دکتر محمد حسین نجفی

ریواروکسابان، یک داروی نسخه ای است که به صورت قرص خوراکی عرضه می شود. قرص خوراکی ریواروکسابان، با نام تجاری Xarelto موجود می باشد و به صورت ژنریک وجود ندارد. از ریواروکسابان 10 یا زالربان، برای درمان و پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (DVT- ایجاد لخته در عروق خونی پا) استفاده می گردد. 

این لخته های خونی، با حرکت به سمت ریه و قرارگیری در رگ های آن، باعث ایجاد بیماری آمبولی ریوی (PE) می شوند؛ این دارو همچنین تا چند روز پس از جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، و برای افرادی که پس از انجام این عمل ها، قادر به راه رفتن نیستند و احتمال ایجاد لخته خونی در آن ها زیاد است، تجویز می گردد. ریواروکسابان، همچنین می تواند خطر ایجاد مجدد لخته خونی را در بیمارانی که پس از دریافت درمان به مدت حداقل 6 ماه، هنوز در معرض بروز DVT یا PE قرار دارند، کاهش دهد.

موارد استفاده قرص ریواروکسابان

ریواروکسابان، یک داروی رقیق کننده خون است اما برای درمان و پیشگیری از مشکلات زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

Side effects of Rivaroxaban 10 or Zalrban tablets

مقدار دوز مصرفی ریواروکسابان

دوز مصرف این دارو در بیماران مختلف، متفاوت است. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب دارو را دنبال کنید. اطلاعات زیر، فقط شامل دوزهای متوسط این دارو می باشد. اگر دوز مصرفی شما با آنچه در این مقاله بیان شده است، متفاوت بود، به هیچ وجه آن را بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

مقدار داروی مصرفی شما، به قدرت دارو وابسته است؛ همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید، فاصله زمانی مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو، به شرایط پزشکی فرد مصرف کننده بستگی دارد.

1_ برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (جراحی تعویض مفصل ران):

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، به مدت 35 روز. دوز اولیه باید حداقل 6 تا 10 ساعت پس از عمل مصرف شود.

2_ برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (جراحی تعویض مفصل زانو):

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، به مدت 12 روز. دوز اولیه باید حداقل 6 تا 10 ساعت پس از عمل مصرف شود.

3_ برای پیشگیری از بروز مجدد ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه:

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، با یا بدون غذا، پس از حداقل 6 ماه درمان با داروی رقیق کننده خون.

4_ برای پیشگیری از ایجاد لخته خونی، در افراد مبتلا به یک بیماری حاد:

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، در بیمارستان. پس از ترخیص از بیمارستان، مصرف این دارو به طور کلی برای مدت 31 تا 39 روز، با یا بدون غذا توصیه می گردد.

ریواروکسابان را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو را به مقدار بیشتر، در فاصله زمانی کوتاهتر و برای مدت زمانی بیشتر از آنچه که پزشک توصیه نموده است، مصرف نکنید زیرا در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می یابد.

قرص های 2.5 و 10 میلی گرمی ریواروکسابان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. قرص های 15 و 20 میلی گرمی این دارو باید همراه غذا مصرف شوند. این دارو را حتما هر روز در زمان مشخصی مصرف نمایید.

اگر قادر به بلع کامل قرص ها نیستید، می توانید قرص های 10، 15 یا 20 میلی گرمی را خرد کرده و با مقدار کمی پوره سیب مخلوط نمایید. این ترکیب باید بلافاصله بعد از غذا خورده شود.

اگر از لوله نازوگاستریک یا لوله تغذیه معده ای استفاده می کنید، پیش از وارد کردن قرص به لوله تغذیه، می توانید قرص های 10، 15 یا 20 میلی گرمی را در 50 میلی لیتر آب خرد و مخلوط نمایید. این عمل باید با تغذیه روده ای همراه باشد.

عوارض جانبی قرص ریواروکسابان ۱۰ یا زالربان

قرص خوراکی ریواروکسابان، می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. توجه کنید که آنچه در ادامه می خوانید، لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست. شایع ترین عوارض جانبی که ممکن است با ریواروکسابان ایجاد شوند عبارتند از:

  • خونریزی با علائمی مانند ایجاد کبودی راحت در بدن
  • خونریزی که مدت بیشتری طول می کشد تا متوقف شود

عوارض جانبی جدی ریواروکسابان

خونریزی غیرمنتظره یا خونریزی طولانی مدت، مانند خونریزی مکرر از بینی، خونریزی غیرمعمول از لثه، خونریزی قاعدگی شدیدتر از حد معمول یا سایر خونریزی های واژینال نموه ای از عوارض جانبی جدی این داروست در صورتی که به پزشک دسترسی تداشتید سریعا با 115 تماس حاصل نمایید:

  • شدید یا غیرقابل کنترل بودن خونریزی
  • تغییر رنگ ادرار به قرمز، صورتی یا قهوه ای
  • تغییر رنگ مدفوع به قرمز روشن یا سیاه که شبیه قیر باشد
  • سرفه خونی یا لخته شدن خون
  • استفراغ خونی یا استفراغ شبیه به قهوه
  • درد، تورم یا ترشح جدید در محل زخم
  • لخته شدن خون نخاعی یا اپیدورال
 

افرادی که از ریواروکسابان استفاده می کنند و داروی دیگری نیز به ناحیه ستون فقرات و اپیدورال خود تزریق می کنند یا سوراخ نخاعی دارند، در معرض خطر جدی ایجاد لخته خون هستند. این امر می تواند باعث فلج طولانی مدت یا دائمی گردد. علائم این عارضه شامل موارد زیر است:

  • درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • ضعف عضلانی، به ویژه در پاها
  • بی اختیاری (از دست دادن کنترل روده یا مثانه)

قرص ریواروکسابان (rivaroxaban) یا همان قرص زارلتو (XARELTO®) دارویی برای جلوگیری از لخته شدن خون می باشد که اندازه های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرم می باشد. ما در این مقاله به بررسی این قرص پرداخته ایم.

قرص ریواروکسابان

✔ تمام رقیق کننده های خون، از جمله قرص ریواروکسابان (rivaroxaban) یا همان قرص زارلتو (XARELTO®) می تواند سبب خونریزی شود، که می تواند جدی باشد و به ندرت می تواند تهدید کننده حیات باشد زیرا رقیق کننده های خون توانایی خون برای رقیق شدن را کاهش می دهند.

✔  بعد از مصرف بدن شما به آسانی کبود خواهد شد.

✔ زمان لازم برای توقف خون ریزی افزایش پیدا می کند

✔ اگر  قرص زارلتو و دیگر مواد دارویی که خطر خون ریزی را افزایش می دهد نظیر آسپرین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، وارفارین، هپارین، کلوپیدوگرل (Plavix®)، مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs)، مهارکننده های بازجذب سرواپین نوراپی نفرین (SNRI ها)، داروهای دیگر برای جلوگیری یا درمان لخته شدن خون مصرف می نمایید، خطر خون ریزی افزایش پیدا می کند

همانند سایر رقیق کننده های خون، با مصرف این دارو خطراتی وجود دارد. اگر شما و پزشکتان قرص زارلتو را انتخاب کنید، به این دلیل است که مزیت حفاظت شما در برابر آن خطرها را دارد.

اگر AFib دارید و قرص ریواروکسابان مصرف می کنید، ریواروکسابان را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. زیرا اگر زارلتو ۲۰ را متوقف کنید، خطر ابتلا به سکته افزایش می یابد.

نکته: مشورت با پزشکتان از اهمیت برخوردار است

زارلتو 20

✅ درصورتی که داروهای دیگری مصرف می‌کنید

      پزشک شما باید در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای تجویزی و غیر تجویزی، ویتامین ها، و مکمل های گیاهی مطلع شود. به ویژه اگر شما کتوکونازول، آنتیکونازول، رتونور، لپنین وییر / رتونور، وینینوویر، کاربامازپین، فنیتوین، فنوباربیتال، ریفامپین یا مخمر St.John را مصرف می‌کنید.

✅ قبل از عمل جراحی، مراحل پزشکی یا دندانپزشکی

      قرص زارلتو را به تمام پزشکان خود، از جمله دندانپزشکان بگویید. آن ها باید قبل از انجام عمل جراحی، پزشکی یا دندانپزشکی، با پزشکی که  قرص زارلتو را تجویز  کرده صحبت کنند. پزشک شما ممکن است مدت زمان کوتاهی زارلتو ۲۰ را متوقف کند و پس از عمل جراحی یا نیاز پزشکی خود مصرف آن را ادامه دهید.

✅ مصرف قرص زارلتو را قبل از مشورت با پزشک خود قطع نکنید

      شما باید قرص زارلتو را دقیقا همان طور که پزشک شما تجویز می کند، مصرف کنید. دکتر شما تصمیم می گیرد چه مدت زمانی باید قرص زارلتو را مصرف کنید.

داشتن یک مکالمه صمیمی و صادقانه با دکترتان به شما کمک خواهد کرد که بهترین مراقبت را دریافت کنید. اگر به هنگام درمان توسط دارو قرص زارلتو هرکدام از اثرات جانبی را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید یا به موقع به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    من شش سال پيش DVT كردم و پاي چپ دچار اين موضوع شد.اكنون جوراب واريس وقرص اسپرين ٨٠ مصرف ميكنم.ديشب دكتر ظفرقندي به من گفت اسپرين رازقطع كن و دافلون را هر ١٢ ساعت بخور.گيج شدم نميدانم قطع اسپرين برايم ضرر دارد يانه با توجه به سنم كه ٥٠ هست.و اينكه دافلون را دكتر ٦٠ تا داداه .يعني براي يكماه.بعد از يكماه چكار كنم.ادامه بدهم يا نه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      قطع اسپرین خطر نداره

      چون اسپرین برای شما تاثیر خاصی نداره

      برای اظهار نظر در مورد شرایطتون باید معاینه شوید و مدارک دیده شود

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 3075 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم ایا مصرف همزمان قرص اسپرین و اکسابین که دکتر متخصص قلب تجویز کرده باهم تداخل دارد و یا خطرناک است؟بنده بعده از سکته قلبی و بزرگ شدن قلبم اسپرین مصرف میکنم.اما بعد از اخرین اکوگرافی دکتر بنده متوجه لخته خون در قلبم شده است و واسه بنده قرص اکسابین تجویز کردن میخواستم بدونم با قرص اسپرین همزمان مصرف شود خطرناک نیست و تداخلی ایجاد نمیکند؟مرسی ببخشید سوالم طولانی شد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام به هر حال ریسک خونریزی وجود دارد اما گاهی مصرف همزمان لازم است

    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون اقای دکتر.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض خسته نباشی
    سوالم اینه پدرم سه ماهه یک فنز گذاشته و۶۳ ساله ودیابت نداره آیا واکسن آنفولانزا لازمه براش؟
    ومادرم دیابتی وسابقه سکته مغزی چطور؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.من پروپرانولول10 مصرف میکنم.فرهنگیان قبول شدم.این دارو تست اعتیاد رو مثبت نمیکند؟سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر دل پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما دکتر گرامی بنده دوماه ک تصادف کرده ودچار بریدگی تاندن مچ پا جداافتادن مچ پا وبیماری آمبلی پا شده ام وباخوردن قرص ریوارکسابان درحال درمانم اماپام ورم میکند قسمت مچ پام ک پیچ گزاشتن ورم زیادی دارد علت آن خون اس یا پلاتینی ک گزاشتن البته راه میرم اما آرام ولنگ میزنم دلیلش چیست میشود راهنمایی کنیدواینکه آیاخوب میشوم ک بدون عیب راه بروم وورم پام ازبین برود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه دچار نارسایی وریدی شده باشید 

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر M.h دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی.پدر من حدود ۱۰ روز پیش دچار Dvtعروق تحتانی پای راست شد بستری شد حدود ۵ روز هپارین تزریقی دریافت کرد بعد پزشک معالج گفتند روزی ۲ عدد قرص ۲۰ رو مصرف کنن بعد از ی روز مصرف دچار خلط خونی شدن البته ایشون بیماری copd هم دارن میخام بدونم باید چیکار کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دوز ۱۵ هر ۱۲ ساعت تا ۳ هفته و بعد ۲۹ روزی یک عدد

      دوز زیاد هست

      در ضمن باید کار کلیه هم بررسی بشه

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دوز ۱۵ هر ۱۲ ساعت تا ۳ هفته و بعد ۲۹ روزی یک عدد

      دوز زیاد هست

      در ضمن باید کار کلیه هم بررسی بشه

      باید فورا به بیمارستان مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حانیه17 دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام
    من یک استخوانچه در مچ پا داشتم به پزشک ارتوپدی که مراجعه کردم بخاطر درد یا شاید التهاب آن ، داروی ریواروکسابان 10 را تجویز کردند . من 5 عدد از ان رو مصرف کردم و باعث خونریزی شده
    من میتونم مصرف ان رو متوقف کنم و آیا این دارو تاثیری روی درد پا داره؟
    از پاسخگویی شما بسیار متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکل شما گر دقیقا این چیزی باشه که میفرمایید به این دارو نیازی نداره

      شاید چیز دیگه ای بوده

      با مدارک مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر حانیه17 دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      آیا این قرص خاصیت ضد التهابی هم داره؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خیر

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Jahan یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    باتوجه به نایاب شدن قرص کونکور چه داروی مشابه ویاجایگزین هست؟نمونه ایرانی آن آیا همون کارکرد رادارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بیزوپرولول

  • تصویر کاربر ماه یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    سوالم درمورد مادرم هست. ایشون 70 سالشونه. به تازگی دکترشون داروی Atorvastatin 40 mg رو براشون تجویز کردند(پیش از اون همین دارو رو با دوز 20 mg مصرف می‌کردند). ولی بعد از مصرف به مدت دو روز دچار دل‌پیچه و اسهال و استفراغ شدند. بعد از اینکه متوجه شدند که این حالت از عوارض داروی مصرف شده هست اون رو کنار گذاشتند و داروی قبلی خودشون رو مصرف میکنند. سوالم این هست که چون تا وقت ملاقات بعدی با دکترشون چند روزی طول می‌کشه. ایا مصرف داروی قبلی بدون اشکال هست؟ یا مثلاً باید انرا دوبار در روز مصرف کند؟ چون سن ایشون بالا هست بسیار نگران هستم. 
    از پیش سپاسگزارم 
    با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر خطرناک نیست

      میتونند ۲۰ رو ادامه بدن

  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام بر شما.وقت بخیر .جناب آقای دکتر مادر بنده af قلبی دارند که چند سال هست زیر نظر دکتر قلب هستن اسفند ۹۶ به دکتر قبل مراجعه کردند ایشان برای اینکه والده بنده نیاز نباشه مدام آزمایش پی تی بده چون وارفارین میخوزدن داروی کلاتور رو تجویر کردن براشون بجای وارفارین . بعد از یک ماه متاسفانه ایشان دچار عارضه خود ایمنی شد و دکتر نصیری طوسی فوق تخصص کبد داروی کلاتور رو قطع و آمپول هپارین رو تجوبز کردن و گفتن فعلا کلاتور نخوره . مادر بنده داروهای مربوط به کبد مصرف میکنند و مجددا به دکتر قلبی که سالها پی رفته بودن مراجعه کردن و ایشان البته کسی نبوددکه کلاتور تحویز کنه دکتر قبلی قلبشون بودن مجددا وازفارین رو تجویز کردن .
    در حال حاضر مادر آزرام و اکوسی داکسی اسید یرای کبد و قرص کنکور ۲.۵ و سینومیکس برای فشار خون میخوردند اما هر چی وارفارین هم بیشتر میکنن ای ان ار ایشون مکسیمم ۱.۶ میشه . اخرین آزمایش ایشان پلاکت خونشون ۱۴۵ شده که منو نگران کرد و حس کردم برای خکردن زیاد وارفارین میتونه باشه در حالیکه عرض کردم وارفارین هم ای ان ار با اینکه تقریبا مادر روزی ۱ عددمیخورند بالا نبرده .خواستم بدونم واقعا جایگزین مطمیت وارفارین چیه چون ایشان به هر حال ای اف هستن و چه جوری پلاکتشون باید بالا برود

    سپاس بیکران
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      داروی ضد انعقاد یا وارفارینه و یا همون ریواروکسابان یا کلاتوری که شما میفرمایید

      باید دوز وارفارین تا حدی بالا بره که inr تنظیم شه

      برای پلاکت باید با دکتر خون مسورت کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر