دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر mhmd سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلا آقای دکتر وقتتون بخیر
    آقای دکتر من هر از گاهی دچار تپش قلب میشم رفتم دکتر اکو دادم دکتر گفت دریچه میترال قلبم مادرزادی شل هست بخاطر همین دچار تپش میشم و بهم قرص پرانول ۱۰ دادند و گفتند هروقت دچار تپش شدی یکیشو بخور حالا یکی دیگه از همکارتون توی برنامه طبیب گفتند باید طبق برنامه خورده بشه وگرنه به قلب فشار میاد. من نمیدونم چکار کنم وقتی هم که میخورم خیلی حالم بهتر میشه به نظرتون هروز بخورم یا فقط وقتی تپش گرفتم بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر طپش زیاد تکرار می شود منظم و روزانه بخورید اگر کم پیش می آید که زمان بروز طپش بخورید
  • تصویر کاربر Samira سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 22 سالمه خیلی تپش قلب و استرس دارم بیشتر اوقات بدون دلیل خاصی استرس میگیرم و ضربان قلبم به شدت بالا میره گاهی اوقات هم با یک موضوع کوچیک که واقعا خیلی مهم نیست همین مشکل برام پیش میاد و استرس تموم وجودم رو میگیره و ضربان قلبم بالا میره میخواستم بدونم برای درمانش چیکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالن اینها منشا اضطرابی دارد اول یک نوارقلب و اکو بگیرید اگر خوب بود برای درمان استرس با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید طپشتان هم بهتر می شود
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده بیشتر اوقات سری یسری موضوعات کاملا بیخود...استرسی میشم...جوری ک حالت تهو بهم دست میده و حالم بسیارشدید بد میشه...آیا درمان داره...ممکنه از افتادن ناف باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها علایم بیماری به نام حمله ی پنیک است و درمان هم دارد با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید کامل راهنماییتان می کنند
  • تصویر کاربر فریبا جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یک ماه و نیم پیش استرس داشتم و تیروییدم هم بهم ریخته بود با مراجعه به متخصص غدد تیروییدم تنظیم شد و برای من روزی ذوبار پرانول ۲۰داده بودن که بعد به ۱۰کاهش دادم و بعد از یک ماه به مدت یک هفته قطع کردم چون حالت تهوع شدید بهم دست میداد حالت تهوعم خوب شده ولی قلبم تپش داره و درد در قفسه سینه دارم و یه حالت سوزش حس میکنم دوباره شروع به خوردن پرانول ۱۰روزی یه دونه کردم ولی بازم هم درد در قفسه سبنه دارم هم تپش دارم و برای استرسم هم یدونه قرص پوکساکیم۵میخورم.بنظر شما باید الان چیکار کنم؟مشکل جدی ای وجود داره؟من قبلا تپش قلب نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اولا مشکل جدی نیست دوم پرانول فعلا ده صبح و شب ادامه بدین تکر تحمل کردین دارو رو افزایش میدم
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام بیماری wow داشتم ۲۰روز قبل تهران ابلیشن کردم الان تپش ناگهانی خیلی تند قبلی را ندارم ولی احساس بی نظمی در تپش قلب دارم و با کمترین صدا دچار استرس می شوم خیلی زود عصبانی میشوم‌ و هنگام را رفتن تنگی نفس یا خستگی نفس دارم راهنمایی کنید در ضمن هیچ دارویی هم استفاده نمی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام علایمی که میفرمایید ربطی به ابلیشن ندارد
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت به خیر.من اضطراب دارم اگر هر 12 ساعت یک عدد کلردیازپوکساید 5 و 3 عدد پرانول 10 مصرف کنم در طولانی مدت ممکنه که عوارض قلبی یا مغزی برام داشته باشه؟ مدت دوماه هست که هر 12 ساعت یک عدد کلردیازپوکساید 5 و دو عدد پرانول 10 مصرف میکنم و میخوام دوز پپرانول را در هر وعده افزایش بدم و 3 عدد پرانول 10 مصرف کنم.در حال حاضر مراجعه به دکتر روانپزشک برام مقدور نیست.ممنونم بابت پاسخگوییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام این دو دارو هیچ عارضه ای ندارند به راحتی قابل افزایش و ماهش هستن
  • تصویر کاربر Mohsen دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام من به سختی دم و بازدم میکنم یه ذره هم احساس درد تو قلبم میکنم نوار قلب گرفتم نرمال بود دوس دارم نفس عمیق بگشم ولی بعضی مواقع خیلی سخت میشه برام احساس سنگینی تو سینه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره با انجام یه آزمایش کامل جهت بررسی بیشتر به متخصص قلبرمراجعه کنین.
  • تصویر کاربر سحر شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام من 23سالمه بعضی موقع ها پشت کتف درد میگیره البته دکتر رفتم واسم پرانول 10تجویز کرد کم خونی هم دارم استرس زیاد دارم لطفا منو مخصوصا الان با وجود کرونا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعيده قلب باشه
  • تصویر کاربر هیچکس یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.وقت بخیر. بنده استرس زیاد دارم و فشارخونم اغلب اوقات پایینه.سردرد مزمن دارم پزشک گفت سردرد های تنشی هست.توی شرایط استرس زا تپش قلب میگیرم. در شرایط عادی با کمترین فعالیتی ،بدنم عرق میکنه.نوار قلب معمولی گرفتم مشکلی نبود.دوسه سالیه زخم معده دارم و روزی یکی پنتوس 20 میخورم.آیا آریتمی توی همین نوار قلب های معمولی تشخیص داده میشه؟چون از معده م آندوسکوپی کردم و موقع بیهوش کردنم پرستار بهم گفت یکم آریتمی داری.و آیا پرانول 10 مصرف کنم واسه استرس،فشار خونم که پایینه مشکلی ایجاد نمیکنه. فشارم معمولا 9 روی 6 هستش.مشکل اصلی من الان سردردهای دوره ای هست که هفته ای سه چهار روز درگیرم واز زندگی هیچی نمیفهمم.میگرن عصبی.فشارپایین.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      خير اريتمي در نوار معمولي مشخص نميشه
      براي افزايش فشار از مايعات بيشتر استفاده كنيد
      در صورت امكان با مطب هماهنگ كنيد كه ديده بشين
  • تصویر کاربر نرگس سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام خسته نياشيد
    دكترجان من چند وقت يكبار احساس تنگي نفس دارم در حالت عادي تنفسم خوبه اما وقتي ميخوام نفس عميق بكشم سختمه حس ميكنم راحت نفسم بالا نمياد و گاهي صربان قلبم تند ميشه نوار قلب دادم نرمال بود پرانول يا پوكسايد برام تجويز ميكنيد ؟ ٣٢ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام اگر اضطراب دارید می توانید این داروها را استفاده کنید ولی بعد از این جهت بررسی بیشتر و معاینه و اکو مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر نرگس سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      دكتر عوارضي ندارن؟ هردو رو با چه دوزي و چه وقتهايي استفاده كنم؟
      ممكنه مشكلي داشته باشم؟
      يه وقتا خيلييي كم پيش مياد قلبم هم تير ميكشه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      هر دو دارو را هر ۱۲ ساعت یک عدد استفاده کنید و بعد از تعطیلات و برطرف شدن شرایط مراجعه کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر