عنکبوتی لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟

اگر شما وریدهای سطحی عنکبوتی دارید ممکن است اسکلروتراپی انتخاب بهتری باشد؛ زیرا این فرآیند برای وریدهای کوچک سطحی پوست، ارزان تر، سریع تر و موثرتر است. اسکلروتراپی و لیزر درمانی ورید هر دو انتخاب خوبی برای درمان ورید های واریسی هستند.

3.6/5 - (18 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    درد دائمی و شدید در ساق پا در تمام طول شبانه روز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه مشکل عصبی یا عروقی باشه که باید برای افتراق معاینه شوید

  • تصویر کاربر Mohamad پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    36 سالمه که سه سال پیش دچار درد ورم در ناحیه مچ پا شدم که با مراجعه به دکتر فهمیدم dvt شدم پنج روز در بیمارستان بستری شدم و وارفارین مصرف میکردم و بعد یک سال تحت نظر بودن پزشکم داروی ریواروکسابان 20 رو جایگزین کردند و در حال حاضر همین قرص رو مصرف میکنم ، سوال من از شما این است تو این سه سال من هیچ نتیجه ای نگرفتم این روند تا کی ادامه داره و اینکه خیلی نگرانم که لخته حرکت کند،ایاهیچ کاری نمیشه کرد باید تا اخر عمر همینطور بمانم ، چه جراحی ای شما پیشنهاد میکنید ?ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      لخته در عرض یک ماه حل میشه و دارو حتما اثر کرده

      ممکنه دچار نارسایی وریدی هستید و باید معتینه شوید

  • تصویر کاربر فرانه شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام
    در سن ٩ سالگى دچار لخته خون در پاى چپ شدم و تشخيص دكترم و چند پرشک دیگر كمبود پروتئن c و s بود. ۲۰ سال وارفارین مصرف کردم و تحت نظر بود تا ۳ سال پیش که مجدد دچار ترومبوز شدم و بعد از اون الان به مدت ۲ سال هست که زالربان مصرف میکنم، در حال حاضر inr‌ من ۱.۱ شده. این مقدار نرمال است؟ باید چه مقدار باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

      زالربان نثل وارفارین با با pt چک نمیشه

  • تصویر کاربر بهزادعبدی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام.من یک روزلگنم دردگرفت جوری ک احساس کردم دیسک کمردارم بعدش فرداهمون روزورم کردخیییلی بعدرفتم دکتروعکس رنگی گفت لخته ازنوک پاتالگن امده یک هفته بستری شدم خوب شدم کامل.بعدازمدت شش تاهفت ماه یک شب ساعت شب بازیکدفعه پام ورم کردمث قبل رفتم دکتروازمایش منوبستری کردندوباوارفارین وامپول ضدانعقادتایه حدی خوب شدم نزدیک هفت ماه هست ازمایش میدم وبراساس ازمایش قرص وارفارین روزی ده میل میخورم اماخوب نمیشم.نظرتون چیه .عمل نداره.یاداروی خوبی.بخدادیونم کرده.تازه جواراب واریس پوشیدم ازبهترین نوعش اماچ فایده.کمکم کنیدخداازتون راصی باشه لختگی خون ساق پا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شاید دچار نارسایی وریدی شده اید

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر گودرزی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    آنژیوگرافی سلام من دچارگرفتگی عروق پاچپ هستم وdvtبودم دربارداری وامپول هپارین تاماه اخربارداری پای چپم ازبارداری وبعدازان ورم دارد گاهی مچ پام مثل سوزن اذیت میشم لطفاراهنمایی, کنید. مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام باید فعلا داروی ضد انعقاد خوراکی نصرف کنید

      شاید دچار نارسایی وریدی شدید

      باید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر atousa پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چند وقته بدنم کبود میشه بدون اینکه جایی بخوره و دردم ندارم ازمایش دادم گفتن مسکل انعقاد خون نداری به چه دکتری باید مراجعه کنم و علت این کبودی ویه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دکتر داخلی

  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    بنده جوان 24 ساله هستم دارای یک کلیه یک سال هست که مبتلا به بیماری دی وی تی هستم اکسابین مصرف میکنم ولی هیچ تغیری نکرده حتی لخته بیشتر هم شده عکس سونو داپلر و تمامی ازمایش هایی که دادم هم هست ایا کلینینک شما درمان میکنه دی وی‌تی رو؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شاید دچار نارسایی وریدی شده اید

      باید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    خسته نباشید .من شوهرم 20 روزی میشه عمل رباط صلیبی انجام داده .بعد الان چند وقته ساق پاش درد داره .واسمون سونوگرافی داپلرنوشتن.دکترشون گفتن شاید خون لخته شده باشه .آیا درمان داره ممنون میشم راهنمائ کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله درمان داروویی

  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.ران پای من حدودایک ماه پیش منقبض میشدطوری که نمیتونستم‌تکونش بدم.کم کم اومدپایین تارسیدبه پام.الان پام همیشه سرده،انگشتام انگارسوزن سوزن میشه وپاشنه پامونمیتونم بزارم زمین.بی حسم‌میشه که الان چندروزه دست چپم دردمیکنه واکثرابی حسه.میشه لطفاشماتشخصیتون روبه من اعلام کنیدوبگیدبهتره به چه دکتری مراجعه کنم؟چون به هرکی مراجعه کردم هیچ داروی اثرنکرد.خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درگیری عصبی یا عروقی باسه

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    بسمه تعالی
    با سلام و ادب خداوند عزت روز افزون به جنابعالی بخشد جوانی هستم 36 ساله
    در تاریخ 20/12/1397 رادیوگرافی ساده - ام آر آی و اسکن هسته ای برای ساق پا و شانه انجام شد
    در اسفند 97 درد شدید هنگام راه رفتن و ایستادن در ساق پای چپ
    درد به حدی شدید بود که هنگام نشستن روی زانو فریاد می کشیدم
    به شکلی که استخوان ساق پای چپ در حال در رفتن بود و همچنین درد شدید در شانه چپ داشته و دارم.
    با مراجعه به پزشک استرس فرکچر تشخیص داده شد. به مدت 6 هفته گچ گرفته شد کارمند دولت هستم و ورزش هم نمی کنم بعد از باز کردن گچ در تاریخ 31/01/98 (در عکس ساده هیچ نوع رسوبی (کال) محدوده شکستگی وجود نداشت ولی درد خفیفی وجود داشت البته نه به شدت اسفند 97

    در تاریخ 05/03/1398 ام آر آی با و بدون تزریق انجام شد
    مجدداً التهابات وجود داشت پزشک به مدت 2 ماه هر روز سینو پار تجویز نمود (زیر جلدی) بعد از قطع نمودن
    آمپول سینوپار درد خفیف مجددا شروع شد درد خفیف در همه حال وجود دارد مخصوصا زمانی که فعالیت ندارم البته به فاصله زمانی هر 2 ساعت مثلا در شبها زمان استراحت که به صورت ضربه به دیواره استخوان می زند ولی در خواب شبانه بنده را بیدار را نمی‌کند مسکن هم استفاده نمی‌کنم.

    در تاریخ 03/06/1398 رادیوگرافی- ام آر آی بدون تزریق – اسکن هسته ای و سی تی اسکن انجام شد
    مجدداً التهابات وجود داشت تشخیص پزشک استئوئید استئوما است با توجه به سی تی و ام آر آی
    همزمانی درد شدید شانه سمت چپ و داشتن درد خفیف در ساق پای چپ و همچنین حساس شدن انگشتان دست که جدیدا اتفاق افتاده است باعث نگرانی اینجانب شده است.
    اسفند 97 ویتامین D 5 بوده الان ویتامین D 50 می باشد قند خون ناشتا 130 قند بعد از ناشتا 190 می باشد
    علت زیادی التهابات در ام آر آی قبلی و کمتر شدن التهابات در ام آر ای فعلی چیست

    در 7 ماه گذشته: کلسیم (شبی 1 عدد) – متفورمین (روزی 2 عدد)- ویتامین دی (6 آمپول) استفاده نمودم

    خواهشمند است راهنمایی فرمایید ارادتمند جنابعالی
    محمدحسن محمدی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در حوزه تخصث من نیست

      به دکتر ارتوپد مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در حوزه تخصص من نیستدو من متاسفانه نمیتونم راهنماییتون کنم

      به دکتر ارتوپد مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر