دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Saeedstoe پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام
    من یه مرد ۳۲ ساله هستم از نظر جسمی سالم ولی دچار اختلال اضطراب موقعیتی عملکردی هستم در بعضی مواقع خصوصا حین رانندگی و دچار استرس میشم
    ولی نمیخوام قرص اعصاب مصرف کنم برای این مشکل
    وقتایی که این حالت بهم دست میده اگه یه قرص پرانول ۲۰ + یه قرص پرانول ۱۰ باهم و یا اگه شدیدتر باشه فقط یه عدد قرص پرانول ۴۰ مصرف کنم حالم کاملا خوب میشه و انگار اصلا هیچ مشکلی نداشتم
    ۳تا سوال دارم ازتون
    ۱- اگر من موقع هایی که این حالت بهم دست میده این میزان پرانول مصرف کنم مشکلی ایجاد میشه برای قلب و بدنم؟
    ۲- اگر هر روز یک عدد پرانول۲۰+۱۰ یا یک عدد پرانول ۴۰ مصرف کنم چطور؟مشکلی ایجاد میکنه برام؟
    چون اگر اینکارو رو بکنم انگار اصلا اختلال اضطراب ندارم و حالم خوبه خوبه
    ۳ - کلا قرص پرانول قرصی هست که در بلند مدت باعث مشکل برای من بشه؟
    لطفا هر ۳تا سوال رو جداگانه پاسخ بدین
    خیلی ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      خیر اشکالی ندارد می توانید استفاده کنید و خطری ندارد توصیه ی من مصرف ۲۰ میلی گرم صبح و شب است خیر پرانول هیچ خطری ندارد و در بلند مدت عارضه ای ایجاد نمی کند
  • تصویر کاربر قادری سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    با سلام،جوانی 20 ساله ام و برای کاهش اضطراب و گاهی تپش قلب روزی نصف یک قرص پراپرانول10 رو مصرف میکنم و سابقه هیچ بیماری هم ندارم آیا ادامه مصرف این دوز از دارو مشکل ایجاد میکنه؟
    آقا هستم
    ۱۸۰قد
    ۵۵ وزن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      خیر مشکلی نیست میتوانید به مصرفش ادامه بدهید
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام دكترجان من فشارخونم يه١٠ سال بيشتر كه فهميدم هميشه بالاست ١٦روى٩يا١٠ هست وپايين نمياد اولى١٦ ميادتا١٤ ولى اون دومى خيلى بياد پايين ٩ ميشه آزمايش هم دادم دكتر گفت قلبت مشكل نداره فقط انزيم كليه يكم بالاست البته گفت احتمال از مصرف قرص فشاره ولى نميدونم جريانش چيه فكرم هميشه مشغوله واسترس كارى زياد دارم نميتونم كنترلش كنم جريانش چيه فشارم ممنون ميشم جواب بدين قرص پرانول١٠ خوبه مصرف كنم تاالان استفاده نكردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش)
      فشار باید زیر ۱۴۰ روی ۹۰ باشد الان دارو چه می خورید
  • تصویر کاربر الی شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر مادر من دوسال هست ک دچار آریتمی شده و هولتر24 ساعته گذاشتن و نتیجه رو پزشک گفتن ک یک چهار قلبت نامنظم هست از لحاظ ریتم قلب و ضربان. قرص دیلتیازم ۶۰ روزی دوتا تجویز شد براش. الان مدتی هست ک اکثر روزها نه تنها ضربان قلبش نامنظم هست بلکه تا 170 180 هم میره بی حال میشه و نیم ساعت طول میکشه تا ضربان‌ بیاد پایین حتی با دارو. و گاها هم فشار ب فک و گردنش حس میکنه... راه درمان چیه؟ آیا با این شرایط عمل و سوزوندن رگ باید انجام بشه یا دارو درمانی؟ ک با وجود مصرف دارو هم باز دچار آریتمی و ضربان بالا میشه ب تازگی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      باید هولتر را ببینیم و نوارقلب ها را
  • تصویر کاربر ملیس پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادر من ب مدت دوسال هست ک آریتمی قلبی داره و داروی دیلتیازم ۶۰ روزی دوعدد و روپیکسون ۱۰ مصرف میکنه اوایل خوب بود ولی ب تازگی بیشتر روزها ضربان قلبش تا 180 میره و حدود نیم ساعت طول میکشه تا خوب بشه گاهی..
    و بی‌حالی و گاها و خیلی ب ندرت فشار ب فک و گردن رو هم داره
    تایم هایی هم دکتر مراجعه میکنه اکو و نوارش اوکی هست و اون لحظه ضربان قلبش درسته
    باید چیکار کنه... راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      هولتر ضربان قلب ۴۸ ساعته بگذارید
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام.من خانم ۴۸ هستم.درمواقع استرس و فشار عصبی فشار خونم ناگهانی بالا می‌رود و در ضمن میگرن هم دارم که تشدید می‌شود.میتونم پروپرانولول ۲۰ مصرف کنم.چون دکتر مغز و اعصاب بهم پیشنهاد داده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله منعی از نظر قلبی ندارد
  • تصویر کاربر ملیسا شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود دوسال هست ک بخاطر اضطراب شدید و پنیک ک منجر ب تپش قلب و ضربان قلب نامنظم میشد روزی دوتا قرص پرانول 40 مصرف میکنم سوالم این هست ک مصرف این دوز از دارو در دراز مدت اثر مخرب و بیماری رو قلبم داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      نخیر اثر بدی ندارد
  • تصویر کاربر الی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود دوسال هست ک بدلیل اضطراب شدید و پنیک ک منجر ب تپش قلب و ضربان نامنظم میشد روزی دوتا قرص پرانول 40 مصرف میکنم و با این دوز ضربان قلبم نرمال هست. سوالم اینه ک این دوز در دراز مدت برای قلبم آسیب زننده هستش یا نه
    37 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      نه خطری ندارد و میتوانید مصرف کنید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من خواه ناخواه استرس میگیرم به خاطر موضو عات علکی همش فکر میکنم میخوام دچار یه مریضی بشم اینقد فکرمو درگیر میکنه که هیچی قابل کنترل نیس از ابن قرص استفاده کنم موردی داره قبلا رفتم برا دردسرهای میگرنی که داشتم دکتر بهم داده بود در کنار دوتا قرص دیگه برا جلوگیری استرسم میشه از ابن استفاده کنم یا قرص نورتریپتیلین ۱۰
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      همین دارو فوق العاده است از همین استفاده کنید
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ۳۲ ساله هستم چند ماهی هست از پرانول ۱۰ استفاده میکنم به همراه سرتالین ۱۰۰ البته نصف در روز استفاده میکنم.استرس اجتماعی دارم و نا خودآگاه ب سراغم میاد
    سوالم اینه پرانول به تنهایی کافی هست؟
    چند وقت استفاده کنم کافیه؟
    چطوری قطع کنم این دارو رو بعد از بهبودی؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      این دارو برای اتسرس خیلی خوب است توصیه میکنم که اگر علایم ادامه دارد با یک روانپزشک مشورت کنید برای قطع دارو هم مدتی یک روز در میان استفاده کنید و بعد قطعش کنید چون ناگهانی نباید قطع شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر