دکتر محمد حسین نجفی

قرص پرانول یا پروپرانولول موارد مصرف مختلفی دارد که ما به برخی از آنها در این مقاله پرداخته ایم. اما لازم به ذکر است مصرف و قطع خودسرانه ی این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود و عوارض بدی به همراه دارد.

قرص پرانول برای چیست؟

پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، فئوکروموسیتوما (توموری در غده فوق کلیوی)، انواع خاصی از لرزش و تنگی دریچه آئورت استفاده می شود. این دارو، همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه)، سردردهای میگرنی و بهبود احیا پس از حمله ی قلبی استفاده می شود. پروپرانولول در دسته داروهایی به نام مسدودکننده های بتا قرار می گیرد. این دارو با آرام کردن رگ های خونی و آهسته کردن ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می کند.

پروپرانولول و اضطراب

اول از همه، دانستن این نکته مهم است که پروپرانول از نظر فنی، مانند زاناکس (آلپرازولام، یک بندزودیازپین) یا زولافت (سرترالین، یک SSRI) یک داروی ضد اضطراب نیست. این داروها با مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و سیستم عصبی مرکزی، موجب احساس آرامش می شوند. با وجود این که روند تأثیرگذاری این داروها پیچیده است، اما در واقع، موجب توقف تأثیرات روانی و جسمانی اضطراب می شوند. 

قرص پرانول 10 برای اظطراب

داروهایی مانند زولافت و زاناکس معمولاً برای درمان اختلال اضطراب مداوم و طولانی مدت مانند اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تجویز می شوند. از سوی دیگر، پروپرانولول، با مورد هدف قراردادن پذیرنده ها در بدن، عملکرد هورمون های استرس در بدن را مسدود می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که اضطراب، تأثیراتی منفی روی جسم داشته باشد. 

این دارو برای مصارف خارج از دستور دارو، جهت درمان انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی و اضطراب عملکرد تجویز می شود. اضطراب اجتماعی معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در کنار افراد دیگر جامعه باشد. بسیاری از مردم، از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، مضطرب می شوند و یا از گفتن یا انجام کار خاصی در محیط اجتماعی خجالت زده می شوند.

پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

 پروپرانولول در طول بارداری مضر نیست، اما این موضوع به طور کامل اثبات نشده است. در صورتی که قصد بارداری دارید، یا باردار هستید، با پزشک خود درباره ی مزایا و خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول صحبت کنید. امکان دارد داروهای دیگری وجود داشته باشند که برای شما ایمن تر باشند.

اما مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی معمولاً خطری ندارد. زیرا مقدار کمی از این دارو وارد شیر مادر می شود که مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند. با این وجود، در صورتی که نوزاد شما نارس است یا مشکل سلامتی دیگری دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده از قرص پرانول ۱۰

نقش قرص پرانول ۱۰ در کاهش استرس

 

میزان و موارد مصرف پرانول 10

میزان داروی مصرفی شما بستگی به دلیل نیاز شما به پروپرانولول دارد. دوزهای پروپرانولول برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال به این صورت می باشند:

1_ پرانول و فشار خون بالا

دوز آغازین معمولاً 80 میلی گرم، دوبار در روز می باشد. اگر این دوز کافی نباشد (و فشار خون شما به اندازه ی کافی پایین نیاید)، پزشک شما ممکن است مقدار مصرفی شما را در روز دو برابر کند.

2_ میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه) 

دوز معمول 40 میلی گرم، 2 یا 3 بار در روز می باشد. این میزان دارو را می توان تا 120 یا 240 میلی گرم در روز افزایش داد. پزشک یا داروساز برای شما توضیح می دهد که چگونه این میزان دارو را در طول روز تقسیم کنید.

3_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

دوز معمول 10 تا 40 میلی گرم، 3 تا 4 بار در روز می باشد.

4_ دوز مناسب پرانول برای اضطراب

دوز معمول 40 میلی گرم، یک بار در روز می باشد که می توان آن را تا 40 میلی گرم، 3 بار در روز افزایش داد.
هورمون تیروئید پرکار (تیروتوکسیکوز). دوز مصرفی 10 تا 40 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که مصرف یک دوز پروپرانولول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی دارو فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و مطابق معمول دوز بعدی را مصرف کنید. هرگز دو دوز دارو را با هم نخورید و برای جبران دوز فراموش شده، دوز بیشتری مصرف نکنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (190 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام من باردارم و هفت ماه دارم ایا در طول نه ماه بارداری سه بار یا دو بار قرص پرانول استفاده کنم روی بچه ام تاثیر میذاره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      منعی از نظر متون قلبی ندارد
  • تصویر کاربر مهدیه شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من تپش قلب واسترس اضطراب دارم بهم پرانول۱۰
    دادن که روزی دوباربخورم ولی من فشارم پایین چیکارکنم مشکلی نیس ادامه بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...پروپرانولول تاثیر بسیار اندکی در افت فشار خون دارد
  • تصویر کاربر Mehdi شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من سه ساعت قبل اکو پرانول 10 خوردم خواستم ببینم برای اکو بده یا خیر
    اصلا مشکلی پیش میاد مثلا بد نشون بده یا خوب نشون بده اکورو
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...خیر
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من فشارخونم بالا میره و بعضی وقتا تپش قلب دارم ۳۳ سالمه میخواستم بدونم اگر بخوام پرانول مصرف کنم چه دوزی مناسبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام فعلا ده صبح و شب
  • تصویر کاربر عسل جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام ۴۶ساله هستم قرص کاپتوپریل استفاده میکنم نصف صبح نصف شب،تپش دلهره،اظطراب دارم که پرانول ۱۰صبح وشب هربار۱۰ استفاده میکنم میخواستم بدونم مشکل داره واینکه میتونم مصرف با۳بار درروز هربار۱۰اضافه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام میشود
  • تصویر کاربر عسل جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام دخترم۱۸ساله س دانشجو دانشگاه تهران هست فشار درس زیادداشت وتپش،اظطراب داشت دکترداخلی پرانول داد صبح وشب هربار۱۰ کمی بهتر میشه سه بار در روز مصرف کنه بهترمیشه هربار۱۰ یا بایددکتر بره اگه دکتربایدبره چه دکتری بایدبره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      تکراری
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام من دخترم۱۸ساله و دانشجوهستن برای استرس واضطراب دکترداخلی براشون پرانول دادن صبح وشب هربار۱۰میل میخواستم بدونم برای کنترل استرس کافیه؟البته دخترم میگه تاثیری نداشته وزنش۵۲وقد۱۷۰هست همین مقدارادامه بده یاتعدادشوزیادکنه؟یااینکه دکتربایدبره اگه دکتربایدبرن چه دکتری برن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام میشود میزان دارو رو افزایش داد
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام ۴۶ساله هستم قرص کاپتوپریل نصف صبح ونصف شب استفاده میکنم قد۱۶۶وزن۶۱ میتونم پرانول هم استفاده کنم البته الان صبح وشب هربار۱۰میلی مصرف میکنم مشکل نداره واینکه میتونم ۳تا در روز هم مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام مشکلی ندارد و میشود
  • تصویر کاربر عسل جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام دخترم۱۸ساله و دانشجوی دانشگاه تهران هستش به خاطر سختگیریهااظطراب همراه باتپش قلب ودستاش عرق میکنه موقع پرسیدن استاد دکتربهش پرانول۱۰داده روزی ۲تا که تاثیر نداشته قدشون۱۷۰ وزن۵۲هست میتون مصرف به سه باردرروز وهربار۱۰ میلی استفاده کنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بله میشود
  • تصویر کاربر مری سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    من دارم آسنترا مصرف میکنم و هفته سومم و علائمم اضطراب دارم که با خوردن پرانول ۱۰ از بین میره دکتر گفته سه تا ۱۰ بخورم ولی من ۴ تا لازم دارم تا کل روز آروم باشم ،مشکلی نداره ۴ تا ۱۰ در روز ؟؟؟!!!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر ایرادی ندارد و بی خطر است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر