دکتر محمد حسین نجفی

ریواروکسابان، یک داروی نسخه ای است که به صورت قرص خوراکی عرضه می شود. قرص خوراکی ریواروکسابان، با نام تجاری Xarelto موجود می باشد و به صورت ژنریک وجود ندارد. از ریواروکسابان 10 یا زالربان، برای درمان و پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (DVT- ایجاد لخته در عروق خونی پا) استفاده می گردد. 

این لخته های خونی، با حرکت به سمت ریه و قرارگیری در رگ های آن، باعث ایجاد بیماری آمبولی ریوی (PE) می شوند؛ این دارو همچنین تا چند روز پس از جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، و برای افرادی که پس از انجام این عمل ها، قادر به راه رفتن نیستند و احتمال ایجاد لخته خونی در آن ها زیاد است، تجویز می گردد. ریواروکسابان، همچنین می تواند خطر ایجاد مجدد لخته خونی را در بیمارانی که پس از دریافت درمان به مدت حداقل 6 ماه، هنوز در معرض بروز DVT یا PE قرار دارند، کاهش دهد.

موارد استفاده قرص ریواروکسابان

ریواروکسابان، یک داروی رقیق کننده خون است اما برای درمان و پیشگیری از مشکلات زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

Side effects of Rivaroxaban 10 or Zalrban tablets

مقدار دوز مصرفی ریواروکسابان

دوز مصرف این دارو در بیماران مختلف، متفاوت است. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب دارو را دنبال کنید. اطلاعات زیر، فقط شامل دوزهای متوسط این دارو می باشد. اگر دوز مصرفی شما با آنچه در این مقاله بیان شده است، متفاوت بود، به هیچ وجه آن را بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

مقدار داروی مصرفی شما، به قدرت دارو وابسته است؛ همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید، فاصله زمانی مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو، به شرایط پزشکی فرد مصرف کننده بستگی دارد.

1_ برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (جراحی تعویض مفصل ران):

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، به مدت 35 روز. دوز اولیه باید حداقل 6 تا 10 ساعت پس از عمل مصرف شود.

2_ برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی (جراحی تعویض مفصل زانو):

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، به مدت 12 روز. دوز اولیه باید حداقل 6 تا 10 ساعت پس از عمل مصرف شود.

3_ برای پیشگیری از بروز مجدد ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه:

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، با یا بدون غذا، پس از حداقل 6 ماه درمان با داروی رقیق کننده خون.

4_ برای پیشگیری از ایجاد لخته خونی، در افراد مبتلا به یک بیماری حاد:

بزرگسالان – 10 mg (میلی گرم) یک بار در روز، در بیمارستان. پس از ترخیص از بیمارستان، مصرف این دارو به طور کلی برای مدت 31 تا 39 روز، با یا بدون غذا توصیه می گردد.

ریواروکسابان را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو را به مقدار بیشتر، در فاصله زمانی کوتاهتر و برای مدت زمانی بیشتر از آنچه که پزشک توصیه نموده است، مصرف نکنید زیرا در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می یابد.

قرص های 2.5 و 10 میلی گرمی ریواروکسابان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. قرص های 15 و 20 میلی گرمی این دارو باید همراه غذا مصرف شوند. این دارو را حتما هر روز در زمان مشخصی مصرف نمایید.

اگر قادر به بلع کامل قرص ها نیستید، می توانید قرص های 10، 15 یا 20 میلی گرمی را خرد کرده و با مقدار کمی پوره سیب مخلوط نمایید. این ترکیب باید بلافاصله بعد از غذا خورده شود.

اگر از لوله نازوگاستریک یا لوله تغذیه معده ای استفاده می کنید، پیش از وارد کردن قرص به لوله تغذیه، می توانید قرص های 10، 15 یا 20 میلی گرمی را در 50 میلی لیتر آب خرد و مخلوط نمایید. این عمل باید با تغذیه روده ای همراه باشد.

عوارض جانبی قرص ریواروکسابان ۱۰ یا زالربان

قرص خوراکی ریواروکسابان، می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. توجه کنید که آنچه در ادامه می خوانید، لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست. شایع ترین عوارض جانبی که ممکن است با ریواروکسابان ایجاد شوند عبارتند از:

  • خونریزی با علائمی مانند ایجاد کبودی راحت در بدن
  • خونریزی که مدت بیشتری طول می کشد تا متوقف شود

عوارض جانبی جدی ریواروکسابان

خونریزی غیرمنتظره یا خونریزی طولانی مدت، مانند خونریزی مکرر از بینی، خونریزی غیرمعمول از لثه، خونریزی قاعدگی شدیدتر از حد معمول یا سایر خونریزی های واژینال نموه ای از عوارض جانبی جدی این داروست در صورتی که به پزشک دسترسی تداشتید سریعا با 115 تماس حاصل نمایید:

  • شدید یا غیرقابل کنترل بودن خونریزی
  • تغییر رنگ ادرار به قرمز، صورتی یا قهوه ای
  • تغییر رنگ مدفوع به قرمز روشن یا سیاه که شبیه قیر باشد
  • سرفه خونی یا لخته شدن خون
  • استفراغ خونی یا استفراغ شبیه به قهوه
  • درد، تورم یا ترشح جدید در محل زخم
  • لخته شدن خون نخاعی یا اپیدورال
 

افرادی که از ریواروکسابان استفاده می کنند و داروی دیگری نیز به ناحیه ستون فقرات و اپیدورال خود تزریق می کنند یا سوراخ نخاعی دارند، در معرض خطر جدی ایجاد لخته خون هستند. این امر می تواند باعث فلج طولانی مدت یا دائمی گردد. علائم این عارضه شامل موارد زیر است:

  • درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • ضعف عضلانی، به ویژه در پاها
  • بی اختیاری (از دست دادن کنترل روده یا مثانه)

قرص ریواروکسابان (rivaroxaban) یا همان قرص زارلتو (XARELTO®) دارویی برای جلوگیری از لخته شدن خون می باشد که اندازه های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرم می باشد. ما در این مقاله به بررسی این قرص پرداخته ایم.

قرص ریواروکسابان

✔ تمام رقیق کننده های خون، از جمله قرص ریواروکسابان (rivaroxaban) یا همان قرص زارلتو (XARELTO®) می تواند سبب خونریزی شود، که می تواند جدی باشد و به ندرت می تواند تهدید کننده حیات باشد زیرا رقیق کننده های خون توانایی خون برای رقیق شدن را کاهش می دهند.

✔  بعد از مصرف بدن شما به آسانی کبود خواهد شد.

✔ زمان لازم برای توقف خون ریزی افزایش پیدا می کند

✔ اگر  قرص زارلتو و دیگر مواد دارویی که خطر خون ریزی را افزایش می دهد نظیر آسپرین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، وارفارین، هپارین، کلوپیدوگرل (Plavix®)، مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs)، مهارکننده های بازجذب سرواپین نوراپی نفرین (SNRI ها)، داروهای دیگر برای جلوگیری یا درمان لخته شدن خون مصرف می نمایید، خطر خون ریزی افزایش پیدا می کند

همانند سایر رقیق کننده های خون، با مصرف این دارو خطراتی وجود دارد. اگر شما و پزشکتان قرص زارلتو را انتخاب کنید، به این دلیل است که مزیت حفاظت شما در برابر آن خطرها را دارد.

اگر AFib دارید و قرص ریواروکسابان مصرف می کنید، ریواروکسابان را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. زیرا اگر زارلتو ۲۰ را متوقف کنید، خطر ابتلا به سکته افزایش می یابد.

نکته: مشورت با پزشکتان از اهمیت برخوردار است

زارلتو 20

✅ درصورتی که داروهای دیگری مصرف می‌کنید

      پزشک شما باید در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای تجویزی و غیر تجویزی، ویتامین ها، و مکمل های گیاهی مطلع شود. به ویژه اگر شما کتوکونازول، آنتیکونازول، رتونور، لپنین وییر / رتونور، وینینوویر، کاربامازپین، فنیتوین، فنوباربیتال، ریفامپین یا مخمر St.John را مصرف می‌کنید.

✅ قبل از عمل جراحی، مراحل پزشکی یا دندانپزشکی

      قرص زارلتو را به تمام پزشکان خود، از جمله دندانپزشکان بگویید. آن ها باید قبل از انجام عمل جراحی، پزشکی یا دندانپزشکی، با پزشکی که  قرص زارلتو را تجویز  کرده صحبت کنند. پزشک شما ممکن است مدت زمان کوتاهی زارلتو ۲۰ را متوقف کند و پس از عمل جراحی یا نیاز پزشکی خود مصرف آن را ادامه دهید.

✅ مصرف قرص زارلتو را قبل از مشورت با پزشک خود قطع نکنید

      شما باید قرص زارلتو را دقیقا همان طور که پزشک شما تجویز می کند، مصرف کنید. دکتر شما تصمیم می گیرد چه مدت زمانی باید قرص زارلتو را مصرف کنید.

داشتن یک مکالمه صمیمی و صادقانه با دکترتان به شما کمک خواهد کرد که بهترین مراقبت را دریافت کنید. اگر به هنگام درمان توسط دارو قرص زارلتو هرکدام از اثرات جانبی را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید یا به موقع به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر طاهره جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    جناب دکتر 45 ساله هستم و 1/5 سال پیش بعد از عمل فیبرم رحم دچار آمبولی ریه شدم و خوشبختانه مشکل خاصی برای قلبم بوجود نیاورده ولی تحت نظر دکتر قلب و عروق قرص زالربان مصرف می کنم و بعد از آزمایشات ژنتیک مشخص شد باید تا آخر عمر ضد انعقاد مصرف کنم.
    در حال حاضر تصمیم به بچه دار شدن دارم دکتر زنان اجازه حاملگی داده است ولی نمیدانم مصرف قرص زالربان مشکلی در بارداری من و عارضه ای برای بچه بوجود نمی آورد؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جاوید جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام من حدود سی ساله سیگار می کشم . در حال حاضر حدود یک بسته در روز . دو بار ترک کردم و مجددا شروع کردم . الان انحراف بینی شدید دارم ودکتر گفتن قبل از عمل باید ترک‌کنم.
    1. آیا میتونم‌از chantix استفاده کنم و مشکلی برای عمل پیش نمیاد؟
    2. نمونه خارجی بهتر از ایرانیه یا خیر؟
    آیا همرمان می تونم برای خواب آلپو رازلام مصرف کنم؟ آیا با امپرازول و فلوکستین تداخل دارویی نداره؟
    خیلی ممنون و ببخشید از مزاحمت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر طباطبایی جمعه ۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    طباطبایی: طباطبایی: سلام من زوزانه 20میلی گرم قرص زیواروکسابان مصرف میکنم آیا میتوانم زوزانه یک عدد کپسول امگا تری مصرف کنم مشکلی ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر Marzihe دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    برام قرص پرانول 10 تجویز شده روزی یکی، الان که درد دارم میتونم مصرف کنم؟ بچه ام شیر میدم، قرص رو هم اصلا تا حالا مصرف نکردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بله منعي ندارد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    چگونه از عوارض استفاده از آتورواستاتین بعد از عمل آنژیوپلاستی و استنت گذاری رهایی پیدا کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      كاهش دوز دارو
      تبديل به روزووستاتين
  • تصویر کاربر قدسیه سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض احترام آقای دکتربهترین زمان مصرف قرص ریواروکسابان چه زمانی و به چگونه است و علت سردرد هنگام مصرف این قرص چیست و چرا باید به متخصص مغز مراجعه شود.و امکان دارد بعد از دو سه ماه مصرف سردرد از بین برود ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بعد از غذا بهترين زمان است
      سردرد عارضه شايعي نيست ولي بايد علل متفاوت مانند انوريسم مغزي چك شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر