دکتر محمد حسین نجفی

امروزه از روش ابلیشن قلب یا سوزاندن رگ قلب به طور گسترده‌ای برای درمان تاکیکاردی یا ضربان سریع قلب استفاده می‌شود. برای ابلیشن ازکاتتر استفاده می شود.

کاتترها سیم های قابل انعطافی هستند که در انتهای خود الکترود دارند و دارای قابلیت مانور پذیری داخل قلب هستند. از کاتترها برای ثبت دقیق فعالیت الکتریکی قلب استفاده می شود.

سوزاندن رگ قلب

در مورد بیشتر افرادیکه اختلال ضربان قلب دارند (آریتمی یا تپش‌های نامنظم قلب)، نوار قلب یا سایر بررسی‌های معمولی اطلاعات کافی ارایه نمی کنند. مطالعات الکتروفیزیولوژی قلب  (EPS)  بررسی‌ هایی هستند که با استفاده از کاتترگذاری، پزشک را قادربه بررسی سیگنالهای الکتریکی داخل قلب می نماید. در حین EPS  با  ارسال ایمپالس‌های الکتریکی کنترل شده به درون قلب، آریتمی  (اختلال ضربان قلبی) بیمار دوباره ایجاد شده و مکانیسم آریتمی بررسی شده و تعیین می‌شود که مشکل  در کجای قلب قرار داشته  و چگونه باید اصلاح شود.

قبل از انجام مطالعه الکتروفیزیولوژی لازم است که بیمار لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهد. گاهاً ‏برخی داروهای مصرفی از قبیل آتنولول، متوپرولول، پروپرانول، وراپامیل، دیلتیازم، دیگوکسین و داروهای ضد ‏آریتمی مثل آمیودارون منجر به تداخل در بررسی مناسب الکتروفیزیولوژی قلب می شوند و حتماً باید از قبل قطع شده ‏باشند.

آریتمی قلبینتایج به پزشک کمک می کنند تا مشخص کند که یک آریتمی از کجای قلب ناشی می شود و تصمیم بگیرد که آیا بیمار نیاز به استفاده ازدارو، ضربانساز ( Pacemaker )، دفیبریلاتور کاشتنی داخل قلبی ( ICD ) ویا ابلیشن دارد یا نه؟

سوزاندن رگ قلب روشی است که برای اصلاح مشکلات ریتم قلب استفاده می شود. سیگنال الکتریکی که موجب ضربان سازی در قلب می شود، مسیر دقیقی را درون قلب شما طی می کند. هر گونه اختلال  در شکل گیری و طی مسیر این سیگنال، می تواند باعث آریتمی شود.

ابلیشن در موارد زیر بهترین گزینه  درمانی است :

۱- مواردیکه داروها برای درمان آریتمی  موفقیت نداشته اند.

۲- داروهای درمان آریتمی باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شده باشند.

۳- انواع خاصی از آریتمی هایی که خیلی خوب با سوزاندن رگ قلب از بین می روند، مانند سندرم ولف، پارکینسون، وایت ( WPW ) و تاکی کاردیها ( ضربانات تند ) فوق بطنی ( SVT )

۴- احتمال بالای ابتلا به عوارض خطرناک ناشی از آریتمی وجود داشته باشد مانند ایست ناگهانی قلبی

دکتر علیرضا مهریار متخصص قلب و عروق

پس از تشخیص  دقیق نوع آریتمی، اقدام به سوزاندن رگ قلب می شود. برای ابلیشن قلب ،الکتروفیزیولوژیست (پزشک فوق تخصص در تشخیص و درمان آریتمی‌ ها) یک یا چند کاتتر را وارد حفرات قلب می‌ کند و از نوعی انرژی (معمولا امواج رادیوفرکوینسی) برای سوزاندن بافت غیر طبیعی قلب استفاده می‌ نماید. مساحت ناحیه‌ ای از بافت قلب که تخریب می‌شود، خیلی  کم است و در کارکرد کلی قلب هیچ اثری ندارد. در نهایت  یک اسکار (بافت ترمیمی) کوچک در این  ناحیه تشکیل شده و ریتم طبیعی قلب به حالت نرمال باز می‌گردد.

روشسوزاندن رگ قلب ،میزان موفقیت بسیار بالایی داشته و عوارض جانبی کمی دارد و به بی‌هوشی ملایم و بی‌حسی موضعی نیاز دارد. این روش درد و ناراحتی اندکی دارد و بسیاری از افراد بعد از چند روز به فعالیت معمول خود برمی‌گردند. در بیشتر افراد تاکی‌کاردی بطور قطعی درمان می‌شود و این افراد دیگر نیازی به استفاده از داروهای ضد آریتمی ندارند.

سوزاندن رگ قلب چگونه انجام می شود؟

برای افرادیکه قرار است تحت روش سوزاندن با کاتتر قرار بگیرند، پزشک توصیه می‌کند که چند روز قبل از این عمل، مصرف تمام  داروهای ضد آریتمی خود را قطع نمایند. در بیمارستان از یک بی‌هوشی ملایم و بی‌حسی موضعی استفاده خواهد شد. پزشک از طریق سیاهرگ‌ها و یا گاها سرخرگ‌های کشاله ران، کاتترها را به سمت قلب می‌فرستد. روش ابلیشن قلب با هدایت اشعه ‌ایکس از طریق دستگاه فلوروسکوپی انجام می‌شود، بنابراین متخصص قلب میزان پیشرفت  کاتترها در رگ‌ را به طورمستقیم و همزمان مشاهده می‌کند.

انجام آنژیوگرافیسپس لازم است تا یک دوره از تاکی‌کاردی (ضربانات تند قلبی) شروع شود تا پزشک دقیقا معین کند که این آریتمی‌ها از کجای قلب منشأ می‌گیرند. با استفاده از ثبت فعالیت الکتریکی داخلی قلب، پزشک نقشه بافتی قلب را ترسیم می‌نماید تا ناحیه مشکل‌دار را مشخص نماید. به محض آنکه ناحیه  دچار مشکل مشخص شد، کاتتر مخصوص ابلیشن در آن محل قرار داده شده،‌ امواج رادیوفرکوینسی ارسال می‌شود و بافت غیرطبیعی  قلب از بین می‌رود.

برای اطمینان از نابودی کامل بافت غیرطبیعی قلب، پزشک ممکن است با استفاده از داروها یا تحریک الکتریکی بررسی نماید که آیا افزایش دوباره ضربان قلب (تاکیکاردی) رخ میدهد یا نه؟ اگر تاکی‌کاردی دوباره رخ دهد، پزشک تخریب را تکرار می‌نماید. زمانیکه دیگر تاکی‌کاردی رخ ندهد، کاتترها خارج می‌شوند. زمان عمل بسته به نوع آریتمی ۱ تا ۴ ساعت طول میکشد. حداقل ۱ روز در بیمارستان حضورخواهید داشت تا پزشکان علایم بهبودی، آریتمی‌ها، یا خونریزی از محل‌های ورود کاتترها را بررسی نمایند.

مراقبت های بعد از ابلیشن قلب

شما می‌توانید فعالیت‌های با شدت متوسط را انجام دهید. تقریباً بلافاصله می‌توانید پیاده‌روی را شروع نمایید. بیشتر افراد در عرض چندروز به مدرسه یا سرکار خود بر می‌گردند. پزشک ممکن است توصیه نماید که ۲ تا ۴ هفته آسپیرین مصرف کنید تا خون شما را رقیق نماید و در محل تخریب بافت قلبی، لخته خون تشکیل نشود. بعد از چند هفته باید برای ویزیت پیگیری نزد الکتروفیزیولوژیست مراجعه نمایید.

در افراد مبتلا به آریتمی فوق بطنی بدون سایر بیماری‌های قلبی، بهبودی کامل تاکی‌کاردی در بیش از ۹۵ درصد موارد با ابلیشن میسر می‌شود. در افراد مبتلا به آریتمی‌های بطنی نیز میزان بهبودی کامل، بالا می‌باشد.

مراقبت های لازم قلبدر افراد مبتلا به سایر بیماری‌های قلبی مثل سکته پیشین قلبی که منجر به آسیب قلبی شده است یا بیماری‌های عضلانی قلبی، با توجه به وضعیت قلب میتوان یک  دفیبریلاتور کاشتنی ( ICD ) داخل قلب قرار داد. ابلیشن قلب باعث می‌شود که تعداد و دفعات فعال شدن دفیبریلاتور داخلی در این افراد کم شود. بعضی اوقات برای رسیدن به درمان قطعی انجام بیش از یک ‌بار ابلیشن قلب ضروری است.

ضربان قلب بالای 110 نشانه چیست؟

دکتر علیرضا مهریار متخصص قلب و عروق و فلوشیپ فوق تخصصی الکتروفیزیولوژی و پیس میکر

برای ویزیت و یا گرفتن نوبت با دکتر مهریار با شماره ۲۲۸۷۴۸۹۹ تماس حاصل نمایید.

4.3/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر من ۳۸سال دارم و بمدت حدودا ۵سال سیلدنافیل استفاده میکنم.الان ۶ماهی هست که تپش داعما تپش داره و همچنین تند میزنه.ایا با قطع کردن مصرف سیلد نافیل مشکل برطرف میشه؟ چه دستور میفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      نه خیلی به سیلدنافیل مربوط نیست توصیه ی من یک بار اکو و نوارقلب برای بررسی تکمیلی است
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    من دچار تپش قلب میشم بعد دکتر مراجعه کردم گفتن از استرسه. اکو 3بار دادم با افکار منفی شروع میشه تپشم هولتر وصل کردم واست ورزش هم 3سال پیش دادم گفتن استرسه فقط پرو پرانول استفاده کن در بارداریام چون میدونستم نباید پروپرانول بخورم کنترل میکردم خودمو واحتیاجی نبود دیگه بخورم .. وجدیدا موقع خواب احساس ورم معده و بعضی مواقع خواب رفتن دست میشم وحس میکنم موقع پریودام وسط سرم درد میگیره وورم معده اذیتم می‌کنه ..1سال پیش از مایش دادم وتری گلسریدم 87بود وکلسترول 170
    سوالم اینکه علت این سردرد چیه آیا مشکل قلبیه ؟گاهی پریود که میشم فشارم 13 می‌ره ... امروز آقای دکتر احساس درد کمی در دستم دارم وکمی در پشت...علتش چیه ؟
    سوال دومم اینکه آیا میشه قارچ گانودرما استفاده کنم...برای فشار وکلسترول یک بار شب موقع خواب یه ذره از سرم احساس سری کردم انگار که خواب رفته باشه ..بعد که یکم سرمو جاذبه جا کردم درست شد .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مجموع علایم شما به نفع استرس است بیماری قلبی خاصی در این بررسی ها یافت نشده است و از نظر قلبی خطری نیست می توانید پروپرانولول بخورید قارچ گانودرما هم تاثیری ندارد و مصرفش توصیه نمی شود
    2. تصویر کاربر مریم جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این آزمایشات من هست آقای دکتر ...چربی من بالا هست ؟من با پرو پرانول ریزش مو گرفتم ...باید چی کار کنم ؟
    3. تصویر کاربر مریم جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تست ورزش
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینها که عکس ازمایش چربی نیستند. بجای پروپرانولول از متورال یک چهارم قرص صبح وشب استفاده کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر AreZoo پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    اقای دکتر من خرداد ۹۹ عمل ابلیشن قلب انجام دادم چندین سال یود دچار تپش قلب میشدم ک تشخیص اریتمی دادن عمل کردم یکی دو روز بعد عمل خوابیده بودم احساس کردم دارم میلرزم یا از درون بدنم زلزله بلند شدم نشستم ثپش قلب گرفتم از همون موقعه هر وقت تپش قلب میگیرم قبلش انگار تکون میندازه یا قلبم لرزش داره بعد تپش قلب شروع میشه با اینکه نتیجه عملم خوب بود یک سال ک گذشته بازم تپش قلب میگیرم هولتر ۲۴ ساعته هم انجام دادم قبل و بعد بیمارستان ک وصل کنم استرس داشتم ضربانم تا ۱۷۰ رفته بود ولی گزارش هولترم هم سالم بود فقط ضربانم بالا بود ، تا استرس میگیرم یا بعضی وقتا نشستم یهو تپش قلب میگیرم ، در زمان دراز کشیدن ارامش ندارم ضربانمو کامل متوجه میشم انگار منو پرت میکنه با هر ضربان بخاطر همین موضوع شب ها اصلا خواب ندارم پریشونم همش خواب میبینم اصلا دوس ندارم دراز بکشم که این حالتا بیشتر میشه ، علت اینکه ضربانمو احساس میکنم میشنوم و اینکه حالت تنشی دارم منو ب سمتی پرت میکنه چی میتونه باشه ، خیلی هم استرسم زیاد شده بعد عمل با کوچکترین استرس ضربانم میره بالا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اخیرا هولتر ضربان کرده اید؟
    2. تصویر کاربر AreZoo پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      پارسال که همین حالت هارو داشتم هولتر بستم ۵ ۶ ماه بعد عملم ، همه این حالتایی ک منو پرت میکنه ضربانم ۷۰ ۸۰ ۹۰ فرقی نمیکنه همین حدود هست
    3. تصویر کاربر AreZoo پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      مدارک هولتر و اکو ، نوار قلب ارسال کردم براتون
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اینها به نظر بیشتر علایم استرسی و اضطرابی است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سرشار پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر نجفی.خانمی ۴۷ ساله هستم.مدتیست حدود ۱۷ روز که ضربان قلبم نامنظم شده.به این صورت که چند مرتبه در شبانه روز ضربان قلبم مثلا بعد از پنج تا ، یک ضربان حذف میشود.و این حذف ضربان را من کاملا روی جناغ سینه به صورت یک پیچش یا بهم خوردگی حس میکنم که باعث اضطرابم میشود.و شبها که حتی از این پهلو به آن پهلو میشوم باز هم این نامنظمی ضربان اتفاق میافتد.
    در ضمن در شرایط روحی مناسب هستم.بیماری خاصی ندارم.حدود دو سال پیش همین اتفاق برایم افتاد که اکو قلب دادم و موردی نداشت.فقط اینبار به نظرم شدیدتر و قابل حس تر است.فشار خونم را که با دستگاه دیجیتال چک میکنم همیشه یازده یا دوازده و گاهی ده می باشد .و تعداد ضربان هم بین ۶۰ تا ۷۵ در نوسان است.
    قبلا به طور معمول که مشکل ضربان نداشتم تعداد ضربان مابین ۷۵ تا ۸۰ بود.
    داروهای که مصرف میکنم گاهی ژلوفن برای سردرد میخورم.و البته به مدت سه سال پیاپی قرص سیتالوپرام ۲۰ مصرف کردم که حدود دو ماه پیش قرص را به روزی نصف قرص رساندم.و الان حدود سه روز است که از نصف هم مقداری کم میکنم تا کلا کنار بگذارم.
    خواستم بدانم نظر شما راجع به رفع مشکل ضربان قلبم چیست.با سپاس فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اینها عموما منشا استرسی دارند توصیه می شود قرص پروپرانولول ۱۰ صبح و شب بخورید اگر هم چنان ادامه یافت یک بار هولتر ضربان ۲۴ ساعته نصب کنید
  • تصویر کاربر kamyar پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۳سال سن دارم و psvtکردم با ریت ۲۲۷ که با ادنوزین کنترل و به ۱۰۰ رسید حین حمله هم فشار بالا ۱۵رو۹ داشتم اکوکاردیو گرافی mild mr داشت و بقیه نرمال بود اولین حمله م بود داشنجو پزشکی هستم حتما باید ابلیشن کنم یا میشه با دارو کنترل کرد؟
    1. تصویر کاربر kamyar یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      امکان مرگ یا نارسایی قلب با حملات psvtوجود داره؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ابلیشن کنید کامل رفع می شود و خیالتان راحت می شود خطر مزگ و نارسایی قلبی هم با psvt نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    پسری هستم ۲۵ ساله افتادگی دریچه میترال دارم و اریتمی قلب خیلی خفیف دارم که هولتر زدم دکترم گفت همون کنکور ۲.۵ بخور جدیدا یکی دوهفته فشار عصبیه زیادی روم بود ضربان قلبمو احساس میکنم و قلبم میریزه
    شبا موقعه خواب بیدار میشم جوری که ضربان قلبمو متوجه میشم با استرسو ضربان قلب که یه حالتی میزنه انگار میریزه خیلی میترسم همش فکرو خیال میکنم حمله پانیک هم یک هفته پیش تو هنگام خواب بهم دست داد به نظرتون نیاز به حراحی یا قلبم مشگل دار شده یا خیر ؟ جدیدا از ناحیه قلبم یه صدایی میا که نمیدونم از معد یا قلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اینها همه علایم اضطرابی است از نظر قلبی داروی بیشتری لازم نیست ولی از نظر غیرقلبی کلردیازپوکساید ۵ بخورید
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۴ و نیم ساله مشکل رفلاکس و تپش قلب دارم که مشکلات قلبی بیشتر اذیتم میکنه،اکثرا تپش قلب دارم و در طول روز احساس سقوط توی قلبم و سرم احساس میکنم طوری که حس میکنم یه لحظه غش میکنم و برمیگردم،گاهی با صدای سرفه یه شخص یا صدایی یهویی این احساس بهم دست میده یا مثلا دستم میخوره صفحه ی گوشی یهو میره بالا یهو قلبم احساس ریختن میکنه،دو سال پیش اکو و نوار دادم سالم بود ولی این احساس ریختگی قلب و تپش قلب ولم نمیکنه،اکثر دکترا میگن از رفلاکسته ولی اخه چه ربطی داره،همین الانم که درحال نوشتن هستم هر چند ثانیه یه درد گنگ توی قلبم احساس میکنم که حس مرگ بهم میده حس میکنم همین الان میمیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اینها علایم اضطرابی هستند و به قلب ربطی ندارند یک بار اگر توانستید متخصص روانپزشکی ببیند و دارو بدهد
    2. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اخه اقای دکتر چیزی برای اضطراب در زندگیم پیدا نمیکنم،با کوچیک ترین صدای یهویی یا حرکت یهویی چیزی قلبم هوری میریزه و تپش قلب دارم،اما اکو چیزی نشون نداد که قبلا هم براتون فرستادم جوابشو
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      همین که اکو نشان نداده یعنی قلب سالم است و از نظر قلبی مشکلی وجود ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدنژاد سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باسلام من چند بار نوارقلب دادم نوارم مشکل داره ولی اکووتست ورزش دادم میگن سالمه تازه به یه دکتر مراجعه کردم تشخیصش عملEPSداد ولی الان نمی‌دونم چیکا کنم واز شما خواهش میکنم راهنمایی کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر تشخیص داده اند که نیاز است بهتر است EPS را انجام بدهید
  • تصویر کاربر موسوی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام . دخترم نه سالشه واز پارسال تپش قلب شدیددر حد چند دقیقه و چند بار موقع نوشتن درساش تا چند دقیقه دست چپش سر میشود و قفسه ی سینش درد میکند . وصبحا ک از خواب بیدار میشود لباش ب رنگ سفید هستند . این علائم همیشه نیست . بیشتر اوقات وقتی هیجان زده میشود .نگرانم ب راهنمایی شما نیازمندم . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره دیده بشن
  • تصویر کاربر Roozbeh دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر ببخشید من ۲۱ سالمه باید عمل ابلیشن انجام بدم برای اریتمی ۶ ام بهمن ام نوبت عملمه قرص متورال مصرف میکردم باید چند روز قبل قطع کنم قرص را ؟
    ممنون با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سه روز قلل
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر