دکتر محمد حسین نجفی

قلب شما یک ماشین شگفت انگیز است به طوریکه اگر از آناتومی قلب خود مانند انواع رگ های قلب، دریچه ها و حفرات را بشناسید، قطعا شگفت زده خواهید شد. اما قلب انسان چند رگ اصلی دارد؟


آیا تا به حال فیلم وال ای از پیکسیر را مشاهده کرده اید؟ در این فیلم تمام روبات ها یک وظیفه یا هدف دارند، که باید آن را بی وقفه و بدون اشتباه انجام دهند، زیرا این بخش مهمی از برنامه ریزی آن ها است.

قلب خود را با این ویژگی ها در نظر بگیرید: قلب شما یک وظیفه دارد، و آن پمپ کردن خون میباشد. درست است. دیگر اندام های بدن بیش از یک وظیفه دارند، اما قلب فقط یک وظیفه دارد و تک بعدی است.اگر قلب در انجام آن اشتباه کند، همه چیز خراب میشود.

قلب شما یک ماشین طبیعی است که به شما اجازه می دهد با حداکثر توان خود کار کنید. حال به آناتومی اجزای مختلف قلب مانند توضیح دقیق رگ های قلب نگاهی می اندازیم.

پمپ کردن خون از قلب به خارج از آن در یک مدار بسته عروقی در بدن میتواند یک امر پیچیده باشد در صورتی که بدون بی نظمی است. عروق بزرگ قلب عبور خون به شریان و از ورید ها را فراهم میکنند. در کل چهار عروق بزرگ وجود دارد (متناظر با تعداد حفرات و دریچه های قلبی) که با آنها آشنا خواهید شد.

انواع رگ های قلب

نام رگ های قلب

✅ آئورت

 بزرگترین شریان در بدن است. خون را از بطن چپ و از طریق دریچه ی آئورتی دریافت میکند، و به شاخه های کاروتید مشترک چپ، ساب کلاوین چپ و تنه ی براکیوسفالیک تقسیم میشود.

✅ تنه ی پولموناری

شریانی که گرش خون ریوی را از طریق حمل خون بدون اکسیژن از بطن راست به ریه برای تبادل گاز ها پشتیبانی میکند. تنه ی پولموناری و شاخه های آن تنها شریان هایی در بدن هستند که خون بدون اکسیژن را حمل میکنند.

✅ ورید اجوف فوقانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی فوقانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

✅ ورید اجوف تحتانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی تحتانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

عروق کرونری قلب

قلب نه تنها خون را به تمام بدن میرساند، بلکه به خودش نیز خون رسانی میکند. عروق کروناری خون را برای بافت قلب فراهم میکنند، شریان کروناری خون را به بافت قلب می رساند و ورید کروناری خون بدون اکسیژن را از بافت قلب گرفته و به دهلیز راست منتقل میکند.

انفارکتوس میوکارد قلب، یا حمله ی قلبی، زمانی اتفاق می افتد که جریان خون قلبی که توسط شریان کروناری فراهم میشود، مسدود گردد (معمولا در اثر ساخته شدن پلاک). اگر بافت اکسیژن دار نتواند یه بافت برسد، بافت می میرد، قلب ضعیف میشود و اسکار به جای می گذارد.

اگر شریان مسدود شود، ممکن است لازم به انجام جراحی بای پس کروناری شود، جراحی ای که در آن قطعه ای از عروق سالم برای ایجاد یک راه جدید استفاده میشود و یک راه جدید به جای عروق مسدود شده از عروق جدید ایجاد میشود که به خون اکسیژن دار اجازه ی جریان پیدا کردن می دهد.

سیستم هدایتی قلب در اناتومی قلب

تعداد رگ های متصل به قلب

آیا تا به حال از این که قلب شما بدون وقفه و بدون اشتباه می تپد شگفت زده شده اید؟ باید از سیتسم هدایتی قلب سپاس گذار باشیم. سیستم هدایتی قلب یکی سیستمی است که توسط سیستم عصبی خودمختار مدیریت میشود، این سیستم با رها کردن ایمپالس های الکتریکی باعث انقباض عضلات قلبی یا تپش قلب میشود. هر انقباض خون را از طریق دستگاه عروقی به سمت بیرون از رگ های قلب پمپ می کند.

سیستم هدایتی قلب از تعدادی گره و باندل های فیبری تشکیل شده است، و هر ایمپالس الکتریکی از یک راه منتقل میشود. گره سینوسی دهلیزی جایی است که ایمالس ها شروع میشوند و بعد از آن به سمت گره دهلیزی بطنی (جایی که توقف میکنند) حرکت میکنند، بعد از آن نیز به باندل هیس می روند. بین دو گره سینوسی دهلیزی و سینوسی بطنی، دهلیز منقبض میشود و خون را به درون بطن ها پمپ میکند. در طی باندل هیس، ایمپالس از طریف هر باندل به دو بطن حرکت میکند، بعد از آن به فیبر های پورکنج منتقل میشود. بین شاخه های باندل و فیبر های پورکنج، بطن منقبض ها میشوند و خون را از قلب به بیرون پمپ میکنند.

برای تکمیل چرخه ی هر ایمپالس الکتریکی حدود ۰٫۲۲ ثانیه طول میکشد. به طور میانگین، قلب حدود ۱۰۰٫۰۰۰ بار در روز میتپد. به طور متوسط در طول زندگی یک انسان قلب او بیش از ۲٫۵ میلیارد بار میتپد! الان متوجه می شوید که چرا به آن یک ماشین شگفت انگیز می گوییم و چرا رگ های قلب بسیار مکانسیم عجیب و جالبی دارند.

 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.9/5 - (143 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    من بیمار دیابتی هستم که زخم پای دیابتی گرفتم و الان رو به بهبوده ولی وقتی راه میرم پام ورم میکنه و قرمز به کبودی میشه دکترا میگن عروق پات درگیره.بفرمایید باید چیکار کنم.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر میلادمیری پنجشنبه ۳۱ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    عذرخواهی میکنم اقای دکتر پیروسوال قبلی ما داپلر رنگی از گردنش گرفتیم گفت گرفتگی نداره فقط لختگی مشاهده شده به نظر شما چه عاملی باعث تشکیل لختگی وسکته شده ،یاداور بشم که فشار20 ودیابت300 داشتن زمان سکته والانم اسویکس واسپرینو هر شب باهم مصرف میکنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علي یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشيد.من پسري ٢٢ساله هستم كه ٥سال است از بيماري كلافگي عروق(avm) در ناحيه لب پاييني رنج ميبرم.ساكن تبريز هستم لطفا من را در مورد درمان بيماري ام راهنمايي فرماييد.با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیری جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2665 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید،
    پدر من حدود 6 سال پیش بدلیل گرفتگی عروق عمل قلب باز انجام دادن و 1 ماه پیش بدلیل آریتمی باتری گذاشتن.
    میخواستم بدونم احتمال اینکه مجددا دچار گرفتگی عروق شده باشن یا بعدها بشن چقدر هست؟ با توجه به اینکه پرهیز غذایی خیلی شدید هم ندارن. تا حد متوسطی مراقب غذاهای چرب و پرنمک هستن. سنشون هم 66 هست.
    ممنون از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر iman یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دكتر جان بنده هر از گاهي هنگام فعاليت و دويدن كشاله رانم خواب مي رود و تا مي نشينم درست ميشود ايا شريان ها ايراد دارد يا عصبي است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر رامین شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    رامین وارسته: در خصوص بی حسی پا سوال دارم احساس بی حس پا دارم حتی حسی در کف پا ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر میاس یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. پدر من سه تا از رگ های قلبشون گرفته که یکی از اون ها رگ اصلیه. بیمارستان کوثر شیراز تشخیص عمل باز رو دادن به قیمت 18 میلیون تومان. میخواستم بپرسم این عمل در مرکز قلب با چه هزینه ای انجام میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمداحمدی یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده پسری۲۶ ساله وقندم۹۳ اوره واوریک اسیدم نرمال اماکلسترول وتری گلیسرید وldl بالادارم وچربی hdlهم ۸۵ وبالاست ودرسونوگرافی کبدم چرب بود گرید۲ ورفتم دکتر ایشان متفورمین ورزواستاتین تجویز نمودند والان برخی اوقات تنگی نفس دارم ایا ممکنه عروقم تنگ شده باشند لطف کنید راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر هدی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام من پارسال چند بار حمله بهم دست داد انگار که جون میدادم گرفتگی شدید وداغی در سرم انگار چیزی تورگام تزریق میشد بی حسی دست وپا.بعد دوبارداری که سقط شد.دکترامیگفتن پانیکه.اما بادارو اعصابم خوب نشدم ودایم تو سرم فشاره.ازمایش انتی ترومبینم ۴۵ داپلر گردن سالم ایا این فشار عجیب وگز گز سر میتونه برا گرفتگی رگ سر باشد.ام ار ای پارسال نرمال.ایا ام ار ای تشخیص میدهد؟ازکجا مطمین شم که گرفتگی در رگهای سرم نیست؟درضمن پارسال بعد از خوردن ارژنین جنسینگ سندروس که دکتر برا جنسیت به من داده بود بعد ده روز اولین حمله داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام راه تشخيص گرفتگي عروق مغزي مالر داپلر سونو و يا سي تي انژيوست
  • تصویر کاربر کریمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1569 مشاهده پرسش
    با سلام
    این سوال رو چند روز پیش پرسیدم گفتید بیام مطب ولی راهم دوره و از روستاهای فارس و تا تهران 1200 کیلومتر فاصله دارم اگه میشه یکم رهنمایی کنید .جواب سونو که فرستادم چطور بودن
    آیا درمان قطعی داره با عمل یا با مصرف دارو هزینشون چقدره
    خانمی هستم 25 ساله که 3 سال پیش20روز بعداز عمل سزارین دچار ورم و درد شدید و خون مردگی در تمام پای راستم شدم بامراجعه به بیمارستان وانجام سونو لختگی خون تشخیص دادن بایک هفته بستری و دوسال مصرف قرص وارفارین تاحدودی بهبود پیدا کردم ولی الان تنها مشکلی که دارم ورم پای راستم هست که هنوز خوب نشده و رگهای واریسی که بیرون زدن چندتا دکتر رفتم بهم گفتن تا اخر عمرت ورم پارا داری فقط جوراب واریس بپوش و پایت را وقت خواب 20 سانت بالا نگه دار به گفته دکتر چندروز پیش سونو رنگی از پای راست و چپم گرفتم برا مقایسه که گفتن پایت مشکلی نداره و قرص ونوویتال و دافلون 500 برام نوشت .خواهش میکنم اقای دکتر ایا درمانی وجود داره پای راست من ورمش خوب بشه مثل قبل بشه واقعا من دارم عذاب میکشم احساس میکنم لنگ به لنگم خواهشا جوابم بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      در بيماران مبتلا به لخته وريدي مدتي است كه داروي ريواروكسيبان داده ميشود
      اغلب بيماران بهيود خوب داشته و ورم پا كاهش ميابد
      اگر شما هم تحت نظر متخصص قلب اين دارو را استفاده كنيد بهتر است
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      برای آشنایی با فواید این دارو مقاله زیر را مطالعه کنید. ضمن اینکه داروی زالربان همان داروی ریواروکسابان است.
      https://drhsnajafi.com/7049
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر