دکتر محمد حسین نجفی

بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از دیگر شرایط خاص است. بزرگ شدن قلب در تصاویر رادیوگرافی قفسه سینه قابل مشاهده است. ممکن است کاردیومگالی به طور موقت به دلیل فشار بدن در شرایطی مثل: بارداری، یا به دلیل یک بیماری پزشکی مانند تضعیف عضله قلب، بیماری عروق کرونر، مشکلات دریچه ای قلب یا ریتم غیر طبیعی قلب ایجاد شده باشد.

بزرگ شدن قلب ممکن است با اصلاح علت آن قابل درمان باشد. درمان بزرگ شدن قلب می تواند به کمک دارو، روش های پزشکی یا عمل جراحی باشد.

 

علائم بزرگ شدن قلب چیست؟

در برخی افراد، دلایل بزرگ شدن قلب هیچ علامت یا نشانه ای ایجاد نمی کند. برخی افراد ممکن است این علائم و نشانه ها را داشته باشند:

– تنگی نفس

– ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی)

– تورم (ادم)

تشخیص زود هنگام بزرگ شدن قلب، درمان آسان تری را در پی خواهد داشت، اگر شما در مورد قلب خود نگران هستید با پزشک متخصص قلب و عروق در این باره صحبت کنید.

علت بزرگ شدن قلب

علت های بزرگ شدن قلب چیست؟

کاردیومگالی می تواند با هر شرایطی که باعث می شود تا قلب شما پمپاژ سخت تر از حد معمول داشته باشد و یا آسیب عضله قلب، ایجاد می شود. گاهی اوقات بزرگ شدن قلب و تضعیف آن به دلایل ناشناخته ای است (ایدیوپاتیک).

بیماری قلبی مادرزادی ، آسیب ناشی از حمله قلبی یا ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی) می تواند باعث بزرگ شدن قلب شما گردد. سایر شرایط مرتبط با بزرگ شدن قلب عبارتند از:

1- فشار خون بالا

قلب شما ممکن است مجبور به پمپاژ سخت تر برای ارائه خون به سایر قسمت های بدن شده که باعث بزرگ و ضخیم شدن عضلات آن می گردد.

فشار خون بالا می تواند باعث بزرگی بطن چپ شده که در نهایت عضله قلب را تضعیف می گرداند. فشار خون بالا نیز ممکن است حفره های بالایی از قلب شما را (دهلیز) بزرگ سازد.

2- بیماری دریچه قلب

 چهار دریچه در قلب شما حفظ جریان خون را در مسیر درست بر عهده دارند. اگر دریچه ها توسط شرایطی آسیب ببینند، از قبیل تب روماتیسمی، نقایص قلبی، عفونت (اندوکاردیت عفونی)، اختلالات بافت همبند، برخی داروها و یا پرتو درمانی برای سرطان، قلب شما ممکن است بزرگ شود.

3- بیماری عضله قلب یا کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی از آنجا که این ضخیم شدن و سفت شدن عضله قلب پیشرفت می کند، قلب تان را ممکن است بزرگ سازد؛ چرا که این قلب بزرگ شده شما، سعی در پمپاژ برای فراهم ساختن خون به بدن را دارد.

4- فشار خون بالا در شریان اتصالی به قلب و ریه (فشار خون بالای ریوی)

 قلب شما ممکن است نیاز به پمپاژ سخت تر برای حرکت خون بین ریه ها و قلب تان را داشته باشد. در نتیجه، در سمت راست از قلب شما ممکن است بزرگ شدگی ایجاد گردد.

5- احتباس مایع اطراف قلب (افیوژن پریکارد)

تجمع مایع در کیسه اطراف (پریکارد) که قلب را احاطه می کند، ممکن است باعث شود تا قلب شما در رادیوگرافی قفسه سینه بزرگ به نظر برسد.

6- تعداد کم سلول های قرمز خون (کم خونی)

کم خونی یک بیماری است که در آن به اندازه کافی سلول های سالم قرمز خون برای حمل اکسیژن کافی به بافت های تان وجود ندارد. در صورت عدم درمان، کم خونی مزمن می تواند به یک ضربان قلب سریع یا نامنظم تبدیل شود. قلب شما باید خون بیشتری را برای کمبود اکسیژن در خون پمپ کند.

7- اختلالات تیروئید

 هر دو اختلال کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) و غدد تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می تواند به مشکلات قلبی از جمله بزرگ شدن قلب منجر شود.

8- آهن بیش از اندازه در بدن (هموکروماتوز)

هموکروماتوزیس یک اختلال است که در آن بدن شما به درستی نمی تواند آهن را متابولیزه نماید. این جریان باعث می شود تا ساخت آن در ارگان های مختلف، از جمله قلب شما صورت گیرد. این امر سبب بزرگی بطن چپ به دلیل تضعیف عضله قلب می شود.

9- بیماری های نادر مانند آمیلوئیدوز

 آمیلوئیدوز وضعیتی است که در آن پروتئین های غیر طبیعی در خون گردش یافته و ممکن است در قلب رسوب کنند. در این حالت عملکرد قلب شما تداخل یافته و باعث بزرگی قلب شما می شود.

چه عواملی بزرگی قلب را تهدید می کند؟

اگر شما هر گونه از عوامل خطر زیر را دارا می باشید ممکن است در معرض خطر ابتلا به بزرگی قلب قرار داشته باشید:

  • فشار خون بالا

فشار خون بالا در بارداری داشتن فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به بزرگ شدن قلب قرار می دهد.

  • سابقه خانوادگی بزرگ شدن قلب یا کاردیومیوپاتی

 اگر یک عضو خانواده، مانند پدر، مادر، خواهر و یا برادر، دچار بزرگ شدن قلب باشند، شما بیشتر مستعد ابتلا به پیشرفت این بیماری هستید.

  • انسداد عروق قلب (بیماری عروق کرونر)

با این شرایط، پلاک های چربی در عروق قلب، مانع عبور جریان خون از طریق رگ های قلب شده که می تواند به حمله قلبی منجر شود. هنگامی که یک بخش از عضله قلب می میرد، قلب شما پمپاژ سخت تری برای دریافت خون کافی و ارسال به سایر نقاط بدن تان دارد که باعث بزرگی آن می گردد.

  • بیماری مادرزادی قلبی

VSD-بیماری-مادرزادی-قلبی اگر شما با یک بیماری که بر روی ساختار قلب تان تاثیر گذاشته به دنیا آمده اید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بزرگ شدن قلب باشید.

  • بیماری های دریچه قلب

 قلب دارای چهار دریچه شامل: آئورت، میترال، ریوی و تریکوسپید می باشد که برای هدایت جریان خون از طریق قلب تان باز و بسته می شود. بیماری که به دریچه آسیب برساند، ممکن است باعث بزرگی قلب شود.

  • حمله قلبی

 حمله قلبی خطر ابتلا به بزرگ شدن قلب را افزایش می دهد.

آیا بزرگ شدن قلب خطرناک است؟

خطر ابتلا به عوارض ناشی از کاردیومگالی به بخشی از قلب که بزرگ شده و علت آن بستگی دارد. عوارض بزرگ شدن قلب می تواند شامل موارد زیر باشد:

هری ریختن دل⛔ نارسایی قلبی

 یکی از جدی ترین نوع بزرگ شدن قلب، بزرگی بطن چپ است که خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می دهد. در نارسایی قلبی، عضلات قلب تضعیف می شود و کشش بطن (گشاد شدن) به نقطه ای می رسد که قلب نمی تواند خون موثر را در سراسر بدن پمپ کند.

⛔ لخته شدن خون

 داشتن قلب بزرگ شده ممکن است شما را بیشتر مستعد تشکیل لخته های خونی در دیواره قلب کند. اگر لخته وارد جریان خون شما شود، می تواند جریان خون به اندام های حیاتی را مسدود نموده، حتی باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود. لخته خونی که در سمت راست قلب شما گسترش یافته ممکن است به شش ها حرکت کند و یک وضعیت خطرناک به نام آمبولی ریوی را ایجاد کند.

⛔ سوفل یا صدای سمعی قلب

برای افرادی که دچار بزرگی قلب هستند، دو تا از چهار دریچه قلب به نام دریچه میترال و سه لختی ممکن است به درستی بسته نشوند؛ چرا که گشاد شده و منجر به جریان رو به عقب خون می شوند. این جریان ایجاد شده صدایی به نام سوفل قلبی تولید می کند. اگرچه لزوما مضر نیست، سوفل قلبی باید توسط پزشک تحت نظارت قرار گیرد.

⛔ ایست قلبی و مرگ ناگهانی

برخی از انواع بزرگ شدن قلب می تواند به اختلال در ریتم ضربان قلب شما منجر شوند. ریتم قلب خیلی آهسته، حرکت آرام خون و یا بیش از حد سریع را در پی دارد و اجازه نمی دهد تا تپش قلب با ریتم طبیعی انجام شود. این مشکل می تواند منجر به غش و یا در برخی موارد، ایست قلبی و یا حتی مرگ ناگهانی گردد.

کاردیومگالی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر شما علائم کاردیومگالی را دارید، پزشکتان تست و معاینات فیزیکی را برای تعیین اینکه آیا قلب شما بزرگ شده یا نه و همچنین برای پیدا کردن علت بیماری شما انجام می دهد. این آزمایشات ممکن است شامل:

  • اکوکاردیوگرام

  • تست نوار قلب

  • تست استرس یا تست ورزش

  • سی تی اسکن قلبی (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

  •  تصویر رادیوگرافی از قفسه سینه

  • اگر قلب شما بر روی تصویر قفسه سینه بزرگ دیده شود، آزمایشات دیگر معمولا برای پیدا کردن علت آن مورد نیاز خواهند بود.رادیوگرافی قلب
  • آزمایش خون

پزشک قلب ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح معینی از مواد در خون تان که ممکن است به یک مشکل قلبی اشاره کند، تجویز نماید. آزمایش خون همچنین می تواند به تحت کنترل قرار گرفتن شرایط توسط پزشکتان برای بررسی روند بروز علایم کمک کند.

  • کاتتریزاسیون قلبی و بیوپسی

در این روش، یک لوله نازک (کاتتر) در کشاله ران شما وارد شده و از طریق رگ های خونی به قلب وارد می گردد. سپس از قلب تان یک نمونه کوچک (بیوپسی) برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، برداشته می شود.

درمان کاردیومگالی چیست؟

برای درمان بزرگ شدن قلب می توان از دارو و یا جراحی استفاده کرد. علاوه بر این برای پیشگیری از پیشرفت بیماری نیز می بایست نکاتی را مدنظر قرار داد.

✅ درمان دارویی کاردیومگالی

اگر کاردیومیوپاتی یا نوع دیگری از بیماری قلبی علت بزرگ شدن قلب شما باشدپزشکتان ممکن است داروهایی را به شما جویز نماید. این ممکن است شامل:

مصرف آتنولول در بارداری  – دیورتیک ها برای کاهش میزان سدیم و آب در بدن شما، که می تواند به کاهش فشار در شریان ها و قلب شما کمک کنند، تجویز می شوند.

– آنزیم مهار کننده تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) برای کاهش فشار خون شما و بهبود قابلیت پمپاژ قلب تان است.

– مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB ها) مزایای مهار کننده های ACE برای کسانی که نمی توانند مهار کننده های ACE را مصرف کنند، ارائه می نماید.

– بتابلوکرها برای کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب هستند.

– دیگوکسین برای کمک به بهبود عملکرد پمپاژ قلب و کاهش نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای نارسایی قلبی است.

– ضد انعقادها برای کاهش خطر لخته شدن خون است که می توانند از حمله قلبی یا سکته مغزی پیشگیری کنند.

– ضد آریتمی ها برای نگه داشتن ضربان قلب شما در یک ریتم طبیعی تجویز می شوند.

✅درمان بزرگی قلب با جراحی

اگر داروها، به اندازه کافی برای درمان بزرگ شدن قلب شما مناسب نباشند، روش های پزشکی یا عمل جراحی ممکن است لازم باشد.

هزینه باتری قلب✔ دستگاه های پزشکی برای تنظیم ضربان قلب

برای نوع خاصی از بزرگ شدن قلب (کاردیومیوپاتی اتساعی)، یک ضربان ساز برای هماهنگی انقباضات بین بطن چپ و راست ممکن است لازم باشد. در افرادی که ممکن است در خطر جدی آریتمی باشند، دارو درمانی و یا دفیبریلاتور کاشتنی قلبی (ICD) ممکن است یک گزینه مناسب محسوب شود.

اگر علت اصلی بزرگ شدن قلب شما ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی باشد، ممکن است شما نیاز به انجام روش هایی برای بازگشت ریتم منظم قلب و یا برای نگه داشتن قلب از ضربان بیش از حد سریع داشته باشید.

✔ جراحی دریچه قلب

✔ عمل جراحی بای پس عروق کرونر

عمل جراحی قلب بازاگر بزرگ شدگی قلب شما به بیماری عروق کرونر مربوط باشد، پزشکتان ممکن است عمل جراحی بای پس عروق کرونر را توصیه نماید.

✔کمک دستگاه بطن چپ (LVAD)

اگر شما مبتلا به نارسایی قلبی هستید، شما ممکن است این پمپ مکانیکی کاشتنی را برای کمک به پمپاژ ضعیف قلب خود نیاز داشته باشید. اگر شما نامزد دریافت پیوند قلب، به عنوان یک درمان طولانی مدت برای نارسایی قلبی هستید ممکن است درحالی که منتظر پیوند قلب هستید، LVAD کاشتنی دریافت کنید.

✔ پیوند قلب

اگر داروها نمی توانند علائم شما را کنترل کنند، پیوند قلب می تواند گزینه نهایی باشد.

✅ کنترل بزرگی قلب با شیوه زندگی و راه حل های خانگی 

حتی اگر درمانی برای شرایط شما وجود ندارد، شما می توانید با انجام راهکارهایی شرایط خود را بهبود بخشید. پزشکتان ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی برای شما توصیه کند که شامل موارد زیر گردد:

داروی ترک سیگار

 

  • ترک سیگار
  • از دست دادن وزن اضافی
  • محدود کردن نمک در رژیم غذایی
  • کنترل دیابت
  • نظارت بر فشار خون
  • ورزش متوسط، با پزشک خود در مورد مناسب ترین برنامه فعالیت بدنی صحبت کنید.
  • اجتناب و یا قطع مصرف الکل و کافئین
  • سعی کنید به داشتن هشت ساعت خواب شبانه

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

3.9/5 - (7 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۶ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 484 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. خسته نباشید مادر من مشکل بلوک شاخه ای داره و بعد از یه ناراحتی بلافاصله فشار خونشون بالا میره و چند روزی سی سی یو بستری میشن و بعد از مراجعه های متعدد وانجام اسکن هسته ای جواب درستی هنوز نگرفتیم این بار دکترشون دستور انجام سی تی انژیو دادن آیا انجام بدیم یا آنزیوگرافی بهتره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      هر دو كمك كننده هستند ولي اگر اسكن غير نرمال است مستقيم انژيو بشوند
  • تصویر کاربر سمیه پنجشنبه ۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر دایی بنده حدود بیست روزی هست عمل قلب باز انجام دادن و ایشون پاهاشون ورم کرده و تاول زده رو پا و زبانشون و از ضربان ساز هم بعد یک هفته ای برایشون گزاشتن و از لحاظ روحی هم خیلی بهم ریختن سوال بخاطر ورم و تاول شون هست شکمشون هم ورم داره و راه رفتن هم میگه سختشه نمیتونه ممنون میشم رهنمایی کنید برای ورمشون کمتر بشه چیکاری انجام دهیم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ممكن است مربوط به برداشتن وريدهاي پا ويا كاهش كاركرد قلب باشد كه پزشك بر اساس علت تهيدات لازم رو توصيه خواهد كرد
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نجفی جوانی هستم 24 ساله مادر زادی نارسایی دریچه میترال دارم بعضی وقتها تپش قلب دارم کارم سنگينه زود خسته میشم اگه همینجوری بمونه خطر داره یا باید عمل کنم هزینه عملش چقدر ميشه اگه راهنماييم کنید ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بستگي دارد به كاركرد قلب و سايز بطن چپ
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر در اکومری همسر من نوشته شدهlvh:modratایا این به معنی بزرگ شدن قلب است و قابل درمان؟ایشون تنگی آئورت داشتن ودریچشون رو تعویض کردن ایا با تعویض دریچه lvh قلبشون به حالت طبیعی بر میگرد؟وایاخطرناک است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خير به مفهوم ضخيم شدن ديواره قاب است كه در اثر تنگي آئورت رخ داده
      بله پس از اصلاح دريچه هايپرتروفي بطن به حالت نرمال برخواهد گشت
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 376 مشاهده پرسش
    باسلام وسپاس فراوان ازسایت بسیار عالیتون شوهرمن دریچه ائورتشون روعمل کردن ایامیتونن سرکارشون که تو ایستگاه برق برگردند یه متخصص قلب بهشون گفته میدان مغناطیسی روی دریچه فلزی قلب اثر میزاره ایاصحت داره؟وایشون شیفتین وشب کاری دارن این شب کاری براشون مشکلی پیش نمیاره؟؟؟اقای دکتر ایا ایشون دوباره مثل قبل میتونن به زندگی عادیشون برگردن .خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ميدان مغناطيس روي دريچه مصنوعي اثر بد ندارد فقط روي پيس ميكر خطرناك است
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام . ضمن خسته نباشی
    بابام عمل قلب باز انجام داده است و و از پاهاش هم رگ گرفتند...با گذشت 6 ماه از تاریخ عمل بابام توانائی کمی در راه رفتن دارد و هم چنین با ورم پا هم مواجه است...علت ورم پا و عدم توانائی یا توانائی کم بعد از گذشت 6 ماه چه علتی دارد. ... چه کار باید کرد ....تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام علت ورم پا ممكن است برداشتن وريد ها باشد اما علت ضعف بايد بررسي شود مثلا ميزان داروها
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر