دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در برخی مواقع با افت ناگهانی فشار خون مواجه هستیم. برای درمان فشار خون پایین در منزل یا محل کار چه باید کرد؟

فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد.

درمان قطعی افت ناگهانی فشار خون

درمان فشار خون پایین در منزل

 برای درمان افت فشارخون در منزل چه کار هایی باید انجام داد؟

  • مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد.
  • استراحت کردن
  •  میزان مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از افت فشار خون می شود. 
  •  

در صورتی که علت فشار خون پایین مشخص نبوده و یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، بالا بردن فشار خون و کاهش علائم و نشانه ها هدف قرار داده می شود. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

1_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

2_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

3_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

4_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

روزه و افت فشار خون

فشار خون ۹ روی ۶

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (75 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شریفی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    خانمی 38ساله .بارداری سوم .در بارداری دوم در پنج ماهگی بچه بدلیل نبودن اب دور جنین سقط شد .در بارداری سوم الان چهار ماهه .دارای افت فشار خون پایین دارد.ایا این فشار پایین بعدان برای جنین و مادر مشکل ایجاد میکند و دلیلش چیست .ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      فشار چند هست؟
  • تصویر کاربر حاتمی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام هفت سال پیش بدلیل فشار خون بالا آزمایش دادم و سطح کورتیزول خونم بالا بود و دکتر قرص وارسارتان تجویز کرد و در حال حاضر روز دو قرص 80 میلی مصرف میکنم متاسفانه بعد از مصرف دارو دچار بیماری پوستی پسو شدم . ایا می تواند ناشی از مصرف این دارو باشد. با توجه به وجود یک ماده شیمایی در قرص وارسارتان که اخیرا اعلام شده حضرتعالی چه دارویی بعنوان جایگزین این دارو تجویز میکنیید . آیا قرص کاپتوپریل می تواند جایگزین خوبی برای این دارو باشد. از لطف شما ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بله ميتواند
      بهتره از خانواده ديگر دارو مصرف كتيد مثلا املوديپين هر ١٢ ساعت
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    درود دکتر جان من مدت 18سال است که از فشار خون بالا در رنجم بطوریکه از کار افتاده ی کلی شدم هر کاری هم برای تشخیص مشکلات قلبی و عروقی .هورمونی بوده انجام دادم هیچ مشکلی نداشتم اما حملات وبالا رفتن فشارم هیچوقت کنترل نشده در حال حاضر 3عدد متورال و یک چهارم تریامترین اچ و یک عدد لوزارتان به همراه سرترالین وکلونازپام و داروهای گوارشی مصرف میکنم اخرین اکو ونوارم دیروز ظهر بوده که نرمال بود ولی جدیدا دو نوبت است که در آزمایشاتم سطح آهن بالاست دیروز 185بود با سپاسگزاری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اكو تون نرماله
      براي سطح اهن بالا بايد به دكتر غدد مراجعه كنيد
      براي فشار لوزارتان هر ١٢ ساعت نصف بخوريد
      اگر مشكلات اضطرابي داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر آرش شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود وسپاس از راهنمایی های بی نظیرتان
      دیشب باز توی خواب دچار حمله شدم کاپتوپریل گذاشتم بعد از بیست دقیقه فشارم 17روی 11بود بادرد قفسه ی سینه اورژانس رسید نیترو گذاشتن رسوندن بیمارستان شکر خدا دکتر که نداره موندیم تا صبح آزمایش و نوار.باشش عددایسویکس.یک آمپول مرفین و پنتوپرازول گفتند فشارتون نرماله ومرخصمون کردند رسیدیم خونه باز حالم بدشد وفشارم بالا رفت وجای اتصالات دستگاه نوار قلب تاول زد و بشدت میسوزه باچندواسطه دکتر قلبو توی یک بیمارستان دیگه پیدا کردیم اسکن هسته ای نوشت درحالیکه خودم فکر میکنم مشکل اصلی گوارشی است چون توی خواب بقدری دهان و گلوم ترش وگاهی تلخ میشه که دچار سوزش شدید گلو.سر دل.سرفه و تنگی نفس وحالت تهوع میشم و....
      سپاس از این همه مهربانی در روزگار سجده بر پول
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر مشكل اضطرابي داريد
      بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Maryamfarhani جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    ایا فشار خون به چربی خون و کبد چرب ربطی دارد؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله اينها ميتونه همراهي داشته باشه
  • تصویر کاربر رشید جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    اول فشار خون داشتم بعد از مداوه انژو شدم معلوم شد رگ کرونر رستم مسدود شده دکترهای بیمارستان سیداشه ای اورمیه تشخیص عمل بازدادنند ولی من رضایت ندادم بیمارستان سهید رمایی تهران رفتم تشخیش این شد داروی فشار مصرف کنم دست نزنم بعد بیارستان اتیه رفتم وقت دادنند برای انژو پلاست و97 3 20 عمل انژو انجگ گرفت رگم باز شد قرصهای فسارا دکتر کم کرد پند نوع هم کنسل کرد صعف جنسی وروحی پیدا کرد ه ام چه دارویی پیشنهاد میکنیید قبلا تشکر می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اينطور نميشه گفت
      بايد ويزيت و معاينه شويد و كليه مدارك و داروهاتون ديده بشه
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    بنده فشار خون بالا دارم،نزدیک دو ماه قرص فشار دیوان میخورم حتی دوزشم به 160 رسوندم ولی از ظهر به بعد فشارم میره بالا و نرمش روی 15 روی 11.5 هست،سونوگرافی شریان کلیه و دالبر و آزمایشات هورمونی هم انجام دادم وهمش سالم بوده،الان نمیدونم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      املوديپين روزي يك عدد اضافه كنيد
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    دکتر من۴۲ساله هستم اوایل سال۹۶ متاسفانه مادرم رو از دست دادم البته ایشون هم فشار خون داشتن وبر اثر سکته مغزی مرحوم شدن بعد از فوت مادرم کلا بهم ریختم
    تازه گیها یه مقدار احساس سرگیجه دارم وآخرین فشاری هم گرفتم ۱۳/۱۰بود لطفا اگر میشه راهنمائی لازم را بفرمائید و ترجیحا میخوام بدونم میشه با رعایت رژیم غذایی خاص و ورزش این قضیه رو بدون دارو حل کرد؟؟؟البته ناگفته نباشه یه مقدار کلرو دیاز پوکساید و پروپرانول نیز گاهی در اثر استرس به گفته دکتر در صورت نیاز مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ابتدا با روانپزشك مشورت كنيد
      سه ماه رژيم غذايي و ورزش داشته باشيد
      بعدش اگر همچنان بالا بود بايد دارو استفاده كنيد
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام من فشارخونم ثابت 149هست.سی سال سن دارم بدون داروضربان قلبم 100به بالاست.البته فشارم تا2112هم بالارفته داروی متورال وکاپتوپریل مصرف میکنم که متخصص نفرولوژی خانم دکترشکوفه ساووج بیمارستان فیروزگربرام تحویزکردن دوسال پیش .طی ازمایشات خیلی زیاداخرمشخص شدکه رنین خونم بالاست که اون موقع اسکن غده ادرنال رودرخواست کردن که اون هم مشکلی نداشت .البته اکوقلب انجام دادم گفتن افتادگی دریچه داری.میخواستم بدونم ایابالا بودن رنین خون درمان شدنی هست یاخیرباتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بالا بودن رنين بايد علتش مشخص شه
      بعد اون علت رو بايد درمان كرد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سحر جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    راستش من قبلا فشارم خیلی پایین بود اما الان برعکس شد فشار روی 16 الی 17 به روی 10 می باشد و دکتر قلب هم رفتم هم نوار قلب و هم اک و هم تست ورزش انجام دادن و با آزمایش هایی که دادم مشکل قلبی نداشتم اما فشار پایین نمی یاد روال عادی 15 هست ولی یه وقتهایی می ره روی 16 یا 17 و فقط یه مقدار فشار روی چشمم احساس می کنم و دکترم بهم هیچ قرص فشاری نداد گفتن اگه قرار باشه قرص بدم دیگه باید تا اخر عمرت بخوری . ایا من می تونم قرصی رو مصرف کنم که یه مدت فشارم رو تنظیم کنه بعد قطع کنم طپش قلبم هم همیشه روی 100 الی 110 هستش .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. نصف قرص کارودیلول 6.25 روزانه شروع کنید. اگه تهران هستید ببینمتون
  • تصویر کاربر قلی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    با سلام
    لطفا بفرمائید در فشار خون بالای ناشی از اضطراب آیا با در مان اضطراب امکان در مان قطعی فشار وجود دارد .فشار 16 روی 10 / ضمنا تست های قلب و کلیه همه نشاندهنده سلامت فرد می باشد .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله امكانش هست ولي اگر بهتر نشد بايد داروي ضد فشار مصرف كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر