دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر mhh شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستین انشاالله ؟ خسته نباشید من یه پسر ۱۷ ساله ام ،من تقریبا تو بهار امسال یه سرماخوردگی شدید داشتم که ویروسی بود حین سرما خوردگی من بعضی وقتا حس میکردم که تپش قلب دارم بعد از بهبودی هم یه حالتی مثل حالت استرس بهم دست میداد مثلا وقتی ادم از یه چیزی میترسه حسی مثل این حس ، تپش قلب هم داشتم رفتم دکتر قرص پروپانول رو بهم تجویز کرد حالت استرسم خیلی خوب شده ولی تپش قلبم خوب نشده قرص رو میخورم فقط تا حدی از تپش قلب جلوگیری میکنه بعد بازم تپش قلبم میگیرم بعضی وقتا هم حالم بد میشه تپش قلبم هم زیاد میشه سرم هم نسبا گیج میره میخواستم بپرسم مشکل خاصی هست ؟ میخوام بازم به دکتر مراجعه کنم مرسی ببخشید این رو هم بگم من وقتی پا میشم احساس تپش قلب و استرس میکنم ولی وقتی میشینم احساس تپش قلب نمیکنم مرسی از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره به روانپزشک مراحعه کنید و اضطرابتون رو درمان کنید

      اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر و اکو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر mhh شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستین انشاالله ؟ خسته نباشید من یه پسر ۱۷ ساله ام ،من تقریبا تو بهار امسال یه سرماخوردگی شدید داشتم که ویروسی بود حین سرما خوردگی من بعضی وقتا حس میکردم که تپش قلب دارم بعد از بهبودی هم یه حالتی مثل حالت استرس بهم دست میداد مثلا وقتی ادم از یه چیزی میترسه حسی مثل این حس ، تپش قلب هم داشتم رفتم دکتر قرص پروپانول رو بهم تجویز کرد حالت استرسم خیلی خوب شده ولی تپش قلبم خوب نشده قرص رو میخورم فقط تا حدی از تپش قلب جلوگیری میکنه بعد بازم تپش قلبم میگیرم بعضی وقتا هم حالم بد میشه تپش قلبم هم زیاد میشه سرم هم نسبا گیج میره میخواستم بپرسم مشکل خاصی هست ؟ میخوام بازم به دکتر مراجعه کنم مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ب۶تره اضطرابتون رو درمان کنید و جهت انجامم اکو مراجعه کنید  تا ببینیم  قلب نارسایی دارد یا خیر

  • تصویر کاربر مهناز شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر خسته نباشید من زنی 38 ساله هستم بخاطر میکروب معده که دارم هموگلوبین من نتوسته خونسازی کنه وخونم پایینه وتپش قلبم به 110 هم میرسه ودچار تب لرز واحساس سردی میکنم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میکروب معده باعث این علایم نمیشه

       

      باید از نطر سایر علل بررسی شوید

      به دکتر داخلی و همچنین قلب مراجعه کنید و اگر اضطراب دارید درمان کنید

  • تصویر کاربر حسنا جمعه ۱۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر .من خانم ۴۳ ساله ام .تا حالا چندین بار نوار قلب و اکو و تست ورزش دادم و مشکل خاصی نداشتم .البته گاهی بهم میگفتن پرولاپس دارم .ولی دی ماه سال گذشته موقع تدریس دچار درد شانه و کتف چپ میشدم که معاینات چیزی را نشون نداد .تا اینکه فروردین ۹۸ به علت درد شدید گردن و شانه و دست چپ به اورژانس مراجعه کردم البته درد ععضلانی بود چون چند هفته درگیر بودم به صورت مداوم موقع بلند شدن از خواب .ولی پزشک دستور نوار قلب داد بعد گفت چون با نوار چند ماه پیش تفاوت داره باید تست انریم بدی که منفی بود با اینحال همون روز به متخصص قلب مراجعه کردم و اکو و نوار مجدد دادم .متخصص گفت با توجه به اکو کمی پرولاپس داری ولی مشکل خاصی نداری و تغییرات نوار مهم نیس .البته من پرکاری تیرویید دارم و تحت درمانم .بعد از اون هم چندین بار نوار دادم که هربار بهم گفتن مشکلی نیس .حالا چند روز پیش به علت تپش قلب و فشار پایین به متخصص مراجعه کردم گفت مشکلی نیس ولی تا نوار قلبهای جدید را دید گفت نسبت به نوار اولی تغییرات دارن و باید اسکن هسته ای انجام بشه برات .الان میخوام نظر شما را هم بدونم .آیا واقعا مشکلی هست و لازمه اسکن بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل قلبی ندارید

      ولی چون مشکلتون طولانیه بهتره انجام دهید

      اگر اصطراب دارید به رواتپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیرعلی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقتیه تو تنهایی حالم بد میشه دست و پام میلرزه احساس میکنم فکم با سرم سنگینه و تو حین راه رفتن انگار تو عالم دیگه ای هستم بالای زانوم احساس ضعف دارم.نمیدونم پیش کدوم دکتر برم.دکتر مغزو اعصاب رفتم عمومی رفتم گوش و حلق بینی رفتم .نمیدونم چیکار کنم زندگیم از دستم خارج شده .ممنون میشم کمکم کنید.بخدا دیگه نمیدونم کدوم دکتر برم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون اصطرابیه

      به روانپزشک مراجفه کنید

  • تصویر کاربر امیرعلی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    مرسی از راهنماییتون.اما رفتم مغذ و اعصاب گفت نوار عصب و عضله باید بگیرم اونم گرفتم گفت دیسک خفیف گردن داری.یه سری قرص اعصاب فلوکستین 10 با گابابنتین با ناپروکسن دادن ولی قرصهارو میخوردم منگ میشدم دیگه هیچ فعالیتی نمیتونستم انجام بدم همش میخوابیدم دیگه خودم نمیدونم کدوم دکتر برم چی بگم همه میگن استرسه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فلوکستین و استامینوفن ۵۰۰ استفاده کنید

  • تصویر کاربر امیرعلی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    مرسی از راهنماییتون.اما رفتم مغذ و اعصاب گفت نوار عصب و عضله باید بگیرم اونم گرفتم گفت دیسک خفیف گردن داری.یه سری قرص اعصاب فلوکستین 10 با گابابنتین با ناپروکسن دادن ولی قرصهارو میخوردم منگ میشدم دیگه هیچ فعالیتی نمیتونستم انجام بدم همش میخوابیدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      فلوکستین و استامینوفن ۵۰۰ استفاده کنید

  • تصویر کاربر امیرعلی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام 30سال سن دارم چند وقت پیش تو خواب یه شوک بهم وارد شد به طوری که دست و پاهام شروع به لرزش کرد بعد نوار عصب با عضله دادم گفت موردی نداری ازمایش خون دادم اونم گفت موردی نیس.تو سرکار مشکلی ندارم ولی زمان رسیدن خونه یه حالتی برام پیش میاد که سرم ازپیشانی و پشت شروع به درد میکنه که انگار موهامو دارن میکشن.دکتر برام پرانول تجویز کرده امکانش هست منو راهنمایی کنیید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اصطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر سردرد ادامه داشت جهت بررسی تکمیلی به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر 0s0Reza چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام،وقت بخیر،،من پسری۱۸ساله هستم ۴ماه پیش داداشم تشنج کرد و در پی اون اتفاق من ترس و اضطراب شدیدی گرفتم به پزشک مراجعه کردم برام قرص پرانول ۱۰تجویز کرد،،من اون و میخوردم خوب بودم ،،قبل از عید دوز دارویی رو کم کردم تا حدی که توی تعطیلات عید یعنی تا۲۰فروردین اصلا مصرف نکردم الان یک هفته اس که اگه نخورم حالت های استرس و اضطراب غروب ها سراغم میاد و من قرص رو در حال حاضر ۵میلی مصرف میکنم ،،این قرص ایا برام مفیده ؟؟؟عوارض خاصی نداره ؟؟؟چون امسال هم کنکوریم نمیدونم چکار کنم،،،لطفا کمکم کنید،،،پیش دکتر قلب رفتم گفت اصلا بیخود میکنی قرص مصرف میکنی،،ولی اگه همین رو هم مصرف نکنم کمی تپش قلب میگیرم و احساس قلب درد میکنم ،،قرص برای من مفیده یا نه ؟؟؟؟یه چیز دیگر من بیشتر شب ها پاهایم کاملا سرد میشن پشت سرم و قسمتی از طرف چپ سرم هم درد میگیره ،،
    لطفا من رو راهنمایی کامل کنید !!!ممنون میشم....
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این دارو اثر ضد اضطرابی داره و میتونه مفید باشه

      باید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Rangaseman جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام دکتر به من گفته شلی دریچه میترال داری من اضطراب شدید دارم طوری که بدنم میلرزه توی خونه کمتره ولی بیرون که میرم غذا یا چایی نمیتونیم بخورم آیا پرانول برای قلبم ضرر نداره از مصرفش میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلتم

      شلی دریچه مهم نیست و نگرانی نداره

      برای اضطراب به روانپزشک مراجعه کنید

      پروپرانولول میتونید مصرف کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر