دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون و به همراه آن عوارضی مانند: سرگیجه، سردی دست و پا و یا حتی غش کردن می تواند نگران کننده باشد. آیا افت فشار خون برای بیمار خطرناک و جدی است؟

برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی فشار خون پایینی دارند که به این شرایط خاص در علم پزشکی افت فشار خون (Hypotension) می گویند. با این حال زمانی که فشار خون بالا به صورت کاملا ناگهانی تبدیل به فشار خون پایین می شود، ممکن است خطرات و نگرانی هایی برای سلامتی افراد ایجاد کند که نمی توان از آن ها غافل بود.

کم بودن فشار خون در افراد ( هایپوتسیون) می تواند نشانه سلامت مناسب و خوب افراد باشد و همچنین در این شرایط معمولا ریسک بروز بیماری های قلبی کاهش می یابد. اما این مورد همیشه صدق نمی کند و استثنا های خاصی نیز وجود دارند. 

در برخی شرایط و موقعیت ها، کاهش ادامه دار فشار خون پایین افراد یا کاهش ناگهانی فشار خون می تواند منجر به علائم خطرناک و نگران کننده ای شود و حتی مشکلات جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.


آیا افت فشار خون خطرناک است؟

 اگر فشار خون شما ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه (mm HG) یا کمتر باشد، این میزان نرمال و عادی در نظر گرفته می شود و خطری شما را تهدید نمی کند. عموما اگر میزان فشار خون پس از اندازه گیری، پایین تر از ۶۰/۹۰ میلی متر  باشد، این میزان کم در نظر گرفته می شود و نام آن هایپوتنشن است.

برخی افراد گاهی اوقات فشار خونی در محدوده افت فشار خون یا هایپوتنشن دارند، اما هیچ علائم و مشکلاتی را ندارند و در نتیجه نیازی به درمان نخواهند داشت.  اما در موارد شدید و حاد هایپوتنشن می تواند منجر به کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی شود که باید به مغز انسان برسند که در نتیجه این موضوع، خطرات متعددی افراد را تهدید می کند.

در هر فردی احتمال بروز این شرایط و افت فشار خون بدن، چه کم کم و چه ناگهانی، وجود دارد اما در برخی افراد به نسبت عموم مردم احتمال ابتلا به هایپوتنشن  بیشتر است. همچنین انواع مختلفی از این بیماری و شرایط خاص آن وجود دارند. به عنوان مثال هایپوتنشن  ارتودنسی (موضعی) که زمانی رخ می دهد که شما پس از مدتی نشستن یا دراز کشیدن ناگهان بلند شوید و بیشتر در بزرگسالان شایع است.

بدن شما دارای مکانیزم های جبرانی متعددی است که از افت فشار خون شما به هنگام بلند شدن جلوگیری کند. اما در برخی از افراد این ریفلکس ها آنگونه که باید اتفاق نمی افتند و در نتیجه افراد دچار هایپوتنشن  ارتدونسی می شوند.

علائم افت فشار خون


علائم افت فشار که می تواند خطرناک باشد!

برخی از پزشکان و متخصصین مشکل افت فشار خون یا همان هایپوتنشن را یک بیماری و شرایط خطرناک در نظر نمی گیرند، مگر اینکه برخی علائم و نشانه ها در آن وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

– سرگیجه

– ضعف و غش کردن

– خستگی

– مشکل در تمرکز کردن و دقت

– حالت تهوع

– پوست سفید و سرد

– تنگی نفس


چه زمانی افت فشار خون ناگهانی اتفاق بیوفتد؟

برخی افراد به صورت طبیعی و ژنتیکی با مشکل افت فشار خون یا هایپوتنشن  دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ علائم خاصی در آن ها بروز نمی کند. اما برای آن هایی که بدنشان به داشتن فشار خون بالا عادت کرده است، افت فشار خون می تواند یک مشکل عادی یا حتی حاد باشد که در نهایت منجر به بروز علائمی که در بالا آن ها را ذکر کردیم شود.

علت فشار خون بالا در اوایل بارداری

شروع هایپوتنشن  یا همان فشار خون معمولا زمانی است که:

۱- شما برای یک مدت خاصی در تخت استراحت کرده اید و حالا از جای خود بلند شده و در یک موقعیت عمودی و راست قرار می گیرید.

۲- در ۲۴ هفته اول از بارداری خود هستید.

۳- میزان زیادی خون از دست داده اید.

۴- میزان آب بدن شما کم است.

۵- از مواد دارویی خاصی نظیر دارو های پایین آورنده میزان فشار خون استفاده می کنید، یا از دارو های خاص برای قلب بهره می برید. دارو های بیماری پارکینسون، دارو های ضد افسردگی یا دارو های مربوط به مشکل نعوذ نیز می توانند منجر به کاهش فشار خون و هایپوتنشن شوند.

۶- با مشکل قلبی خود روبرو می شوید، به عنوان مثال کم کاری تیروئید، بیماری پر کاری تیروئید، بیماری آدیسون ( بیماری مربوط به اختلال غده فوق کلیوی) ، قند خون پایین یا دیابت از جمله این موارد هستند.

۷- با یک عفونت شدید روبرو هستید که وارد جریان خون شما شده باشد.

۸- با آنافیلاکسی که یک عکس العمل شدید و کشنده آلرژیایی است دست و پنجه نرم می کنید.

۹- با یک ماری خنثی دارید که بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد.

۱۰- بدن شما با کمبود یک ماده غذایی مهم نظیر کمبود ویتامین بی ۱۲ یا فولیک اسید همراه است.


چه زمانی برای درمان فشار خون پایین به دارو نیاز داریم؟

اگر میزان و سطح فشار خون شما همیشه در حالت کم و پایین است و هیچ کدام از علائم و مشکلاتی که در بالا آن ها را ذکر کردیم ندارید نیازی به نگرانی نیست. 

علاوه بر این اگر پس از انجام یک آزمایش خانگی فشار خون متوجه کم بودن غیر طبیعی آن بودید باز هم نیاز به نگرانی نیست، چرا که این کاملا طبیعی است که میزان فشار خون افراد در ساعات مختلف روز افزایش و کاهش یابد. 

همچنین بدن انسان این توانایی را دارد که بتواند فشار خون بدن را دوباره به سطح مناسب و عادی برساند.

فشار خون وقتی که حس می کنید یک مشکل افت فشار خون بار ها تکرار می شود و از حالت عادی خارج شده است، و یا هیچ توجیه و دلیل منطقی برای بروز آن ندارید، بهتر است به سراغ متخصصین و پزشکان بروید تا از آن ها در این زمینه مشاوره بخواهید.

اگر فشار خون شما به صورت ناگهانی کاهش می یابد و علائم خاصی نظیر گیج بودن را تجربه می کنید باید به متخصص یا پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید و هر چه زودتر به ملاقات وی بروید. 

آن ها به خوبی می توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و مشکلات احتمالی و دلایل بروز افت فشار خون را مشخص کنند که از جمله آن ها می توان به خون ریزی داخلی در بدن، عفونت های حاد و شدید و همچنین ری اکشن های آلرژی اشاره کرد.

درمان مربوط به مشکل افت فشار خون یا همان هایپوتنشن  بسته به دلیل بروز آن متفاوت است و برای اشخاص مختلف یکسان نیست. اما از جمله قدم های اولیه و فوری برای درمان و حل مشکل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • دراز کشیدن در شرایطی که پا های شما بالاتر از قلب باشد
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • از محرک های بروز افت فشار خون نظیر نشستن طولانی دوری کردن

پس از ارزیابی اولیه و دقیق توسط پزشک معالج و احتمالا انجام برخی آزمایشات و تست های خاص، پزشک شما ممکن است پیشنهاداتی از جمله موارد زیر به شما بدهد:

کاهش فشار خون✅ دوری از مصرف الکل

✅ ایجاد تغییرات خاص در رژیم غذایی خود

✅ ایجاد تغییرات در دارو های مصرفی خود ( احتمالا پایین آوردن میزان دز مصرفی دارو ها)

✅ استفاده از دارو هایی که فشار خون را بالا می برند؛‌ از جمله آن ها می توان به فلادروکورتیزون (فلورینف) و میدودرین (پرو آماتین) اشاره داشت.

✅ پوشیدن جوراب های ساق بلند فشرده و تنگ

افرادی که شوک های مرتبط با افت فشار خون  را تجربه می کنند باید سریعا خود را به مراکز درمانی برسانند تا متخصصین و پرستاران بتوانند هر چه سریع تر فشار خون مناسب و عادی به نواحی مختلف بدن آن ها را برگردانند و سطح فشار خون بدنشان را بالا و در حد استاندارد برسانند.

این نکته بسیار مهم است که مشخص شود فشار خون پایین شما یک مشکل اصلی و بنیادین است و یا یک مشکل ثانوی به شمار می رود. در حالت اول رفلکس های بدن آن گونه که باید کار نمی کنند. اما در حالت ثانوی فشار خون پایین شما بنا به دلایلی نظیر کم بودن سطح آب بدن یا تاثیرات برخی دارو های خاص است.

برخی از دارو های ضد افزایش فشار خون در بازار می توانند منجر به افت فشار خون در بیماران شوند و میزان دز مصرفی توسط بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. 

در برخی افراد مشخص کردن دلیل ثانوی بروز این مشکل بسیار ساده است، حتی دلیل بروز یک مشکل شدید که می تواند بدون دلیل ثانوی ایجاد شده باشد نیز به راحتی مشخص می شود و به همین دلیل است که می گوییم ملاقات پزشک در این شرایط بسیار مهم است تا بتوانند یک ارزیابی مناسب و دقیق از وضعیت بدن شما داشته باشند.

میزان فشار خون خود در زمان ها و روز های مختلف را اندازه گیری کرده و تاریخچه ای از آن ثبت و نگه داری کنید؛ حتی اگر هیچ گونه مشکل سلامتی و فشار خون خاصی ندارید، تا متوجه شوید که سطح نرمال فشار خون در بدن شما معمولا چه عددی است. 

چرا که همان گونه که در بالا گفتیم، سطح طبیعی و نرمال فشار خون در افراد مختلف متفاوت است. و اگر سطح فشار خون شما به صورت مرتب توسط پزشک ارزیابی می شود از وی بپرسید که میزان مناسب و نرمال برای بدن شما که باید به آن برسید چه عددی است.

علت افت فشار خون

علت افت فشار خون

فشار خون پایین می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد.

1- فشارخون پایین ارتوستاتیک (کاهش فشار خون پس از ایستادن): 

این شرایط زمانی اتفاق می افتد که شما به سرعت بلند شوید و بدن نتواند جریان فشار خون بیشتری را به مغز ارسال کند.

2- بیماری سیستم عصبی مرکزی: 

شرایطی مانند بیماری پارکینسون می تواند نحوه کنترل فشار خون توسط سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که به دلیل این شرایط دچار فشار خون پایین هستند، ممکن است تأثیر آن را پس از غذا خوردن احساس کنند، زیرا سیستم گوارش آنها برای هضم غذا، به خون بیشتری نیاز دارد.

3- حجم خون پایین: 

از دست دادن خون بر اثر آسیب های شدید می تواند موجب فشار خون پایین شود. دی هیدراسیون یا کم آبی بدن نیز می تواند منجر به حجم خون پایین شود.

4- شرایط تهدید کننده: 

این شرایط شامل ریتم قلب نامنظم (آریتمی)، آمبولی ریوی، حملات قلبی و ریه فروریخته می شود. واکنش های آلرژیک تهدید کننده زندگی (آنافیلاکسی) یا واکنش های ایمنی به عفونت های شدید (سپسیس) می تواند منجر به فشار خون پایین شود.

 

5- بیماری های قلبی و ریوی: 

زمانی که قلب شما بسیار سریع یا بسیار آهسته می زند یا ریه های شما عملکرد صحیحی ندارند، افت فشار خون اتفاق می افتد.

6- داروهای تجویزی: 

فشار خون پایین ممکن است با مصرف داروهای فشار خون، نارسایی قلبی، اختلال عملکرد نعوظ، مشکلات نورولوژیکی، افسردگی و غیره اتفاق بیفتد.

7- مصرف الکل یا مواد مخدر به صورت تفریحی:

مواد مخدر مانند الکل می توانند موجب افت فشار خون شوند (تأثیر الکل فقط مدت زمان کوتاهی طول می کشد و مصرف بیش از حد الکل در طولانی مدت می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود). 

همچنین مکمل های گیاهی، ویتامین ها یا درمان های خانگی می توانند موجب کاهش فشار خون شوند، بنابراین شما همیشه باید در مورد مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

فشار خون پایین ارتوستاتیک در سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری شایع است. خونریزی یا دیگر مشکلات بارداری نیز می تواند موجب افت فشار خون شود.

8- دماهای شدید:

گرما یا سرمای بسیار زیاد می تواند موجب پایین آمدن فشار خون شود و تأثیر آن را تشدید کند.

انواع افت فشار خون

چندین نوع فشار خون پایین وجود دارد. افرادی که همیشه دارای فشار خون پایین هستند، ممکن است دچار فشار خون پایین مزمن بدون علامت باشند. این افراد هیچ علامت یا نشانه ای ندارند و نیاز به درمان پیدا نمی کنند. فشار خون پایین برای آنها طبیعی است.

سه نوع اصلی این نوع فشار خون پایین عبارتند از: فشار خون پایین ارتوستاتیک (افت فشار خون پس از ایستادن)، فشار خون پایین عصبی (NMH) و فشار خون پایین شدید مربوط به شوک.

1- فشار خون پایین ارتوستاتیک

این نوع فشار خون پایین به هنگام ایستادن پس از نشستن یا دراز کشیدن رخ می دهد و می تواند موجب احساس سرگیجه یا حتی غش کردن شود. فشار خون پایین ارتوستاتیک در صورتی رخ می دهد که بدن شما نتواند به سرعت پس از تغییر وضعیت، فشار و جریان خون را تنظیم کند. 

این نوع فشار خون پایین معمولاً تنها چند ثانیه یا چند دقیقه پس از ایستادن رخ می دهد. در این زمان ممکن است لازم باشد شما برای مدت زمان کوتاهی بنشینید یا دراز بکشید تا فشار خون شما به حالت طبیعی برگردد. 

فشار خون پایین ارتوستاتیک می تواند در تمام گروههای سنی اتفاق بیفتد. گرچه، این شرایط در افراد میانسال، به ویژه کسانی که وضعیت سلامتی ضعیفی دارند، شایع تر است و می تواند علامت مشکلات جسمانی دیگری باشد. درمان این شرایط، اغلب روی درمان شرایط زمینه ای متمرکز است.

2- فشار خون پایین عصبی

در این شرایط، فشار خون پس از ایستادن های طولانی مدت افت پیدا می کند. شما ممکن است سرگیجه، غش یا ناراحتی معده را تجربه کنید. این نوع فشار خون پایین همچنین ممکن است در زمان کسالت، ناراحتی یا حتی تجارب ترسناک اتفاق بیفتد.

3- فشار خون پایین شدید مربوط به شوک

گاهی وقتها مردم می گویند، فردی بر اثر حادثه ناراحت کننده ای دچار شوک شده است. اما از نظر پزشکان، کلمه “شوک” معنای متفاوتی دارند. این واژه به مشکلات سیستم قلبی عروقی به دلایل مختلف اشاره می کند.

سن، داروها و مشکلات جسمانی مختلف همگی عوامل خطری برای فشار خون پایین محسوب می شوند. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، دیابت و مشکلات قلبی خاص بیشتر در معرض خطر هستند.

 همچنین افراد 65 سال به بالا بیشتر ممکن است دچار افت فشار خون ناگهانی به هنگام ایستادن یا بلافاصله پس از غذا خوردن شوند.

منبع: everydayhealth

برای پرسش از دکتر نجفی بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.2/5 - (48 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ثریا جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین مادر بنده سه ماه خست که قرص فشار خون مصرف میکنند ولی الان یک هفته هست که صبح ها قرص رو میخورن فشارشون روی 8میره علت چیه در ضمن صبح ها متاهگزال47.5نصف مصرف میکنن بعد از ظهرها لوزارتان 25نصف
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عابدی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ،مدتی هست بعد از خواب چه درطی روز چه خواب شبانه ، بعد از بیدارشدن سردرد دارم ایا این میتواند به فشار خون بالا ربط داشته باشد؟اگرنه ،نظر شما چیست؟؟ اکو انجام شد یک درجه شلی میترال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    خانم 31 ساله هستم، از سال گذشته در حالت ناراحتی فشار خون دیاستولیک تا 105 میرسه ولی فشار خون سیستولیک تابحال از 125 بالاتر نرفته. تنگی نفس هم اذیتم میکنه و وقتی فشارم بالا میره سردرد همراه با احساس ضربان در سر دارم. نوارقلب و آزمایشاتم خوب بوده. اگه میشه راهنمایی بفرمایید نیاز به دارو دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    باسلام همسرم فردی 45 ساله است فشار معمول و طبیعی ایشان 14 روی 10 است گاهی اوقات مثلا ماهی دوسه بار سردرد میگیرد و بی حال میشود وقتی استراحت کند خوب میشود به نظر شما مشکل قلبی میتواند باشد؟؟البته جدیدا که فشار ایشان را میگیرم 14 روی 10 است قبلا 13 روی 9.5 بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امید یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر من 39 ساله هستم پزشک عمومی . مبتلا به فشار خون البته کل اعضای خانواده من که 8 نفر هستیم و من فرزند بزرگ هستم فشار خون دارند قدم 170 وزن 77 . روزانه شبی 40 میلیگرم والسارتان و صبح 50 میلیگرم هیدروکلروتیازید مصرف میکردم فشارم نرمال شده بود هم سیستول و هم دیاستول البته من دیاستولم بالاست کل اعضای خانواده دیاستول بالا داریم ولی قند ناشتا چند بار با گلوکومتر گرفتم 96 99 101 بود مقصر دیورتیک هم بود با قطع هیدرو کلروتیازید قند ناشتا نرمال شد 77 65 75 و با اینکه والسارتان را به 120 صبح و 120 شب رساندم ولی دیاستولم همچنان بالاست 90 92 93 88 چه کار کنم در ضمن با مصرف این داروها ضعف و بیحالی هم دارم از انجا که دیورتیک های موجود در بازار ایران همگی روی قند خون اثر بالا برنده دارند پیشنهاد شما در مورد من چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Sbbas پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام، با مصرف يك نوبت روزانه ديلتيازم 6٠ و تحت كنترل بودن فشار در محدوده ١٣ روي ٩ در ساعات شروع شب بين ساعات 6عصر تا١٢ شب فشار به ١6 روي١٠ ميرسد، اضافه شدن آملوپرس هم تاثيري نداشته است،در آزمايشات انجام شده علت خاصي براي فشار خون يافت نشد،داروي پيشنهادي چيست،جنسيت مرد،سن 45سال و فاقد بيماري خاص،البته به جهت بيماري اختلال ترس هر شب ايمي پرامين ١٠ وبعضا زاناكس نيز مصرف مي نمايم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر korosh شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    فشار خون دارم در حالت استراحت ۱۳ تا ۱۶ بدون مصرف متورال
    قرص فشارمو که متوراله شب ساعت ۱۱ خوردم صبح گفتم که بزارم ۱۲ ساعت بشه. یکمی رفتم بیرون پیاده روی کردم دیدم پاهام سنگین و سرم سنگین شذه و هوا آفتابی هم بودنصف متورال رو سریع وقتی این حالت پیش اومد حالم خیلی بد بود در حدی که برای ۵۰۰ متر راه رفتن تا خونه تاکسی گرفتم
    نیم ساعت بعد از مصرف قرص متورال یک دفعه دیدم قفسه سینم حس گرما داره و یک دفعه تمام قفسه سینم حس سوزش و گرگرفتگی پیدا کرد و به گردن و توی سر و چشمام و پشت گردنمم زد و همش حس سوزش داشت. تمام بدنم حس سوزش داشت جوری که هی روی خودم آب میریختم.
    تا چند روز این حس سوزش ادامه داشت حتی پشت ساق پامم درد میکرد
    الان این علایم من به نظر شما ناشی از بالا رفتن فشار خون؟؟
    ضعف عضلات هم دارم که کم و زیاد ميشه Mri سرم یک سال قبل نرمال بود.
    الان نمیدونم باید چیکار کنم.
    من اکو ام نرمال بود و نوارم ضربان حدود ۹۵ تا نشون میداد و فقط فشار خونم بالا بود
    و اینکه متورال رو میخورم قلبم یکم حس ضعیف شدن بهش دست داده قبلا ضربانم بالا بود حتی توی هولتر نبض تا 160 تا توی استرس بالا رفت اما حس ضعیف شدن نداشت. از موقعی که متورال رو خوردم مشکلی برام پیش اومده اينه مثلا صحنه ترسناکی رو میبینم قلبم حس ریزش و ضعف داره
    1. تصویر کاربر korosh شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر در ادامه پیام قبلم اینکه من ضعف عضلات دست اينام دارم و متخصص ماهیچه و مغزواعصاب هم رفتم نرمال بود
      و اینکه قبلا ایندرال 10 میخوردم همچي حالتی نداشتم و الان با ایندرال 10 هم همچي حالتی میشم مثل متورال.
      فقط متورال برای فشارم میخورم
      نتیجه هولتر فشار
    2. تصویر کاربر korosh شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر در ادامه پیام قبلم اینکه من ضعف عضلات دست اينام دارم و متخصص ماهیچه و مغزواعصاب هم رفتم نرمال بود
      و اینکه قبلا ایندرال 10 میخوردم همچي حالتی نداشتم و الان با ایندرال 10 هم همچي حالتی میشم مثل متورال.
      فقط متورال برای فشارم میخورم
      نتیجه هولتر فشار
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    4. تصویر کاربر korosh شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی شما
      متاسفانه ساری هستم.
      کلرودیازپوکساید 5 مصرف میکنم
      فقط اینکه حس میکنم قلبم با خوردن متورال حالت لرزش داره با اینکه ضربان و فشارم نرمال ميشه و اینکه قلبم ديگه مثل قبل از مصرف متورال نیست قبلا ضربان بالا بود اما حسش نمیکردم.
      الان این حس ریزش خفیف رو با نفس کشیدن بیشتر حس میکنم.
      و اون حس سوزش توی گردن و قفسه سینه و چشم و سنگینی پا ممکنه به فشار یا ms ربطی داشته باشه؟
      و این حسی که دارم راجب قلبم توی نوار نشون ميده؟
      چند وقت قبل هم رفتم آزمایش قند خون 2 ساعته بدم چون قندم 100 بود آفتاب بود پیاده روی کردم دیدم پاهام سنگین شده و به زور خودمو يه جا رسوندم نشستم یک هو یک گرما از سمت شکمم اومد و تمام پوست های صورتم مثل ریختن عسل سفت شد و فشارم رو همون موقع توی آزمایشگاه گرفتم 16 بود. کلی آب خوردم تا حرارت بدنم کم شه.
      با توجه به هولتر فشارم آیا متورال کافی؟
    5. تصویر کاربر korosh شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر 21 سالمه
      تست ورزش هم یک سال قبل انجام دادم اون موقع فشارم موقع شروع تست 12 روی 8 و پایان تست 17 روی 9 بود
      کلا 9 دقیقه دویدم در تست ورزش اون موقع دکتر ایندرال 10 تجویز کردن و الپرازولام نیم که با ایندرال 10 ضربانم نرمال و فشارم نرمال ميشد.
      اکوی قلبی سه ماه قبل کردم Ef قلبم 55 تا 60 بود هولتر فشار وصل کردن دکتر فشارم 13 تا 16 در حالت استراحت و با 200 متر راه رفتن و بالا رفتن از پله فشارم 18 روی 12 شد متوهگزال نوشتن با خوردن متوهگزال فشارم میشد 11 و ضربانم ميومد روی 55 تا 60 اورژانس رفتم گفتن متورال مصرف کن با خوردن متورال ضربانم روی 70 تا 75 ميومد و فشارم 12 تا 13 با اینکه متخصص اورژانس گفتن متوهگزال و متورال یکی ان. آسپرین 80 هم یک شب در ميون استفاده میکنم
      متاسفانه ساری هستم و توان اومدن به تهران رو ندارم
      متوهگزال،و متورال رو میخوردم
      تا یک ساعت قلبم اوایل حالت لرزش ميگرفت اما تعداد ضربان نرمال بود و الان هم حس میکنم قلبم ديگه قدرت قبل قرص رو نداره اگه نخورم تنفس مشکل و ضربان بالا ميره و دچار حرارت بدن میشدم بعد خوردن قرص چند لیوان باید آب میخوردم متخصص اورژانس،گفتن گوارشی نوار گرفتن ازم
      ببخشید اگه طولانی شد
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    7. تصویر کاربر korosh یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      باتشکر از شما.
      این علایم مثل ریزش قلب با حرکات ناگهانی و سفت شدن قلب موقع حرکات ناگهانی و حرارت قفسه سینه و پشت و دست چپ به متورال پس ربط نداره آقای دکتر؟
      ممنون از راهنماییتون حتما در جریان ميزارم شما رو آقای دکتر
    8. تصویر کاربر korosh یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر ببخشید باز سوال میپرسم
      من قلبم مشکلی نداشت اکو و نوار و تست ورزش سالم بود فقط ضربانم 95 تا بود توی نوار. و در هولتر فشار برام متوهگزال 47.5 نصف صب نصف غروب تجویز شد
      این قرص رو میخوردم ضربانم 55 تا 65 بود و فشارم 11 و12
      از موقعی که این قرص رو خوردم ديگه قلبم اون قلب سفت و محکم قبل از متوهگزال نشد یعنی با یک دفعه بلند شدن ميریزه با دیدن صحنه ترسناک و دلهره آور شل ميشه. متخصص اورژانس گفتن که متورال 50 بخور نصف صب نصف غروب.
      متوهگزال و متورال یکی هستن؟؟؟؟؟؟ چرا قلب من اینطور شذه یعنی قرص به قلبم صدمه زده؟ متورال و متوهگزال یکی هستن؟ نظر شما چيه آقای دکتر
    9. تصویر کاربر korosh یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام آقای دکتر يه اتفاق وحشتناک امروز افتاد
      حالم خوب بود فشارم نرمال بود به دسشویی رفته بودم و در حالت نشسته بودم یک دفعه يه حرارت تمام قفسه سینه و دست چپ و پشتم رو فرا گرقت فشارم شده يود 16 روی 10 و ضربانم شدید بالا رفته بودو سرم و پوست صورتم مدل چوب سفت.
      این دفعه سوم یا چهارمی که اینطور میشم. بعد دوتا سه دقیقه این حالت خودش تخفیف یافت با دراز کشیدن
      اولین بار فروردین ماه عصبی شدم فشارم بالا رفت و ایندرال 10 خوردم رفتم دسشویی هميم حالت پیش اومد
      يه سری ديگه متورال هم نخوردم همينجور شدم
      امروز 5 ساعت بعد متورال شدم نميدونم چمه ?
      این حالت چیه
    10. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      خير ربط نداره
      بله يكي هستن در ساختار كمي متفاوتند يكي نمك سوكسينات و يكي تارتارات هست
      خير صدمه نزده
    11. تصویر کاربر korosh دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر
      تغییر قرص از متوهگزال 47.5 به متورال 50 ميتونه باعث این علایم در من شذه باشه؟
      البته بعد دوماه استفاده از متوهگزال اواخر هم با حرکات ناگهانی دچار ریزش قلب میشدم اما الان در حالت استراحت هم انگار قلبم شل شذه
      و اینکه متورال 6 ساعت بیشتر توی بدنم نميمونه اما متوهگزال 12 ساعت ميموند
      از طرفی من مشکل فشار خون داشتم مشکل قلب نداشتم با خوردن متوهگزال و متورال مشکل قلب گرفتم. آیا مشکل قلبم حل ميشه؟ الان نگران قلبمم چون قلل مصرف این قرص قلبم مثل سنگ سفت يود اما الان با خوردن قرص هم حس لرزش داره
      متخصص اورژانس هم گفتن نصف قرص هیدروکلروتیازید اضافه کن خوشبختانه فشارم بهتر شده
    12. تصویر کاربر korosh چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر مشکلی برام پیش اومده
      اینکه من امروز گذاشتم از زمان قرص متورال بگذره دیدم که حالت ریزش و کوبیدن قلب من کم شذه. چرا من اين قرص رو میخورم قلبم حس ضعیف شدن و ریختن و کوبیدن داره با اینکه تعداد ضربان نرماله.
      قبلا یک سال قبل ایندرال 10 میخوردم اینطور نميشدم الان با ایندرال هم همین طور میشم
      قندم قبلا 70 بود الان 95.
      امکان داره آدم قبلا به قرصی حساسیت نداشته باشه بعدا حساسیت بگيره؟
    13. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
    14. تصویر کاربر korosh پنجشنبه ۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      مرسي از پاسخگوییتون پس قرص متورال رو بدون نگرانی مصرف کنم؟
      نميخورم قرص رو فشار بالا ميره و ضربان بالا. میخورم قرص رو ضربان 60 تا 75 اما کوبشی و لرزشی که حسش میکنم.
      و اینکه سنگینی سر توی ناحیه پیشونی و دو طرف گیج گاه به فشارم ربط داره؟ بستنی خوردم الان تمام پوست های صورتم مثل حالت ریختن عسل سفت شده
    15. تصویر کاربر korosh پنجشنبه ۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر تغییر متوهگزال 47.5 به متورال 50 همچي علایمی مياره؟
      آیا کسی بوده تا حالا با علایم شبیه من به شما مراجعه کنه
      قند ناشتا 95 و بعد خوردن چایی شدین 125 بوده
    16. تصویر کاربر korosh پنجشنبه ۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      من ایندرال رو مهر تا آبان پارسال استفاده کردم خیلی خوب بهم اثر کرد
      فروردین ماه ویتامین ب1 300 و سیتالپرام رو خوردم شبش عصبی شدم برای تپش ایندرال خوردم رفتم دسشویی یک دفعه تمام بدتم گر گرفت و فشارم بالا رفت تا صبح آب خوردم که پزشک اورژانس گوارشی تشخیص دادن. سیتالورام و ویتامین ب1 300 روهم دو روز خوردم و بعد اون اتفاق قطع کردم
      فشار خونم تا اون موقع تشخیص داده نشده بود
      دوماه متوهگزال مصرف گردم از ماه دوم متوهگزال این کوبش ها شروع شد اوایل یکی دوساعت بود رفع میشد اما الان نه
    17. تصویر کاربر korosh پنجشنبه ۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر الان باز يه اتفاق وحشتناک افتاد
      قرص متورال رو ساعت ده به ده میخورم
      از ساعت 7 سرم سنگین بود تا ساعت 8 صبر کردم دیدم سرم شدید سنگین شده سریع نصف متورال خوردم بعد اون نیم ساعت بعدش دیدم که تمام پشت قلبم جلوي قلبم رگای گردنم و توی شکمم حس سوزش شدید پیدا کرد بعدش سرم یکم سبک تر شد
      این علایم چیه آقای دکتر من دارم داغون میشم آیا فشار سر دارم؟ این حالات چیه پس قلبم حس میکنم خراب شده سرم از دو طرف گیجگاه سنگينه
    18. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
    19. تصویر کاربر korosh جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام متاسفانه توان اومدن به تهران رو ندارم دکتر.
      علایم من رو شما چی حس میکنید
      وقتی یک سال قبل با این قرص مشکل نداشتم الان دارم
    20. تصویر کاربر korosh جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر متوهگزال 47.5 رو به متورال 50 ميشه تغییر داد؟؟ اثرشون روی فشار و ضربان یکسانه؟
      اگه 50 میل پروپرانول هم استفاده بشه اثرش با اينا یکی؟
      عذر ميخوام اگه سوالم رو چند بار تکرار کردم
    21. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بنظر حساسيت ميتونه باشه
    22. نمایش سایر 20 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 17058 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب دکتر عزیز. شوهر من فشار خون دارن واخیرا یکم احساس بی حالی میکنن میخاستم بدونم تزریق آمپول نوروبیون براشون صلاح هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام ايراد نداره
      واي فشارشون بايد كنترل بشه
    2. تصویر کاربر لیلا جمعه ۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر خیلی لطف کردین
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر korosh چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر متاسفانه یک مشکل برام به وجوداومده که دکتر های زیادی رفتم نتونستن تشخیص بدن.
    تابستان پارسال در حین عمل خوذارضایی به صورت ایستاده بودم که ناگهان سرم قسمت پیشونی و دو طرف گیج گاه مثل سنگ سفت شد جوري که فکر کردم سکته کردم. در حالت دراز کشیده این حالتم بهتر و بقیه حالات همین حالت بود این حالتم یک ماه موند و دیدم که بدجور سرم سنگينه همش باید دراز بکشم
    متخصص قلب رفتم اکو کردم نرمال بود. متخصص مغزواعصاب رفتم Mri از سرم گرفتن نرمال بود. بعد يه مدت دیدم که صورتم پوست هاش سفت شده و آزمایش خون کامل هم دادم نرمال بود. دچار افت فشار خون میشدم.
    از این موضوع بازم گذشت و کسی نتونست تشخیص بده مشکلم رو ضعف عضله به پاهام هم کشید در حالت ایستاده مثلا پنح دقیقه یک جا ایست میکردم سرم سنگین و پاهام سنگین میشد. دستام هم حالت کرخت ميگیره. ضعف عضلات صورت هم گرفتم و تمام ماهیچه های قفسه سینم درد ميگیره
    دو ماه قبل اکو شدم دکتر گفت بازم نرماله و گفتن که هولتر فشار بده که فشارم 14 تا 16 متغیر بود. این حالت من با خوردن قرص متوهگزال 47.5 بهتر نشد. فشارم پایین مياد با این قرص اما دوتا مشکل پیش اومده اول اینکه با حرکت ناگهانی قلبم ميریزه و تپش قلب میگیریم با اینکه ضربان رو پایین مياره!
    آسپرین 80 تجویز کردن دردم 1 ساعت کم ميشه. جالب اینجا آسپرین 80 رو دفعه اولی که خوردم تمام سفتی ماهیچه هام حوب شد اما از روز های بعد فقط یک ساعت درد سینه ام رو کم کرد و ديگه تاثیری نداشت
    خواهد میکنم کمکم کنید به خدا خسته شدم اينقد دکتر رفتم دارم روز به روز بدتر میشم
    1. تصویر کاربر korosh یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      من اکو و نوار دادم دوماه قبل نرمال بود
      تست ورزش هم یک سال قبل دادم که نرمال بود
      دوماه درد قفسه سینه داشتم
      هولتر فشار شدم فشارم 13 ونيم تا 16 در حالت استراحت و با دویست متر راه رفتن 18 روی 12 شده بود
      متخصص برام قرص متوهگزال نوشتن 47.5 نصف صب نصف غروب من این قرص رو میخوردم سوزش قفسه سینه میگرفتم و دردی که در حالت استراحت داشتم هم بهتر نميشد اما فشارم پایین ميومد. متخصص اورژانس گفتن نوار طبیعی و مشکل گوارشی
      مشکلی که دارم اينه که با اینکه این قرص رو میخورم اما دو هفته که با حرکات ناگهانی دچار ریختن قلب میشم مثلا از پله بالا پایین میرم و یک هو روی تخت میپرم. راه هم ميرم حس درد داره قفسه سینم که فشارم رو سریع رفتم اورژانس بعد پنج دقیقه پیاده روی گرفتم 15 روی 8 بود.
      یک ماهم آسپرین 80 مصرف کردم
      الان دلیل این ریزش قلبم که دوهفته به وجود اومده چی ميتونه باشه!؟
      یک سال قبل هولتر نبض شدم که اون موقع هیچ مشکلی نداشتم
    2. تصویر کاربر korosh یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      من اکو و نوار دادم دوماه قبل نرمال بود
      تست ورزش هم یک سال قبل دادم که نرمال بود
      دوماه درد قفسه سینه داشتم
      هولتر فشار شدم فشارم 13 ونيم تا 16 در حالت استراحت و با دویست متر راه رفتن 18 روی 12 شده بود
      متخصص برام قرص متوهگزال نوشتن 47.5 نصف صب نصف غروب من این قرص رو میخوردم سوزش قفسه سینه میگرفتم و دردی که در حالت استراحت داشتم هم بهتر نميشد اما فشارم پایین ميومد. متخصص اورژانس گفتن نوار طبیعی و مشکل گوارشی
      مشکلی که دارم اينه که با اینکه این قرص رو میخورم اما دو هفته که با حرکات ناگهانی دچار ریختن قلب میشم مثلا از پله بالا پایین میرم و یک هو روی تخت میپرم. راه هم ميرم حس درد داره قفسه سینم که فشارم رو سریع رفتم اورژانس بعد پنج دقیقه پیاده روی گرفتم 15 روی 8 بود.
      یک ماهم آسپرین 80 مصرف کردم
      الان دلیل این ریزش قلبم که دوهفته به وجود اومده چی ميتونه باشه!؟
      یک سال قبل هولتر نبض شدم که اون موقع هیچ مشکلی نداشتم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام در صورت نرمال بودن فشار خون،آیا می تواندر سال 4 مرتبه به سازمان انتقال خون ،خون داد ؟ آیا این امر مفید است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله ميشود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر