دکتر محمد حسین نجفی

آمبولی ریه چیست؟

آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که لخته خون حرکت کرده و از طریق قلب به سمت ریه حرکت کند. آمبولی ریه به بیماری اطلاق می شود که در آن لخته ی خون تشکیل شده در نقطه ی دیگری از بدن به سمت عروق ریه می آید. این لخته عروق ریه را مسدود می کند و در نتیجه ی آن علائمی نظیر موارد زیر برای بیمار ایجاد می شود

معمولا منشا این لخته ی خون در اندام تحتانی است (بیماری DVT) مگر در مواردی خاص مانند کرونا.

امبولی ریه و کما

آمبولی ریه می تواند با درگیر کردن شریان های ریوی و ایجاد فشار بر روی قلب به مرور منجر به آسیب قلب شود. در موارد بسیار حاد بیماری به خاطر افت میزان اکسیژن خون و همچنین اختلال در رسیدن خون به قلب فرد ممکن است دچار ایست قلبی شود. معمولا کما به طور مستقیم ناشی از آمبولی ریه نیست ولی این بیماری می تواند به ایست قلبی و مرگ منجر شود.

علائم امبولی ریه

مهم ترین علامت آمبولی ریه احساس تنگی نفس است که در بسیاری موارد به طور کاملا ناگهانی ایجاد می شود. هم چنین بروز تپش قلب و افت میزان اکسیژن خون در کنار علایمی نظیر افت فشارخون و سرفه های خلط دار خونی نیز در این بیماری دیده می شوند. برخی بیماران مبتلا به آمبولی ریه قبل از بروز علائم ذکر شده دچار ورم و درد اندام تحتانی (بیماری DVT) می شوند.

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریه بر اساس این اصل است که باید لخته حل گردد. لخته ی تشکیل شده نیز با تجویز داروهای رقیق کننده ی خاص حل می شود. از مهم ترین و معروف ترین این داروها می توان به وارفارین اشاره کرد. هم چنین برخی داروهای رقیق کننده ی خون جدید نظیر آپیکسابان و ریواروکسابان نیز وجود دارند که می توانند در درمان بیماری کمک کنند و مصرف آنها به خطر اینکه نیاز به چک آزمایش خون ندارند برای بیمار راحت تر است.

بر اساس حجم لخته ،پزشک تصمیم گیری مینماید. درمان لخته بزرگ که مخل حیات میباشد انجام جراحی و خارج کردن لخته است.

آمبولی ریه در سالمندان

سالمندان بخاطر بی حرکتی از یک سو و از سوی دیگر شیوع بیماری های دیگری نظیر انواع سرطان ها که خطر تشکیل لخته ی خون را بالاتر می برند بیش تر در معرض بروز این بیماری قرار دارند. البته نباید فراموش کرد که این بیماری در سالمندان تفاوتی از نظر نوع علایم و یا نوع درمان ندارد.

آمبولی ریوی در بارداری

در طول بارداری بخاطر تغییرات سطح هورمونی و هم چنین برخی تغییرات همودینامیک دیگر خطر بروز آمبولی اندکی بالاتر می رود. به همین علت است که معمولا توصیه می گردد انواع علایمی که ذکر شد در زنان باردار خیلی جدی تر گرفته شود. درمان این بیماری در بارداری خیلی تفاوتی با بیماران غیر باردار نمی کند ولی برخی داروهای رقیق کننده ی خون نظیر ریواروکسابان و اپیکسابان برای استفاده در بارداری تایید نشده اند و برخی مانند وارفارین باید با دقت بیش تری استفاده شوند.

چرا آنژیو انجام می شود؟

گاهی برای تشخیص اینکه رگ های قلب شما در چه وضعی قرار دارند نیاز است که، عمل آنژیو قلب را انجام بدهید.

امبولی در پاها 

یکی از شایعترین مشکلاتی که پزشکان در کلینیک با آن مواجه هستند لخته شدن خون در اندام ها بخصوص پا است. بنا به دلایلی مانند نشستن طولانی مدت در پروازهای هوایی، بستری بودن پس از اعمال جراحی، مصرف قرص های ضد بارداری، سرطان ، شکستگی استخوان ها و… شانس ایجاد لخته در پا افزایش می یابد.

اغلب بیماران شکایت از تورم یکطرفه پا دارند.

نتیجه گیری: چنانچه دچار تورم یکطرفه در دست و یا پا شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

روش تشخیص: با استفاده از سونوگرافی داپلر ورید مورد نظر میتوان به تشخیص رسید.

آمبولی ریوی

چنانچه لخته حرکت کرده و از طریق قلب به سمت ریه فرستاده شود ، آمبولی ریه نامیده می شود. تظاهرات آمبولی ریوی بر اساس حجم لخته وارد شده به ریه ممکن است بسیار خفیف و یا در صورت بزرگی لخته با تنگی نفس شدید ناگهانی بروز نماید.

بیماری-آمبولی ریوی

درمان طولانی مدت آمبولی ریوی

برای جلوگیری از ایجاد لخته جدید از قرص وارفارین استفاده می شود. وارفارین روی کبد اثر کرده و از تشکیل عوامل انعقادی جلوگیری می نماید. مدت  زمان مصرف وارفارین بر اساس تشخیص پزشک حداقل سه ماه و گاهی مادام العمر خواهد بود.

شرح حال یک بیمار دچار آمبولی ریوی

چند روز پیش همکاران بخش قلب اطلاع دادند خانم جوانی که بعلت تنگی نفس در بخش بستری شده بطور ناگهانی دچار تشدید تنگی نفس و کاهش شدید فشار خون شده است.
بیمار خانم ۴٠ساله که از چهار ساعت قبل از مراحعه به بیمارستان دچار تنگی نفس با شروع ناگهانی شده است. بر بالین او حاضر شدم ، متاسفانه اصلا حال خوبی نداشت به همین جهت گروه کُد احیا قلبی ریوی راسریعا احضار کردم. آمبولی ریوی شیوع فراوانی دارد. در اغلب موارد بنا به دلایل متفاوت لخته خون در وریدهای اندام تحتانی تشکیل می شود.

علل متفاوتی برای ایجاد لخته معرفی شده است که از آنجمله میتوان به بستری بودن طولانی مدت ، مصرف داروهای ضد بارداری، مسافرتهای طولانی و عدم تحرک برای چندین ساعت و وجود سرطان در یک عضو را نام برد. بیماران دچار لخته پا اغلب با تورم یک طرفه پا به مراکز درمانی مراجعه می نمایند.

نکته مهم آنست که تورم پا بخصوص اگر یک طرفه باشد جدی گرفته شود. پس از تشکیل لخته در وریدهای پا امکان حرکت لخته وجود دارد. لخته ممکن است از جای خود کَنده شده و در ابتدا وارد قاب شده و از طریق قلب وارد شریان ریوی شود. بر اساس حجم لخته وارد شده به ریه علایم آمبولی ریوی متفاوت است. چنانچه لخته کوچک باشد به انتهای سریان ریوی رسیده و علاوه بر تنگی نفس تاحدودی باعث درد سینه نیز می شود.

اگر لخته بزرگ باشد در تنه اصلی شریان ریه گیر افتاده و شرایط مخاطره آمیز و  مخل حیات مانند تنگی نفس شدید و کاهش فشار خون و نهایتا ایست قلبی عارض می شود. در این بیماران باید سریعا پزشک به هر نحو ممکن چه با دارو با از طریق جراحی و یا از طریق کارهای مداخله ای مسیر عبور خون را باز نماید.

بیمار جوان فوق الذکر سریعا به بخش آنژیوگرافی منتقل گردید. از طریق ورید کشاله ران وارد فضای قلب و نهایتا شریان ریوی شدیم. تقریبا بلافاصله پس از بیرون کشیدن لخته، فشار خون بیمار اصلاح شد. خوشبختانه در حال حاضر شرایط عمومی بیمار رضایت بخش است.

به امید شفای همه بیماران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.6/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیوان شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام و عرض احترام خدمت جناب آقای دکتر.. بنده 48 ساله هستم و دو ماه پیش به کرونا مبتلا شدم. در دو هفته قرنطینه تنها علامتی که در من بروز پیدا کرد از دست دادن حس بوایی و چشایی بود. البته هنوز هم حس بویایی به صورت کامل احیا نشده است. از شروع هفته سوم و در واقع انتهای قرنطینه بنده دچار تنگی نفس شدم. در واقع نفس عمیق کشیدن برای من سخت شده بود. دکتری که مراجعه می کردم و متخصص داخلی( ریه، قلب، گوارش) و در واقع دکتر خانوادگی ما نیز محسوب می شوند، معتقد بودند که شما دچار تیک عصبی شده اید و دارای اضطراب هستید. برای اطمینان بیشتر هم دستور انجام سی تی اسکن دادند که خوشبختانه ریه ها درگیری نداشتند. تنفس هم اندازه گیری کردند که گفتند نرمال است. در هر صورت این موضوع علی رغم گذشت 6 هفته از پایان قرنطینه هنوز ادامه دارد. البته به نظر اندکی بهتر شده ولیکن هنوز هم سنگینی یا اندکی بسته بودن سینه در هنگام نفس کشیدن را حس می کنم. در این فاصله برای اطمینان خاطر به یک متخصص قلب نیز مراجعه کرده ام. ایشان نوار قلب و اکور گرفتند. نوار مشکلی نداشت ولی در حین اکو گفتند اندکی التهاب مشاهده می شود که می تواند مال کرونا باشد. چیز خاصی نیست شما باید زمان بدهید.آسپیرین، آلپرازولام و متورال تجویز کردند. ناگفته نماند که در مطب ایشان نیز فشار خون دو دست بنده 13 و 14 بود که البته هیچ وقت فشار خون من این عدد نیست و عمدتا در منزل فشار خون بنده حداکثر 12 روی 8 می باشد. از بعد کرونا نیز که به حداکثر 11 روی 8 کاهش پیدا کرده است. به هرحال قرص متورال را مصرف نکردم. دکتر همیشگی ضمن آنکه کماکان معتقد است بنده دچار استرس و اضطراب هستم به جای قرص متورال قرص کارودیلول تجویز کردند. این قرص کمی افت فشار در من ایجاد کرد که بیزوفار را جایگزین آن کردند. البته چون یک آزمایش کامل( عمومی، تیروئید و ویتامین ها) داده ام تا مشخص شدن جواب ها هنوز خوردن قرص بیزوفار را شروع نکرده ام. ضربان قلب بنده نیز عمدتاً در محدوده 85 تا 94 قرار دارد که گاهی نیز به 100 یا 103 هم افزایش می یابد. دیروز و امروز نیز هر از گاهی سوزش یا تیر کشیدن در ناحیه سمت چپ قفسه سینه حس کرده ام. ناگفته نماند که گاهی نیز به خصوص شب ها ضربان قلبم را حس می کنم. ضعیفی و خستگی نیز از بعد کرونا در من ایجاد شده که نگرانم این موضوع کلا ربطی به کرونا نداشته باشد و ناشی از مشکل قلبی باشد. متاسفانه مستاصل شده ام و نمیدانم چه باید بکنم. کل فضای مجازی نیز که مملو از کرونا و تبعات آن شده و تقریباً مطلبی نیست که من نتوانم خودم را با آن تطبیق دهم. خواهشمندم راهنمایی بفرمائید که چه کنم؟ جسارت کردم و تصاویر مربوط به اکو و نوار را نیز برای شما ارسال کردم. اگر هم لازم است حضورا مراجعه کنم امر بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اکوی شما که مشکل خاصی را نشان نمی دهد و احتمال این موضوع زیاد است که شاید تمام این علایم منشا اضطرابی و استرسی داشته باشند هیچ از داروهایی هم که تجویز شده نباید عوارض خیلی شدیدی بدهند از بابت قلبتان به نظرم خیالتان راحت باشد
  • تصویر کاربر A.M[ دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام، پدر بنده 3 ماه پیش آمبولی شدند، و چون عمل جراحی مغز داشتند حدود 4.5 ماه پیش دکتر براشون فیلر IVC گذاشت و همزمان با مقادیر کم هپارین و سپس وارفارین رو شروع کردند، حدود یک ماه پیش ی مقدار درد داشتن (به خاطر جراحی مغز،ارتباط کلامی مناسبی ندارند) که مراجعه کردیم به بیمارستان ونوار قلب واکو گرفتن که خدمتتون ارسال میکنم، لطف میفرمایید در مورد وضعیت ایشون و اینکه خوب میشن ؟ و اینکه رویه درمان کافیه یا خیر بهم اطلاعات بدید، بنده کلیه اطلاعات ایشون رو خدمتتون ارسال میکنم به پیوست.( بیمار 61 ساله هستند و در حال حاظر دیگه در بستر نیستند، عادی فعالیت دارند و کارهای خودشون روانجام میدن)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید امبولی ریه بیماری نسبتا خطرناکی است که البته در ایشان هم به موقع تشخیص داده شده و هم داروهای بسیار خوبی تجویز کرده اند. معمولا این داروها باید شش ماه حداقل ادامه پیدا کند که ممکن است بر اساس صلاح دید پزشکشان طولانی تر هم تجویز شود. مهم است که فعالیت کافی داشته باشند، داروها را سر موقع و دقیق استفاده کنند و وارفارینشان به دقت تنظیم شود. در حال حاضر اگر قادر به فعالیت هستند و تنگی نفس ندارند یعنی سیر درمان مناسب پیش رفته، همین طور زیر نظر باشید
    2. تصویر کاربر A.M[ یکشنبه ۱۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      دکترجان مقدار INR مناسب چند هستش؟ و اینکه نوارقلب و اکو وضعیت ایشون رو چطور نشون میده؟ متشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بین دو تا سه باید تنظیم باشد، اخرین نوارقلب و اکو هم مناسب است و مشکل خاصی نشان نمی دهد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    فردی ۳۱ساله دچارآمبولی ریه شده بطوری که بایک حرکت کوچک درجای خوددچارتنگی نفس میشودلطفاراه درمان رابفرمایید؟البته الان دربیمارستان بستری است ودکترگفته بایددارومصرف کنندمیخاستم ببینم آیالازم است اقدامات دیگری هم انجام دهیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله بايد دارو مصرف بشه
  • تصویر کاربر فرزانه جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب. برادر من در اثر شکستگی پا دچار امبولی قلب و ریه شده الان ریه راست درگیره داروی دابیگاتران مصرف میکنه یک ماه هستش . خواستم سوال کنم برای چک وضعیت میتونم با آقای دکتر نجفی وقت ملاقات داشته باشم یا باید به متخصص ریه مراجعه کنم . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هممیتونید به متخصص قلب و هم ریه مراجعه کنید

      اما بهتره با یک متخصص قلب مراجعه کنید

      با مطب تماس بگیرید

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر ببخشید کسی که تنگی عروق ریز قلب که درمانش داروئی هست وروزانه یک عدد آسپرین80مصرف می شود جزء بیماران قلبی حساب می گردد ؟آیا ویروس کرونا برای این اشخاص هم خطرناک می باشدلطفا راهنمایی نماید با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بیماری قلبی هست ولی بیماری جدی نیست جای نگرانی نداره

  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب من دختری 23 ساله و دانشجو هستم که حدود 2 ماهه که موقع اضطراب یا هیجان با وجود ضربان قلب کاملا نرمال با ریتم طبیعی ( در صورت استرس شدید و حرکت حداکثر ضربانم میشه 110)و فشار خون بین 10 تا 13 نفس نفس میزنم و این باعث میشه احساس تنگی نفس کنم رفتم اکو و تست ورزش و نوار قلب گرفتم که براتون فرستادم و دکتر گفتن مشکل خاصی ندارم خدا رو شکر خواستم بدونم نظر شما چیه؟ در ضمن کلسترول و تری گلیسیرید هم ندارم آیا با وجود این شرایط خطری خدای ناکرده منو تهدید میکنه؟در ضمن در مواقع تپش قلب در حالت استرس یک پراپرانولول 10و نصف آلپرازولام05مصرف میکنم. چگونه مطمئن شم قلبم سالمه؟ یا نه؟ وزن 82 و قدم 168
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خطری نداره

      مشکل شما قلبی نیست بلکه پانیک و اضطرتبه

      جهت درمان به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر یاسر شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر. من بعد از مراجعه به متخصص قلب تشخیص دادند که فشار خونم بالاست و حملات پانیک دارم که قرصهای سرترالین و آنژیبول و آملوپرس تجویز کردند روزی یک عدد. من سرترالین و آنژیبول رو روز مصرف میکنم ولی آملوپرس رو بعد از شام . سوالم اینه که وقتی آنژیبول مصرف میکنم فشارم میاد پایین که میترسم دیگه آملوپرس مصرف کنم آیا آملوپرس مصرف کنم یا نه .وقتی آملوپرس هم مصرف نمیکنم تپش قلبم زیاد میشه و حملات برمیگرده ولی با مصرف آملوپرس خوب میشم .به نظرتون با وجود فشار پایین بازم آملوپرس مصرف کنم .تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      املودیپین رو نصف مصرف کنید و ا داروی اول ۱۲ ساعت فاصله باشد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۵۴ سالمه دو ماهه پیش یه ازمایش دادم گفتن چربی بالاست حدود ۲۲۰ که قرص اتورواستاتین ۲۰ رو مصرف میکنم امروز که ازمایش دادم گفتن شده ۱۰۹ میخواستم بدونم الان مصرف قرصو ادامه بدم یا قطع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید دارو رو قطع کنید و سه ماه بعد ازمایش را تکرار کنید

  • تصویر کاربر شریفی سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم عمل قلب انجام دادن وچند روز دربیمارستان بودند وقتی به خانه امد بعداز یکروز حالش بد شد بدنش سرد شد بی حال توانایی حرف زدن نداشت دوباره بردیمش بیمارستان که در بخش ویژه بستری شد وفردای ان روز فوت شد دکترش میگه عفونت ریه باعث مرگ شده ایا نباید دکترش پدرم رو مرخص میکرده ً؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون دیدن بیمار و مدارک نمیشه نظر داد بنابراین در این شرایط متاسفانه نمیشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 500 مشاهده پرسش
    سلام ؛ ۱۸ سال سن دارم توی آخرین آزمایش خونی که دادم غلظت خون داشتم
    HB:17
    Hct:%51
    دکتر بهم گفت هفته دو بار آسپرین بخورم الان بعضی اوقات سردر میگیرم سرم و میارم پایین انگار سرم سنگین شده خون جمع شده توی سرم بعلت اینکه لاغر هستم گفتن خون ندی بهتر هست آیا بنظر شما حجامت میتونه مؤثر باشه اگر هر ماه بطور متوالی انجام بدم ؟ طی هر بار حجامت ۱۵۰ سی سی خون کثیف خارج میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اسپرین اثر نداره

      حجامت هم کار درستی تیست

      احتمالا اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید به متخصص داخلی مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر