دکتر محمد حسین نجفی

کودکی که مشکل قلبی دارد، ممکن است علائم آشکاری داشته باشد یا هیچ علامتی نشان ندهد. بعضی اوقات علائم به آرامی و با گذشت زمان به وجود می آیند، مانند زمانی که کودک به تدریج خسته و خسته تر می شود. متاسفانه شروع تدریجی علائم مشکلات قلبی در کودکان می تواند سبب تاخیر در تشخیص بیماری شود.

درمان فشار خون بالا در کودکاندر مواردی ممکن است یک تغییر قطعی و قابل توجه مانند بی نظمی ضربان قلب  یا همان آریتمی به وجود آید که می تواند نشان دهنده ی مشکلات قلبی در کودکان باشد. علائم مشکلات قلبی در کودکان بسیار به سن آنها وابسته است.

علائم مشکلات قلبی در نوزادان

نوزادان هنگامی که در رحم مادر هستند، مقدار کمی اکسیژن دریافت می کنند. هرچند بعد از تولد، مقدار دریافتی اکسیژن آن ها باید مانند بزرگسالان به میزان موردنیاز و طبیعی باشد. زمانی که نوزاد کمتر از مقدار طبیعی اکسیژن دریافت می کند، ممکن است پوستش بنفش و کبود شود که به آن سیانوز می گویند.

بیشتر بیمارستان ها به طور معمول مقداراکسیژن نوزادان تازه به دنیا آمده را ارزیابی می کنند، این کار با استفاده از یک آزمایش ساده و بدون درد به اسم پالس اکسیمتری انجام می شود.

عوارض فشار خون در حاملگیکار اصلی بدن نوزاد رشد خوب است. اگر این کار به خوبی انجام نشود، می تواند یکی از علائم مشکلات قلبی در نوزادان یعنی نارسایی احتقانی قلب یا ناتوانی بدن در برطرف کردن نیازهایش به دلیل گردش خون ناکارآمد باشد.

نوزادان می توانند سریع تر از حد معمول نفس بکشند و به نظر می رسد که نفس نفس می زنند. این تنفس سریع تاکی پنه خوانده می شود. مشکلات قلبی در نوزادان می تواند باعث شود که کودک انرژی بیشتری مصرف کند، تغذیه ی خوبی نداشته باشد و در نتیجه با کاهش وزن مواجه شود.

از دیگر علائم مشکلات قلبی در نوزادان می توان به تعریق بیش از حد در هنگام تغذیه یا شیرخوردن اشاره کرد که البته این حالت خیلی شایع نیست.

علائم مشکلات قلبی در کودکان نوپا

به نظر می رسد کودکان نوپا برای پیر کردن والدین خود به وجود آمده اند!! کودک نوپایی که اغلب تنگی نفس و خستگی دارد و نمیتواند مانند همسالان خود باشد، ممکن است دچار مشکلات قلبی باشد. به این دلیل که گنجینه ی لغات کودک نوپا خیلی گسترده نیست، اغلب نمی تواند احساسی که دارد را به درستی توصیف کند. برای مثال، ممکن است بی نظمی در ضربان قلب خود را به عنوان “صدای قلب”، “قلب تند”، یا “قلب فشرده” توصیف کند. یا ممکن است حتی به سادگی به قفسه سینه ی خود اشاره کند.

بیماری قلبی در کودکانتجربه ی سنکوپ در کودکان نوپا شایع نیست، اما ممکن است در حالت های نادر اتفاق بیوفتد. همچنین بعضی از کودکانی که مبتلا به صرع تشخیص داده می شوند، ممکن است در واقع دچار مشکلات قلبی شده باشند.

علائم مشکلات قلبی در کودکان و نوجوانان

بعضی کودکان و نوجوانان درباره ی آنچه که در بدنشان اتفاق می افتد، کاملا آگاهی دارند، اما بقیه نه! بعضی ها می توانند هر ضربان قلب غیرطبیعی را درک کنند، در صورتی که دیگران احساسی به آن ندارند. هر موقع که کودکی با غش کردن (سنکوب) در اثر ورزش مراجعه کند، باید کاملا وضعیت او به دقت ارزیابی شود.

تنگی نفس فزاینده در اثر فعالیت، می تواند افتراق با آسم که بیماری شایعی است را مشکل ساز کند.

مشکلات قلبی در کودکانبرخلاف بزرگسالان، درد قفسه سینه در کودکان به ندرت نشان دهنده ی مشکل قلبی است؛ اما اگر درد قفسه ی سینه در حین ورزش رخ دهد، باید به متخصص قلب و عروق  مراجعه شود.

هنگام ارزیابی مشکلات قلبی در کودکان این مهم است که سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی در والدین کودک بررسی شود. تیم درمانی می بایست از هر گونه مرگ ناگهانی و یا بدون دلیل آشکار در خانواده، بیماری صرع، آریتمی و وجود کودکی با بیماری های قلبی مادرزادی و عملکرد غیر طبیعی قلب در اقوام خبر داشته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

 

 

3.2/5 - (18 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر