دکتر محمد حسین نجفی

کودکی که مشکل قلبی دارد، ممکن است علائم آشکاری داشته باشد یا هیچ علامتی نشان ندهد. بعضی اوقات علائم به آرامی و با گذشت زمان به وجود می آیند، مانند زمانی که کودک به تدریج خسته و خسته تر می شود. متاسفانه شروع تدریجی علائم مشکلات قلبی در کودکان می تواند سبب تاخیر در تشخیص بیماری شود.

درمان فشار خون بالا در کودکاندر مواردی ممکن است یک تغییر قطعی و قابل توجه مانند بی نظمی ضربان قلب  یا همان آریتمی به وجود آید که می تواند نشان دهنده ی مشکلات قلبی در کودکان باشد. علائم مشکلات قلبی در کودکان بسیار به سن آنها وابسته است.

علائم مشکلات قلبی در نوزادان

نوزادان هنگامی که در رحم مادر هستند، مقدار کمی اکسیژن دریافت می کنند. هرچند بعد از تولد، مقدار دریافتی اکسیژن آن ها باید مانند بزرگسالان به میزان موردنیاز و طبیعی باشد. زمانی که نوزاد کمتر از مقدار طبیعی اکسیژن دریافت می کند، ممکن است پوستش بنفش و کبود شود که به آن سیانوز می گویند.

بیشتر بیمارستان ها به طور معمول مقداراکسیژن نوزادان تازه به دنیا آمده را ارزیابی می کنند، این کار با استفاده از یک آزمایش ساده و بدون درد به اسم پالس اکسیمتری انجام می شود.

عوارض فشار خون در حاملگیکار اصلی بدن نوزاد رشد خوب است. اگر این کار به خوبی انجام نشود، می تواند یکی از علائم مشکلات قلبی در نوزادان یعنی نارسایی احتقانی قلب یا ناتوانی بدن در برطرف کردن نیازهایش به دلیل گردش خون ناکارآمد باشد.

نوزادان می توانند سریع تر از حد معمول نفس بکشند و به نظر می رسد که نفس نفس می زنند. این تنفس سریع تاکی پنه خوانده می شود. مشکلات قلبی در نوزادان می تواند باعث شود که کودک انرژی بیشتری مصرف کند، تغذیه ی خوبی نداشته باشد و در نتیجه با کاهش وزن مواجه شود.

از دیگر علائم مشکلات قلبی در نوزادان می توان به تعریق بیش از حد در هنگام تغذیه یا شیرخوردن اشاره کرد که البته این حالت خیلی شایع نیست.

علائم مشکلات قلبی در کودکان نوپا

به نظر می رسد کودکان نوپا برای پیر کردن والدین خود به وجود آمده اند!! کودک نوپایی که اغلب تنگی نفس و خستگی دارد و نمیتواند مانند همسالان خود باشد، ممکن است دچار مشکلات قلبی باشد. به این دلیل که گنجینه ی لغات کودک نوپا خیلی گسترده نیست، اغلب نمی تواند احساسی که دارد را به درستی توصیف کند. برای مثال، ممکن است بی نظمی در ضربان قلب خود را به عنوان “صدای قلب”، “قلب تند”، یا “قلب فشرده” توصیف کند. یا ممکن است حتی به سادگی به قفسه سینه ی خود اشاره کند.

بیماری قلبی در کودکانتجربه ی سنکوپ در کودکان نوپا شایع نیست، اما ممکن است در حالت های نادر اتفاق بیوفتد. همچنین بعضی از کودکانی که مبتلا به صرع تشخیص داده می شوند، ممکن است در واقع دچار مشکلات قلبی شده باشند.

علائم مشکلات قلبی در کودکان و نوجوانان

بعضی کودکان و نوجوانان درباره ی آنچه که در بدنشان اتفاق می افتد، کاملا آگاهی دارند، اما بقیه نه! بعضی ها می توانند هر ضربان قلب غیرطبیعی را درک کنند، در صورتی که دیگران احساسی به آن ندارند. هر موقع که کودکی با غش کردن (سنکوب) در اثر ورزش مراجعه کند، باید کاملا وضعیت او به دقت ارزیابی شود.

تنگی نفس فزاینده در اثر فعالیت، می تواند افتراق با آسم که بیماری شایعی است را مشکل ساز کند.

مشکلات قلبی در کودکانبرخلاف بزرگسالان، درد قفسه سینه در کودکان به ندرت نشان دهنده ی مشکل قلبی است؛ اما اگر درد قفسه ی سینه در حین ورزش رخ دهد، باید به متخصص قلب و عروق  مراجعه شود.

هنگام ارزیابی مشکلات قلبی در کودکان این مهم است که سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی در والدین کودک بررسی شود. تیم درمانی می بایست از هر گونه مرگ ناگهانی و یا بدون دلیل آشکار در خانواده، بیماری صرع، آریتمی و وجود کودکی با بیماری های قلبی مادرزادی و عملکرد غیر طبیعی قلب در اقوام خبر داشته باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

 

 

3.2/5 - (18 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اصیلیا دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    پسر ۹ ساله درد قلب دارد به مدت چند دقیقه همراه با مشکل تنفس نه در حالت دو یا ورزش بلکه در حالت خوابیده یا نشسته آیا این درد مربوط به قلبه و باید پیگیری شود پسر فعالی هست و اکثرا در حال دویدن ولی در این حالت مشکلی نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      پراجعه به فوق تخصص قلب اطفال
  • تصویر کاربر محدثه جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    درضمن درادامه صحبت هام آقای دکتر لازمه که به این نکته هم اشاره کنم که وقتیکه نوزادبودشیرخوب نمیخورد مثل اینکه آروم قرارنداشته باشه همیچین حالتی بودیکباردکتربهداشت بهم گفت ضربانش قلبش مشکل داره ببرپیش متخصص .بردم گفته نه این اصلامشکلی نداره .ولی این همیشه برام سواله که چرا بچه ام خوب رشدنمیکنه توروخدا راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر محدثه جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب اقای دکترمن دختر۶ ساله دارم نسبت به همسن وسالاش ریزنقشه ورشدش هم هیچوقت خوب نبوده همیشه رشدش کندپیش میرفته تااینکه شنیدم بچه هایی که خوب رشدنمیکنن ممکنه مشکل قلبی یامادرزادی داشته باشند آزمایش هم کلی بردم هم تیروئدهم کلسیم وغیره که همه چیزش اوکی بودخداروشکر فقط تنهاچیزی که فکرم مشغول کرده اینه که آیامشکلی دیگه ای داره من اطلاع ندارم مثلانمونه اش همین مشکل قلب که ممکنه باشه وهیچ علایمی نداشته باشه ومن اطلاع نداشته باشم.میشه من مادر ازنگرانی دربیارین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...در صورت نیاز مراجعه به فوق تخصص قلب اطفال
  • تصویر کاربر باقری چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، نوزاد ۴ماهه اکوی قلب شد بخاطر سمع صدای اضافه،همه چی نرمال فقط تنگی خفیف دریچه ریوی با عدد۲۹ گزارش شد و گفتن سه ماه بعد اکو، گفتن احتمال بهبودی خودبخود هست با رشد بچه، نظر شما چی هست اقای دکتر درمورد این مشکل؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      بله این مورد خفیف است و انشالله به مرور بهتر می شود در مجموع جای نگرانی زیادی ندارد و خطرناک نیست
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد امروز پسرم كه تقريبا ٤ ماه هستند برديم متخصص نوزاد براي چك اپ
    خانوم ميگفت هرازگاهي وقتي شير ميخوره پيشانيش عرق ميكنه اونم نوشت براي سونو و عكس قلبي
    بهمون نوبت دادن ولي من استرس دارم ممكنه مشكلي داشته باشه
    وزن موقع تولد ٣ كيلو
    دو ماهگي ٥/١٠٠
    الانش ٦/١٠٠
    علايم خاصي نداره مثلا موقع شير خوردن نفس كم بياره نداره من دقيق نميدونم چقدر ولي خانوم ميگفت هرازگاهي عرق ميكرد خيلي استرس دارم جناب دكتر ممنون ميشن راهنمايي كنيد و علايمي كه ممكن نشان دهنده مشكل قلبي باشع رو بگوييد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بهتر است بررسی شوند اجتمال مشکل قلبی کم است در هر صورت برای اطمینان درخواست شده است
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اقاي دكتر عكس گرفتيم عكس مشكلي نبود اكو شهر ما براي نوزاد نداره نيازه به اكو هم بريم؟
      اينكه دكترش ميگفت رشدش كمه ولي منزاز دو فوق تخصص نوزاد پرسيدم گفتن رشدش عاليه چون تازه ماه ٥ بايد وزن كودك شما بايد ميشد ٦ چهارماه شده ٦
      حالا نميدونم چرا دكتر شهرمون گفت رشدش كمه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      با این شرایط حتما یک متخصص قلب اطفال ببرید ببینند تا خیالتان راحت بشود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فردین چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام وخسته نباشید ، پسر7ساله ما ، موقعی که فعالیت بدنی داره ، رنگ پوست اطراف دهان ( نه خود لبها) ونوک بینی احساس میکنم ، یک مقدار متفاوت شده ومایل به کبودی وسپس زرد میشه درحالی که لپها ولب قرمز هستند. البته هیچ علامت تنگی نفس یاخستگی نداره. در ضمن یک مقدار تعریق هم هنگام خواب داره.ممنون از وقتی که به ما لطف میکنین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      یک بار متخصص قلب ببیند و صداهای قلبشان را گوش بدهد
  • تصویر کاربر شهاب چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر و وقت بخیرفرزندم سه ساله هستش و مشکل vsd داره . مدارک آخرین اکوهاش براتون پیوست کردم. آخرین بار پزشکش گفتن ویزیت بعدی را یک سال بعد انجام بشه. سوالم اینه شرایطش چجوره و آیا به نظرتون بسته میشه و یا باید عمل بشه و تا کی صبر کنیم؟ تا وقتی که خدایی نکرده شرایط و اکوهاش غیر طبیعی شد باید عمل کنیم ؟تهران کجا را پیشنهاد می کنین برای مراقبت و درمان؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      یک عکس از گزارش اکویشان بفرستید
    2. تصویر کاربر شهاب سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بفرمایید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      این فعلا عمل نمیخواهد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رقیه چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام دخترم 7 ماهشه اوایل تولدش دیدم که موقع شیر خوردن روی پیشانیش عرق می کنه بعد از چند روز تمام شد الان باز مشاهده کردم موقع شیر عرق می کنه آیا مشکلی هست؟ ممنون ميشم راهنماييم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره فوق قلب اطفال ویزیت کنن
  • تصویر کاربر آوا جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام دکتر دخترم اولین بار وقتی ۶ماهه بود کمی حالت سرماخوردگی داشت و صبح بعد از بیدار شدن از حال رفت و تنفس بهش دادم بعد که بردیم بیمارستان هیچ پزشکی نفهمید مشکل چی بوده.
    دوباره یک سالگی زمانی که علایم سرماخوردگی داشت همین اتفاق تکرار شد باز هم متخصص قلب، کودک، آسم، مغز و اعصاب هیچ کدام به تشخیص علت نرسیدن.
    بجز چند بار که به صورت خفیف بود و خیلی مراقب بودیم سرما نخوره، حالا در ۲ سالگی بدون علایم سرماخوردگی این اتفاق افتاد و متوجه عرق سرد روی دست و عرق سر شدم...
    چکار باید کنم لطفاً راهنمایی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر قبلن متخصص فلب بررسی کرده و مشکلی نبوده نیاز به بررسی بیشتر از این جهت نیست
    2. تصویر کاربر آوا جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فقط نوار قلب گرفته شده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک بار اکو هم بکنند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر دهقانی یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پسر ۵ سال و نیمه دارم که زمان نوزادی موقع شیر خوردن سرش خیلی عرق میکرد .از حدود یک سالگی تا حدود ۲ونیم سالگی توقف رشد داشت.در طول این ۵ سال متوجه کم حوصلگی و عصبانیت گاه وبیگاه او بودم اما آزمایشها کمخونی خیلی خفیف نشون میداد و گاهی هم هیچ کم خونی نبود.حدود سه سالگی دوسه مرتبه موقع آب خوردن به شدت به گریه افتادو اشاره به سینه اش و سمت چپکرد و گفت و میگفت درد میگیره و میسوزه و بعد حدود شاید یکی دودقیقه تموم شد.و الان دوباره اشاره به قلبش میکنه و میگه یهو درد میگیره شدید.کلا زود خسته میشه.
    خواستم با این نشونه ها بفرمایید آیا احتمال بیماری قلبی داره؟ و اینکه چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب و اکو بگیرید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر