دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در برخی مواقع با افت ناگهانی فشار خون مواجه هستیم. برای درمان فشار خون پایین در منزل یا محل کار چه باید کرد؟

فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد.

درمان قطعی افت ناگهانی فشار خون

درمان فشار خون پایین در منزل

 برای درمان افت فشارخون در منزل چه کار هایی باید انجام داد؟

  • مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد.
  • استراحت کردن
  •  میزان مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از افت فشار خون می شود. 
  •  

در صورتی که علت فشار خون پایین مشخص نبوده و یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، بالا بردن فشار خون و کاهش علائم و نشانه ها هدف قرار داده می شود. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

1_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

2_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

3_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

4_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

روزه و افت فشار خون

فشار خون ۹ روی ۶

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (75 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام و درود خدمت شما
    من سالهاست دچار فشار خون بالا هستم و پزشک متخصصم نتوانسته آن را بخوبی کنترل کند. البته من دارای قند خون نوع یک نیز هستم و مبتلا به تنگی عروق میباشم. از داروهای قرص آملودیپین یک عدد، و قرص لوزار اچ یک عدد، و قرص وراپامیل ۴۰ نیز یک عدد و در آخر شب یک عدد قرص کلونیدین برای فشار خونم و نیز روزی یک عدد قرص نیتروگیلیسیرین ۶/۴ و یک عدد قرص پنتاکسوفیلین برای تنگی عروقم استفاده کرده و برای دیابتم از انسولین های قلمی لاتنوز و نوارپید استفاده میکنم. دارای سنگ کیسه صفرا و کبد چرب هستم. در اکثر مفاصلم دچار آرتروز هستم. درضمن من بعلت اینکه دوسال پیش دچار ضربه مغزی و درد شدید در سرم شدم به راهنمایی غلط داروخانه و اشتباه خودم از قرص ترامادول استفاده کردم و چون رفته رفته تعدادش در من زیاد شد یک سال پیش به یک کلنیک ترک اعتیاد رفتم و تا الان زیر نظر کلنیک از داروی متادون بتعداد ۶ عدد ۲۰ میلی استفاده میکنم و قادر به قطع آن نیستم و کلنیک هم اهمیتی نمیدهد و از یک سال گذشته چون تاثیرش رفته رفته کم شد و خانه نشین شده بودم تعدادش از ۴ به ۶ رسیده است. وقتی متادون مصرف میکنم متوجه فشار خون بالایم که غالبا ۱۶ یا ۱۵ روی ۱۰ هست نمیشوم و شبها نیز با خوردن کلونیدین و لورازپام ۲ میلی فشارم کمتر شده و راحت میخوابم. فشار خونم تا ۱۵ ناراحتم نمیکند. وزنم در چند ماه گذشته بسیار بالا رفت و به ۱۰۰ کیلو رسید ولی با زحمت بسیار زیاد و پیاده روی توانسته ام در یک ماه به ۹۵ کیلو برسانم و کمتر هم خواهد شد ولیکن دچار روزمرگی هستم. ۵۰ سال سن دارم و بیکارم و وضع مالیم بسیار خراب است. پای چپم دچار انحراف مفصل و استخوان است و دردش وقتی پیاده روی میکنم خیلی آزاردهنده هست و به همین دلیل درد مچ پا بود که زمین گیرم کرد و وزنم که ۸۳ بود بالا رفت. حالا هم با تحمل درد پیاده روی میکنم چون خطرات چاقی را میشناسم. لیسانس زبان ادبیات انگلیسی و طراح گرافیک هستم و دو سال هم پزشکیاری خوانده ام. از متادون بیزارم ولی نمیدانم چگونه با این وضع ترکش کنم.البته قبلا خیلی برای ترک آن به خود فشار آوردم ولی قادر به داشتن تحرک نبودم و وزنم بالا میرفت. بدلیل اینکه قبلا ها سیگاری بودم باعث شد که حالا ۵ دندان روکش دار دارم که چون دو تایش نیز خراب شد دیگر دندانهای متحرک میافتند و نیاز به ایمپلنت دارم که آنهم برایم مقدور نیست. بسیار بسیار زجر میکشم و کمک حالی ندارم و پدرم هم یک بازنشسته و پیر هست و قادر به کمک نیست.فرد آبرومتدی هستم و خجالتی. این شرح حال مختصری بود که عرض کردم تا نسبتا وضعیت مرا ارزیابی کرده و محبت فرمایید مرا راهنمایی کنید. بی نهایت سپاسگذار میشوم. توفیق الهی هماره رفیق راهتان باد و جذبه عنایتتان دستگیر حقیر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شما حتما باید با روانپزشک مشورت کنید و متاسفانه مشکلاتتون در حوزه تخصث من نیست

  • تصویر کاربر میترا شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام من حساسیت پوستی گرفتم اومدم قرص لوراتادین بخورم اشتباهی لوزاتن۲۵ خوردم اکنون سرم سنگین شده و چشمام به سختی باز میشه و نمی تونم از جام بلند شم. آیا روشی هست زودتر از این حالت بیام بیرون؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه فشارتون افت کرده

      تا ۸ ساعت بر طرف میشه

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترفشار خونم ۱۸ بودمتخصص برام ۱۲۰عددقرص والزومیکس۵/۸۰روزی دوتاتجویز کرد الان قرصام تموم شده فشارم سیزده حالا میتونم لوزارتان۲۵ یاکاپتوپریل مصرف کنم کدوم بهتره؟ در ضمن چهل سالمه ودکترم شهرستانه خودم کرجم ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو ترکیبی بوده ممونه فشارتون بالا بره

      با این حال میتونید هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و اگر فشار بالا رفت دوزس رو بالا ببرید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو ترکیبی بوده ممونه فشارتون بالا بره

      با این حال میتونید هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و اگر فشار بالا رفت دوزس رو بالا ببرید

    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو ترکیبی بوده ممونه فشارتون بالا بره

      با این حال میتونید هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و اگر فشار بالا رفت دوزس رو بالا ببرید

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو ترکیبی بوده ممونه فشارتون بالا بره

      با این حال میتونید هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و اگر فشار بالا رفت دوزس رو بالا ببرید

    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو ترکیبی بوده ممونه فشارتون بالا بره

      با این حال میتونید هر ۱۲ ساعت مصرف کنید و اگر فشار بالا رفت دوزس رو بالا ببریدد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطیما جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با سلام من 43سالمه قرص والسارتان80هر شب مصرف نمیکنم بازم فشارم تا 15.10میاد بالا دیابتم دارم آیا میتونم مصرف این قرصو ادامه بدم یا نه؟ لطفا راهنمایی بکنین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هر ۱۲ ساعت نصف 

      اگر بازم بالا بود هر ۱۲ ساعت یکی

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز بنده چند وقته بیماری ای بی اس و رفلاکس دچار صدم قبل اونم ضربان قلب داشتم که دکتر اکو گرفت گفت سالمه و اضطراب الان با اینکه داروهای گوارش مصرف میکنم و مراجعه به دکتر گوارش اندوسکپی و..ولی چند روزه شبا دراز کشیدم در حالت استراحت تپش قلب سبکی سر گاهی به دستمپ چپ میزنه طوری که ضربان قلب بین 65 و 70 بنده 33 سالمه. سمت چپ سینم درد میکنه کم خونی کم وگاهی کمی فشارم پاینه اما همین تپش قلب و درد در سمت چپ سیمم که با انگشت فشار میدم میتونم حس کنم و عذر خواهی میکنم همش دایم فکر میکنم میخام سکته کنم یا اینطور حالاتی ممنون میشم راهنمایی کنید نیاز به بستن دستگاه هولتر هست ست ورزش دادم اوکی بوده وچیزی نبوده گفته دکتر ممنونم از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکل اصلی شما قلبی نیست و اضطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

      با درمان اضطراب علایمتون برطرف میشه

  • تصویر کاربر رضوانه شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتد من ۲ ماهی هست که تب مالت گرفتم و به مدت ۲۱ روز آمپول استرپتو مایسین و قرص داکسی سایکلین مصرف کردم طی درمان علائم حالت تهوع استفراغ شدید داشتم و از حال میرفتم.بعد از این که آمپول ها تمام شد فقط قرص سیپروفلاکساین مصرف کردم و فشار خون شدیدا پایین دارم که الان تقریبا ۱ ماه هست فشار خونم پایینه دکتر قرص بتاهیستین مصرف کردم اما تاثیر نداشت.واقها از بس فشارم پایینه که نمیتونم راه برم.ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید جهت معاینه و اکو مراجعه کنید

      از نظر بیماری ادیسون به دکتر غدد مراجعه کنید

  • تصویر کاربر یاشار پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام من ۳۸ سالمه وزنمم۸۵ هموارهسر گیجه و خواب آلودگی دارم وزنمو یکی دو ساله ۳۰کیلوپایین آوردم و مرتب هم ورزش بدنسازی میکنم فشارم ۱۰روی ۵هستش مینیمم فشار خونم پایینه و اصلا روی۶ به خودش ندیده قفسه سینه ام بعضی وقتها درد میکنه تست اکو هم انجام دادم مشکل قلبی ندارم رو تردمیل هم هر روز دوندگی میکنم ولی همیشه موقع بلند شدن چشام سیاهی میره سر گیجه هم دارم یه مدت خیلی کم هم به جایی میشیتم دست و پام میگیره هیچ دارویی هم مصرف نمیکنم چیکار کنم مشکل فشار خونم حل شه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اضطرابی دارید و بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مانیا پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام من مامانم یکسال مشخص شده که ام اس داره و دارو و امپول استفاده میکنه ودر این یکسال اکثرا فشارش پایینه مثلا اکثروقتها8 روی 5 وپایینتر هم میره وهمزمان بادرد قلب وسردرد و حالت تهوع همراهه پیش دکتر قلبم رفته قلبش مشکل داره دارو داده گفته دو ماه استفاده کن اگه بهتر نشدی بیا احتمالا باید انژیو شی وحدود سه سال پیش هم یکی از رگهای قلبش گرفتگی داشت که انژیو کرد و دارو داد وگفت برطرف میشه فشارش هرروز روزی چند بار میفته پایین خیلی اذیت میشه به نظر شما چه باید کرد میترسم خدای ناکرده طوریش بشه لطفا اقای دکتر راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      شاید علت دیگری هست

      بهتره جهت معاینه و بررسی مراجعه کنند

  • تصویر کاربر قاسم جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    10 روز پیش اسهال و استفراغ شدم بعدش تب و لرز کردم و از اون روز 2 یا 3 بار در روز فشارم یکدفه میاد پایین 9 رو 6 یا 9 رو 7 و بی حال میشم . 2 دفعه رفتم اورژانس دوباره بعد 1 ساعت حالم خوب شده . لطفا راهنمایی کنید مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا بدن کم اب شده

      به پزشک داخلی نراجعه کنید

  • تصویر کاربر Pink یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر در طرح غربالگری متوجه فشار خون بالا شدم 16.5 روی 10 پس از مراجعه به پزشک لوزار25 تجویز شد الان نزدیک به سه هفته هست قرص را روزی یک بار هر شب مصرف می کنم و مرتبا با دستگاه امرون فشار را در منزل چک می کنم تقریبا صبح ناشتا حدود 11 روی 7.8 هست و میانگین فشار در طی روز 12.5 - 11.5 روی 8.5 -8.2 میشه البته میانگین
    و در منزل اینقدر هست بنظر شما فشار نرمال هست و همین لوزار را ادامه بدهم یا دستور دیگری می فرمایید البته در محل کار فشار ماکزیموم مینگین به 12.7 و مینیمم به 8.8 هم می رسد ولی در طول روز در منزل بطور میانگین 12-تا 12.5 و مینیمم 7.8 تا 8.5 متغیر است
    بشدت در این رابطه استرسی هستم و مادرم هم فشار خون دارند و هر روز نیم ساعت پیاده روی سن ۴۴ سال و مرد
    ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو رو به همین ترتیب ادامه دهید و سه ماه بعد به پزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر