دکتر محمد حسین نجفی

معمولا متخصص قلب برای تشخیص صحیح مشکلات قلبی با منشا عروق کرونر قلب یا حمله قلبی، تست استرس اکو را تجویز می کند. تست استرس اکو همچنین می توانددر تعیین میزان مناسب ورزش انجام شده توسط بیماران قلبی مفید باشد.

انواع تست اکوى قلب

بسته به نوع اطلاعاتی که پزشک نیاز دارد، ممکن است یکی از انواع اکوی قلب زیر را انتخاب کند:

١. اکوی ترانس توراسیک

این اکو یک روش استاندارد و غیر تهاجمی است. تکنسین، ژل را روی سینه ى شما پخش می کند و سپس دستگاهی به نام مبدل را بر روى پوستتان فشار می دهد تا امواج اولتراسوند از طریق قفسه سینه بر روى قلب شما متمرکز شوند. این مبدل صدای موج را از قلب رد می کند. یک رایانه، اکو را به تصاویر متحرک در مانیتور تبدیل می کند.

تفسیر اکوکاردیوگرافی قلباگر ریه ها یا دنده ها مانع دید شوند، ممکن است نیاز به تزریق مقدار کمی مایع (عامل کنتراست) داخل وریدی باشد تا ساختار قلب را به وضوح در مانیتور نشان دهد و تصاویر را بهبود بخشد.

٢. اکو مری

اگر با اکوى استاندارد، تصویر واضحى از قلب ایجاد نشود یا دلیلی برای دیدن دقیق قلب و دریچه ها وجود داشته باشد، پزشک ممکن است اکوکاردیوگرام از طریق مری یا همان اکو مری را پیشنهاد کند.

در این روش، یک لوله ى انعطاف پذیر که شامل یک مبدل است، به گلو و مری شما هدایت می شود. از آنجا، مبدل را می توان برای گرفتن عکس های دقیق تر از قلب در محلى قرار داد. در طى این پروسه، داروهایى براى شل شدن مرى به شما داده مى شود.

٣. اکو داپلر

هنگامی که امواج صوتی از طریق گلبول های خون که از طریق قلب و رگ های خونی حرکت می کنند، سیگنال ها را تغییر مى دهند، این تغییرات (سیگنال داپلر) می تواند به پزشک در اندازه گیرى سرعت و جهت جریان خون در قلب کمک کند.

اکو داپلرتکنیک داپلر در اکثر اکوکاردیوگرام های ترانس توراسیک و ترانس ازوفاژیال اکوکاردیوگرافی استفاده می شود و می تواند برای بررسی مشکلات جریان خون و فشار خون در شریان های قلب به کار رود. گاهی جریان خون نشان داده شده روی مانیتور، رنگ آمیزی می شود تا به پزشک در تشخیص دقیق مشکل کمک کند.

۴. تست استرس اکو

برخی مشکلات قلبى به ویژه مواردی که عروق کرونر که خون را به عضلات قلب می رسانند، درگیر باشند، فقط در طول فعالیت بدنی رخ می دهد.

در تست استرس اکو ،تصاویر اولتراسوند قلب، قبل و بلافاصله پس از راه رفتن بر روی یک تردمیل یا پا زدن بر روى دوچرخه ثابت گرفته می شود. اگر قادر به ورزش نباشید، ممکن است تزریق یک دارو انجام شود تا قلب همانند ورزش کردن خون را پمپ کند.

عوارض اکو قلب

⚠ اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک استاندارد هیچ عارضه اى ندارد. فقط ممکن است هنگام پروسه کمى احساس ناراحتی کنید.

⚠ در طی تست استرس اکو ، ورزش یا دارو ( نه خود اکوکاردیوگرام ) ممکن است به طور موقت ضربان قلب نامنظم  ایجاد کند. عوارض جدی مثل حمله قلبی نادر است.

 

⚠ در اکوکاردیوگرام ترانس ازوفاژیال، ممکن است تا چند ساعت پس از آن گلو درد داشته باشید . به ندرت، ممکن است لوله در داخل گلو ى شما شکسته شود. در طول تست، میزان اکسیژن شما بررسی خواهد شد تا مشکلات تنفسی ناشی از داروهای آرام بخش ایجاد نشود.

تست استرس اکو چیست؟

استرس اکوکاردیوگرافی یا تست استرس اکو روشى است که چگونگى عملکرد قلب و عروق خونی را تعیین می کند.

در تست استرس اکو ، بر روى یک تردمیل یا دوچرخه ى ثابت تمرین مى کنید، در حالی که پزشک فشار خون و ضربان قلب شما را کنترل می کند. هنگامی که ضربان قلب کاهش یابد، پزشک سونوگرافی قلب را برای  تعیین اینکه آیا عضلات قلب در حال ورزش به اندازه کافی خون و اکسیژن دریافت می کنند، انجام مى دهد. تست استرس اکو می تواند به پزشک در انتخاب بهترین درمان از جمله:  پیوند عروق، آنژیوپلاستی و یا تجویز داروهای ضد آنژین و ضد آریتمى کمک کند.

استرس اکوکاردیوگرافی

تفاوت بین استرس اکو و تست ورزش چیست؟

به طور کل باید بدانیم که از هر دوی این روش ها برای بررسی گرفتگی عروق کرونر قلبی استفاده می شود. انتخاب اول و ساده تر و ارزان تر انجام تست ورزش است اما در برخی بیماران به دلایل مختلفی انجام تست ورزش مقدور نیست. از جمله ی این علل می توان به ناتوانی بیمار در دویدن و یا برخی تغییرات خاص در نوارقلب باشد که تفسیر تست ورزش را غیرممکن می کند. در چنین شرایطی گزینه ی دیگر استفاده از استرس اکو می باشد که در آن با تزریق ماده ی مخصوصی به قلب ضربان قلب را بالا می برند و در ضربان بالا وضعیت حرکت دیواره های قلبی را بررسی می کنند. از نظر دقت البته استرس اکو روشی دقیق تر است ولی به همان اندازه هزینه ی بالاتری دارد و انجام آن نیازمند ابزار مخصوص و مهارت بالای فوق تخصص اکوکاردیوگرافی می باشد.

خطرات ناشی از استرس اکو چیست؟

این تست بی خطر و غیر تهاجمى است. عوارض آن نادر هستند اما می توانند شامل موارد زیر باشند:

⛔ ریتم غیر طبیعی قلب

⛔ سرگیجه یا غش کردن

⛔ حمله ى قلبی

تفاوت بین استرس اکو و تست ورزش چیست

استرس اکو چگونه انجام مى شود؟

 اکوکاردیوگرافی در حالت استراحت

پزشک ابتدا عملکرد قلب در حالت استراحت را بررسى مى کند. پزشک با قرار دادن ۱۰ تکه کوچک و چسبنده به نام الکترود بر روى مناطق مختلف قفسه سینه شروع می کند. الکترودها به الکتروکاردیوگرافی وصل می شوند. الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی قلب، به خصوص تعداد ضربان و نظم آن را اندازه گیری می کند.

اکوسپس، باید به پهلو بخوابید تا پزشک اکوکاردیوگرام در حالت استراحت را انجام دهد.  یک ژل مخصوص بر روى پوست شما اعمال می کند و سپس از دستگاهی به نام مبدل استفاده می کند. این دستگاه امواج صوتی را به تصاویر حرکت قلب و ساختارهای داخلی آن تبدیل مى کند.

تست استرس

پس از اکوکاردیوگرافى در حالت استراحت ، باید بر روى تردمیل یا دوچرخه ى ثابت تمرین کنید. طبق شرایط فیزیکی ممکن است از شما خواسته شود میزان شدت تمرین خود را افزایش دهید. احتمالا حدود ۶ تا ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که احساس خستگی کنید نیاز است تا  ضربان قلب خود را تا آنجا که ممکن است افزایش دهید.

در صورتی که احساس سرگیجه یا ضعف یا درد قفسه سینه یا درد در سمت چپ داشتید، به پزشک خود بگویید.

بلافاصله پس از این که پزشک از شما مى خواهد ورزش را متوقف کنید، سونوگرافی دیگرى را انجام می دهد. در این حالت تصاویر بیشتری از قلب که تحت فشار قرار گرفته است به دست مى آید. پس از آن زمان سرد کردن بدن است. می توانید به آرامی راه بروید تا ضربان قلبتان  به حالت عادی بازگردد. پزشک شما الکتروکاردیوگرام، ضربان قلب و فشار خون را تا زمانی که مقادیر به حالت طبیعی باز گردند، کنترل می کند.

دوبوتامین استرس اکو چیست؟

اکوکاردیوگرام (اکو) یک آزمون برای ارزیابی عملکرد و ساختار قلب است. استرس اکوکاردیوگرام  یک آزمون برای ارزیابی عملکرد قلب در زمان استرس است. “استرس” را می توان به وسیله تمرین روی یک تردمیل یا دارویى به نام دوبوتامین ایجاد کرد.

اگر قادر به ورزش نباشید، ممکن است دوبوتامین استرس اکو برایتان انجام شود. دوبوتامین را به داخل ورید تزریق مى کنند که باعث می شود قلب سریع تر بتپد و تأثیرات ورزش بر روى قلب را ایجاد می کند.

دوبوتامین استرس اکودر اکو، یک مبدل (مانند یک میکروفون) موج های صوتی فراصوت را با فرکانس بسیار بالاى قابل شنیدن تبدیل مى کند. هنگامی که مبدل بر روی قفسه سینه در نقاط و زوایای خاص قرار می گیرد، امواج صوتی فراصوت از طریق پوست و سایر بافت های بدن به سمت بافت قلب ، جایی که امواج یا “اکو” از ساختارهای قلب منعکس مى شوند ، حرکت می کنند . مبدل امواج منعکس شده را بازمى گرداند و آن ها را به یک رایانه مى فرستد. رایانه آن ها را به عنوان تصاویر دیواره های قلب و دریچه ها نشان می دهد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر روز پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام
    خانمی 51ساله هستم که بخاطر دو لتی بودن دریچه ائورت قلبم .تست اکو استرس دوبوتامین 12 تجویز شده .
    آیا این تست برای من می‌تونه خطر ناک باشه ؟
    و چون بیماری زمینه ای دارم و کورتون مصرف میکنم ۱۵ساله .اگر تست اکو استرس مشخص کنه که باید عمل قلب باز کنم ریسک نیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      انجام دهید باید تشخیص شدت تنگی ایجاد شده مشخص شود...
  • تصویر کاربر پیمان پنجشنبه ۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر برای یک فرد عادی حداقل فاصله زمانی اکو استرس برای چک قلب چقدر است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      بستگی به شرایط فرد دارد...در صورت نرمال بودن تا مدت زمان زیادی دیگر احتیاج نخواهد بود
  • تصویر کاربر کتابی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من بیماری لوپوس دارم و گاهی وقتها قلبم احساس بی حالی میکنم و اصلا رمق هیچ کاری رو ندارم ظهر ها که میخوابم با تپش قلب زیاد بیدار میشم دکتر اکو استرس برام تجویز کردن و در مرحله ویو گفتن اکو استرس نمیشه و باید دوباره به دکتر مراجعه کنم مخواستم بپرسم دلیل اینکه اکو استرس برای من نشد چی میتونه باشه نتیجه ویو چی باشه اکو استرس انجام نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا ضربان بالا نرفته که میتونه در اثر دارو یا بیماری ضربان ساز قلب باشه

  • تصویر کاربر قربانی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    می خواستم بدونم من که ضربان قلبم ۵۵هستش چه آزمآیشاتی انجام بدم اسکن قلب یا اکواسترس در ضمن در تست ورزش ضربان قلبم به عدد نرمال ۱۸۰ نرسید همچنین اکو قلبم گفتن مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ضربان در این حد به خودی خود مشکلی نیست

      برای اقدامات لازم لاید معاینه شوید و مدارک دیده شود

  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ممنون از وقتی که اختصاص میدین برای پاسخ به سوالات
    آیاصحت نتایج اکو استرس قابل اعتناست و در صورت نرمال بودن نتیجه نیازی به انجام آنژیوگرافی نیست؟؟به عبارت دیگه اگر اکو استرس وضعیت رو نرمال نشون داد هیچ گونه گرفتگی در عروق وجود نداره ؟و از طرف دیگه اکو استرس میتونه گرفتگی های جزئی عروق کرونر رو هم نشون بده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تقریبا بله

      ولی اگر علایم دال بر گرفتگی عروق باشه و اکو استرس نرمال باشه باید روش دیگر تشخیصی هم استفاده شود 

      ولی اگر علایم غیر قلبی هست اکو استرس نرمال کافی هست

  • تصویر کاربر سهراب یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام،
    ۳۸ سالم هست و چند وقتی هستش پدرم رو از دست دادم و شغل بسیار پر استرسی دارم و یک امتحان پیش رو که هم کتبی هستش و هم تست پزشکی برای استخدامش هست که تست ورزش TMTهم داره خیلی استرسمو زیاد کرده البته هر سال چکاپ کلی میشم اعم از آزمایش کامل خون ادرار و نوار قلب و چک بالینی ، یکماهی هستش هر از چند گاههی تپش قلب دارم و از اونجا که شنیدم تست ورزش خواهند گرفت بی تحرک هم هستم شروع کردم به دویدن که تو دویدن شدید نبضمو گه میگرفتم تو فاصله ی ۲۰ ثانیه احساس کردم قلبم یه ضربان رو جا میندازه و طوری که احساس میکنم قلبم تو گلوم میزنه البته این موضوع دایما اتفاق نمیوفته با توجه به اینکه وسواس فکری از نظر سلامتی دارم سریع رفتم دکتر نوار قلب نوشت چک کرد گفتن مشکلی ندارم حتی من خواهش کردم تست ورزش هم بنویسن گفتن پسر جان با خودت ور نرو و قرص آسنترا نوشتن برام البته من نخوردم چون آرام بخش بود فقط اینکه غلظت خونم کمی بالاست البته نه زیاد چند دهم رنج نرمال و کلسترول هم حدود ۳۰ تا بالا در ضمن من مشکل گوارش هم داشتم زخم معده که ظاهرن برطرف شده جناب دکتر وسواس شدید به سلامتی هم دارم الانم خارج از ایرانم تا شنبه دسترسی به کسی ندارم دارو هم همراهم آترواستادین دارم با اسپرین امگا ۳ و کیوتن ۱۵۰ ممنون میشم راهنماییم کنین ????????????????????
    ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام علایم شما قلبی نیست

      شما باید فورا به روانپزشک مراجعه کنید


       

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام من 34 ساله بعد از فوت پدرم دچار مشکلاتی شدم که فکر کردم قلبم است اکو وتست ورزش دادم خوب بود فقط گفت یه کمی شلی دریچه داری خیلی خفیف الان بعد از یک سال دوباره همون حالت ها تپش قلب شدید تنگی نفس به دکتر مراجعه کردم اکو دادم خوب بود ولی تست ورزش کمی مشکل داشت گفت اسکن هسته‌یی بده شب قبل خییلی خیلی استرس داشتم موقع تست هم استرس داشتم در ضمن قرص کلرودیاز پوکساید 2عددمصرف کردم شب قبل ایا به این ربطی داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره اسکن رو انجام بدید و بر اساس اسکن تصمیم گیری شود

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تست ورزش همون استرس اکو هستش؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

       

      خیر

      ولی هر دو برای بررسی عروق قلب کاربرد داره

      احساس ناراحتی موقع راه رفتن قلبیه و باید فورا به متخصص قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۳ ساله هستم مادرم در سن ۵۵سالگی سکته کردند و آنژیو شدند چند روزی در پشتم احساس درد میکنم رفتم دکتر گفت نوار قلبت مشکلی نداره اما تست ورزش مشکوکه باید استرس اکو بشی .به دکتر دیگه ای مراجعه کردم گفت تست ورزشت هیچ مشکلی نداره حالا باید چیکار کنم حرف کدومشون رو باور کنم البته چند سالی هست که سیتالو پرام میخورم
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام تست ورزش را ببینم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من خانم 33 متاهل هستم 0000نزدیک 10 ساله به پزشک مراجه میکنم و مدام اکو و نوار میگیرن ولی میگن هیچی نیست جز این که در نوار استرس زیاد نشون میده و میگن نباید استرس داشته باشی و ورزش انجام بدی و فقط پیاده روی کنی من حتی پیاده روی تند(نه دویدن) هم که انجام میدم نفسم میگیره
    من خیلی دوست دارم ورزش کنم ولی حالت خیلی بدی بهم دست میده نفسم بالا نمیاد یا نفسم کوتاه میشه یعنی تا آخر نمیاد درضمن 1 ماهه با کوچکترین استرسی انگار ی سیخ میکنن پشت کمرم دقیقا پشت قلبم با حالت بدی و احساس میکنم قلبم میخواد بایسته در ضمن 10 سال هم هست که داروی ضد افسردگی استفاده میکنم و قرص پراپرانولول به تجویز روانپزشکم
    آیا استرس اکو انجام بدم مشکلم حل میشه و میتونم دارو استفاده کنم و ورزش مورد علاقه ام رو انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
      البته قبلش يك تست ورزش يا اسكن هم انجام دهيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر