دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مبینا چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ضمن عرض خسته نباشید دختر من 10سال پیش قطع درمان از سرطان خون شده ولی الان بعد از ده سال به طور ناگهانی دهانش پراز خون میشد و وقتی ازمایش CBCدادیم اندازه خونش نرمال بود 13بود ولی پلاکت 50000بود وپلاکتش پایین اومده اندازه طحالش هم نرمال بود اندوسکوپی هم انجام شد ولی چیزی مشاهده نشد من منتظر راهنمایی شما هستم ممنون اگه میشه راهنماییم کنید با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر قدسیه پنجشنبه ۷ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود یکماه هست از قرص ریواروکسابان 20 میلی گرم جهت بیماریم یعنی ترومبوز ورید ساق پا (DVT)
    مصرف میکنم ضمنا از سال 88 تا بحال روزانه یک و یک چهارم وارفارین مصرف میکردم .
    اقای دکتر از زمان مصرف قرص ریواروکسابان دچار سردرد هستم راهنمایی میخواهم چکار کنم از طرفی ایا سردرد ناشی از ریواروکسابان به شرکت تولید کننده بستگی دارد یا نه من ارشرکت دکتر عبیدی استفاده میکنم حال اگر از شرکت آرنا دانش استفاده کنم ممکنه سردرد نداشته باشد تو را خدا راهنمایی ام کنید دیگر از خوردن و وارفارین و امثال آن خسته شده ام ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۷ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      از داروي ساير شرمتها استفاده كنيد در صورت ادامه سردرد با متخصص مغز مشورت نماييد
  • تصویر کاربر هاشم جمعه ۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 421 مشاهده پرسش
    سلام خدمت متخصصین گرامی
    مادراینجانب به دلیل آنژیو قلب ونصب بالون چندسال است دارروهایی مصرف میکند ازجمله اسویکس . درماه گذشته دچار سکته مغزی شدند که خوشبختانه فقط مقداری بیحسی درپای چپ ایجاد کرد ،حال یکسری دارو هم برای مشکل اخیر مصرف می کنند ازجمله آکسابین ، باتوجه به اینکه هردو داروی ضد انعقادی میباشند آیا مشکلی برای مصرف همزمان ایجاد نمی شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خير با هم براي مدت محدود ميشود تجويز كرد
  • تصویر کاربر قدسیه دوشنبه ۲۰ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    من مصرف کننده قرص قرص ریواروکسابان و متی مازول و لوتیروکسین هستم آیا میتوانم قرص ویتاگنوس را مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      من قرص ويتاگنوس رو نميشناسم
  • تصویر کاربر زیبا سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    سلام خدمت پزشک عزیز من در دوران حاملگی آمبولی ریه کردم الان 3سال که از این موضوع گذشته هیچ قرص جلوگیری مصرف نکردم ،، میخوام برای اولین بار قرص مصرف کنم و قرص روکین تهیه کردم ،توی چند سایت خوندم کسایی که بیماری لخته شدن خون داشتن این قرص مصرف نکنن ، ایا من که 3سال از این بیماریم گذشته میتونم مصرف کنم یا نه ، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      قرص روكين رو نميشناسم
      چه كاربردي دارد
  • تصویر کاربر ناهید چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 3577 مشاهده پرسش
    من انژیلاستی انجام دادم و از پلاویکس و اسپیرین 80 میلی به مدت 3 ماه استفاده میکنم ایا میتونم از اسپیرین bayer 81 میلی گرم استفاده بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله مانعي ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر