دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در برخی مواقع با افت ناگهانی فشار خون مواجه هستیم. برای درمان فشار خون پایین در منزل یا محل کار چه باید کرد؟

فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد.

درمان قطعی افت ناگهانی فشار خون

درمان فشار خون پایین در منزل

 برای درمان افت فشارخون در منزل چه کار هایی باید انجام داد؟

  • مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد.
  • استراحت کردن
  •  میزان مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از افت فشار خون می شود. 
  •  

در صورتی که علت فشار خون پایین مشخص نبوده و یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، بالا بردن فشار خون و کاهش علائم و نشانه ها هدف قرار داده می شود. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

1_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

2_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

3_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

4_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

روزه و افت فشار خون

فشار خون ۹ روی ۶

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (75 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر طاها دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده پس از جراحی ارولوژی هم وارفارین و هم انوکساپارین استفاده کردم تا آی ان آر خونم بیاد بالا (دریچه ریوی مکانیکال) در حال حاضر ای ان آر حدود 3 شده اما صدای دریچه مو به صورت عادی خودم نمیشنوم، به دکتر مراجعه کردم فلروسکوپی و اکو کردن گفتن لخته نشده و دریچه طبیعی کار میکنه، چرا بعد از گذشت 8 سال از جراحی قلبم و بعد جراحی ارولوژی دیگه صدای دریچه نمیاد.
    خطر داره? آخه چرا نباید صدای دریچه مو بشنوم اما دریچه خوب کار کنه، اصلا این امکان وجود داره? یا لخته شده و در دستگاه دیده نشده?
    ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اکو و فلوروسکوپی نرمال بوده  جای نگرانی نداره

      با این حال اگر همچنان مشکل داشتید جهت بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام بنده 35 سالمه با استرس زیاد و سابقه خانوادگی فشارخون بالا فشار پایینم 9 و فشار بالا 14 تا 15 بود به متخصص قلب مراجعه کردم نوار قلب و اکو انجام شد گفت قلبت هیچ مشکلی ندارد قرص لوزارتان 25 هر روز یک عدد و متورال 50 هر 12 ساعت نصف قرص با خوردن این داروها فشارم خیلی پایین میومد 6 تا 10 دست و پام یخ میزد مراجعه کردم گفت متورال کم کن و من یک چهارم هر 12 ساعت مصرف میکنم ولی بازم تقریبا حالت سبکی سر و گیجی دارم عرق میکنم و کمی احساس تنگی نفس ولی فشارم بد نیست چه توصیه دارید ممنون بابت این فرصت .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کلا لوزارتان رو  قطع کنید و فقط با لوزارتان ادامه بدید

  • تصویر کاربر شهاب پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام من 36 سالمه فشار خون من همیشه بین 14 رو 9 یا 13 رو 10 هست مشکلی هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فشار خون در این حد ، فشار خون بالا تلقی میشه

      باید دارو استفاده کنید و از نظر علل ثانویه فشار خون هم بررسی شوید

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من فشارم پایینه و سرگیجه و سردرد و عدم تعادل در راه رفتن دارم چکار کنم فشارم بالا بیاد؟ راستی الآن که فشارم افتاده سرما خوردم رفتم دکتر گفت فشار روی نه بود آیا مصرف نمک و قند و مایعات مفید است دیگه خسته شدم راستی چکار کنم فشارم بالا بیاد آخه واقعا سخته راستی لاغر هم هستم در روزهای عادی هم فشارخونم پایین میاد ولی نه به این صورت الآن پاهایم را بالا نگه داشتم بهتر شده ام فقط بگویید چکار کنم از شانس من همه ماده غذایی های مفید فشار را پایین می آورد ولی آهن مفید است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایمتون به فشار ارتباط نداره

      اگر مشکل اضطرابی یا افسردگی دارید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتز  نشدید جهت بررسی بیشتر با مدارک مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      الآن کمی بهترم بنظرم طبق گفته شما بخاطر عفونت افت فشار پیدا کردم الآن که مایعات خوردم و گوشت بلدرچین خوردم کمی بهترم فقط باید کمی بخوابم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ایرج سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام .آقای دکتر لطفا نتیجه آزمایشها رو که فرستادم ملاحظه بفرمایید .از بستگان ما خونریزی بینی داره .نظر و توصیه شما چیه .
    سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کمی غلظت خون دارند

      بقیه آزمایشات نرمال است فشار خونشان را حتما چک کنید و جهت بررسی بیشتر به متخصص داخلی و گوش و حلق و بینی مراجعه

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام.همسر بنده الان سه ماهه بارداره و افت فشار خون داره همراه با سرگیجه خیلی هم کم اشتهاست،چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بیمار باید معاینه شود و اکو شود

      ابتدا باید علت مشخص شود تا بشه در مورد درمان اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دارای فشار خون هستم چند سال هست قرص لوزامیکس اچ مصرف می کنم و همچنین توی کارم خیلی استرس دارم. اخیرا دچار درد قفسه سینه شدم و نوار قلب و اکو نرمال بود و لی دوباره فشارم به 18 روی 11 رسید و ضربانم به 120 . یک دکتر به من متورال 50 تجویز کرد صبحه 1/4 و دکتر دیگه به من پروپرونول 20 روزی دو عدد و آسنترا. من چند روز دارم صبحها لوزامیکس و 1/4 متورال و ظهر یک عدد آسنترا مصرف می کنم فشارم تقریبا در طول روز 12.5 روی 8.5 هست و شبها 10 روی 6 تا 6.5 ضربان 53 آیا متورال را ادامه بدهم یا بهتره پروپرونول مصرف کنم . در ضمن در دست چپم دایما حالت کرختی و سنگینی حس می کنم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متورال رو ادامه بدید و پروپرانولول مصرف نکنید و جهت بررسی از نظر انسدادعروق قلب تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر سحر جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تقریبا یک ماه پیش سرماخوردم بعد از اینکه سرماخوردگیم خوب شد هر روز احساس ضعف و بی حالی دارم بدنمم بعضی وقتها درد میکنه هر روز افت فشار دارم آزمایش خون هم انجام دادم
    هیچ مشکلی نداشتم فقط یه کم عفونت در ادرارم دیده شده بود خواستم ببینم دلیل افت فشارم میتونه از عفونت باشه لطفا منو راهنمایی کنید چکار باید انجام بدم دکتر داخلی هم رفتم گفتن استرس داری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      تا مدت کوتاهی بعد از عفونت می تونه طبیعی باشه

      اما اگر ادامه پیدا کرد باید بیمار از نظر سایر علل  بررسی شود

  • تصویر کاربر سحر شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تقریبا یک ماه پیش سرماخوردم بعد از اینکه سرماخوردگیم خوب شد هر روز احساس ضعف و بی حالی دارم بدنمم بعضی وقتها درد میکنه هر روز افت فشار دارم آزمایش خون هم انجام دادم
    هیچ مشکلی نداشتم فقط یه کم عفونت در ادرارم دیده شده بود خواستم ببینم دلیل افت فشارم میتونه از عفونت باشه لطفا منو راهنمایی کنید چکار باید انجام بدم دکتر داخلی هم رفتم گفتن استرس داری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

       سلام پاسخ شما داده شد

  • تصویر کاربر محمدی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادر من حدود ده روزه فقط امپول فشار میتونه فشارشو پایین بیاره تا حدود ۱۵و۱۶دارو هیچ تاثیری نداره لطفا راهنمایی کنید چون روزی دوبار امپول فشار میزنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید دوز داروی خوراکیشون بالا بره یا داروهای قوی تر اضافه بشه

      با مدارک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر