دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در برخی مواقع با افت ناگهانی فشار خون مواجه هستیم. برای درمان فشار خون پایین در منزل یا محل کار چه باید کرد؟

فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد.

درمان قطعی افت ناگهانی فشار خون

درمان فشار خون پایین در منزل

 برای درمان افت فشارخون در منزل چه کار هایی باید انجام داد؟

  • مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد.
  • استراحت کردن
  •  میزان مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از افت فشار خون می شود. 
  •  

در صورتی که علت فشار خون پایین مشخص نبوده و یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، بالا بردن فشار خون و کاهش علائم و نشانه ها هدف قرار داده می شود. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

1_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

2_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

3_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

4_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

روزه و افت فشار خون

فشار خون ۹ روی ۶

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (75 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسماعیلی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید مدت دو ماه هستش که متوجه شدم فشار خون ماکسیمم و میینیمم من بالاست . ولی علائمی ندارم . من یه خانم با قد 159 و وزن 102 کیلو هستم قبلا فشارم اصلا بالا نبود و لی یه مدتی از داروهای گیاهی لاغری استفاده کردم میتونه ایا این امر در افزایش فشار خونم موثر باشه و اینکه 45 ساله هستم با فشار خون 15/9.8 و یا 14.7/10 را تجربه کردم که تا الان فشار خون مینممم من بالای 9 بوده است لطفا منو راهنمایی فرمایید متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بله متاسفانه داروهای گیاهی بسیار پرعارضه هستند من پیشنهادم این است فعلا املودیپین ۵ را روزانه نصف قرص بخورید و یک بار هم اکو کنید
  • تصویر کاربر ملوک پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام ،ببخشید بیمار۸۰ساله هستم که درحال حاضر روزانه یک قرص دیووان ۸۰ و یک قرص اسپرین بهمراه هفته ای دوبارپلاویکس مصرف میکنم.سه استنت دارم و اخرین بار سه ماه پیش انژیوشدم که گفتند رگها نسبتا خوب است.اخیرا یکماهیست که نوسان شدید فشارگرفتم .طوریکه روزها فشار ۱۰ و ۱۱ است و غروب به بعد افزایش شدید فشار تا ۱۶ پیدامیکنم.همینطور فشار دیاستولیک بنده هرگزبالاتراز ۷.۵ نبود اما الان به ۱۰ رسیده .باهربار افزایش فشارپشت گردنم دردشدید میگیرد که شدیدا ناراحتم میکند ،الان یکهفته است قرص دیووان را به دوعدد درروز افزایش دادم و ۳روز است که قرص اپلرنون میخورم اما شرایطم فرقی نکرده .دوسال قبل درخدمت شما هولتر ۲۴ساعته هم داشتم که بغیر از اینورژن مشکل دیگری نبود. نسبت به چندماه قبل بعلت الودگی هوا کم تحرک شدم.سوالم این است که علت نوسان فشار و افزایش فشار (بخصوص فشار مینیمم )چیست.و اینکه ایا باتعویض قرص فشارمشکلم حل میشودیاخیر.سپاس
    1. تصویر کاربر ملوک چهارشنبه ۱۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      ایا تعویض والزارتان با لوزار کمک میکند؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      بله والزارتان را با لوزراتان اچ نصف صبح و نصف شب جایگزین کنید و بعد ببینیم چه تغییراتی در فشار رخ می دهد و بر اساس آن دارو را تنظیم خواهیم کرد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عباسی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مادرم حدود60 سال سن دارد که دیابتی هستند در 28 مهرماه به علت فشار خون بالا دچار سکته مغزی شدند و در اسکن آخری که انجام دادند خونریزی جذب شده است و هولتر فشار هم وصل کردیم که فرمودید عالی است
    قرص های که مصرف می کند
    اترواستاتین 1
    متفورمین 2
    گلوریپا 1
    پنتوپررازول 1
    املودپین 1
    لوزار 1
    Magniforte 1
    متخصص مغز و اعصاب دو تا قرص اضافه کرد
    پیراستام 1
    جینکوگل 1
    دو تا قرص را مصرف کنند؟
    اگر فشارشان بالا رفت چه کار باید کرد؟ چه قرصی مصرف کنند؟
    اسپیرین مصرف کنند؟ چه مقدار؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اگر فشار به بالای ۱۵ رسید می تواحید قرص کاپتوپریل ۲۵ را زیرزبانی بهشان بدهید و دو مرتبه این کار قابل انجام است
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اسپرین نیازی نیست در چنین مواقعی تجویز شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عطايى دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر وقتتون بخير
    مادر من ٦٥ ساله هستن و بهمن ٩٨ در مطب شما ويزيت شدند و نوار قلب و اكو انجام دادند و مشكلى نداشتند.
    اكثر اوقات فشار مادرم ١٠ يا ١١ روى ٦/٥يا ٧است يك هفته اى است كه فشار ايشان ٨/٩ يا ٩ يا ٩/٥ روى ٦/٥ يا ٧است، به توصيه پزشك قبل از غذا قرص كلين ديوم سى رو دوبار در روز قبل از ناهار و شام مصرف ميكنند،علت كاهش فشار خون مادرم چيست؟ براى افزايش فشار خون چه كارى انجام دهند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دارو چه می خورند
    2. تصویر کاربر عطايى یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      صبح ها نصف قرص فروزمايد،البته الان بعضى روزها نميخورند، چون قبلا مينيموم فشارشون كمى بالا بود،الان ديگه نرمال شده، قطره كارمينت هم بعد از غذا ميخورند براى نفخ روده، قرص لووتيرسين هم مصرف ميكنند
    3. تصویر کاربر عطايى یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      صبح ها نصف قرص فروزمايد،البته الان بعضى روزها نميخورند، چون قبلا مينيموم فشارشون كمى بالا بود،الان ديگه نرمال شده، قطره كارمينت هم بعد از غذا ميخورند براى نفخ روده، قرص لووتيرسين هم مصرف ميكنند
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      فورزوماید را دیگر بهشان ندهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر س. جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام حصور جناب دکتر گرامی
    من خانمی 36ساله هستم با قد 170 و وزن92. در خرداد ماه 98 بر اثر یک سری استرس هایی که داشتم (استرس کاری بعلاوه سروصداهای شبانه روزی و بسیار زیاد همسایه که مانع استراحت میشد) دچار آریتمی شدم و شروع مشکلاتم بااحساس هری ریختن قلبم بود و اینکه فکر میکردم بعضی ضربان ها جا می افته. بعضی اوقات هن با احساس قطع تنفس و مرگ در خواب ناگهان از خواب میپریدم و به سمت در هجوم میبردم. و کلا در حالت درازکش مشکلات صربانی و تنفسی ام بیشتر است. دوبار اکو دادم (اخریش شهریور99بود) که صرفا پرولاپس میترال و نارسایی در قسمت فلوی دریچه تریکوسپید و میترال تیک خورده بود و بقیه نرمال تیک خورده بود و دکتر گفت بیشتر اضطرابیه.
    یه بار هم 8خرداد1400 نوار گرفتم که البته در تایم نوار اریتمی نداشتم.
    اخیرا به مشکلات فوق مشکل سردرد و سبکی سر و بی حسی و گزگز, شنیدن صدای بلندددد پمپاژ خون در سر, داشتن نبض در بدن, حالت تهوع, تپش ها یا لرزش های ناگهانی تک ضربه ای قوی هم اضافه شده... یکبار که حالت بیحال شدن داشتم با کمی درد در قفسه با دستگاه دیجیتال فشار گرفتم ضربان قلب را 48 و فشار را 6روی11 نشون داد که بعد خوردن نمک و خرما بهتر شدم.
    دیروز هم برای اولین بار موقع برگشتن از سرکار احساس کردم قلبم گرفته (توی ترافیک بودم) و به اصطلاح قدیمیا خفتم گرفت که از راننده اسنپ خواهش کردم کولر زدن و یه شکلات خوردم بهتر شدم در حالیکه بسیار عرق کرده بودم (حالت گرمازدگی شاید).
    چکار کنم دکتر شما بگو واقعا نگرانم. ضمنا در حال حاضر هم تحت استرس کاری و درسی شدید هستم بابت رساله دکترام. همش نگرانم اگه بمیرم بچه 5ساله ام چی میشه...خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اینها عموما علایم اضطرابی هستند قرص کلردیازپوکساید ۵ را صبح و شب بخورید اکو هم سالم بوده جای نگرانی نیست یک متخصص روانپزشکی هم ببیند
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر.ببخشید شوهر من ۷ سال پیش با بررسی هایی که انجام دادن عمل ابلیشن انجام دادن حالا بعد از این مدت دوباره حالشون بد شد وهر روز حالت تهوع.سرگیجه.سبکی سر.تاری دید داشتن ووقتی به دکتر مراجعه کردیم تست سنکوپ براشون انجام داد وتشخیص دادن که بیماری افت فشار خون وضعیتی دارن وقرص میدودرین براشون تجویز کردن.البته سابقه مشکل قلبی خانوادگی هم دارن.سوال من این هست که شوهرم باید همه عمر این قرص رو مصرف کنه اگه یه روز فراموش کنه ودیرتر بخور حالش بد میشه وبه من گفتن بعد از چند سال موجب میشه قلب بزرگ بشه چون به سختی دار کارش رو قلب انجام میده.نیازی به نصب باتری ندار.لطفا راهنمایی کنید.سن شوهرم هم 36سال هست؟؟؟؟؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      نه اصلن این طور نیست که قلب را بزرگ کند اگر با عدم مصرف دارو دچار مشکل می شوند بهتر است فعلن به مصرف دارو ادامه دهند و از عوارض نگران نباشید
  • تصویر کاربر مهدیه جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام و تبریک سال نو. آقای دکتر من ۲ ماه کرونا گرفتم و از اون موقع فشارم روی ۸ روی ۶ و گاهی اوقات ۷ روی ۵ و خیلی بالا برود ۹ روی ۷ است و خیلی احساس خستگی زیاد با سبک ترین کار احساس ضعف و سبکی سر بیشتر میشود تمرکز زیادی روی کارهام ندارم ایا باید درمان کنم یا نه و به مراجعه به دکتر داشته باشم در ضمن من تیروئید کتومی شدم و قرص لوکسین و اس امپرازول مصرف میکنم ایا داروها تاثیری در فشار من دارن البته مدت زیادی این قرصها را استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      به نظر مورد خیلی خطرناکی نیست در کل بهتر است یک بار ازمایش کم خونی و تیرویید بدهید اگر مشکلی نبود قرص فلودروکورتیزون روزانه یک بار می توانید استفاده کنید که فشارتان بالا بیاید نمک و مایعات هم استفاده کنید
  • تصویر کاربر ملیکا سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    سلام .وقتتون بخیر جناب دکتر عزیز
    بنده ۲۷ سالمه فقر آهن شدید دارم (از ۱۲،۱۳ سالگی)سه سالی هست که دچار افت فشار شدید میشوم به طوری که یکباره سرگیجه شدید میگیرم دستام و پاهام بی حس میشه سرم سنگین میشه و ضربان قلبم به شدت بالا میره ۴ ۵ باری هم غش کردم دو بار هم موقعی که دچار این حالت شدم اختیار مدفوع یا ادرار و از دست دادم.علاوه بر این چند بار هم خیلی اتفاقی متوجه شدم که بالعکس فشارم بسیار بالا بوده نزدیک به ۲۰....اکو و نوار قلب چیز خاصی نشان نداده اما متخصص قلب پیشنهاد دادن از هولتر استفاده کنم و معتقد بودن که تاکی کاردی دارم اما چون زمان ضربان های نامیزونم خیلی پراکندس فکر میکنم هولتر ۲۴ساعته چیزی و نشان نده،دکترم فرمودن اگر تونستم هولتری و پیدا کنم که ۱ هفته این ضربان و ثبت کنه...به هر حال از اینکه این حالت هارو دارم بسیار اذییت میشوم و ناراحتم.لطفا راهنمایی کنید که چگونه پیگیری کنم و به مشکلم پی ببرم.در ضمن اکثرا وقتی به اورژانس مراجعه کردم قرص زیر زبانی و سرم قندی نمکی و آرامبخش و تقویتی تجویز کردند. به طور کلی روزانه تپش قلب زیادی احساس میکنم و نبض داخل گردنم و قفسه سینم به شدت میکوبه ،به صورت لحظه ای ،اکثرا هم بی حال و سستم.سعی کردم کامل توضیح بدم .لطفا راهنمایی کنید که چگونه مشکلم و برطرف کنم.با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر هولتر هم چیزی پیدا نکرده پس منشا اصلی علایمتان اضطرابی است یک روانپزشک هم ببیند
    2. تصویر کاربر ملیکا سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نه دکتر فرمودن هولتر ۲۴ ساعته به دردم نمیخوره باید حداقل ۱ هفته باشه که من انجام ندادم
      میخواستم ببینم کلا استفاده از هولتر ضروریه با توجه به علائمی که گفتم یا خیر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      انجام بدهید بهتر است کمک میکند به تعیین منشا علایم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر تشکر میکنم بخاطر مطالبی که در سایت خودتون گذاشتین از خداوند بزرگ برای شما آرزوی موفقیت روز افزون دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلامت باشید
  • تصویر کاربر پرستو دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    عرض شود خانم بنده ۳۱سالشه به کرات افت فشار خون داره همراه با سرگیجه و تهوع
    به اورژانس رفته پس از گرفتن فشار سرم و امپول داخل سرم یه کم بهترو مرخص میشه.
    اخیرا این رون افزایش یافته نوارقلب و ازمایش انزیم قلب گرفته دکتر میگه مشکلی نداره لطفا راهنمایی بفرمایید به چه متخصصی مراجعه ودرمان کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک بار اکو کنید و تست کمخونی و تیرویید بدهیث
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر