دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون ۱۰ روی ۶ یا کمتر از این معمولا نشانگر فشار خون پایین یا هایپوتنشن مى باشد؛ به این معنی که فشار در شریان های شما در پایین ترین حالت طبیعی قرار دارد.

فشار خون سیستولیک ( عدد بالا)، فشار شریان ها در زمان تپیدن قلب مى باشد. این فشار اندازه گیری می کند که عضله قلب چه میزان در حال تلاش برای پمپ کردن خون در سراسر بدن است. در مقابل، فشار دیاستولیک ( عدد پایین)، فشار خون در برابر دیواره های رگ های خونى بین دو ضربان قلب، زمانی که قلب آرام است، مى باشد.

فشار خون ۱۰ روی ۶

در حالت فشار خون ۱۰ روی ۶ بعضی از افراد ممکن است مستعد ضعف یا خستگی باشند، اما بسیاری از افراد احساس خوبی دارند. اگر داروهای فشار خون مصرف می کنید، احتمالا فشار خونتان به این علت پایین آمده است؛ پس باید تنظیم شود.

گاهی اوقات فشار خون ۱۰ روی ۶ می تواند به عنوان یک عارضه جانبی ناشى از داروهای خاصى باشد.

اگر شما هیچ داروی فشار خون مصرف نمى کنید، معمولا نباید نگران فشار خون پایین باشید؛ مگر اینکه علائمى منفی مثل سرگیجه، تهوع یا خستگی به همراه آن داشته باشید. در واقع، فشار خون ۱۰ روی ۶ معمولا تشخیص داده نمی شود؛ مگر اینکه بیمار علائم فوق را تجربه کند.

آیا فشار خون ۱۰ روی ۶ خطرناک است؟

اگر فشار خون ۱۰ روی ۶ باشد، چه کاری باید انجام دهید؟

۱- ضربان خود را چک کنید. هنگامی که بدن به علت فشار خون پایین تحت فشار قرار می گیرد، قلب اغلب با ضربان سریعتر آن را جبران می کند. اگر نبض شما بیش از ۹۰ باشد یا اگر احساس ناتوانی می کنید، برای مشاوره به متخصص فشار خون خود مراجعه کنید، به ویژه اگر فشار خون پایین برای شما غیرعادی باشد.

۲- اگر برای درمان فشار خون بالا داروهای فشار خون مصرف مى کنید، با پزشک خود درباره تنظیم دوزهای داروى فشار خون صحبت کنید.

۳- با پزشک یا دکتر داروساز صحبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ دارویى که فشار خون شما را کاهش دهد را مصرف نمى کنید.

۴- اگر ضربان شما عادی باشد و احساس خوبی داشته باشید، احتمالا درمان خاصی لازم نیست.

 

مراقبت از افراد بالای ۸۰ سال با فشار خون ۹ روی ۶

فشار خون ۹ روی ۶ می تواند در افراد مسن بسیار مورد توجه قرار گیرد. اگر به تازگى رخ داده باشد، می تواند نشان دهنده ی یک مشکل جدی مانند کمبود آب بدن، عفونت و یا خونریزی داخلی باشد. فشار خون پایین می تواند به علت مصرف بیش از حد داروهای فشار خون  یا اثر جانبی داروهاى دیگر باشد.

فشار خون ۹ روی ۶ همچنین افراد مسن را در معرض خطر سرگیجه و حتی افتادن قرار می دهد؛ زیرا جریان رسیدن خون به مغز بلافاصله پس از بلند شدن فرد مسن، کاهش مى یابد.

افت ناگهانی فشار خوندر چنین حالتی هر چه سریعتر پزشک متخصص فشار خون مراجعه کنید؛ به خصوص براى افراد سالمند مبتلا به زوال عقل مانند: بیماری آلزایمر یا افرادی که به علت کهولت سن یا بیماری به وضوح قادر به بیان احساس خود نیستند.

بنابراین فشار خون ۹ روی ۶ در افراد مسن می تواند از علائم بیرونی یکی از بیماری هاى تهدید کننده زندگی باشد. از سوی دیگر، برخی از بیماری ها مانند بیماری پارکینسون، موجب فشار خون پایین مزمن در افراد مسن می شوند.

نکته: این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی توسط پزشک شما نمى شود. اگر فکر می کنید ممکن است فشارخون بالا، فشار خون نامنظم یا فشار خون ۹ روی ۶ داشته باشید، حتما به متخصص مراجعه کنید و یا از طریق لینک پرسش از دکتر از مشاوره با دکتر محمد حسین نجفی فوق تخصص قلب و عروق بهره مند شوید.

برای پرسش از دکتر محمد حسین نجفی بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

2.9/5 - (67 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر معین جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر.
    پدر بنده 4 ماه است که در LAD استنت گذاشتند (2DES). حدودا روزی هست که تب بالای 38 داشتند که از دیروز کنترل شد. پس از مراجعه به پزشک عمومی، تشخیص یک نوع تب ویروسی داده شد و با استامینوفن طی مدت 6 روز کنترل گردید. در طی این مدت ایشان دو بار عرق ریزی کردند. از آنجایی که ما نگران بودیم، پزشک آزمایش خون و ادرار نوشتند که نتیجه را خدمتتان پیوست میکنم. تاکید میکنم که آزمایش فوق در شرایز تب بالا و بیماری ایشان صورت گرفته و قبلا فاکتورها مشکلی را نشان نمیدادند. همانطور که ملاحظه میکتید قسمتی از نتایج نگران کننده هستند. البته با مراجعه به متخصص خون، ایشان گفتند که احتمالا به خاطر همان عفونت ویروسی بوده و دستور تجدید آزمایش پس از بهبود را دادند. در خال حاضر پدرم پلاویکس، آسپیرین، متورال 50( روزی نصف) و آتورواستاتین 40 مصرف میکنند. در طی این چند روزی که مریض شدند، آزیترومایسین 500 (روزی یک عدد) مصرف میکنند و در دوران 6 روزی که تب داشتند، استامینوفن 500 را هر 6 ساعت مصرف میکردند. اخیرا فشار خون پدرم به 11 روی 6 و با ضربان قلب بین 61 تا 66 تغییر پیدا کرده. با توجه به شرایط توضیح داده شده، آیا مینیمم پایین فشار خونشان مشکلی را نشان میدهد؟ ضمنا ایشان را در همین دورانی که تب داشتند برای اطمینان به بیمارستان قلب در شهر خودمان(رشت) بردیم و از ایشان نوار قلب گرفته شد که مشکلی نداشت.
    در پایان از توجه شما نهایت سپاس و قدردانی را دارم. با احترام،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ح- چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام بنده آقا 49 ساله، دو ماهیست فشار من 15.5 رو 11 و عموما 14 روی 10 است که با مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق پس از کنترل سلامت در بررسی آزمایشات و نوار مربوطه قرص واسارتان توجویز نمودند که در کاهش فشار تاثیری نداشت سپس توصیه مصرف والسارتان بهمراه کلوراپیازید که باز موثر نبود و در حال حاضر والسارتان بهمراه اگسفورج مصرف میکنم که فشار من به 13 روی 9 رسیده است .سوال من از شما اینه که آیا باز هم مصرف دارو را ادامه دهم و یا اصولا باید برای پیگیری فشار بالا به پزشک متخصص دیگری مراجعه کنم. ممنون و تشکر از پاسختان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نادر دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    متن سوال با سلام
    دو هفته پیش ضمن چکاب دوره ای محل کار متوجه شدم فشارم15 میباشد چند مورد چک کردم متفاوت بود پیش متخصص داخلی. نیز. فشارم بالا بود که دقیق نگفتند چند ولی. اظهار داشتند برای سن من بالاست46 ساله هستم سونوگرافی کلیه دادند و قرصهای متورال و یک قرق کاهنده فکر کنم لوزان 25 دادند و رزوستاتین بخاطر چربی کلسترول و تریگلسترید که بالا بودند،الان متورال که میخورم صبح ها تا ظهر بد حالم سرد میشم و دست و پام بی جان میشوند فشارم هم خیلی بهتر شده احساس میکنم زیادی پایین مده درد سینه و سرفه هم دارم چه دستوری میدهید لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمانی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1093 مشاهده پرسش
    هفته 23 بارداری هستم آزمایش دفع پروتیی 24 ساعته 199 mgدفع پروتیین داشتم به بیمارستان اتیه مراجعه کردم و مجدد آزمایش پروتیین و خون دادم که آزمایش نگاتیو بود دوسال پیش بارداری اولم را پره کلامسی شدم در هفته 31 الان نگرانم باز این اتفاق بیوفتد فشار خونم دوازده رو هشت بود در بیمارستان و خودم همیشه منزل چک میکنم آمپول نوکسپارین 40 و آسپرین 80 مصرف میکنم لطفا راهنمایی کنید که چه کارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر امید جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    اینجانب 30 سال سن دارم فشار خونم همیشه روی 14 و15 هستش 15 رو 9 هستش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسری 25 ساله هستم از سال گذشته هر وقت فشارم رو می گیرم فشارم 13.5 یا 14 هستش و هیچ علامتی یا ناراحتی هم احساس نمی کنم امروز که فشارم رو گرفتم 15 روی 7 بود چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدحسینی سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    تری گلیسیرید خونم شده 306 چکار کنم پایین بره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر محمدحسینی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون...
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر چهارباغی پنجشنبه ۲۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام مادرم82 ساله و کانسر زبان دارند پرتودرمانی و براکی جدیدا کرده اند و فشار خون وتپش متغیر دارند تنگی دریچه مینرال دارند آیا برای کنترل و معالجه میتوانند زیر نظر شما باشند؟ در غیر این صورت تحت نظر چه تخصصي باید باشند.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام
    من 31 سال سن دارم و متأسفانه چند سالی است که متوجه فشار خون بالا شدم و اکنون قرص والسارتان 80 استفاده میکنم ولی باز هم گهگاهی فشارم بالاست، مخصوصاً فشار خون دیاستولیک... آیا فشار خون من دلیل خاصی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام،حدود یک سال و نیم پیش متوجه فشار خون بالا توسط دکتر عمومی شدم با مراجعه به پزشک قلب آزمایش دادم که نتیجه آزمایش مشکلی نداشت (چربی-تیروئید-قند....)و بعد ار اکو گفتند مشکل قلبی هم ندارم دکتر قرص پراپرانولول 10 برای هر روز صبح تجویز کرد و بعد از کنترل دوم به صبح و شب افزایش داد و یک سال و نیم هست مصرف میکنم،لازم به ذکر هست 30 ساله میباشم و از مطب و دستگاه فشار خون وحشت دارم و چند دقیقه قبل از گرفتن فشار دچار تپش قلب شدید و ترس میشوم که فشار 16 روی 10 را نشان میدهد ولی با مصرف این قرص و در خانه فشارم معمولا 13 روی 8 و گاها 12 روی 8 یا 11 روی 8 هم میشود؛آیا من دچار فشار هستم؟و مصرف پراپرانولول توصیه میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر