دکتر محمد حسین نجفی

بیشتر بیماران آنژیوپلاستی برای یک شب در بیمارستان می مانند (معمولا در بخش مراقبت های ویژه قلب و یا بخش ویژه برای بیمارانی که تحت کاتتریزاسیون قلبی و آنژیوپلاستی قرار گرفته اند) و بعد از آن مرخص می شوند. مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب ( آنژیوپلاستی ) چیست؟

معمولا به منظور مراقبت بعد از فنر زدن قلب ، بیماران باید با یک نفر جهت همراهی از بیمارستان تا منزل هماهنگ کنند. بعد از انجام فرآیند، غلاف یا غلاف ها کنار گذاشته می شوند و فشار در محل عمل برای ۱۵-۵ دقیقه اعمال می شود تا حفراتی که در شریان ها به دلیل الحاق غلاف ها ایجاد شدند، بسته شوند.

پوششی از گاز در محل قرار میگیرد و بیمار ۶-۴ ساعت به پشت می خوابد تا انعقاد طبیعی خون، حفرات شریان ها را ببندد.

متناوبا حفراتی که در شریان فمورال ایجاد شده اند، می توانند بلافاصله بعد از کاتتریزاسیون به وسیله ی بخیه بسته شوند یا توسط کلاژن پر شوند. اگر هر کدام از این مسیرها استفاده بشوند بیمار می تواند در عرض یک ساعت پس از آنژیوپلاستی بنشیند و  چند ساعت بعد شروع به راه رفتن کند.

بعد از آنژیوپلاستی

در طول این مدت بیماران از نظر بازگشت درد قفسه سینه تحت نظر هستند. چرا که درد قفسه سینه بعد از آنژیوپلاستی گاهی می تواند نشانگر انسداد مجدد شریان تحت جراحی قرار گرفته، باشد.

قبل از ترک بیمارستان، بیماران اطلاعاتی در مورد درمان طولانی مدت که ممکن است به پیشگیری از بیماری های عروق کرونری در آینده کمک کنند و همچنین آموزش هایی راجع به اینکه آن ها چه موقع و به چه وسعت می توانند بعد از آنژیوپلاستی فعالیت طبیعی خود را از سر گیرند، دریافت می کنند.

باید از بلند کردن بار سنگین و فعالیت های شدید برای چند روز بعد از آنژیوپلاستی اجتناب شود تا مطمئن شویم که شریان ها به طور مناسب التیام یافته اند.

اگر می خواهید همه چیز را درباره آنژیوپلاستی عروق کرونر بدانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

آنژیوپلاستی عروق کرونر

سایر توصیه ها به میزان موفقیت فرآیند بالن زدن قلب و وجود انسدادهای دیگر بستگی دارد. بیمارانی که تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته اند به دلیل درد قفسه سینه بعد از آنژیوپلاستی درمان را با آسپیرین یا سایر داروهای ضد انعقاد به طور نامحدود بعد از انجام فرآیند ادامه می دهند. در مورد نحوه مصرف آسپیرین با پزشک خود مشورت کنید، چرا که آسپیرین و فشار خون مرتبط با هم است.

تعداد داروهایی که بیمار بعد از کاتتریزاسیون قلبی باید استفاده کند، خصوصا داروهایی که قبلا جهت درمان درد قفسه سینه ناشی از انسداد استفاده میشد، معمولا کاهش می یابد.

مطالعات نشان می دهد که برخی بیماران به اثرات درمان با آسپرین مقاوم هستند. از مراقبت بعد از استنت گذاری قلب ، آزمایشات خونی منظم میباشد که باید برای سنجش پاسخ بیمار انجام شود. نتیجه این تست ها می توانند جهت تنظیم دوز آسپیرین یا تغییر داروها استفاده شوند.

مصرف قرص آسپرین

مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب

مراقبت بعد از آنژیوپلاستی یا همان فنر گذاشتن قلب که به آن مراقبت بعد از استنت گذاری قلب نیز گویند، اینگونه است که معمولا بیمار را به مدت ۲۴ ساعت در سی سی یو، نگه می دارند تا اگر اتفاقی برای فنر یا قلب رخ داده باشد، مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر آنژیوگرافی از طریق دست انجام شده باشد، معمولا طی ۵ تا ۶ ساعت، مچ بند یا کاف به تدریج بادش خالی می شود تا خونریزی شریان متوقف شود.

اگر این کاف، خیلی سفت باشد و دست دچار خونمردگی یا کبودی شود، حتما می بایست بیمار به پرستار اطلاع دهد بالعکس این مساله نیز وجود دارد یعنی اگر این مچ بند شل بسته شده باشد طوری که از زیر آن خونریزی مشاهده شود، نیز می بایست به مراقب اطلاع دهد.

بعد از اینکه بیمار از بیمارستان مرخص شد، افرادی که از طریق دست آنژیوپلاستی شده اند به مدت ۳-۴ روز بسته های بیشتر از ده کیلوگرم را جا به جا نکنند، رانندگی نکنند و معمولا دو روز بعد می توانند دست را شستشو داده و حمام روند.

اگر یک استنت جاگذاری شده باشد، معمولا پلاویکس روزی یکبار برای دو تا چهار هفته تجویز می شود. پلاویکس دارویی قوی شبیه آسپبرین است که ریسک پیشرفت تشکیل لخته خون داخل استنت را در طول هفته های اول بعد از جاگذاری فنر، کم می کند .به این دلیل که پلاویکس شدیدا در جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی مهم است. بیماران باید این دارو را بعد از ترک بیمارستان به عنوان یک نسخه دریافت کنند.

مصرف پلاویکس بعد از آنژیوپلاستی بسیار مهم است. بارها دیده شده بیماران فراموش کرده اند یا به علت گرانی آن را خریداری نکرده اند؛ توجه داشته باشید که عدم مصرف پلاویکس بعد از آنژیوپلاستی می تواند بسیار خطرناک باشد و سبب ایجاد لخته درون استنت شود. اگر چنین اتفاقی بیافتد علاوه بر بی نتیجه بدون آنژیو، جان بیمار نیز ممکن است به خطر بی افتد.

درد بعد از گذاشتن فنر در قلب

هر گونه درد بعد از آنژیوپلاستی مخصوصا دردی که با فعالیت تشدید می شود، دردی که با تعریق سرد همراه است باید جدی گرفته شود و بیمار سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند؛ چرا که با وجود مصرف دارو، ممکن است مجددا لخته ایجاد شود.

علاوه بر ایجاد لخته، عوارض دیگری نیز ممکن است در اثر استنت گذاری ایجاد شود که خود را به صورت تنگی نفس و یا درد نشان دهد. در حالت کلی تا ۶ ماه اول پس از آنژیوپلاستی مراقب هر گونه درد و یا تعریق سرد باشید و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید.

در جولای ۲۰۰۹ انجمن غذا و دارو آمریکا قرص پراشوگرل را برای کاهش ریسک لخته خون در بیماران آنژیوپلاستی تآیید کرد. این دارو می تواند ریسک حمله قلبی یا سکته را در طول آنژیوپلاستی کاهش دهد.

پراشوگرل در بسته بندی سیاه رنگ هشداری، نشانگر آن است که دارو میتواند خونریزی های جدی و گاهی مرگ آور به بار بیاورد که نباید در بیماران با سابقه سکته و حمله ایسکمی گذرا یا خونریزی غیر قابل کنترل استفاده بشود.

برای چند هفته بعد از آنژیوپلاستی بیماران ممکن است کبودی کوچک و نسبتا بی درد یا توده در محل جاگذاری غلاف ها داشته باشند. اگر احساس درد یا حساسیت پیشرفت کند، پزشک باید سریعا در جریان قرار گیرد. این ممکن است نشانه ای از عفونت یا خونریزی در محل باشد؛ چراکه عروق به طور مناسب بسته نشده اند. سایر موارد که پیگیری سریع پزشکی می خواهد شامل موارد زیر است:

  • سرد شدن
  • تب
  • درد یا بی رنگی در پا
  • لرزش

عوارض آنژیوپلاستی چیست؟

اگرچه آنژیوپلاستی نسبتا بی خطر است، عوارضی مانند موارد زیر ممکن است رخ دهد از جمله:

حمله قلبی

  • عوارض حساسیتی نسبت به رنگ با پایه ید
  • آریتمی
  • خونریزی در محل ورود
  • حمله قلبی –سکته
  • عفونت در محل ورود
  • نارسایی کلیه
  • پارگی شریان

واکنش های حساسیتی به رنگ با پایه ید، از کهیر گرفته تا شوک آنافیلاکسی ممکن است اتفاق افتد که می تواند شامل جوش، ادم ریوی، انسداد عروقی، شوک و مشکلات تنفسی باشد.

شوک انافیلاکسی تهدید کننده حیات است و به رسیدگی سریع متخصص قلب و عروق نیاز دارد. بیماران با دیابت یا سابقه بیماری های کلیه نیز رنگ با پایه ید را تحمل نمی کنند و در معرض آسیب یا نارسایی کلیه هستند.

به ندرت بالون باد شده آنژیوپلاستی می تواند دیواره رگ را پاره کند که اگر اتفاق بیفتد، عمل جراحی بای پس به صورت اورژانسی انجام می شود.

و در نهایت ریسک مرگ در طول آنژیوگرافی به فاکتورهایی از جمله: محل انسداد در شریان کرونری، میزان سختی انسداد، سابقه حملات قلبی بیمار و میزان کارکرد مناسب قلب بستگی دارد.

اقدامات قبل از آنژیوپلاستی

قبل از استنت گذاری قلبی، متخصص قلب و عروق سابقه ی پزشکیتان را مرور کرده و یک معاینه بالینی انجام می دهد. قبل از آنژیوپلاستی یا استنت گذاری قلبی، یک آزمایش تصویربرداری به نام آنژیوگرافی کرونری خواهید داشت تا مشخص شود که آیا گرفتگی های شما با استنت گذاری قلبی قابل درمان است یا خیر؟ آنژیوگرام کرونری به پزشکان کمک می کند تا مشخص کند آیا شریان هایی که به قلب شما می روند تنگ یا مسدود هستند یا خیر؟

ماده حاجب از طریق کاتتر (یک لوله ی بلند نازک) که از طریق یک شریان در کشاله ی ران، بازو یا مچ به شریان های قلب شما فرستاده می شود، و ماده حاجب به شریان هایی که به قلب شما میروند، تزریق می شود. به محض اینکه ماده ی حاجب شریان های شما را پر کرد، آنها در اشعه x و فیلم قابل مشاهده می شوند.

بنابراین پزشک شما می تواند ببیند چه قسمتی از شریان شما مسدود شده است. اگر پزشک شما در آنژیوگرام کرونری شما انسدادی پیدا کند، ممکن است  تصمیم بگیرد که بلافاصله بعد از  آنژیوگرام زمانیکه هنوز قلب شما کاتتر گذاری شده است، آنژیوپلاستی و استنت گذاری قلبی را انجام دهد.

شما دستورالعمل هایی در رابطه با خوردن و آشامیدن قبل از آنژیوپلاسنی دریافت خواهید کرد. برای نمونه شما باید ۸-۶ ساعت قبل از عمل زمانبندی شده خوردن و نوشیدن را متوقف کنید. اگر قبل از انجام عمل در بیمارستان بستری بوده اید، آماده سازی شما ممکن است متفاوت باشد.

چه استنت گذاری قلبی از قبل برنامه ریزی شده باشد یا به صورت اورژانسی انجام شود، ابتدا شما  آزمایشهای روتین خواهید داشت شامل: عکس از قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام ( نوار قلب ) و آزمایش خون.

آمادگی قبل از سی تی آنژیو یا استنت گذاری قلبی

– دستورالعمل های پزشک خود درباره ی تنظیم کردن داروهای متداول خود قبل از استنت گذاری قلبی را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است به شما دستور قطع داروهای مشخصی را قبل از آنژیوپلاستی بدهد مثل داروهای ضد دیابت.

– همه ی داروهایی که استفاده می کنید را برای آوردن به بیمارستان جمع آوری کنید و با خود همراه بیاورید.

– داروهای تجویز شده را تنها با کمی جرعه آب مصرف کنید.

– استنت گذاری قلبی به طور معمول نیاز به بستری یک شب کامل در بیمارستان دارد و روز بعد قادر خواهید بود تا خانه رانندگی کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.3/5 - (40 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام درصد قلبم با گذاشتن 3 استنت با انجام اکو 64 درصد میباشد ایا خوب است نرمالش چند درصد میباشد با تشکر انژیو پلاستی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ۵۵ تا ۶۵

  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، من ۳ ماه پیش آنژیوپلاستی کردم و ۴ تا استنت در ۳ رگ برام گذاشتن . تا قبل از آنژیو پلاستی هیچ مشکلی نداشتم . اما بعد از آنژیوپلاستی دیگه روی آرامش و سلامتی را ندیدم . بعد از آنژیوپلاستی لا وجود اینکه گیاهخوار هستم خونم یه مشکل عجیب پیدا کرده و با اینکه پلاویکس و آسپرین میخورم اما به قدری گرانروی یا ویسکوزیته اش بالا رفته که تنگی نفس گرفتم خصوصا زمانی که دراز میکشم یا غذا میخورم تشدید میشه تنگی نفس ، سردرد دارم ، ضعف شدید میگیرم به طوری که دیگه احساس میکنم جون تو بدنم نیست ، اصلا یک وضعیت عجیب دارم ، گاهی سرگیجه دارم ، واقعا نمیدونم چکار کنم ، هیچ ویتامین و ماده معدنی کم و زیاد نیست تو خونم ، کلسترول و قند و تری گلیسرید هم خیلی زیر نرماله ، پیش دکتر خودم که میرم میگه نمیدونم مشکل چیه ، دکترای دیگه هم میگن چون پیش یکی دیگه استنت گذاشتی ما نمیپذیریمت ، پیش پزشکای داخلی ، فوق تخصص ریه و طب سنتی و زالو و ... هم رفتم نتیجه نگرفتم . حالم روز به روز بدتره ، پای راستم تمام اون قسمتی که زیر جوراب قرار میگیره زیر پوست حالت مثل خون مردگی گرفته یا دون دون قرمز شده ،فکر کنم به همین زودیا سکته کنم از خدمتتون مرخص بشم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به نظر مشکل شما اضطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نسدید جهت معاینه و بررسی مجدد با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر نیری جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    من ۲۰روز پیش با درد سینه نصفه شب به دکتر مراجعه کردم وبلافاصله با امبولانس به بیمارستان و انژیو شدم و ۱فنر برام گذاشتن،۳۰س اله هسنم ۱_میخواستم ببینم فنر عوارضش چیه و بعد از گذاشتن فنر ایا قلب به حالت قبل از گذاشتن فنر برمیگرده یا باید مرقبت های ویژه ای کرد
    ۲-درد بسیار خفیفی هم روی استخوان سینه دارم دست میزنم درد میکنه البته خودم فکر میکنم به خاطر فشار دستگاه اکو میباشد چون محمکم فشار میدادن ایا دلیل خاصی داره
    انشاالله جامعه پزشکان به این شب های عزیز سرتون سلامت باشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فنر میتونه دچار گرفتگی بشه و شاید هم نشه

      عارضه دیگه ای نداره

      باید دارو مصرف کنید و روش زندگی و تغذیه سالم و ورزش 

  • تصویر کاربر اکبر پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    باسلام من 16 ماه پیش آنژیوشدم ودوتاازرگهمو بالن وفنرگذاشتن دکتربه من گفته نمک راکلا قطع کنم وتیروییدکم کارهم دارم آیا به نظرشما چرا باید کلا نمک نخورم فشارمن هم پایینه البته داروهامو مرتب میخورم ونمک راهم خیلی کم مصرف میکنم مشکلی برام پیش نخواهد آمد. ممنونم ازلطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      قطع کامل نمک ممکن نیست

      به میزان کم مصرف کنید

  • تصویر کاربر اکبر جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام من 65 سال دارم حدود 16 ماه هست که آنژیوشدم ودوتارگ گرفتگی داشته با بالون وفنربازشده فقط میخواستم ببینم نمک راچرا کلا ازرژیم غذایی بایدحذف کرد ضمنا تیرویید کم کارهم دارم وفشارخون ندارم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید نمک کم شود 

      نیاز به حذف نیست

  • تصویر کاربر قربانی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام من 65سال دارم 16 ماه پیش آنژیوکردم دورگ یکی اصلی ودیگری فرعی تا85 درصدبسته بود بازکردنند وافنروبالن گذاشتن یکسال پلاویکس خوردم وبعدش الان اسویکس میخورم دکترم گفته تا 6ماه دیگربایدبخوری میگن برای کبد ضررداره به نظرشما مشکلی پیش نخواهدآمد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هیچ ضرری برای کبد نداره

      به توصیه پزشکتون عمل کنید

  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    بعد از آنژیو پلاستی به علت ناراحتی معده ایا می توان تنها پلاویکس مصرف کرد و اسپرین را حذف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      قرص معده استفاده کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      قرص معده استفاده کنید

      البته میشه به جای اسپرین دو عدد پلاویکس مصرف کرد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دوماه پیش اژیو پلاست شدم.دوتا از رگ هام گرفته بود(۴۸سالمه)
    سوالم اینه میتونم از قرص ویاگرا که قبلابعضی اوقات استفاده میکردم بازم استفاده کنم
    ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر نیتروکانتین یا نیکوراندیل یا ایزوردیل میخورید ممنوعه

      در گل باید با اجازه پزشکتون باشه

  • تصویر کاربر بهمن پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام دو ساله3عدد استنت گذاشتم خواستم بدونم قرص آسپرین 80 واترو واستاتین 20 را تا کی باید مصرف کرد فقط همین دو تا قرص را روزی 1عدد می خورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مادامالعمر

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر پدرم ۴روز پیش فنر گذاشتن وعکسشم براتون فرستادم که کبودی زیادی روی دستشه خواستم بدونم آیا این لخته وکبودی از بین میره یا باید کاری بکنه.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این از بین میره به تدریج

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر