دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Nargesp جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.الان چند وقتیه دچار تپش قلب هستم و گاهی ضربان قلبم بدون هیچ عصبانیتی تند و محکم میزنه که خودمم تپش محکم قلبمو حس میکنم.البته طی یک ماه اخیر فشار استرس خیلی بالایی داشتم.
    دکتر هم رفتم فشار و نوار قلبم خوب بوده و دکتر برای کاهش ضربان قلب قرص پرانول روزی یک عدد را تجویز کردن ک انگار تاثیر زیادی برای تپش قلبم نداشته.
    میخواستم بدونم ایا باید قرصمو تغییر بدم یا روزی دوبار مصرف کنم ؟
    و اینکه ایا این ضربان قلب دلیل جدی داره یا از اضطرابه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      برای اصطراب به روانپزشک مراجعه کنید

      پروپرانولول هر ۸ ساعت استفاده کنید

  • تصویر کاربر داریوش دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    جنسیت مرد و سن ۴۴ سال سغلم دکتر روانشناس
    چند وقتیست که فشارم صبح ها ۱۵ روی ۱۰ است و ضربانم حدود ۱۰۵ و در طول روز هم ۱۴ روی ۱۰ می شود
    اکو و تست ورزشم مشکلی نداشت و آزمایش خونم هم همین طور
    میزان استرس و اضطراب و فکر زیاد باعث فشارم شده است
    بنظرتان از چه دارویی استفاده کنم
    کاپتو پریل اثرش خوب نبوده روم و فقط یک درجه پایین می اورد و در حد دوساعت و قرص نورتریپتیلین هم برام دادند اونم اثری نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      متورال هر دوازده ساعت یک عدد

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام،خانمی 34ساله،دارای دو فرزند 12 و4ساله،شلی دریچه میترال دارم،گاهی تپش و گاهی فشار خونم بالا میره،مواقعی که استرس دارم یا مراعات پرهیز غذایی رو نداشته باشم،شش ماه پیش اکو دادم،داروی خاصی ندادن فقط یه اظطراب شدید شبیه حمله پانیک داشتم که پزشک عمومی بهم فلوکستین و پرانول20 داد،دو هفته قبل،الان سوالم اینه که پشت کتف چپن یه نقطه مشخص درد داره،قبلا چهارشال پیش دکتر قلب دقیقا خودش دستشو گذاشت همون نقطه و پرسید درد داری اینجا؟گفتن اره،کلسیم داد،الان باز این درد نقطه ای یه مدته شروع شده،از قلبمه یا استخوانیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درد تون قلبی نیست

      میتونید برای اطمینان تست ورزش انجام دهید

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    دست چپ وقلبم درد میکرد طوری که بگن رگها گیرن دکتر قلب گفت استرس داری پرانول 20 یکی صبح ویکی شب من فقط شبا یک 20 میخورم هنوز درد میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر بهتر نشدید جهت تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر صادق جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشی. من جراحی قلب انجام دادم وارفارین مصرف میکنم و به علت لاغری و بی اشتهایی میخام قرص مخمر آبجو استفاده کنم به نظر شما تداخل نداره استفاده کنم یا خیر؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      تداخل داره

      با نظر پزشکتون شروع کنید و با کنترل دقیق inr

  • تصویر کاربر الهام جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 4ماه زایمان کردم بچه شیرمیدم دوماه ازنظرروحی بهم ریختم دردسینه چپ ودست درددارم بعضی اوقات هم تنگی نفس وضربان قلبم تندمیشه به دکترمتخصص قلب رفتم اکو ونواردادم گفت چیزیرنیست استرس شدیددارم چه قرصی میتونم بخورم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      پروپرانولول مصرف کنید و فورا به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر تقریبا یک ماه پیش رفتم دکتر قلب نوار قلب و اکو و تست ورزش گرفت همش خوب بود ولی بازم یهویی یا تپش قلبم بالا میره یا یهویی تیر میکشه. فشار خون ک گرفتن گفتن بالاست. سن من 31 سالمه. استرس و نگرانی هم دارم. نمیدونم الان به کجا مراجعه کنم و چه قرصی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشکلتون اضطرابیه
      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ سالمه دوبار اذدواج کردم اذدواج اولم توی ۱۸ سالگی فوت شد و خیلی حال روحی روانی بدی دارم و خیلی زود اعصبانی و ناراحت میشم و همش فکر به مرگ مشغوله و میخام خلاص بشم از این حال بد الان یه هفته همش قلبم درد مکنه و احساس بدی دارم پرانول ۱۰ مخورم روزی دوتا سه روزمیخورم ولی هنو احساس بهتری ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به روانپزشك مراجعه كنيد حون افسردگي داريد
  • تصویر کاربر Kh سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    بعضی اوقات سردرد شدید میگیرم و همزمان دست،لب،و زبانم سنگین میشه(یه جورایی انگار مور مور میکنه) دکتر میرم همش میگن مال اضطراب و استرس و فکر و.... ایناس. اما بعضی اوقات عصبی یا ناراحت نشدم. یا اینکه مثلا چند روز قبلش عصبی شدم_و برام قرص پرانول_پوکساید_و... از این قبیل قرصا مینویسن
    اما من از اینکه ب قرصا عادت کنم بشدت میترسم میخواستم ببینم اگه قرصا رو مصرف کنم بهتره یا نکنم_و اینکه علت این سردرد فقط میتونه عصبی باشه؟ علل دیگه ای هم میتونه داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره اين داروهارو استفاده كنيد
      اگر عليرغم مصرف دارو بهتر نشديد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر آ شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آ قای دکتر چند وقتی که یکباره دچار تنگی نفس میشم طوریه که احساس خفگی بهم دست میده دکتر قلب رفتم مشکلی ندارم باید چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      ممكنه پانيك داشته باشيم
      اگر بهتر نشديد مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر