دکتر محمد حسین نجفی

امروزه از روش ابلیشن قلب یا سوزاندن رگ قلب به طور گسترده‌ای برای درمان تاکیکاردی یا ضربان سریع قلب استفاده می‌شود. برای ابلیشن ازکاتتر استفاده می شود.

کاتترها سیم های قابل انعطافی هستند که در انتهای خود الکترود دارند و دارای قابلیت مانور پذیری داخل قلب هستند. از کاتترها برای ثبت دقیق فعالیت الکتریکی قلب استفاده می شود.

سوزاندن رگ قلب

در مورد بیشتر افرادیکه اختلال ضربان قلب دارند (آریتمی یا تپش‌های نامنظم قلب)، نوار قلب یا سایر بررسی‌های معمولی اطلاعات کافی ارایه نمی کنند. مطالعات الکتروفیزیولوژی قلب  (EPS)  بررسی‌ هایی هستند که با استفاده از کاتترگذاری، پزشک را قادربه بررسی سیگنالهای الکتریکی داخل قلب می نماید. در حین EPS  با  ارسال ایمپالس‌های الکتریکی کنترل شده به درون قلب، آریتمی  (اختلال ضربان قلبی) بیمار دوباره ایجاد شده و مکانیسم آریتمی بررسی شده و تعیین می‌شود که مشکل  در کجای قلب قرار داشته  و چگونه باید اصلاح شود.

قبل از انجام مطالعه الکتروفیزیولوژی لازم است که بیمار لیست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهد. گاهاً ‏برخی داروهای مصرفی از قبیل آتنولول، متوپرولول، پروپرانول، وراپامیل، دیلتیازم، دیگوکسین و داروهای ضد ‏آریتمی مثل آمیودارون منجر به تداخل در بررسی مناسب الکتروفیزیولوژی قلب می شوند و حتماً باید از قبل قطع شده ‏باشند.

آریتمی قلبینتایج به پزشک کمک می کنند تا مشخص کند که یک آریتمی از کجای قلب ناشی می شود و تصمیم بگیرد که آیا بیمار نیاز به استفاده ازدارو، ضربانساز ( Pacemaker )، دفیبریلاتور کاشتنی داخل قلبی ( ICD ) ویا ابلیشن دارد یا نه؟

سوزاندن رگ قلب روشی است که برای اصلاح مشکلات ریتم قلب استفاده می شود. سیگنال الکتریکی که موجب ضربان سازی در قلب می شود، مسیر دقیقی را درون قلب شما طی می کند. هر گونه اختلال  در شکل گیری و طی مسیر این سیگنال، می تواند باعث آریتمی شود.

ابلیشن در موارد زیر بهترین گزینه  درمانی است :

۱- مواردیکه داروها برای درمان آریتمی  موفقیت نداشته اند.

۲- داروهای درمان آریتمی باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شده باشند.

۳- انواع خاصی از آریتمی هایی که خیلی خوب با سوزاندن رگ قلب از بین می روند، مانند سندرم ولف، پارکینسون، وایت ( WPW ) و تاکی کاردیها ( ضربانات تند ) فوق بطنی ( SVT )

۴- احتمال بالای ابتلا به عوارض خطرناک ناشی از آریتمی وجود داشته باشد مانند ایست ناگهانی قلبی

دکتر علیرضا مهریار متخصص قلب و عروق

پس از تشخیص  دقیق نوع آریتمی، اقدام به سوزاندن رگ قلب می شود. برای ابلیشن قلب ،الکتروفیزیولوژیست (پزشک فوق تخصص در تشخیص و درمان آریتمی‌ ها) یک یا چند کاتتر را وارد حفرات قلب می‌ کند و از نوعی انرژی (معمولا امواج رادیوفرکوینسی) برای سوزاندن بافت غیر طبیعی قلب استفاده می‌ نماید. مساحت ناحیه‌ ای از بافت قلب که تخریب می‌شود، خیلی  کم است و در کارکرد کلی قلب هیچ اثری ندارد. در نهایت  یک اسکار (بافت ترمیمی) کوچک در این  ناحیه تشکیل شده و ریتم طبیعی قلب به حالت نرمال باز می‌گردد.

روشسوزاندن رگ قلب ،میزان موفقیت بسیار بالایی داشته و عوارض جانبی کمی دارد و به بی‌هوشی ملایم و بی‌حسی موضعی نیاز دارد. این روش درد و ناراحتی اندکی دارد و بسیاری از افراد بعد از چند روز به فعالیت معمول خود برمی‌گردند. در بیشتر افراد تاکی‌کاردی بطور قطعی درمان می‌شود و این افراد دیگر نیازی به استفاده از داروهای ضد آریتمی ندارند.

سوزاندن رگ قلب چگونه انجام می شود؟

برای افرادیکه قرار است تحت روش سوزاندن با کاتتر قرار بگیرند، پزشک توصیه می‌کند که چند روز قبل از این عمل، مصرف تمام  داروهای ضد آریتمی خود را قطع نمایند. در بیمارستان از یک بی‌هوشی ملایم و بی‌حسی موضعی استفاده خواهد شد. پزشک از طریق سیاهرگ‌ها و یا گاها سرخرگ‌های کشاله ران، کاتترها را به سمت قلب می‌فرستد. روش ابلیشن قلب با هدایت اشعه ‌ایکس از طریق دستگاه فلوروسکوپی انجام می‌شود، بنابراین متخصص قلب میزان پیشرفت  کاتترها در رگ‌ را به طورمستقیم و همزمان مشاهده می‌کند.

انجام آنژیوگرافیسپس لازم است تا یک دوره از تاکی‌کاردی (ضربانات تند قلبی) شروع شود تا پزشک دقیقا معین کند که این آریتمی‌ها از کجای قلب منشأ می‌گیرند. با استفاده از ثبت فعالیت الکتریکی داخلی قلب، پزشک نقشه بافتی قلب را ترسیم می‌نماید تا ناحیه مشکل‌دار را مشخص نماید. به محض آنکه ناحیه  دچار مشکل مشخص شد، کاتتر مخصوص ابلیشن در آن محل قرار داده شده،‌ امواج رادیوفرکوینسی ارسال می‌شود و بافت غیرطبیعی  قلب از بین می‌رود.

برای اطمینان از نابودی کامل بافت غیرطبیعی قلب، پزشک ممکن است با استفاده از داروها یا تحریک الکتریکی بررسی نماید که آیا افزایش دوباره ضربان قلب (تاکیکاردی) رخ میدهد یا نه؟ اگر تاکی‌کاردی دوباره رخ دهد، پزشک تخریب را تکرار می‌نماید. زمانیکه دیگر تاکی‌کاردی رخ ندهد، کاتترها خارج می‌شوند. زمان عمل بسته به نوع آریتمی ۱ تا ۴ ساعت طول میکشد. حداقل ۱ روز در بیمارستان حضورخواهید داشت تا پزشکان علایم بهبودی، آریتمی‌ها، یا خونریزی از محل‌های ورود کاتترها را بررسی نمایند.

مراقبت های بعد از ابلیشن قلب

شما می‌توانید فعالیت‌های با شدت متوسط را انجام دهید. تقریباً بلافاصله می‌توانید پیاده‌روی را شروع نمایید. بیشتر افراد در عرض چندروز به مدرسه یا سرکار خود بر می‌گردند. پزشک ممکن است توصیه نماید که ۲ تا ۴ هفته آسپیرین مصرف کنید تا خون شما را رقیق نماید و در محل تخریب بافت قلبی، لخته خون تشکیل نشود. بعد از چند هفته باید برای ویزیت پیگیری نزد الکتروفیزیولوژیست مراجعه نمایید.

در افراد مبتلا به آریتمی فوق بطنی بدون سایر بیماری‌های قلبی، بهبودی کامل تاکی‌کاردی در بیش از ۹۵ درصد موارد با ابلیشن میسر می‌شود. در افراد مبتلا به آریتمی‌های بطنی نیز میزان بهبودی کامل، بالا می‌باشد.

مراقبت های لازم قلبدر افراد مبتلا به سایر بیماری‌های قلبی مثل سکته پیشین قلبی که منجر به آسیب قلبی شده است یا بیماری‌های عضلانی قلبی، با توجه به وضعیت قلب میتوان یک  دفیبریلاتور کاشتنی ( ICD ) داخل قلب قرار داد. ابلیشن قلب باعث می‌شود که تعداد و دفعات فعال شدن دفیبریلاتور داخلی در این افراد کم شود. بعضی اوقات برای رسیدن به درمان قطعی انجام بیش از یک ‌بار ابلیشن قلب ضروری است.

ضربان قلب بالای 110 نشانه چیست؟

دکتر علیرضا مهریار متخصص قلب و عروق و فلوشیپ فوق تخصصی الکتروفیزیولوژی و پیس میکر

برای ویزیت و یا گرفتن نوبت با دکتر مهریار با شماره ۲۲۸۷۴۸۹۹ تماس حاصل نمایید.

4.3/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 23 سالمه. از 15 سالگی با اکو متوجه شدم که افتادگی دریچه میترال قلب دارم. ولی تا 22 سالگی هیچ علائمی نداشتم. سال گذشته بعد از یه شوک عصبی مدام دچار تپش قلب بودم. وقتی به پزشک مراجعه کردم بعد از اکو پروپرانول تجویز کردن. بعد از اون یک مورد ورم پا داشتم که بعد از یه مدت خودش بهبود پیدا کرد. الانم به شدت تنگی نفس دارم. انگار یه جسم سنگین روی قفسه سینه ام باشه. قبل از خواب و گاهی در طول روز تپش قلب دارم و تقریبا هر روز نفخ شکم دارم. کلافه شدم واقعا. به نظرتون لازمه دوباره به پزشک مراجعه کنم یا خودم پروپرانول مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اصطرابی دارید

      به روانپزشک مراجعه کنید واگر علایم ادامه داشت جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ذوقی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    جنتب دکتر من حدود یک ماه پیش بعلت ضربان بالای قلب در طول روز و تپش خفیف و بیدار شدن از خواب شبانه بعلت ضربان بالا به متخصص قلب مراجعه کردم.تو این مدت بنا ب دلایلی استرس و اضطراب و ناراحتی و درگیری فکری زیادی داشتم. مدتی هم درگیر سردرد یه طرفه ای بودم ک اون هم بعد ام آر ای مشخص شد هیچی نیس و متخصص مغز و اعصاب گفت ک استرس و تنشه. دکتر قلب نوار قلب گرفتن و بعد دیدن نوار گفتن نوارت خوبه و مشکلی نیس. قرص پوکساید و پرانول تجویز کردن ولی من چند روز پرانول رو خوردم و دیگه ادامه ندادم. هر از گاهی این ضربان بالا وجود داشت تا به یه متخصص دیگه مراجعه کردم ک ایشون با دیدن نوار گفتن قلبت مشکل جدی داره و باید اکو از مری بشی اکوی معمولی بدرد نمیخوره. گفت ممکنه پی وی آر باشه و نوارت بلاک نشون میده. بعد معاینه بالینی و گرفتن فشار ک نرمال بود گفتن احتمال زیاد چیزی نیس ولی باید اکو از مری بشی تا مطمئن شیم. من بخاطر حرفای متناقض دکتر دوم بعد ایشون پیش یه متخصص قلب سوم هم رفتم دکتر سوم معاینه کرد و فشار گرفت ک نرمال بود و نوارو دید گفت چیز خاصی نیس احتمال زیاد تنش و استرسه. اکو هم کرد و گفت قلبت کاملا سالمه و دکتری ک گفته بلاک یا پی وی آر داری اشتباه کرده. آزمایش تیروئید هم دادم تیروئیدم نرمال بود. تصاویر نوار و اکو رو پیوست کردم تا نظر جنابعالی رو هم جویا بشم.
    با تشکر پایان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوار بلوک شاخه ای راست داره که گاهی به صورت طبیعی وجود داره و گاهی در زمینه asd هست که در این حالت بطن راست بزرگ میشه

      میتونید برای اطمینان اکو تخصصی توسط فوق تخصص اکو انجام دهید تا مطمین شوید

    2. تصویر کاربر ذوقی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام
      یعنی این اکویی که از قفسه سینه انجام شده دقیق نیست؟ منظور از اکوی تخصصی دقیقا چیه؟
      اون دکتری که اکو انجام داد فوق تخصص آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بودن بود اما فوق تخصص اکو نبودن.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      یعنی توسط فوق تخصص اکو که کارشون فقط اکو هست انجام بشه

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر بنده مدتیه تپش قلب دارم
    شبا موقع خواب حتی بعداز ظهرها احساس میکنم قلبم یه ضربان جا میندازه
    ضربانم در حالت استراحت بینه ۸۰تا ۹۰هست
    اما گاهی اوقات که مثلا پا میشم یه لیوان آب بخورم و یه مسیر تا آشپزخونه برم میبینم یکم تند میزنه
    استرس و دلشوره هم خیلی دارم اقای دکتر
    نواری که ملاحظه میکنید رو دکتر گرفت و گفت تاکی کاردی سینوسی داری
    و کانکور۲/۵ نوشت.از طرفی میگن این قرص کارکرد کلیه رو میاره پایین و من هنوز شروع نکردم بخورم
    الان میخوام ورزش هوازی سبک مثله دوچرخه سواری و پیاده روی نرم انجام بدم موردی نیس؟در کل نوار بنده گویای چیه؟آزمایشات قند و کلیه و تیروئید هم دادم نرمال بودن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نوار نرماله

      باید در درجه اول برای درمان اضطراب به روانپزشک مراجعه کنید و احتمالا با درمان اضطراب علایمتون بهتر میشه

  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر خسته نباشید، من یک سال و نیم پیش بخاطر شنا رفتن دچار تپش قلب شدم، بعداز اون چندبار دکتر رفتم و گفتن قلبت سالمه ، آزمایش خون دادم کم خونی نداشتم و تیروئید طبیعی بود، آیا برای پیگیری تیروئید فقط یه آزمایش خون ساده لازمه یا باید کارهای دیگه ای هم انجام داد؟ و ممنون میشم این سوال رو جواب بدید که آیا تیروئید میتونه باعث ضربان نا به جا و هری ریختن قلب بشه یا نه؟ من یک سال و نیم هست که پرانول میخورم و بعداز گذشت چندماه از تپش قلب دچار ریزش قلب هم میشم و بخاطر ترس از مشکلات قلبی که بعداز تپش قلب برام وجود اومد خیلی مضطرب شدم و تحت فشار قرار گرفتم،۲۹ سالمه با تشکر از شما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پرکاری تیرویید میتونه تپش و اریتمی بده 

      ازمایش کافیه

      برای درمان اضطراب به روانپزشک مراجعا کنید

      اگر تپش ادامه داشت باید جهت نوهر قلب و احیانا هولتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Hamid چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر از این که جواب این حجم از سوالات رو بدون هزینه میدید فقط میتونیم براتون دعای خیر کنیم..پیرو نوار قلبم که فرستادم و فرمودین psvt و به پزشک اریتمی مراجعه کنم بنده نوارمو بردم و پزشک قلبم گفته شما رو بهم گفت. و گفتن ابلیشن کن اگه ماهی یکی دوبار اینجور میشی دارو هم نخور چون قلبت سالمه و اکوت نرماله واقعیت من نه موقعیتشو دارم چون شهرستانم نه فعلا میتونم هزینه مالیشو بدم.اینجوریم گاها اذیت میشم بجز قرص پروپرانول چون بهش شدید حساسم قبلا خوردم و پزشک عمومی برام نوشت چه قرصی بخورم البته همون پزشک قرصمو به متورال تغیر داد و مشکلی باهاش نداشتم تا اینکه کلا دوساله قرص نخوردم .میتونم با قرص فعلا سر کنم تا بعدا بتونم هزینه ابلیشن بدم و ایا با قرص درمان میشه.خدا خیرتان دهد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میتونید فعلا دارو بخورید

  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر اقای دکتر عزیز من به دلیل مسابقات پرورش اندام مجبور به استفاده از هورمون ترنبلون با دوز 100و کلا 10میلی گرم برای 5هفته هر هفته 2میل در دو نوبت باید تزریق کنم الان بعد از دو تزریق در یک هفته امروز ب مشکل نفس تنگی دچار شدم و احساس میکنم نفس تنگی دارم و این تنگی نفس جز عوارض مصرفی این هورمون هست ممنون میشم اگر راهنمایی بکنید ک چه دارویی استفاده کنم ک مشکلم حل بشه تا این دوره تموم بشه لازمه بگم ک بعد از این پنج هفته استفاده نمیخوام استفاده کنم لطف میکنید اپر کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه به این شکل نمیشه نظر داد

      باید معاینه شوید

  • تصویر کاربر جباری جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشی خدمت دکتر گرامی
    من تپش قلب به صورت کوبنده دارم به طوری که قلبم ضربه های محکمی میزند وکمی مکث میکند ودوباره تپش پیدا میکند،از این بابت بسیار ناراحت واذیتم،چند بار هم نوار گرفته ام که مشکلی نشان نداده،اکو مری هم گرفتم که گفتند مشکلی نیست،سوالم این است که مگر می شود قلبی که سالم است اینگونه بتپد؟چطوری میتونم این تپش قلب رو برای همیشه درمان کنم؟؟؟عمل ویا درمانی ندارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه ضربان نابجا یا pvc دارید

      درمانش داروویی هست و اگر جواب نداد ابلیشن انجام میشه

  • تصویر کاربر ساغر یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،ببخشید سوالی داشتم و بشدت نگرانم.دختر ۵ ساله ای دارم که هیچ سابقه ی قلبی نداشت از نوزادی ،دوسه روز پیش دچار اسهار استفراغ شدید شد شبیه مسمومیت که بدون دارو تا شب خوب شد ولی بعدش حین فعالیت حتی دویدن رنگش زرد میشه و میپره و هر ده بیست نفس یکی رو بلند میکشه و مدام میگه نفسم نمیاد بالا...خیلی نگران و آشفته ایم نمیدونم کجا ببریم؟پیش کی ببریم و اصلا نمیدونیم قلب آسم حساسیت ویروس قلب...خووهش میکنم راهنمایی بفرمایید.دخترم سابقه ی آلرژی داره وای خفیف
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون معاینه اصلا نمیشه نظر داد

      بهتره حتما به متخصص اطفال مراجعا کنید

  • تصویر کاربر مشهوری سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من تپش قلب میگیرم بیشتر شبا اینجوری میشم
    در طول روز انگار که زیر دلم خالی میشه همچین حالتی دارم
    هروقتم فشار میگیرم اختلاف سیستول ودیاستول 6
    11 روی 6 یا 12 روی 6 مشکلم چیه ایا گشادی دریچه میتراله؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتملا اضطراب دارید 

      به روانپزشک مراجعه کنید و اگر علایم باقی ماند جهت بررسی بیشتر و اکو مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مظفری یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    باسلام
    ضربان قلبم یه لحظه گیر می کنه و دوباره می زنه.از سه سال پیش تا حالا اینطوری هستم.اکوی قلب هم رفتم همه چیز سالم بوده و می گن که این یه تپش جهنده هست و ممکنه به دلایل متعدد که یکی از اونا استرس هست اتفاق بیفته.می خواستم ببینم پیگیری نیاز هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ابتدا باید نوع اریتمی مشخص شود

      باید هولتر ریتم ببندید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر