دکتر محمد حسین نجفی

قلب شما یک ماشین شگفت انگیز است به طوریکه اگر از آناتومی قلب خود مانند انواع رگ های قلب، دریچه ها و حفرات را بشناسید، قطعا شگفت زده خواهید شد. اما قلب انسان چند رگ اصلی دارد؟


آیا تا به حال فیلم وال ای از پیکسیر را مشاهده کرده اید؟ در این فیلم تمام روبات ها یک وظیفه یا هدف دارند، که باید آن را بی وقفه و بدون اشتباه انجام دهند، زیرا این بخش مهمی از برنامه ریزی آن ها است.

قلب خود را با این ویژگی ها در نظر بگیرید: قلب شما یک وظیفه دارد، و آن پمپ کردن خون میباشد. درست است. دیگر اندام های بدن بیش از یک وظیفه دارند، اما قلب فقط یک وظیفه دارد و تک بعدی است.اگر قلب در انجام آن اشتباه کند، همه چیز خراب میشود.

قلب شما یک ماشین طبیعی است که به شما اجازه می دهد با حداکثر توان خود کار کنید. حال به آناتومی اجزای مختلف قلب مانند توضیح دقیق رگ های قلب نگاهی می اندازیم.

پمپ کردن خون از قلب به خارج از آن در یک مدار بسته عروقی در بدن میتواند یک امر پیچیده باشد در صورتی که بدون بی نظمی است. عروق بزرگ قلب عبور خون به شریان و از ورید ها را فراهم میکنند. در کل چهار عروق بزرگ وجود دارد (متناظر با تعداد حفرات و دریچه های قلبی) که با آنها آشنا خواهید شد.

انواع رگ های قلب

نام رگ های قلب

✅ آئورت

 بزرگترین شریان در بدن است. خون را از بطن چپ و از طریق دریچه ی آئورتی دریافت میکند، و به شاخه های کاروتید مشترک چپ، ساب کلاوین چپ و تنه ی براکیوسفالیک تقسیم میشود.

✅ تنه ی پولموناری

شریانی که گرش خون ریوی را از طریق حمل خون بدون اکسیژن از بطن راست به ریه برای تبادل گاز ها پشتیبانی میکند. تنه ی پولموناری و شاخه های آن تنها شریان هایی در بدن هستند که خون بدون اکسیژن را حمل میکنند.

✅ ورید اجوف فوقانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی فوقانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

✅ ورید اجوف تحتانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی تحتانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

عروق کرونری قلب

قلب نه تنها خون را به تمام بدن میرساند، بلکه به خودش نیز خون رسانی میکند. عروق کروناری خون را برای بافت قلب فراهم میکنند، شریان کروناری خون را به بافت قلب می رساند و ورید کروناری خون بدون اکسیژن را از بافت قلب گرفته و به دهلیز راست منتقل میکند.

انفارکتوس میوکارد قلب، یا حمله ی قلبی، زمانی اتفاق می افتد که جریان خون قلبی که توسط شریان کروناری فراهم میشود، مسدود گردد (معمولا در اثر ساخته شدن پلاک). اگر بافت اکسیژن دار نتواند یه بافت برسد، بافت می میرد، قلب ضعیف میشود و اسکار به جای می گذارد.

اگر شریان مسدود شود، ممکن است لازم به انجام جراحی بای پس کروناری شود، جراحی ای که در آن قطعه ای از عروق سالم برای ایجاد یک راه جدید استفاده میشود و یک راه جدید به جای عروق مسدود شده از عروق جدید ایجاد میشود که به خون اکسیژن دار اجازه ی جریان پیدا کردن می دهد.

سیستم هدایتی قلب در اناتومی قلب

تعداد رگ های متصل به قلب

آیا تا به حال از این که قلب شما بدون وقفه و بدون اشتباه می تپد شگفت زده شده اید؟ باید از سیتسم هدایتی قلب سپاس گذار باشیم. سیستم هدایتی قلب یکی سیستمی است که توسط سیستم عصبی خودمختار مدیریت میشود، این سیستم با رها کردن ایمپالس های الکتریکی باعث انقباض عضلات قلبی یا تپش قلب میشود. هر انقباض خون را از طریق دستگاه عروقی به سمت بیرون از رگ های قلب پمپ می کند.

سیستم هدایتی قلب از تعدادی گره و باندل های فیبری تشکیل شده است، و هر ایمپالس الکتریکی از یک راه منتقل میشود. گره سینوسی دهلیزی جایی است که ایمالس ها شروع میشوند و بعد از آن به سمت گره دهلیزی بطنی (جایی که توقف میکنند) حرکت میکنند، بعد از آن نیز به باندل هیس می روند. بین دو گره سینوسی دهلیزی و سینوسی بطنی، دهلیز منقبض میشود و خون را به درون بطن ها پمپ میکند. در طی باندل هیس، ایمپالس از طریف هر باندل به دو بطن حرکت میکند، بعد از آن به فیبر های پورکنج منتقل میشود. بین شاخه های باندل و فیبر های پورکنج، بطن منقبض ها میشوند و خون را از قلب به بیرون پمپ میکنند.

برای تکمیل چرخه ی هر ایمپالس الکتریکی حدود ۰٫۲۲ ثانیه طول میکشد. به طور میانگین، قلب حدود ۱۰۰٫۰۰۰ بار در روز میتپد. به طور متوسط در طول زندگی یک انسان قلب او بیش از ۲٫۵ میلیارد بار میتپد! الان متوجه می شوید که چرا به آن یک ماشین شگفت انگیز می گوییم و چرا رگ های قلب بسیار مکانسیم عجیب و جالبی دارند.

 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.9/5 - (143 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامدرحمانی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام
    وقتتون بخیر
    بنده 27 سال سن دارم و خانوادگی دارای مشکل گرفتگی عروق هستیم و پدر و پدر بزرگ بنده عمل قلب باز انجام دادن الانم مدتی هست که ازمایش خون میدم تری گیلیسرید خونم بین 270_340 هست همیشه میخواستم بپرسم چه ازمایش و تست هایی رو برای پیش گیری انجام بدهم و حضورا بیام خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      وزنتون رو کم کنید و رژیم بکیرید و جهت انجام اکو و تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ساسان دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    باسلام .پدرم حدودا ده سال پیش دوتا از رگ های اصلی قلبش گرفته شدن که بابالون زدن هردو رگش باز شده بودن.
    ولی از اون زمان تا کنون مشکل خاصی نداشت دارو مصرف میکرد و خوب بود.
    تا اینکه هفته گذشته نیمه شب احساس سوزش و درد در قفسه سینه داشت وفشار خون 18 بعدازچند روز بستری و انجام عمل آنژیو پلاستی مشخص شد دوتا از رگهای اصلی قلبش گرفته شدند ویکی از رگها بعلت امتداد و و
    کشیدگی طبق نظر متخصص قلب اتوان مجدد استنت رو نداشت و نظر دکتر ایشون عمل باز هست .
    ولی با توجه به اینکه پدرم حدود84 سال سن دارد و ریه اش نیز بسیار اسیب دیده بر اثر دود سیگار در دوران جوانی.
    جناب دکتر نجفی میخاستم نظر شما رو طبق این توضیحات بدانم که
    ایا میتوانم خدمت شما بیارم و شما کدام راه را پیشنهاد میدهید؟
    چون بیمار در اهواز هستن .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.باید بیمار و سی دی آنژیو دیده شود تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    مشاوره باسلام خدمت استاد و پزشگ عزیز ودوست داشتنی...
    از اینکه مصدق اوغات میشم عذر میخواهم..
    آقای دکتر یه سوال اطلاعاتی داشتم برا خودم...
    آقا دکتر مثلا فردی 30 سالمه خوب به علت کار و شرایط هایی چاق شد و تیریگیریسید شد 350 و کلسترول 220 رفت بالا آیا این درعرض یک ماه دوماه باعث گرفتگی میشه یا با مرور سال ها بی توجهی باعث رسوب چربی در رگ ها میشه و باعث گرفتگی میشه.... در کل سوالم اینه گرفتگی عروق حاصل یک ماه دوماهه یا سال ها بی توجهی بیخبری از وضعیت چربی ها....
    باتشکر سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.خیر در مدت یک ماه یا دو ماه این اتفاق نمیفته مگر اینکه چربی سال ها بالا باشه

    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      پس گرفتگی عروق حاصل سال ها بالا بودن چربی و بی توجهی فرد است نه چند ماه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

    4. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      من تیریگیریسید دارم فقط ۳۰۰وخرده هی نگرانم ۳۰سالمه...شروع کردم ورزش وکاهش وزن؟ ایا دارو میخاد؟ و خطر دارد یا بیخود من انقد تواسترسم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      فعلا خیر

      سه ماه بعد ازمایش انجام دهید

    6. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      فداتون
    7. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خوا۶ش میکنم

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من 10 روز تو بیمارستان بستری شدم و نتیجه گرفتن بعد از ام ار ای از عروق جراحی عروق شکممو بکنن و قبلش همین تنگی که گفتین تو شریان ساپ کلاوین سمت چپم دارم حالا این ام ار ای نمیدونم هزینه تهران بیام کمتره یا مشهد و بعدش اینکه این عمل براشون خیلی سخته نمیدونم چرا گفتن باید رگ مصنوعی برام بزارن تا خونرسانی عروقم جریان پیداکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه بدون دیدن مدارک نمیشه نطر دقیق داد

      بهتره در شهر خودتون درمانتون رو انجام دهید

  • تصویر کاربر حسنی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام
    چند ساعت پس از مصرف ریوارکسابان میتوان متادون 20 مصرف کرد ویا نباید مصرف کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تداخل جدی تداره

      ولی در کل بهتره استفاده نشه

  • تصویر کاربر امید یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام جناب دکتر من سی تی آنژیو انجام دادم و جوابش رو خدمت حضرتعالی ارسال میکنم ممنون میشم جنابعالی هم نظرتون رو در مورد آنژیو بفرمایید.ارادت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر اقای دکتر من بیمار تاکایاسو 29 ساله هستم بیمارستان بستری شدم و برام سیتی انژیو گرفتن به نظر شما جراحی یا عملی هس که انجام بدم همش استرس دارم هر دکتری یک نظری میدن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید با جواب سی تی مراجعه کحید به این شکل نمیشه نظر داد

  • تصویر کاربر خوش شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام پدر بنده چند ساله که مشکل قلبی دارن ودیابت الان 6ماهه که زخم پاشون از قسمت کف پا شروع شده ومنجر به قطع انگشت کوچک پاشده دکترها میگن که دلیل خوب نداشتن وبزرگ شدن زخم والتهاب عدم خون رسانی به پاها بخاطر مشکل انسداد عروق قلبی هست ازیک طرف درحال حاضر بخاطر التهاب پا امکان جراحی قلب نیست مشورت با دکتر بهشتی انجام شده بود تشخیص ایشون عمل قلب باز بود حالا هم زخم پا داره به جاهای بیشتری از کف پاش میزنه وملتهب میشه و واقعا نمیدونیم که چکارکنیم دکترها میگن ممکنه که کف پا قطع بشه
    خواهش میکنم بخاطر حال شدید ایشون سریعتر راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه به این شکل نمیشه نظر داد

      باید بیمار و مدارک دیده شود

  • تصویر کاربر نوروزی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام مادر من پس از عمل آمبولی ریه شده و به مدت 6 ماه داروی ریورواکسابان استفاده میکرد که بعد از انجام سی تی آنژیوگرافی از ریه دکتر دارو را قطع کرد.. پس از قطع دارو علائمی همچون سرگیجه, حالت تهوع دارد آیا اینها ربطی به قطع قرص دارد؟
    با تشکر از شما...ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      خیر

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من همون بیمار تاکایاسو هستم با سردردای شدید و درد قفسه سینه و خستگی مواجه شدم که خیلی ازارم میده دکتر روماتو برام سنوگرافی کلیه و عروق گردن نوشتم انجام دادم الان نیستن که ببرم پیششون شما نظرتون کدوم عروقم باعث این مشکلاتم شده و ایا عملی در راه دارم یا نه داروهامم ازارام و پرینزلون 5 میلی روزی یک عدد هس فشاررمم پایینه دستتون درد نکنه اگه راهنماییم کنین بازم ممنونم خواهش میکنم کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عروق مغزی سمت چپ دچار تنگی هستند

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر