دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در برخی مواقع با افت ناگهانی فشار خون مواجه هستیم. برای درمان فشار خون پایین در منزل یا محل کار چه باید کرد؟

فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد.

درمان قطعی افت ناگهانی فشار خون

درمان فشار خون پایین در منزل

 برای درمان افت فشارخون در منزل چه کار هایی باید انجام داد؟

  • مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد.
  • استراحت کردن
  •  میزان مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از افت فشار خون می شود. 
  •  

در صورتی که علت فشار خون پایین مشخص نبوده و یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، بالا بردن فشار خون و کاهش علائم و نشانه ها هدف قرار داده می شود. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

1_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

2_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

3_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

4_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

روزه و افت فشار خون

فشار خون ۹ روی ۶

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (75 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز. من با سابقه سکته قلبی سال قبل. 38 ساله. دو بار آنژیوگرافی و یک استنت. لیست داروهای مصرفی ام رو میفرستم و سوالم اینست که آیا میتونم وارینی کلین استفاده کنم یا خیر؟ متشکرم. قرص های والسارتان 80. پلی پیل وی. کنکور 5. آتورواستاتین 40. اسویکس. دولوکسیتین 60. کلوزام 10. متفورمین. آکاربوز 50. آملودیپین 10. پنتوپرازول 40. گلی کلازید 160. و... با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      بله

      ولی تحت نظر روانپزشک و پزشک قلب خودتون شروع کنید

  • تصویر کاربر محدثه جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    باسلام .من دوماهه باردارم زیادسردرد میشم و فشارمم اکثراوقات 10 روی 5 قبلناهم مینومم وقتی سردرد میشدم همین بوده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی ندارید

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر س جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اینجانب ار داروی فشار خون آمیلودیپین و والزارتان و واترواستاتین استفاده می نمایم
    47 ساله هستم و بدلیل قطع پریودی طبق نظر ماما توصیه به استفاده از رازیانه شده است
    آیا غرق رازیانه با داروی فشار خون تداخل ندارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید وقتی فشار خون یک نفر بالا میرود فوری چه کاری در خانه میتوان کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      باید با اورژانس تماس بگیرید

  • تصویر کاربر Saha سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید من خانمی ۴۳ساله هستم ده روزیه فهمیدم.فشارخونم بالاست به دکتر عمومی مراجعه کردم برام داروی لوزارتان تجویز کردن بادوز ۲۵وشلی یک عدد بعدازیک هفته مصرف دارو دچار پهلو درد شدم حجم ادرارم کم وبدون فشار شد به متخصص قلب مراجعه کردم برام داروی والسارتان تجویز کردن بادوز ۴۰ودو مرتبه وپروپرانولول بازم دوباردر روز امروز من ساعت ۱۲شب ودو بعاز ظهر استفاده کردم ساعت دو که استفاده کردم فشارم ۱۱به روی ۷شد واخر شبم نوبت بعدی که فشارم.رو گرفتم ۱۲به روی هشت ضمن اینکه بعدازظهر حسابی یخ میکردم ودست وپاهام سرد شده بود ایا لازمه اخر شبم با این توصیفات ازین قرص استفاده کنم خیلی فشارم.پایین نخواهد امد وخطرناک نیست ممنون میشم پاسخ بدین متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      استفاده کنید و به پزشکتون مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سهیل سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    مردی 37 ساله ساکن شیراز با BMI= 28.3 و مبتلا به فشار خون بالا هستم که پدرم نیز از حدود 30 سالگلی مبتلا به فشار خون بالا هستند و دارو مصرف می کنند. طی 5 ماه اخیر و پس از آنکه نتایج آزمون های رنین آلدوسترن، متانفرین، VMA و سونوگرافی داپلر کلیه براساس نظر متخصص نفرولوژیست طبیعی بوده و نشانگر علت ثانویه فشار خون نبود براساس تجویز ایشان روزانه یک عدد کارودیلول 6.25 و یک عدد لوزارتان 25 در صبح و نصف عدد لوزارتان 25 در شب مصرف می کردم، اما متاسفانه طی این مدت فشار خون بنده همچنان بالا و در اغلب موارد حد 15 تا 16به روی 9 تا 10 بود. با توجه به عدم موفقیت در کنترل فشار خون بنابر توصیه پزشک خانواده به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده ام که باتوجه به نوار فلب و اکوی قلب که انجام شد ایشان عنوان نمودند مبتلا به گشادی خفیف دریچه میترال و هیپرتروفی شدید بطن قلب نیز شده ام و به جای هر دو داروی فوق الذکر مصرف یک عدد کونکور 5 درصبح و یک عدد والسارتان 80 در شب را برای یک ماه تجویز نمودند. چند روز پیش که پس از یک ماه مجدد به متخصص قلب و عروق مراجعه کردم نوار قلبم طبیعی و فشارم 13 به روی 8 بود و ایشان مصرف یک عدد کونکور 5 درصبح و یک عدد والسارتان 80 در شب را به مدت شش ماه دیگر تجویز کرده و وقت ویزیت دادند. امشب که فشار خونم را جهت کنترل دوره ای در درمانگاه اندازه گرفتم مجدد بالا و 16به روی 10 بود. با توجه به اینکه فشار خونم غیرقابل کنترل به نظر می رسد توصیه جنابعالی برای کنترل و کاهش فشار خون چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      باید داروهاتون تنظیم بشه
      فشارتون قابل کنترله
  • تصویر کاربر Artemis سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ممنون بابت مطااب مفید
    من هر چند وقت افت فشار خون پیدا میکنم که سردرد شدید میگیرم فشارم به ۷ میرسه و بی حس میشم
    البته من کم کاری تیروئدم دارم میتونه علت این باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا خیر
  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    درود بر شما.بنده ظاهرا چند وقتی هست که دچار فشارخون بالا بودم و متوجه نشدم.حال که فهمیدم با انجام ازمایشات مثل اکو قلب و ازمایشات کلیه خوشبختانه مشکلی وجود نداشت.الانم قرص لوزار یکی صبح و دوتا شب + قرص املودیپین یک عدد شب استفاده میکنم.در ابتدا فشارم16 و 17 روی 9 و 10 بود و الان اغلب روی 13 و 14 هست روی 9 تا 10 .صبحها بعضی روزا سردرد کمی دارم و زمینه ارث خانوادگی هم دارم و لازم به ذکر هست که موقعی که تشخیص نداده بودم که دچار فشار خون هستم برای سردرد از قرص مسکن استفاده میکردم.حال سوالم اینه چرا هنوز بعد از یک ماه فشار خون با وجود پرهیز غذایی و استفاده قرص هنوز طبیعی نشده و ایا ممکنه از اعصاب باشه؟یک سال گذشته تنش زیاد داشتم.لطفا نظرتون رو بفرمائید.با سپاس از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      املودیپین رو دو بار در روز مصرف کنید و حتما جهت بررسی از نظر سایر علل سردرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر hajar سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر
    چند سالی است هراز گاهی دوچار افت فشار و بی حالی میشم.اما چند ماهی است که این افت فشار و بی حالی بیشتر شده مخصوصا بعد از خوردن غذا و هنگام استرس و ناراحتی و بعضا همرا تپش قلبی(البته بعد از انجام ای وی اف که هاپیر شدم به افت فشار دوچار شدم).به متخصص قلب مراجعه کردم که بعد از اکو گفتن که توده دیده میشه برام اکو مری نوشتن.دوسال پیش هم اکو مری برام نوشته بودن که گفتن چیزی نبوده و سایه افتاده...اما اینبار دوباره برام اکو مری نوشتن.در ضمن پرولاپس دریچه میترال هم دارم.راهنمایی بفرمایید خیلی ممنون میشم واقعا نگرانم و در اقدام بارداری هستم.آیا بارداری با وجود توده امکان دارد؟و نیاز هست حتما اکو مری انجام بدم.با تشکر فراوان.اکو و اکو مری دوسال قبل و چند روز پیش رو براتون میفرستم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين اكو نرمال كزارش شده و اكو مري لازم نيست
      بهتره اضطرابتون رو درمان كنيد
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ضخیم شدن دیواره قلب در اثر فشار خون خطرناکه ۲۷ سالمه بعضی اوقات احساس تیر کشیدن میکنم تو قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلامبستگي داره شدت ضخامت چقدر باشه
      اگر خفيف باشه خير فقط بايد فشار بهتر كنترل شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر