دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در برخی مواقع با افت ناگهانی فشار خون مواجه هستیم. برای درمان فشار خون پایین در منزل یا محل کار چه باید کرد؟

فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد.

درمان قطعی افت ناگهانی فشار خون

درمان فشار خون پایین در منزل

 برای درمان افت فشارخون در منزل چه کار هایی باید انجام داد؟

  • مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد.
  • استراحت کردن
  •  میزان مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از افت فشار خون می شود. 
  •  

در صورتی که علت فشار خون پایین مشخص نبوده و یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، بالا بردن فشار خون و کاهش علائم و نشانه ها هدف قرار داده می شود. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

1_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

2_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

3_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

4_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

روزه و افت فشار خون

فشار خون ۹ روی ۶

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (75 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام
    پدر من 5٧ سال سن دارند و حدود ٢ هفته هست كه فشار خون ايشون از ١6١١. پايين تَر نمياد. والسارتان استفاده ميكنن ولي باز پايين نيومده. بعضاً روي. ١٨ و ١٩ هم رفته فشارشون. لطفاً بفرماييد چه كار بايد بكنيم. به علت ديسك كمر. استراحت مطلق هستن تو خونه ولي اگر الزام به معاينه ايشون باشه. قطعاً انجام ميشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام
    من مدت یکسال هست در بعضی از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم 5روی 4
    یادیشب 6روی 5 بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟
    در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره
    ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد تست تيلت انجام بديد
      مركز قلب انجام ميشه
  • تصویر کاربر لیلا شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    ﷽هـًًًًٍٍٍْْْْْْْْْٖٖٖٖٖٖٓٓٓٓٓٓ͜͡✮ًًًًٍٍٍْْْْٖٖٓٓ͜͡༊ِِِْْلـًًًًٍٍٍْْْْْْْْْٖٖٖٖٖٖٓٓٓٓٓٓ͜͡✮ًًًًٍٍٍْْْٖٖٓٓ͜͡?ـًًًًٍٍٍْْْْْْْْْٖٖٖٖٖٖٓٓٓٓٓٓ͜͡✮ًًًًٍٍٍْْْٖٖٓٓ͜͡ ٍٍْٜٖٖٖٖٖٓٓ༊ِِِِِِْْْـَِْا﷽:
    ﷽هـًًًًٍٍٍْْْْْْْْْٖٖٖٖٖٖٓٓٓٓٓٓ͜͡✮ًًًًٍٍٍْْْْٖٖٓٓ͜͡༊ِِِْْلـًًًًٍٍٍْْْْْْْْْٖٖٖٖٖٖٓٓٓٓٓٓ͜͡✮ًًًًٍٍٍْْْٖٖٓٓ͜͡?ـًًًًٍٍٍْْْْْْْْْٖٖٖٖٖٖٓٓٓٓٓٓ͜͡✮ًًًًٍٍٍْْْٖٖٓٓ͜͡ ٍٍْٜٖٖٖٖٖٓٓ༊ِِِِِِْْْـَِْا﷽:
    من 2 ساله قرص لوزان تان 50 مصرف میکنم الان دوماهه مصرفم به یک ونصفی رسیده حالا بعضی وقتا بعداز خوردن قرص یه کمی که گذشت فشارم میره بالا الانم چند بار فشار م رفته رو 8 طپش قلب هم دارم روزی دو قرص پرپرانول 20 میخورم مشکل عصبی هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      قدم اول اضطرابتون رو درمان كنيد
      فشار و تپشتون كنترل ميشه
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر بنده فشار خون داشتم ودر مراحل گذشته لوزار 25مصرف داشتم که درسوالات قبلی علت مناسب نبودن لوزار برای من شما لطف کردید قرص امیلودپین5میلی برام تجویز کردید روزانه یکی باسن پنجاه یک سال مدت شش ماه دارم استفاده میکنم از وضعیت فشار خونم در مجموع خودم راضی هستم فقط در یک مورد که با مصرف نیترو کانتین به فاصله پنج دقیقه دوعدد مصرف داشتم علتش هم این بود که فشارم بیست روی هشت بود در مجموع مناسب هستش تا این موقع ولی چند راهنمایی لازم هستش که میخوام بدونم که از عوارض این دارو باشه اول اینکه احساس میکنم به مقداری کم حجم توده ای استخوان بندی من کم شده دوم اینکه صورتم لاغر شده و به طرف استخوانی رفتن پیش میره شکم به مقدار کمی لاغر شده واینکه میتونه موارد بالا از عوارض امیلودپین باشه وسوال دوم چون امیلودپین بلوک کننده کانال کلیسم در عروق هستش این بدان معنانیست که کلیسم در بدنم کم میشه واگه درست هستش میتوانم کلیسم فورت با دوز مصرفی پیشنهادی شما مصرف کنم از اینکه زحمت می کشید و به هموطنان خود کمک ویاری میدید از تون صمیمانه تشکر میکنم ازمایش خونم سالم هستش فقط چربی روی خط قرمز انزیم کبدی سالم پروستات سالم کلیه سالم کم خونی ندارم تیرویید سالم اچ پیلوری ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سمیه چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    چه غذایی فشار خون را بسیار زیاد بالا میبرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرح شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    پسرم18 ساله از سنين چهارده سالگي بدنبال تنش فشار خونش بالا ميره بصورت تصادفي متوجه شدم يني با فشار سنج فشارشو گرفتم سالها گذشت و بهتر شد تا اينکه اخيرا شروع شد بررسي کليوي و اکو و ازمايشات انجام شده مشکلي مشاهده نشده جز هايپر تنشن عصبي لطفا بفرماييد چيکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      حتما به روانپزشك مراجعه كنيد تا اضطرابشون رو درمان كنند
    2. تصویر کاربر فرح شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      خواهش ميكنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام 30سالم هست قفسه. سینه یک کم درد داشت و فشارم بالا به متخصص قلبمراجعه تست ورزش و اکو نوارقلب فرمودند مشکلی نیست یک ماه میکذره همچنان فشارم 13روی9 یا 14 روی 10 هست چه کار کنم؟داپلر عروق کلیه هم دادم گفت مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    36سالمه و 6سالی هست که فشارخونم معمولا روی 14هست و دکتر برایم متورال 50 تجویز کرده
    یه مدتی هست که حالت تهوع وحشتناکی بهم دست میده و عرق زیادی میکنم.خواستم ببینم این حالت نشانه چیست؟ این حالت تهوع هر سه چهار ماه یکبار پیش میاد که همراه با عرق سردی هست
    ممنون اگه جواب بدید که باید چیکار کنم?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    برای کاهش سریع فشار خون چه باید کرد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام. جوان ۲۸ ساله ای هستم که از حدود چهار پنج سال پیش تا حالا فشار خونم حدود ۱۴ الی ۱۴ و نیم بر روی ۸ می باشد. پرولاپس دریچه میترال خفیف نیز در من تشخیص داده شده است و سابقه فشار خون در خانواده نیز دارم. جدیدا قرص کونکور مصرف میکنم و فشارم تا ۱۲ یا ۱۳ پایین آمده است. سوالم از آقای دکتر این است که مثرف دارو را تا چه زمانی باید ادامه بدهم و این که آیا مجاز به فعالیت های ورزشی مثل بدنسازی می باشم یا خیر؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر