دکتر محمد حسین نجفی

تست استرس اکو چیست؟ یا تست استرس اکو با تزریق بهه چه معناست؟ هنگامی که فرد بیمار قادر به انجام تست ورزش برای سلامت قلبی خود نباشد از اکو استرس با تزریق استفاده می شود به این معنی که دارویی به شما تزریق می شود که ضربان قلب شما را مانند زمانی که در حال ورزش هستید بالا می برد. با این کار پزشک قلب شما را مانند زمانی که تست ورزش قلب انجام می دهید کاملا مورد بررسی قرار می دهد.

چرا تست استرس اکو تجویز می شود؟

معمولا متخصص قلب برای تشخیص صحیح مشکلات قلبی با منشا عروق کرونر قلب یا حمله قلبی، تست استرس اکو را تجویز می کند. تست استرس اکو همچنین می توانددر تعیین میزان مناسب ورزش انجام شده توسط بیماران قلبی مفید باشد.

انواع اکو استرس

بسته به نوع اطلاعاتی که پزشک نیاز دارد، ممکن است یکی از انواع اکوی قلب زیر را انتخاب کند:

١. اکوی ترانس توراسیک

این اکو یک روش استاندارد و غیر تهاجمی است. تکنسین، ژل را روی سینه ى شما پخش می کند و سپس دستگاهی به نام مبدل را بر روى پوستتان فشار می دهد تا امواج اولتراسوند از طریق قفسه سینه بر روى قلب شما متمرکز شوند. این مبدل صدای موج را از قلب رد می کند. یک رایانه، اکو را به تصاویر متحرک در مانیتور تبدیل می کند.اگر ریه ها یا دنده ها مانع دید شوند، ممکن است نیاز به تزریق مقدار کمی مایع (عامل کنتراست) داخل وریدی باشد تا ساختار قلب را به وضوح در مانیتور نشان دهد و تصاویر را بهبود بخشد.

تفسیر اکوکاردیوگرافی قلب٢. اکو مری

اگر با اکوى استاندارد، تصویر واضحى از قلب ایجاد نشود یا دلیلی برای دیدن دقیق قلب و دریچه ها وجود داشته باشد، پزشک ممکن است اکوکاردیوگرام از طریق مری یا همان اکو مری را پیشنهاد کند. در این روش، یک لوله ى انعطاف پذیر که شامل یک مبدل است، به گلو و مری شما هدایت می شود. از آنجا، مبدل را می توان برای گرفتن عکس های دقیق تر از قلب در محلى قرار داد. در طى این پروسه، داروهایى براى شل شدن مرى به شما داده مى شود.

٣. اکو داپلر

هنگامی که امواج صوتی از طریق گلبول های خون که از طریق قلب و رگ های خونی حرکت می کنند، سیگنال ها را تغییر مى دهند، این تغییرات (سیگنال داپلر) می تواند به پزشک در اندازه گیرى سرعت و جهت جریان خون در قلب کمک کند.تکنیک داپلر در اکثر اکوکاردیوگرام های ترانس توراسیک و ترانس ازوفاژیال اکوکاردیوگرافی استفاده می شود و می تواند برای بررسی مشکلات جریان خون و فشار خون در شریان های قلب به کار رود. گاهی جریان خون نشان داده شده روی مانیتور، رنگ آمیزی می شود تا به پزشک در تشخیص دقیق مشکل کمک کند.

اکو داپلر

۴. تست استرس اکو

برخی مشکلات قلبى به ویژه مواردی که عروق کرونر که خون را به عضلات قلب می رسانند، درگیر باشند، فقط در طول فعالیت بدنی رخ می دهد. در تست استرس اکو ،تصاویر اولتراسوند قلب، قبل و بلافاصله پس از راه رفتن بر روی یک تردمیل یا پا زدن بر روى دوچرخه ثابت گرفته می شود. اگر قادر به ورزش نباشید، ممکن است تزریق یک دارو انجام شود تا قلب همانند ورزش کردن خون را پمپ کند.

عوارض تست اکو

تست اکواسترس چگونه انجام می شود؟

استرس اکوکاردیوگرافی یا تست استرس اکو روشى است که چگونگى عملکرد قلب و عروق خونی را تعیین می کند. در تست استرس اکو ، بر روى یک تردمیل یا دوچرخه ى ثابت تمرین مى کنید، در حالی که پزشک فشار خون و ضربان قلب شما را کنترل می کند. هنگامی که ضربان قلب کاهش یابد، پزشک سونوگرافی قلب را برای  تعیین اینکه آیا عضلات قلب در حال ورزش به اندازه کافی خون و اکسیژن دریافت می کنند، انجام مى دهد. تست استرس اکو می تواند به پزشک در انتخاب بهترین درمان از جمله:  پیوند عروق، آنژیوپلاستی و یا تجویز داروهای ضد آنژین و ضد آریتمى کمک کند.

استرس اکوکاردیوگرافی

 

تفاوت بین استرس اکو و تست ورزش چیست؟

به طور کل باید بدانیم که از هر دوی این روش ها برای بررسی گرفتگی عروق کرونر قلبی استفاده می شود. انتخاب اول و ساده تر و ارزان تر انجام تست ورزش است اما در برخی بیماران به دلایل مختلفی انجام تست ورزش مقدور نیست. از جمله ی این علل می توان به ناتوانی بیمار در دویدن و یا برخی تغییرات خاص در نوارقلب باشد که تفسیر تست ورزش را غیرممکن می کند. در چنین شرایطی گزینه ی دیگر استفاده از استرس اکو می باشد که در آن با تزریق ماده ی مخصوصی به قلب ضربان قلب را بالا می برند و در ضربان بالا وضعیت حرکت دیواره های قلبی را بررسی می کنند. از نظر دقت البته استرس اکو روشی دقیق تر است ولی به همان اندازه هزینه ی بالاتری دارد و انجام آن نیازمند ابزار مخصوص و مهارت بالای فوق تخصص اکوکاردیوگرافی می باشد.

خطرات ناشی از استرس اکو چیست؟

این تست بی خطر و غیر تهاجمى است. عوارض آن نادر هستند اما می توانند شامل موارد زیر باشند:

اکو استرس با تزریق

دوبوتامین استرس اکو چیست؟

اکوکاردیوگرام (اکو) یک آزمون برای ارزیابی عملکرد و ساختار قلب است. استرس اکوکاردیوگرام  یک آزمون برای ارزیابی عملکرد قلب در زمان استرس است. “استرس” را می توان به وسیله تمرین روی یک تردمیل یا دارویى به نام دوبوتامین ایجاد کرد. اگر قادر به ورزش نباشید، ممکن است دوبوتامین استرس اکو برایتان انجام شود. دوبوتامین را به داخل ورید تزریق مى کنند که باعث می شود قلب سریع تر بتپد و تأثیرات ورزش بر روى قلب را ایجاد می کند.

در اکو، یک مبدل (مانند یک میکروفون) موج های صوتی فراصوت را با فرکانس بسیار بالاى قابل شنیدن تبدیل مى کند. هنگامی که مبدل بر روی قفسه سینه در نقاط و زوایای خاص قرار می گیرد، امواج صوتی فراصوت از طریق پوست و سایر بافت های بدن به سمت بافت قلب ، جایی که امواج یا “اکو” از ساختارهای قلب منعکس مى شوند ، حرکت می کنند . مبدل امواج منعکس شده را بازمى گرداند و آن ها را به یک رایانه مى فرستد. رایانه آن ها را به عنوان تصاویر دیواره های قلب و دریچه ها نشان می دهد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    باسلام بنده چند بار اکو شدم مشکلی نشون نداده . فقط به خاطر سیانوزه بودن ناخنهای دستم گفتن که کمی پرولاپس میترال دارم ایا این درسته و این پاتولوژیک هستش یا نیاز به درمان نداره؟ من ورزش شدید هم که میکنم اصلا چست پین و یا مشکل افت فشار و غیره هم ندارم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر اكو نرماله بهتره به متخصص ريه و روماتولوژيست هم مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر روح یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 460 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . ببخشید جواب این اکوی قلب نوزاد 40 روزه چه چیزی میباشد ؟ راه درمانش چیست ؟ ایا خفیف است یا شدید ؟ آیا احتمال دارد در اینده نیاز به جراحی باشد ؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      يك سوراخ ميان دو بطن وجود دارد.
      آئورت نيز دچار تنگي است
      لطف در صورت امكان با مطب اينجانب تماس بگيريد
      بهتر است در تهران توسط فوق تخصص قلب اطفال ويزيت شوند
  • تصویر کاربر پوریا چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 518 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز..پسری 20ساله هستم دانشجوی پزشکی.به علت درد های بسیار زیاد در دست چپ و انگشت ها و گاها سینه و تنگی نفس پیش متخصص قلب رفتم و ایشون در اکو گرافی تشخیص پرولپس شدید میترال همراه با نارسایی خفیف دادن در اهواز..یک هفته بعد در تهران به دکتر اردبیلی مراجعه کردم و ایشون هم اکو گرفتن و گفتن هیچی نیست..نه پرولپس داری نه نارسایی..واقعا نمیفهمم این اختلاف نظر ها واسه چیست..دکتر کمکم کنید..من مشکل دارم یا نه..دردای سمت چپ بدنم همیشه هست..اینم بگم تحت تنش زیاد هستم...ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      اهواز پيش كي انجام دادين ؟
      دو فوق تخصص اكو تو اهواز هستند.
      استاد اردبيلي هم كارشون خوبه
      لطفا هم گزارش هم عكس هر دو اكو رو برام بفرستين
  • تصویر کاربر فرزانه جمعه ۳۰ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    با سلام چند سال قبل تنگی نفس شدید و تپش قلب داشتم بعد از اکو گفتن پرولاپس خفیفه مشکلم مرتفع نشد پزشک دیگری گفتن پرولاپس نیست و از قرار مشکلی در ریتم بود و پروپرانولول دادن و گفتن اگه باز هم دردسر ساز شد جهت رفعش مراجعه کنم. با گذشت سالها دوباره ناگهان دچار تنگی نفس شدید و تپش قلب می شم. حتی با خوردن و حرف زدن هم نفسم می گیره. این حالت چند دقیقه تا چند ساعت می مونه و در سایر اوقات هم نوعی حس تنگی نفس دارم. نمی دونم چکار کنم. در بالارفتن از سربالایی هم به شدت تنگی نفس می گیرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      انچه بسيار به تشخيص كمك ميكند گزفتن نوار قلب بهنگام احساس تپش است.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر