دکتر محمد حسین نجفی

قلب شما یک ماشین شگفت انگیز است به طوریکه اگر از آناتومی قلب خود مانند انواع رگ های قلب، دریچه ها و حفرات را بشناسید، قطعا شگفت زده خواهید شد. اما قلب انسان چند رگ اصلی دارد؟


آیا تا به حال فیلم وال ای از پیکسیر را مشاهده کرده اید؟ در این فیلم تمام روبات ها یک وظیفه یا هدف دارند، که باید آن را بی وقفه و بدون اشتباه انجام دهند، زیرا این بخش مهمی از برنامه ریزی آن ها است.

قلب خود را با این ویژگی ها در نظر بگیرید: قلب شما یک وظیفه دارد، و آن پمپ کردن خون میباشد. درست است. دیگر اندام های بدن بیش از یک وظیفه دارند، اما قلب فقط یک وظیفه دارد و تک بعدی است.اگر قلب در انجام آن اشتباه کند، همه چیز خراب میشود.

قلب شما یک ماشین طبیعی است که به شما اجازه می دهد با حداکثر توان خود کار کنید. حال به آناتومی اجزای مختلف قلب مانند توضیح دقیق رگ های قلب نگاهی می اندازیم.

پمپ کردن خون از قلب به خارج از آن در یک مدار بسته عروقی در بدن میتواند یک امر پیچیده باشد در صورتی که بدون بی نظمی است. عروق بزرگ قلب عبور خون به شریان و از ورید ها را فراهم میکنند. در کل چهار عروق بزرگ وجود دارد (متناظر با تعداد حفرات و دریچه های قلبی) که با آنها آشنا خواهید شد.

انواع رگ های قلب

نام رگ های قلب

✅ آئورت

 بزرگترین شریان در بدن است. خون را از بطن چپ و از طریق دریچه ی آئورتی دریافت میکند، و به شاخه های کاروتید مشترک چپ، ساب کلاوین چپ و تنه ی براکیوسفالیک تقسیم میشود.

✅ تنه ی پولموناری

شریانی که گرش خون ریوی را از طریق حمل خون بدون اکسیژن از بطن راست به ریه برای تبادل گاز ها پشتیبانی میکند. تنه ی پولموناری و شاخه های آن تنها شریان هایی در بدن هستند که خون بدون اکسیژن را حمل میکنند.

✅ ورید اجوف فوقانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی فوقانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

✅ ورید اجوف تحتانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی تحتانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

عروق کرونری قلب

قلب نه تنها خون را به تمام بدن میرساند، بلکه به خودش نیز خون رسانی میکند. عروق کروناری خون را برای بافت قلب فراهم میکنند، شریان کروناری خون را به بافت قلب می رساند و ورید کروناری خون بدون اکسیژن را از بافت قلب گرفته و به دهلیز راست منتقل میکند.

انفارکتوس میوکارد قلب، یا حمله ی قلبی، زمانی اتفاق می افتد که جریان خون قلبی که توسط شریان کروناری فراهم میشود، مسدود گردد (معمولا در اثر ساخته شدن پلاک). اگر بافت اکسیژن دار نتواند یه بافت برسد، بافت می میرد، قلب ضعیف میشود و اسکار به جای می گذارد.

اگر شریان مسدود شود، ممکن است لازم به انجام جراحی بای پس کروناری شود، جراحی ای که در آن قطعه ای از عروق سالم برای ایجاد یک راه جدید استفاده میشود و یک راه جدید به جای عروق مسدود شده از عروق جدید ایجاد میشود که به خون اکسیژن دار اجازه ی جریان پیدا کردن می دهد.

سیستم هدایتی قلب در اناتومی قلب

تعداد رگ های متصل به قلب

آیا تا به حال از این که قلب شما بدون وقفه و بدون اشتباه می تپد شگفت زده شده اید؟ باید از سیتسم هدایتی قلب سپاس گذار باشیم. سیستم هدایتی قلب یکی سیستمی است که توسط سیستم عصبی خودمختار مدیریت میشود، این سیستم با رها کردن ایمپالس های الکتریکی باعث انقباض عضلات قلبی یا تپش قلب میشود. هر انقباض خون را از طریق دستگاه عروقی به سمت بیرون از رگ های قلب پمپ می کند.

سیستم هدایتی قلب از تعدادی گره و باندل های فیبری تشکیل شده است، و هر ایمپالس الکتریکی از یک راه منتقل میشود. گره سینوسی دهلیزی جایی است که ایمالس ها شروع میشوند و بعد از آن به سمت گره دهلیزی بطنی (جایی که توقف میکنند) حرکت میکنند، بعد از آن نیز به باندل هیس می روند. بین دو گره سینوسی دهلیزی و سینوسی بطنی، دهلیز منقبض میشود و خون را به درون بطن ها پمپ میکند. در طی باندل هیس، ایمپالس از طریف هر باندل به دو بطن حرکت میکند، بعد از آن به فیبر های پورکنج منتقل میشود. بین شاخه های باندل و فیبر های پورکنج، بطن منقبض ها میشوند و خون را از قلب به بیرون پمپ میکنند.

برای تکمیل چرخه ی هر ایمپالس الکتریکی حدود ۰٫۲۲ ثانیه طول میکشد. به طور میانگین، قلب حدود ۱۰۰٫۰۰۰ بار در روز میتپد. به طور متوسط در طول زندگی یک انسان قلب او بیش از ۲٫۵ میلیارد بار میتپد! الان متوجه می شوید که چرا به آن یک ماشین شگفت انگیز می گوییم و چرا رگ های قلب بسیار مکانسیم عجیب و جالبی دارند.

 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.9/5 - (143 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داوری چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.روزتون بخیر.مادربزرگم 75 سال دارند و ده روز پیش قلبشونو در بیمارستان سمنان آنژیو کردند و بعد بالن زدند اما گرفتگی ها باز نشد. بهشون قرصهای رقیق کننده خون مثل پلاویکس و اسپرین دادند اما متاسفانه بعد از ترخیص، مادر بزرگم دل درد شدیدی دارن و عصبی شدن. یه بار به خاطر این مشکلات به اورژانس بیمارستان مراجعه کردند و بعد از آزمایش گفتند چیزی نیست.ایشون دل درد دارند و اشتها ندارن و عصبی شدند..آیا این ها از عوارض داروهاست؟ ممنون از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ممكن است از عوارض دارو باشد
  • تصویر کاربر seyyedbano پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    لینک گزارش آکو
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      ت
  • تصویر کاربر داود پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    حدود دو ماه پشت ساق پا گاهی درد در حین راه رفتن دارم.هر چند روز یک بار اتفاق می افته..ایا این نشانه گرفتگی عروقه ساق پا میباشد اقای هستم 47 ساله..با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلامز
      بر اساس معاينه قابل جواب دادن است
  • تصویر کاربر مرضیه چهارشنبه ۲۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    باسلام.مادرم چندین سال سردردمیگرنی دارند.2سال پیش سکته خفیف مغزی داشتند.الان چندهفته هست که سردردشدیددارندوهیچ دارویی جوابگونیست.دکترتشخیص دادندکه رگهای مغزتنگ هستندوداروی میگراساپورت بایداستفاده کنندمه متاسفانه دارونایاب هست.ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      ب
  • تصویر کاربر کمال یکشنبه ۴ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام سوال من این است که رگ پشت کشاله ران سمت راستم دارای درد و به صورتی که احساس گرفتگی می کنم لطفا راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۴ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي جواب نياز به معاينه شما هست
  • تصویر کاربر saeed یکشنبه ۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پدر من 47 سالش و عید امسال عمل قلب باز کرده به خاطره گرفتگی رگ بوده و بعد از این که مرخص شده همه ی قرصاشو درست و سر موقع مصرف می کنه ولی گاهی اوقات قلبش درد میکرد پیش دکترش رفت و بعد از این که نوار قلب گرفت دکترش گفته قلبش خوبه و عالی میزنه ولی بازم تیر میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بستگي به نوع درد داره
      ولي بهتره يه تست ورزش بشن
  • تصویر کاربر فرزانه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام صفحه دوم آزمایشات رو که نفرستاده بودم بپیوست ارسال میکنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام ازمايشهاي شما را ديدم
      نكته عكغير طبيعي وجود نداشت
      با متخصص زنان راجع به درمان مشورت نماييد
  • تصویر کاربر غزیزی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    با سلام
    آیا نیاز به عمل در بیماری قلبی همسرم فوریت دارد - تهران بهتر است یا مشهد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله نيازمند عمل جراحي هستند.
  • تصویر کاربر فرزانه دوشنبه ۲۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 483 مشاهده پرسش
    با عرض سلام جناب آقای دکتر آیا دادن دمنوش بابونه البته با فاصله زمانی 5 تا 6 ساعت ( قبل از خواب شبانه ) بعد از مصرف وارفارین که اثر آرامبخشی داشته و برای دستگاه گوارش نیز مفید میباشد در بیمارانی که تعویض دریچه میترال شده اند ممنوع میباشد عرق نعنا به مقدار کم چطور ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      مصرف عرقيات مطرح شده بلامانع است ولي بطور منظم inr
      چك شود
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام.با عرض پوزش میخواستم بگم درد هایی که دارم از قلبم شروع میشه تا انگشتام و وقتی درد میکنه بعضی رگ ها برجسته و یکم داغ میشه . و یبار توی انگشتم و بازوم لکه آبی دیدم که بعد از چند ساعت از بین رفته .
    اگه میشه به سوال قبلم هم جواب بدید.تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      برای یافتن جواب به مقالات موجود در سایت بخش درد قلبی چگونه است مراجعه فرمایید.
      اگر همچنان نکته مغفولی وجود دارد مجددا مشخصات و نوع درد را بفرمایید .
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر