دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تقی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام من بعد از نزدیکی دچار سر درد و کسلی شدید و گرفتگی عضلات میشم تا دو هفته این ادامه داره. و بدنم خیلی ضعیف میشه دکتر این پرانول 10 رو واسم نوشت روزی سه مرتبه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      یک بار اکو کنید و از نظر بالابودن فشارخون بررسی شوید
  • تصویر کاربر عرفان پنجشنبه ۲۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من به خاطر درسم تا ۳،۴ صب بیدار میندوم بعدش خواب زد کلم دیگه نیومد بعد تا صبح خوندم دو سه روز اینجوری شد بعدش صبح که پاشدم تپش قلب داشتم تا ضهر تحمل کردم گفتم چیز خاصی نیس ولی بعدش دیگه رفتم بیمارستان فشارم ۱۶ بود کاردیو گرف گف چیز خاصی نیس یه ارام بخش زد بعد یه پرانول ۱۰ داد
    الان کم شده ولی باز دارومو مصرف کنم؟
    و اینکه دویدن نرم بدترش میکنه؟
    و اینکه چقدر زمان میبره خوب شه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      نه تشدید نمی شود با دویدن، بیشتر بخاطر استرس و بی خوابی است. داروی بی خطری است و می توانید فعلا به مصرفش ادامه دهید و درکل جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر جمیل پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز مدت ۵ ماه هست بعضی وقتا تپش قلب نامنظم دارم و فشارم همیشه پایین بوده قدرت بدنی نسبت به قبل کمتر شده البته من شهریور ماه کرونا گوارشی گرفتم و خیلی وزن کم کردم چیزی در حدود ۱۸ کیلو تمام دکتر های قلب رو رفتم و گفتن فقط کمی افتادگی دریچه داری و یه مدت بود دارو برای معده ام که زخم بود استفاده میکردم ولی وقتی تپش قلب میگیرم واقعا اذیت میشم همراه با سرگیجه که تست سرگیجه گوش میانی هم دادم و گفتن مشکل داری و تمرینات تعادلی هم انجام دادم .دیگه نمیدونم چکار کنم. عکس های مربوط به قلب رو براتون میفرستم ممنون میشم نظر بدین. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بررسی ها که سالم است علت تپش در ضعف عمومی بدن است باید عات این کاهش وزن و بیماری های همراهش توسط متخصص داحلی بررسی شود از نطر قلبی نیاز به کار بیشتری نیست
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    تپش قلبم بخاطر استرس کرونایی که گرفتم بین ۸۵ تا ۹۵ شده (الآن ۸۸)(قبلا ۷۵ تا ۸۰ بود بطور معمول)
    با توجه به اینکه فشار خونم معمولا ده تا ده و نیم هست آیا میتونم روزی یک عدد پرانول بخورم؟ یا تجویز دیگری دارین.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اشکالی ندارد می توانید استفاده کنید
  • تصویر کاربر آیک یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، من بیست و یک سالمه ، یکم ضربانم بالاست و آدم استرسی هستم ، رفتم دکتر ، اکو گرفتم گفتن افتادگی دریچه دارم و چیز خاصی نیست و برام پرانول ۱۰ تجویز کردن برای مواقع استرس و...
    من دیروز اومدم برای اولین بار یک قرص پرانول ۱۰ رو بخورم که دیدم بعد از دو ساعت پوستم راش زده و خارش و... رفتم بیمارستان گفتن حساسیت دارم و ضد حساسیت زدن برام ، حالا من نمیدونم باید چه قرصی به جای پرانول استفاده ، اگه ممکنه راهنمایی کنید .
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قرص متورال ۵۰ را نصفش امتحان کنید بیینید با آن راحت هستید یا نه
  • تصویر کاربر هانیه سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام من دچار سرگیجه شدم فشارم گرفتم ۱۲/۵ روی ۸/ ۵ بود خیلی استرس گرفتم در ضمن دچار پانیک هم هستم که دو سال پیش دچار افت فشار میشدم چند روزی استرس فشلر خون گرفتم مدام فشارم چک میکنم تو حدود ۱۲/۵ روی ۸/7 هست از پله ها بالا رفتم و استرس داشتم فشارم گرفتم ۱۴ روی ۱۰ بود بعد ۴۰ دقیقه که آروم شدم گرفتم ۱۲/2 روی ۸/۵ بود از اون روز انقدر استرس گرفتم دچار حمله شدم چکار کنم دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      قرص پروپرانولول داشته باشبد موفع حمله بخورید اینها علایم اضطرابی است بیشتر
    2. تصویر کاربر هانیه سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر بعد از اون صبح ها میگیرم دست چپم ۱۱ روی ۷ دست راستم ۱۲/5 روی ۸/۵ البته از دست راست میخوام بگیرم د۰ار استرس میشم و این که در حالت دراز کشیده هر دو دست فشارم ۱۱ روی ۷ است گاها ۷/۵ نیاز هست مدام چک کنم و این که تو حالت خوابیده دقیق تره یا نشسته؟قرص رو یک بار در روز بخورم؟ پروپرانولول ۱۰ خوبه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اصلا فشار نگیرید چون خودش استرس را بیشتر می کند
    4. تصویر کاربر هانیه سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم از شما دکتر دلسوز و گرامی
      فقط سنگینی سر و گیجی خیلی اذیتم میکنه پس ارتباطی به فشار نداره ؟ممنونم از شما
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه نگران نباشید مورد خطرناکی ندارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر پارسا چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده سه سال پیش ناحیه قفسه سینه احساس سنگینی میکردم ک چکاب نوار قلب و اکو گفتن قلب مشکلی نداره ودکتر تشخیص ناراحتی معده رو دادن ک لا مصرف دارو معده خوب شدم بعد از اون هم مواقع استرسی بضی وقتا ناراحتی معده احساس میکردم کناحیه پشت کتف و درد معده باز دویار مراجعه کردم ب دکتر دکتر گفتن بخاطر اعصاب و استرسه مشکل قلبی نیست با دارو معده ک دوبار دادن خوب شدم اما این مدت کرونایی پیک وحشتناک پنجم نفخ معده شدید گرفتم جوری ک ی میوه نفاخ میخوردم ضربان قلبم تا۱۰۵ میرسید تا اروم خوب میشدم از نظر فشار خون هم نرمال بودم دکتر ویزیت دوبار گفتن نفخ شدید کلی پرعیز غذایی و گفتن استرس زیاد داری فرص پرپرانول ۱۰ روری دوبار وامرازول ناشتا و کلندیوم قبل غذا اقای دکتر قبلا ضربانمو چک ک میکردم همیش نرمال بود ولی الان با وجود استرس بضی وقتا ب ۱۰۰ میرس تا قرص پرپرانولو مصرف کنم موقع خواب یا صب قبل بلند شدن از تختخواب ضربان نرماله ولی بد بیدار شدن کمی غیر نرمال علت اقای دکتر چیه ایا فقط منشا استرسه؟ قرص پرورانول مصرف کنم اعتیاد نمیار؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نه پروپرانلول اعتیاد نمی اورد ولی برای اطمینان به نظرم یک بار تست ورزش کمید اگر قبلا انجام نداده اید
  • تصویر کاربر Sm سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من ۲۱ سال سن دارم به خاطر درد قفسه سینه و تنگ شدن نفس به دکتر عمومی مراجعه کردم بعد از چک کردن علائم گفتن که از استرسه و قرص پرانول ۱۰ دادن گفتن هر ۱۲ ساعت یکی.
    سوالی که داشتم اینه چند روز استفاده کنم؟ قطع کردنش چجوری باشه یهویی یا ن؟بعد اینکه ممکنه ضرر هم داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      یکماه استفاده کنید بعد از آن بکنید یک روز درمیان و سپس قطع کنید
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام.بنده ۲۴ سال سن دارم و برای تپش قلب ناشی از استرس به پزشک مراجعه کردم و پرانول ۱۰ هر ۱۲ ساعت تجویز کردن.الان روز دومی هست که مصرف میکنم ومتاسفانه افت فشار خون دارم.میخواستم بدونم با ادامه مصرف رفع میشه؟ و سوال بعد اینکه برای جلوگیری از عوارض قطع یکباره دارو،دارو رو چگونه قطع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بهتر ایت بخاطر این عوارض یک بار در روز استفاده کنید پرانول را. این دارو افت فشار می دهد
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام بنده گاهی احساس می کنم قلبم برای یک لحظه خالی شده و ایست می کند ضربان قلب بین ۶۰ و۷۰ است وقرص فشار خون میترال۵۰ نصف ووالسومیکس۵-۸۰نصف وترازوسین۲ شبی یکی مصرف میکنم ضمنا ناراحتی معده هم دارم.خواهشمند است بنده را راهنمایی بفرمایید.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      به این حالات می گویند pvc که خطرناک هم نیست متورال را دو بار بخورید اگر شدت علایم بالا رفت یک هولتر ضربان بگذارید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر