دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1614 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید.

    بنده همزمان هر دوازده ساعت از قرص کارودیلول ۶/۲۵ و پروپرانولول ۲۰ استفاده میکنم . امروز پیش دکتر عمومی رفتم و ایشان گفتن هر دو دارو کاربرد مشابه دارد و حتما دکتر قلب شما از مصرف کارودیلول بی خبر بوده که برای شما پروپرانولول تجویز کرده ونباید به صورت همزمان مصرف شود. میخواستم از شما بپرسم ایا مصرف همزمان خطرناک هست و ایا سابقه تجویز همزمان این دو دارو وجود داشته است.
    1. تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام.
      دکتر قرص دیگوکسین هم مصرف میکنم ایا به نظرتون خطرناک هست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دو دارو نباید با هم باشه

      در مورد دیگوکسین باید ویزیت و معاینه شوید تا بشه نظر داد

    3. تصویر کاربر مسعود جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      دستتون درد نکنه, درباره دیگوکسین گفتن هر روز به غیر از جمعه و دوشنبه والله سه شنبه تعطیل بود دکتری که نسخه نوشته بود نبود , به نظر شما میتونم برم پیش یه دکتر دیگه
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      با مدارک مراجعه کنید 

    5. تصویر کاربر مسعود جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از اینکه وقت میزارید و جواب میدید
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش میکنم

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر شمس شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام و دورود به شما / روزانه نصف قرص لوزارتان 25 در دو وعده صبح و شب مصرف میکنم / ضربان قلبم معمولا 60 تا 67 میباشد ( گاهی اوقات بندرت 57 هم میشود )
    آنزو و اسکن هسته ای دادم مشکل ی نداشتم / ولی بدلیل خواب آشفته که فکر میکنم تولید میگرن میکنه ( برای مسکن میگرن سوماترپیتان 50 میخورم ) ایا میتونم پرانول دوز پایین مصرف کنم ؟ روز چند تا ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میتونید

  • تصویر کاربر منا یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر .من خانمی هستم 28 ساله .اقای دکتر تپش قلب نامنظمی دارم جوری هست که در حالت خواب قلبم 3 بار پشت سر هم تپش زیاد میشه و وایمیسته .حالت پمپاژ میشه 3 بار پشت سر هم .قبلا هم قرص امپرازول 10 استفاده میکردم ولی الان دیگه مدتی زیاد استفاده نمیکنم .ایا از قرص استفاده کنم با ن ؟؟؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ابتدا علت تپش مشخص شود 

      ممکنه اصطرابی باشه

      میتونید پروپرانولول ۱۰ هر دوازده ساعت مصرف کنید و اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر پویان یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چندمدتی تپش قلب دارم دکتررفتم گفت اعصابته قرص پرانول وپوکساکیم داد اگه خوب نشم چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام باید جهت بررسی علت و درمان کامل ار مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ماه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب.خدمتتون عارضم بنده ۳۰ساله هستم. بعد از خوردن غذا یا صبحانه دچار بیقراری و دلشوره شده و بعد از اجابت مزاج به تدریج این علائم کم میشود و آرام میشوم. ۵ساله ب علت تپش قلب قرص پراپرانول ۱۰ استفاده میکردم که حدود ۶ماه هست قصد ترک دارو برای بارداری را داشته و یک شب در میان مصرف میکنم.
    علت این دلشوره و بیقراری و سست شدن زانوها قبل از اجابت مزاج چیست؟ مدتی است درد در ناحیه پشت شانه چپ در نقطه ای مشخص میگیرد و ول میکند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید به پزشک گوارش و روانپزشک مراجعه کنید

      مشکل شما قلبی نیست

  • تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یه دختر ۲۰ساله هستم الان تقریبا یک سالی میشه ک تپش قلب دارم حتی وقتی خوابم دراز کشیدم قلبم خیلی محکم میزنه بعد همیشه وقتی از چیزی ناراحتم حالم بدتر میشه بعد از هوش میرم دستو‌پام شل میشه رفتم پیش دکتر گفتن ک قلبم سالمه از اعصابمه الان نمیدونم چیکار کنم اصلا خوب نشدم ممنون میشم بیشتر راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علایمتون ناشی از اصطرابه

      باید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنون از پاسخگوییتون
    من ۲۹ سالم هست ، و حدود ۱/۵ سال پیش به علت علائم تپش قلب و اضطراب پزشک رفتم و اکو هم انجام دادم که مشکلی نبود ، ورزش های هوازی رو هم راحت مدت طولانی انجام میدم .
    اون موقع روزانه یک عدد پرانولول ۲۰ مصرفش رو شروع کردم و دیگه هم تپش قلب تکرار نشد خدا رو شکر، از ۳ ماه پیش دوز رو نصف کردم و ۱۰ مصرف میکنم و حس کردم دیگه بیحال نمیشم که قبلا پیش میومد به ندرت با دوز ۲۰ ،
    ولی یه ترس وابستگی به این دارو با بنده هست ، ممنون میشم راهنمایی کنید . با توجه به شرایط بنده با همین ۱۰ ادامه بدم یا باز برگردم به دوز ۲۰ .
    ضمنا ترس از اندازه گیری فشار خون هم دارم و به محض حتی دیدن دستگاه فشار استرس میگیرم و فشارم حدود ۱۳-۱۴ میشه . ممنون میشم این ۲ موضوع رو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این دارو وابستگی ایجاد نمیکنه

      با همین دوز ادامه بدید

  • تصویر کاربر سوگند دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من استرس خیلی زیاد دارم پرش عضله دارم دستام هم خیلی میلرزه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من چند ماهی هست که دچار استرس واضطراب شدید و بی خوابی میشم، سری قلب استرسم با تپش قلب شدید همراه بود که برای قلبم پیگیری کردم و تست ورزش انجام دادم و مشکلی نداشتم ، کم کم از میزان استرسم هم کم شد. مجددابه این اضطراب و بیخوابی دچارشدم ولئ این بار تپش قلب ندارم.به دکتر اعصاب مراجعه کردم قرص پرانول ده بهم داده .استفاده از این دارو برای اینکه تپش قلب ندارم اشکالی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید استفاده کنید

      اما برای درمان قطعی این شرایطتون حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ایدا چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ببخشید من خانم 27 ساله هستم کمی تپش قلب دارم همیشه احساس خستگی میکنم حتی موقعی که تازه از خواب بیدار شدم وقتی سردرد میگیرم سه چهار روز پشت سر هم سرم درد میکنه رفتم دکتر پرانول داده .. ایا مداوم استفاده کنم ایا مفید خواهد بود یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اضطراب داشته باشید

      بله مصرف کنید

      اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر