دکتر محمد حسین نجفی

سیگار کشیدن یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامتی برای عملکرد ریه است. این کار، ساختار و عملکرد ریه ها را تغییر می دهد، تنفس را دشوار می کند و احتمال بیماری ها را افزایش می دهد. ریه ها بخشی از سیستم تنفسی هستند که اکسیژن را از هوا می گیرند و کربن دی اکسید را از بدن خارج می کنند. با اینکه عوامل زیادی از جمله بیماری های ژنتیک، عفونت ها و محیط در عملکرد ریه نقش دارند، اما سیگار کشیدن یکی از خطرناکترین موارد است. در این مقاله، ما تفاوت های ساختاری و عملکردی بین ریه های یک فرد سالم و ریه های یک فرد سیگاری را بررسی می کنیم. همچنین، نکاتی را در مورد ترک سیگار و بهبود عملکرد ریه ارائه خواهیم کرد.

مقایسه های ریه سالم با ریه سیگاری

عکس رادیولوژی ریه سالم و سیگاری

سیگار کشیدن میتواند ظاهر فیزیکی ریه ها را تغییر دهد. آزمایشات تشخیصی مانند کَت اسکن و تصویربرداری اشعه ایکس، ممکن است برخی از این تغییرات را شناسایی کنند. جدول زیر به طور خلاصه به برخی از تغییرات فیزیکی شایع در ریه ها اشاره می کند:

 

ریه های سالمریه های سیگاری
صورتیخاکستری یا سیاه
اندازه معمولیپر باد
بدون التهابملتهب
دیافراگم گنبدی شکلتحلیل رفتن عضله دیافراگم

سیگار کشیدن نه تنها موجب تغییرات فیزیکی می شود، بلکه عملکرد ریه ها را تغییر می دهد. در بین افراد مختلف، مدت زمانی که طول می کشد این تغییرات ایجاد شوند، متفاوت است. این تغییرات موجب بروز علائم زیادی می شوند که تنفس طبیعی را مختل می کنند. به طور کلی، تفاوت میان ریه های یک فرد سیگاری و ریه های یک فرد سالم شامل موارد زیر می شود:

افزایش تولید مخاط

سیگار کشیدن ممکن است باعث شود ریه ها مخاط بیشتری تولید کنند. این افزایش تولید مخاط به چند دلیل می تواند اتفاق بیفتد، اما در درجه اول به این دلیل رخ می دهد که کشیدن سیگار به سلول های اپیتلیال پوشاننده ی مسیر تنفسی آسیب می رساند.

سلولهای التهابی بر اثر آسیب ایجاد می شوند و این امر موجب ترشح مواد اصلی تشکیل دهنده ی مخاط می شود. با  اینکه، میزان مصرف سیگار در افراد مختلف فرق دارد، اما ریه های بسیاری از سیگاری ها، مقادیر زیادی مخاط غلیظ ترشح می کنند.

سرفه کردن

معمولاً در افراد سیگاری سرفه ی مکرر یا حتی سرفه مزمن، شایع است. اغلب اوقات سیگار کشیدن موجب آسیب به مژک ها می شود. مژک ها، موهای ریز در مسیر تنفسی هستند که غبار و مواد محرک دیگر را از ریه ها دور نگه می دارند. آسیب به مژک ها و ورود مواد محرک به درون مسیرهای تنفسی منجر به سرفه طولانی مدت می شود.

سطح پایین اکسیژن

سیگار کشیدن می تواند منجر به ضخیم و زخم شدن دیواره مویرگ های ریوی شود. مویرگ ها، رگ های خونی کوچکی هستند که به اکسیژن اجازه می دهند به طرف بافت های بدن حرکت کنند. آسیب به مویرگ ها ممکن است سیستم تبادل گازی را مختل کند و درنتیجه میزان اکسیژن کاهش پیدا کند.

خس خس سینه

معمولاً، ریه یک فرد سیگاری نسبت به ریه یک فرد سالم، التهاب بیشتری دارد. مواد شیمیایی موجود در سیگار ممکن است به بافت های ریه آسیب برسانند و منجر به التهاب شوند. التهاب ریه، مسیر تنفسی را تنگ می کند و اغلب موجب خس خس قفسه سینه می شود.

تنگی نفس

تغییراتی که سیگار در ریه ها ایجاد می کند ممکن است منجر به تنگی نفس شود. تعدادی از این تغییرات از جمله آسیب به سلولهای پوشاننده ی مسیرهای هوایی، مژک های آسیب دیده و افزایش مخاط ممکن است تنفس را دچار مشکل کنند. در نتیجه، ممکن است فرد حتی با کوچکترین فعالیت فیزیکی نیز دچار تنگی نفس شود.

چرا سیگار کشیدن روی ریه ها تأثیر می گذارد؟

عکس رادیولوژی ریه سالم و سیگاری

دود سیگار، حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

برخی از مواد شیمیایی بالا، سرطان زا هستند، یعنی ممکن است در انسان ها موجب بروز سرطان شوند. علاوه بر این، مواد شیمیایی ممکن است به شیوه های دیگری به ریه ها آسیب برسانند، برای مثال منجر به زخم شدن یا التهاب و آسیب به سلول ها و رگ های خونی شوند.

سیگار کشیدن به مرور زمان ممکن است موجب مشکلات تنفسی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن شود. علاوه بر سیگار، قرار گرفتن زیاد در معرض دود دست دوم نیز می تواند به ریه ها آسیب برساند و منجر به مشکلات تنفسی شود.

عکس رادیولوژی ریه سالم و سیگاری

در گالری زیر تعدادی از عکس های رادیولوژی از یک ریه سالم و ریه یک فرد سیگاری را باهم میبینیم.

نماد «مورد تأیید انجمن»
 

نکاتی در مورد ترک سیگار

عکس رادیولوژی ریه سالم و سیگاری

یکی از بهترین روش ها برای کاهش احتمال آسیب ریوی، ترک سیگار است. افرادی که از قبل سیگار می کشند می توانند برای کمک به ترک عادت خود، از بین روش های مختلف یکی را انتخاب کنند. این افراد ممکن است بخواهند نکات زیر را به کار بگیرند

با روش های مختلف ترک سیگار آشنا شوید

عکس رادیولوژی ریه سالم و سیگاری

روش های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد و فقط یک روش برای همه ی افراد مناسب نیست. در مورد برخی از روش های ترک سیگار نسبت به روش های دیگر تحقیقات علمی بیشتری انجام شده است، اما حتی روش های کمتر اثبات شده نیز برای برخی از افراد کارایی دارند. روش های ترک سیگار عبارتند از:

بیش از یک روش را به کار بگیرید.

هیچ قانونی وجود ندارد که فرد فقط باید یک تکنیک را برای ترک سیگار امتحان کند. گاهی اوقات، مجموعه ای از روش های مختلف، می تواند تأثیر بیشتری در ترک سیگار داشته باشد. برای مثال، استفاده از درمان جایگزینی نیکوتین در کنار مشاوره ممکن است احتمال موفقیت را برای برخی از افراد افزایش دهد.

درخواست حمایت از دیگران

عکس رادیولوژی ریه سالم و سیگاری

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که صحبت با خانواده و دوستان در مورد قصد خود برای ترک سیگار می تواند به آنها کمک کند، زیرا آنها می توانند در این مسیر از آنها پشتیبانی و حمایت کنند.

به تصمیم خود برای ترک سیگار پایبند باشید.

بسیاری از افراد معمولاً به هنگام تلاش برای ترک سیگار، با شکست مواجه می شوند. تسلیم به وسوسه شدن و همراه داشتن سیگار به معنای شکست نیست. در عوض، فرد می تواند تجربه کسب کند و برای افزایش شانس دور ماندن از سیگار در آینده، راههای جایگزینی را امتحان کند.

نکاتی برای داشتن یک ریه سالم

خودداری از سیگار کشیدن، یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن ریه هاست. گرچه، افراد می توانند برای حفاظت از ریه های خود و حفظ سلامت آنها اقدامات دیگری را نیز انجام دهند که عبارتند از:

4.2/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    خدمت جناب آقای دکتر عارضم بنده اولین بار سال 91 بعلت انسداد یکی از رگهای قلبم آنژیوگرافی شدم ،که مشکل بنابه فرمایش دکتر معالجم رفع شد . تاسال 93هیچ مشکلی نداشتم ،متاسفانه در همان سال به توصیه پزشک معالج مجددا آنژیوگرافی شدم... تا سال 98زندگی کاملا عادی داشتم ولی در خرداد ماه همان سال MI اتفاق افتاد و بنده 10روز در کنار بودم و همان ماه با فاصله 15روز دوبار آنژیوگرافی شدم ولی این بار متاسفانه EF قلبی بنده از 65به 20/25تقلیل یافت... سوال بنده از محضر حضرت عالی ....با عنایت به اینکه بنده در این 5سال به هیچ عنوان هیچ یک از علایم نارسایی شدید قلبی رو ندارم ... و حتی در چکاپ هایی که پزشک معالج انجام میدن هم اثبات شده...ازجمله تست ورزش که بنده قادرم حدود 45دقیقه بدون هیچ اتفاق خاصی روی تردمیل در حالت تند بدوم...پدر زندگی عادی هم روزانه دستکم 5کیلومتر پیاده روی کنم ...و مثل مردم عادی فعالیت داشته باشم ...چرا رقم ef بنده با فعالیت و دیگر علایم قلبیم که کاملاً نرمال هستند متناسب نیست ؟ آیا راهی برای همسان سازی وجود دارد ؟
    با سپاس فراوان از محضر حضرت عالی و تمام عزیزان کادر درمانی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      به دلیل اینکه دارو مصرف می کنید و داروهاب ه شمو کمک کرده است
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      به شما
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من دیروز رفتم دکتر متخصص قلب چن وقتی بود احساس میکردم قلبم درد خفیف داره و بعد از گرفتن اکو و نوار قلب گفتن گشادی و لقی دریچه قلب دارم ک چیز مهمی نیست و خفیفه و فقط هر یک سال یبارم برم چک کنند اما گفتند باید ورزش بدنسازی بزارم کنار الان موندم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید واقعا باید بزارم کنار؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ندارک باید رویت شود
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      مدارک
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر rahim جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    هزینه باطری قلب در بیمارستان سیدالشهدا ارومیه با کارت درمانی کمیته امدادچقدر هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر قاسم جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده علائمی که خدمتتون میگم رو چند وقتی هست که دارم میشه راهنماییم کنید که باید پیش چه دکتری برم ممنون از لطفتون
    اکثر اوقات صبح که از خواب بیدار میشم پشت گردن و سرم به شدت درد میکنه و سوزش چشم هم دارم احساس سنگینی و خستگی شدیدی هم می کنم. قفسه سینم سنگین میشه و احساس میکنم یک جسم سنگین روی سینم گذاشتن ودو طرف ستون فقراتم تیر می کشه و بازوهام تا آرنجم درد میکنه. بعضی اوقاتم نفسم سنگین بالا میاد و احساس دلتنگی شدیدی می کنم.گاهی اوقات دچار تپش قلب میشم و شقیقه هام تند و محکم میزنه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر قاسم جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام
      ممنون از وقتی که گذاشتین
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر