دکتر محمد حسین نجفی

سندرم درسلر یک نوع پریکاردیت یا عفونت کیسه اطراف قلب (پریکارد) است. اعتقاد بر این است که سندرم درسلر ،پاسخ سیستم ایمنی بدن پس از آسیب به بافت قلب در رویدادهایی مانند حمله قلبی، عمل جراحی و غیره می باشد.

سندرم درسلر همچنین ممکن است سندرم بعد از پریکاردیتومی، سندرم سکته پس از میوکارد و سندرم آسیب پس از قلب نامیده شود. با پیشرفت های اخیر در درمان حمله قلبی، سندرم درسلر شیوع کمتری پیدا کرده است.

حمله قلبی

علائم سندرم درسلر

علائم سندرم درسلر به احتمال زیاد هفته ها و ماه ها پس از حمله قلبی، جراحی یا جراحت به قفسه سینه ظاهر می شود. این علائم ممکن است شامل: درد قفسه سینه و تب باشد.

علل سندرم درسلر چیست؟

سندرم درسلر با یک واکنش سیستم ایمنی بدن به آسیب قلبی همراه است. بدن شما به بافت آسیب دیده با ارسال سلول های ایمنی و پروتئین ها (آنتی بادی) به منظور تمیز کردن و ترمیم منطقه آسیب دیده، واکنش نشان می دهد. گاهی اوقات این پاسخ باعث التهاب بیش از حد در پریکارد می شود.

سندرم Postpericardiotomy بعد از پریکاردیوتومی ممکن است ۱۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که جراحی قلبی داشته اند، را تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض سندرم درسلر چیست؟

پاسخ سیستم ایمنی بدن که منجر به سندرم درسلر می شود، ممکن است باعث تجمع مایع در غشای اطراف ریه ها (افیوژن پلور pleural effusion) شود.

به ندرت، سندرم درسلر می تواند باعث عوارض جدی تری شود، از جمله:

⚠ تامپوناد قلبی

 التهاب پریکارد یا آبشامه می تواند باعث جمع شدن مایع در کیسه (افیوژن پریکارد) شود. این مایع می تواند فشاری را بر قلب وارد کرده و آن را مجبور به کار سخت تر و در نتیجه کاهش توانایی آن در پمپاژ موثر خون کند.

⚠ پریکاردیت انقباضی

التهاب در محدوده زمانی معین یا مزمن می تواند باعث پریکارد شود که نتیجه آن ضخیم و یا زخمی شدن آن است. جای زخم ( اسکار ) می تواند توانایی قلب برای پمپاژ موثر خون را کاهش دهد.

تشخیص سندرم درسلر

دکتر قلب و عروق یک معاینه فیزیکی کامل از جمله گوش دادن به صدای قلب شما با گوشی پزشکی را انجام می دهد. برخی ویژگی های صدایی می تواند نشان دهنده پریکارد ملتهب یا انباشته شدن مایع در اطراف قلب باشد. همچنین برای تشخیص بهتر مشکل شما ممکن است آزمایشات زیر تجویز شوند:

۱- اکوکاردیوگرام

تفسیر اکوکاردیوگرافی قلب

اکو به کمک امواج صوتی، یک تصویر از قلب را ایجاد می کند که به پزشکتان در دیدن مایع انباشته شده در اطراف قلب کمک خواهد کرد.

۲- نوار قلب

در تست نوار قلب ،پالس های الکتریکی در قلب شما از طریق سیم های متصل به پوست تان ثبت می شوند. تغییرات خاصی درپالس های الکتریکی می تواند فشار بر روی قلب شما را نشان دهد. اما قرائت نوار ممکن است پس از جراحی قلب غیر طبیعی باشد و بنابراین پزشکتان احتمالا برای تشخیص سندرم درسلر بر نتایج این تست به تنهایی تکیه نخواهد کرد.

۳- رادیوگرافی اشعه ایکس از قفسه سینه

اشعه X می تواند به تشخیص تشکیل مایع در اطراف قلب و ریه و به رد دیگر علل مرتبط با علایم شما مانند ذات الریه کمک نماید.

۴- آزمایش های خون

آزمایش چربی خون کودکان نتایج حاصل از آزمایش های خاص می تواند فعالیت التهابی که مرتبط با سندرم درسلر است، را نشان دهد.

درمان سندروم درسلر چیست؟

هدف از درمان سندرم درسلر ،مدیریت درد و کاهش التهاب است. پزشک قلب ممکن است داروهایی مانند: آسپرین ، ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، و غیره ) و ناپروکسن (Aleve) را تجویز کند.

اگر این داروها کمک کننده نبود، پزشک از داروهای دیگری کمک می گیرد از جمله:

✅ کلشی سین

این داروهای ضدالتهاب ممکن است همراه با داروهای فوق، برای درمان سندرم درسلر مورد استفاده قرار گیرند. برخی از مطالعات نشان می دهد که کلشی سین مصرف شده قبل از عمل جراحی قلب ممکن است به پیشگیری postpericardiotomy کمک کند. اثربخشی کلشی سین برای درمان سندرم آسیب پس از قلبی یا post-cardiac injury syndrome، مشخص نیست.

✅ کورتیکواستروئیدها

این سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن می تواند التهاب ایجاد شده مرتبط با سندرم درسلر را کاهش دهد. کورتیکواستروئیدها می توانند عوارض جانبی جدی داشته و ممکن است با بهبود بافت قلب آسیب دیده پس از حمله قلبی یا جراحی تداخل داشته باشند. به دلایلی، کورتیکواستروئیدها به طور کلی تنها زمانی استفاده میشوند که درمان های دیگر جواب ندهند.

عوارض سندروم درسلر چیست؟

برای درمان عوارض ناشی از سندرم درسلر ممکن است به درمان های تهاجمی نیاز داشته باشید، از جمله:

– تخلیه مایعات اضافی

اگر شما دچار تامپوناد قلبی شده اید، پزشکتان به احتمال زیاد روش پریکاردیوسنتز که در آن از یک سوزن و یا لوله کوچک (کاتتر) برای حذف مایع اضافی استفاده می شود را به شما توصیه می کند. این روش معمولا با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

– حذف پریکارد

اگر شما دچار پریکاردیت انقباضی شده اید، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن پریکارد (پریکاردیکتومی) داشته باشید.

با آرزوی سلامتی برای همه ی بیماران

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمود یکشنبه ۱۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام پسر من حدود 6سال پیش دچار پریکاردیت شد دکتر ویندو گذاشت دکترهای منعدد رو ماتولوژی رفتیم آزمایشهای زیاد گرفتند گفتند همه آزمایشها خوب هست بیمارستان شریعتی اما باید کورتون بخورد زیر 5/5 میلی دو بار شروع به درد کرفتن قفسه سینه می شود باید دو بار از 20میلی شروع کند تا دوبار به 5/5برسد لطفا اگر راهکاری داریدبه این جانب کمک کنید کمال تشکر را دارم ضمناام آر ای قلبی و اکو در بیمارستان رجایی گرفتم که همه خوب یود ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      همين روش درسته
      تحت نظر پزشكتون باشيد
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام
    مادرم چهل و نه ساله هستن ، ايشون بعد از احساس گرفتگى و درد در ناحيه قفسه سينه به متخصص قلب مراجعه كردند
    بعد از اكو و آنژيو و آزمايشات ديگه مشخص شد كه ايشون مبتلا به روماتيسم قلبى هستن و بايد تعويض دريچه صورت بگيره از طرفى متخصص روماتولوژى بعد از معاينه و بررسى آزمايشات تشخيص دادند كه التهاب و عقونت زياده و حداقل تا يك ماه بايد دارو مصرف بشه تا بعد از اون جهت بررسى دوباره مراجعه كنيم تا در صورت بهبودى نسبى اجازه عمل صادر بشه
    مشكل اينجاست كه مادر من بعد از آنژيو تعداد دفعات احساس درد و گرفتى قفسه سينه ش كم شده ولى شدت درد به شدت افزايش پيدا كرده
    و هر شب ايشون به مدت ده دقيقه درد شديد رو احساس ميكنن كه در اين مدت تنفس و نبض به شدت تند ميشه و با فشار بالا و تعرق زياد همراهه كه ما رو بسيار نگران كرده
    سوال من اينه كه وقتى ايشون دچار چنين وضعى ميشن بايد چيكار كنيم ؟ كى بايد به اورژانس مراجعه كنيم
    ؟و آيا در اين فاصله يكماهه تا قبل از عمل حال ايشون همينطور قراره خيلى بدتر از قبل بشه؟ راهى براى كمتر كردن درد ايشون وجود داره؟
    بسيار ممنون
    1. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      یکسری از عکسهای مربوط به آزمایشات ایشون رو براتون فرستادم
      با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد فورا مراجعه كنند
      ترجيحا زودتر انژيو بشن و درمان دارويي تا ان زمان تنظيم بشه و دوز داروها بالا بره
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر خانم دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.خسته نباشید.همسرم ۵۳ساله نه ماه پیش تحت عمل جراحی تعویض دریچه آئورت ولوله آئورت قسمت عصایی بخاطرعارضه آنوریسم آئورت قرار گرفتن.ایشون وارفارین مصرف میکنن.مشکلی که دارن اینه که با اینکه رژیم غذاییشون رو کاملا رعایت میکنن گاهی افت میکنه inr خونشون.سه روز پیش برای یک لحظه حالت درد کتف و تعریق بهشون دست داد.فرداش که آزمایش دادن inr از یک و نه دهم ده روز پیش شده بود یک و نیم.با اینکه دکتردوز قرصشون رو زیاد کرده بود باز هم inr کاهش پیدا کرده بود.براشون دوتا آمپول انکسوپارین تجویز کردن به فاصله ی بیست و چهارساعت و قرص وارفارین هم روزی دوتا بجز پنج شنبه جمعه یک و نصف.دکتر لطفا بگین چه اقداماتی باید انجام بدن تا این مشکلات پیش نیاد.ممنون میشم اگه پاسخ بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      inr ميتونه كاملا متغير باشه
      بايد فواصل چك ازمايش كمتر باشه تا به تدريج به دوز ثابت رسانده شود
    2. تصویر کاربر خانم دوشنبه ۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر یعنی کمتر از یک هفته؟؟دکترشون فواصل آزمایشها رو به نسبت جواب آزمایش یا دو هفته یکبارمیگن یا هفته یکبار.دیروز بعد از یک هفته آزمایش دادن ۲و ۱ دهم شده بود.و دکترشون گفتن به همون منوال قبل ادامه بدن و دو هفته بعد آزمایش بدن.ولی میترسیم این دفعه زیاد بره بالا و مسمومیت بده.واقعا نمیدونیم چکار کنیم.الان هشت نه ماهه درگیرتنظیم این شدیم.ممنون دکتر که پاسخ دادین.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      بله هر هفته
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      تا ثابت شدن inr به مدت سه هفته
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Hoda شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    Ba salam va khaste nabashid.
    Man khaharam yek farzande 3 mahe dare ke alan ba moshkeli movajeh shode. Az anja ke unja dar hend hastand , be bimarestani dar unja morajeye kardand , aval goftamd bayad amal she bad goftand ke ma nemitunim va ghors dadand. Alan unha yek meghdar negaranand. Man inja reportro zamime mikonam. Mamnun misham ke rahnamayi
    befarmayin. Ghorshayi ham ke dadan, Aldactone 25 mg,frusimid 40gmva Envas 5 hast.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهت ه با فوق قلب اطفال مشورت كنيد
      ولي به نظر بايد نهايتا عمل بشه
  • تصویر کاربر مسلم یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2969 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادر من هم فشار خون بالا و قند بالا و چربی داردوقلبی هم هست از وقتی که آنژیو شده قرص آسپرین مصرف میکنه... الان 20 روزه که داره روزی یک حبه سیر میخوره خیلی خیلی هم حالش خوب شده قندش هم میزون شده سوالم اینه که چطور سیر و آسپرین مصرف کنه که برایش ضرر نداشته باشه ممنونم از لطف شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تداخل خاصي نداره
      نياز به دستور خاصي براي مصرف نيست
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشی خدمت اقای دکترعزیز!اقای دکترمن الان ۴ماه چندروزاست که عمل بازانجام دادم بخاطرسوراخ دهلیزی مادرزادی!والان دچارسرماخوردگی شدیدشدم ودائم الان نزدیک ۱۰روزسرفه های شدیددارم خواستم بدونم این سرفه ها عوارضی واسه قلبم دارن وممکن این سرفه باعث بشه که سوراخ قلبم دوباره بازبشه ولی امپول پنی سیلین نزدم!وبه نظرتون چه امپول ویاقرصی بخورم که این سرفه هام خوب بشن البته خلط هم دارم.ممنون میشم مثل همیشه کمکم کنید اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا خير
      بدون ويزيت و معاينه نميشه دارو تجويز كرد
      بايد به پزشكتون مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر من چاقو تو بطن راستم خورده عمق یک سانتیمتر مخوام ببینم درون قلبم اسیب ندیده باشد مثل رشته های قلبی و ماهیچه های پرزدار سوال دوم اکورادیاگرافی کردم یعنی سالم هستن اسیب ندیدن پاره نشدن مرسی اگر پاره شده باشن نشان میده درمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اسيب ديده باشه اكو نشون ميده
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام من 38 سالمه تیر ماه 94 بر اثر mi عمل قلب باز انجام دادم 4تا رگ عمل کردم و ترمیم دریچه میترال با توجه به سکته ef قلبم 25 بود که با مصرف دارو وپیاده روی تا 32 رسیده میخوام بدونم چه ورزشهایی میتونم انجام بدم که زودتر ef بالاتر بیاد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ورزشهاي هوازي همگي مفيدند
  • تصویر کاربر تارا دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خواستیم راجب عمل تعویض پیس میکر که میخواهیم انجام بدیم انواع بیمارستان ها(آزاد و دولتی) دارن قیمت های متفاوتی به ما میدهند آیا نوع پیس میکر آنها متفاوت است یا هزینه عمل آنها و از آنجای که ما از قشر ضعیف میباشیم از حضرت عالی تقاضای راهنمای رو خواستاریم . با تشکر محمودی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      تعرفه ها متفاوته
    2. تصویر کاربر تارا یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر ببخشید خواهر من یک ساله و نیم بود عمل کرده الآن ۱۴ سالشه سیمش کوتاه شده میخوایم دوباره عملش کنیم سیم قبلیش رو در نمیارن و میخوان سیم دوباره بذارن مشکلی ندار؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير ولي بهتره مدارك ديده سود
      ولي در كل مسكلي نداره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر