دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون، مقدار نیرویی ست که خون به دیواره های شریان ها وارد می کند. شریان ها، رگ هایی هستند که خون را از قلب به دیگر نقاط بدن حمل می کنند. با هر ضربان قلب، خون درون شریان ها پمپاژ می شود. اگر فشار درون شریان ها بسیار زیاد شود، شما دچار فشار خون بالا می شوید. که پرفشاری خون نیز نامیده می شود. فشار خون بالا می تواند فشار زیادی به اندام های بدن وارد کند و منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته و نارسایی کلیوی شود.برخی از زنان قبل از بارداری، فشار خون بالا دارند. برخی دیگر برای اولین بار در طول بارداری خود دچار فشار خون می شوند. 

خطرات فشار خون بالا در بارداری چیست؟ فشار خون بالا در بارداری مانند تمام بیماری ها تبعاتی برای مادر وجنین به همراه دارد. که در  این مقاله به بررسی این مشکلات میپردازیم. تقریباً از هر 100 زن (حدود 8 درصد)، در طول بارداری خود نوعی فشار خون بالا را تجربه می کنند. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود صحبت کنید. کنترل فشار خون می تواند به داشتن یک بارداری و نوزاد سالم کمک کند. همچنین پزشک شما می تواند راه هایی برای پایین  اوردن فشارخون بالا به شما  معرفی بکند.

عوارض فشار خون بالا بر جنین

خطرات فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا می تواند در طول بارداری مشکلاتی را برای شما و فرزندتان به وجود آورد که عبارتند از:

مشکلاتی که برای مادر به همراه دارد:

_پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری. این شرایط زمانی به وجود می آید که زن باردار فشار خون بالا و علائمی دارد که برخی از اندام های بدن او مانند کلیه ها و کبد ممکن است به طور صحیح عمل نکنند. علائم و نشانه های مسمومیت بارداری شامل وجود پروتئین در ادرار، تغییرات بینایی و سردردهای شدید می شود. پره اکلامپسی می تواند یک مشکل پزشکی جدی باشد. حتی اگر شما پره اکلامپسی خفیف دارید، برای اطمینان از بدترنشدن آن نیاز به درمان دارید.

 پره اکلامپسی بدون درمان می تواند موجب مشکلات سلامتی جدی از جمله آسیب مغزی، آسیب کبد و کلیه شود. در موارد نادر این شرایط می تواند منجر به شرایط خطرناکی به نام اکلامپسی و سندرم HELLP شود. اکلامپسی می تواند موجب تشنج و در نهایت منجر به کما شود. سندرم  HELLP زمانی رخ می دهد که شما مشکلات جدی کبد و خون دارید.  HELLP مخفف همولیز (H)، آنزیم های کبد بالا رفته (EL) و تعدادپلاکت پایین (LP) می باشد.

_دیابت بارداری: نوعی از دیابت است که فقط در زنان باردار رخ می دهد و در آن کودک شما قند بسیار بالایی دارد. اکثر زنان در 24 تا 28 هفتگی بارداری خود باید آزمایش دیابت بارداری انجام دهند.

_حمله قلبی: (که انفراکتوس میوکارد نیز نامیده می شود).

_نارسایی قلبی: این شرایط خطرناک است و زمانی رخ می دهد که کلیه ها عملکرد درستی ندارند و اجازه می دهند مایعات در بدن جمع شوند.

_جداشدگی جفت: در این شرایط خطرناک، جفت قبل از زایمان از دیواره رحم جدا می شود. در این صورت، کودک شما ممکن است در رحم اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند. همچنین شما دچار خونریزی جدی از واژن می شوید.

_خونریزی پس از زایمان (PPH): در این شرایط زن بعد از زایمان دچار خونریزی سنگین می شود. این شرایط خطرناک ولی نادر است و معمولاً 1 روز بعد از زایمان اتفاق می افتد، اما تا 12 هفته بعد از زایمان نیز امکان وقوع آن وجود دارد.

_اِدم ریوی: در این شرایط مایع در ریه ها جمع می شود و منجر به تنگی نفس می شود.

_سکته: در این شرایط خونرسانی به مغز متوقف می شود. سکته در صورتی اتفاق می افتد که رگی که وظیفه خونرسانی به مغز را بر عهده دارد، مسدود  بشود. یا زمانی رخ می دهد که رگ خونی در مغز پاره می شود.

_مرگ مرتبط با بارداری: در این شرایط زن در طول بارداری یا یک سال بعد از انتهای بارداری خود بر اثر مشکلات مربوط به بارداری می میرد.

پروتئین در ادرار

خطرات فشار خون بالا در بارداری برای جنین

_تولد زودرس: در این شرایط تولد کودک بسیار زود و قبل از 37 هفته بارداری اتفاق می افتد. زن باردار مبتلا به فشار خون بالای شدید یا پره اکلامپسی حتی با درمان نیز ممکن است برای جلوگیری از خطرات جدی برای خود و فرزندش نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

_محدودیت رشد جنین: فشار خون بالا می تواند رگ های خونی در بند ناف را تنگ کند. بند ناف نوزاد را به جفت وصل می کند و اکسیژن و مواد غذایی را از جفت به نوزاد می رساند. اگر فشار خون بالا دارید، جنین شما ممکن است اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند و رشدش آهسته تر شود.

_وزن کم به هنگام تولد: در این شرایط وزن نوزاد کمتر از 2500 گرم می باشد.

_مرگ جنینی: در این شرایط جنین به طور ناگهانی در رحم می میرد.

_مرگ نوزادی. در این شرایط نوزاد در 28 روز اول زندگی خود می میرد.

درمان فشار خون در بارداری

انواع فشارخون در بارداری

فشار خون بالای مزمن:

 این فشار خون بالا قبل از بارداری یا قبل از هفته ی بیستم بارداری رخ می دهد و در زمان زایمان از بین نمی رود. تقریباً از هر 4 زن مبتلا به فشار خون مزمن (25 درصد) در طول بارداری خود دچار مسمومیت بارداری می شوند. اگر در معرض خطر پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری هستید، پزشک می تواند برای پیشگیری از آن برای شما دوز پایینی از آسپیرین را تجویز کند. اگر فشار خون بالای مزمن دارید، پزشک فشار خون شما را در هر معاینه مراقبت بارداری چک می کند. ممکن است لازم باشد فشار خون خود را در خانه نیز بررسی کنید. پزشک ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین، رشد و سلامت نوزاد را بررسی کند. 

پزشک همچنین علائم مسمومیت بارداری را چک می کند. اگر قبل از بارداری، برای فشار خون بالای مزمن خود دارو مصرف می کردید، پزشک باید به شما اطمینان دهد که مصرف دارو در طول بارداری منعی ندارد و اگر داروی شما ایمن نباشد، آن را با یک داروی ایمن تر جایگزین می کند. برخی از داروهای فشار خون به نام مهارکننده های ACEو مسدودکننده های گیرنده ی آنژیوتانسین در طول بارداری می توانند به جنین آسیب برسانند.

 فشار خون اغلب در طول نیمه ی اول بارداری افت پیدا می کند. اگر شما قبل از بارداری فشار خون بالای خفیف دارید و برای آن دارو مصرف می کنید، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را کم کند یا ممکن است مصرف دارو را در طول بارداری شما قطع کند. هیچگاه قبل از مشورت با پزشک، مصرف داروی خود را خودسرانه متوقف نکنید. حتی اگر در گذشته داروی فشار خون مصرف نکرده اید، ممکن است لازم باشد در بارداری مصرف آن را شروع کنید.

درمان فشار خون در بارداری با متیل دوپا

فشار خون بالای بارداری:

این نوع فشار خون فقط در زنان باردار اتفاق می افتد و بعد از هفته ی بیستم بارداری شروع می شود و معمولاً بعد از زایمان از بین می رود. این فشار خون بالا معمولاً موجب افزایش اندکی در فشار خون می شود، اما برخی از زنان دچار فشار خون بالای شدید می شوند و ممکن است دچار عوارض جدی تری مانند مسمومیت بارداری شوند. پزشک در طول بارداری شما فشار خون و ادرار شما را در هر معاینه مراقبت بارداری شما چک می کند. او ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین برای بررسی رشد و سلامت جنین شما استفاده کند و همچنین شمارش حرکات جنین را برای بررسی زمان و تعداد دفعات حرکات جنین شما انجام دهد. 

روش  شمارش حرکات جنین 

  1. روزانه مدت زمانی را که طول می کشد جنین شما ده بار حرکت کند چک کنید. اگر بیشتر از 2 ساعت طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. تعداد حرکاتی را که در 1 ساعت احساس می کنید یادداشت کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید. اگر تعداد حرکات تغییر کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

کنترل فشارخون بالا در بارداری

_تمام چکاپ های مراقبت بارداری خود را انجام دهید، حتی اگر احساس می کنید مشکلی ندارید.

_اگر برای کنترل فشار خون به دارو نیاز دارید، هر روز آن را مصرف کنید. پزشک می تواند در انتخاب داروی ایمن برای شما و جنینتان به شما کمک کند.

_فشار خون خود را در خانه چک کنید.

_غذاهای سالم بخورید. از مصرف غذاهای پرنمک مانند غذاهای کنسروی پرهیز کنید. این غذاها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

_فعال بمانید. 30 دقیقه فعالیت در روز می تواند به کنترل وزن، کاهش استرس و پیشگیری از مشکلاتی مانند مسمومیت بارداری کمک کند.

_سیگار نکشید، الکل ننوشید و از مصرف داروهای مخدر خودداری کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

1.3/5 - (3 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسیم شنبه ۱۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام.من خانمی 30 ساله و هفته 32 بارداری هستم و دارای فشار خون بالا و الان روزی 6 عدد قرص متیل دوپا و 4 عدد قرص هیدرلازین مصرف میکنم میخواستم بدونم مصرف این تعداد قرص برای خودم و جنین مشکل ساز نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ایرج پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدود سه سال است که دچار فشار خون هستم البته این را نمیدانستم تا یک ماه پیش که امدم تهران فهمیدم به دکتر های زیادی تو لرستان مراجعه کردم می گفتند عصبی است شما ناراحتی اعصاب دارید اما اومدم تهران فهمیدم که فشارم چهارده ونیم روی هفت یا هشت است اون هم به صورت مدوام .دکتر برام قرص lozar25نوشته میخورم خوبه ولی گاهی دوباره همان حالت افتادن بهم دست میده البته موقعی که زیاد سر پا می ایستم یا راه میرم .ممنون از راهنمایی شما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر استکی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام
    من با خانم زارع مدیریت سایت تماس گرفتم راستش من اول فکر کردم ایشون هم پزشک هستن
    دکتر من خواستم مطالبم رو براتون بفرستم توی تالار که هم بقیه استفاده کنن هم اینکه شما مطالعه کنید و اگه میشه لطف کنید نظر خودتون رو بگین و تو انتشار مقالم کمکم کنین چون واقعا براش زحمت کشیدم
    خانم زارع فرمودن شما اصلا فرصت مطالعه مقاله با حجم بالا را ندارین
    اگر بخام وقت بذارم برای تایپ و ویرایش مطلب و توی تالار قرار بدم ولی به تایید شما نرسه به نظرم به صرفه نیست.
    09393619046 البته شمارم رو خانم زارع دارن
    اگر دانشجوی خانمی دارین که تو انتشار مقالات فعاله همراه منو بهشون بدین
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      تلفن همراهم رو بشماره شما ميفرستم
      مطالب رو روي تلگرامم بفرستيد
      ممنونم
  • تصویر کاربر استکی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    از چه طریق؟
    خواستم توی سایت باشه تا همه استفاده کنن از مطالبم
    چند تا فیلم جراحی مغز هم بود که فکر میکنم.برای تالار جذابه
    لطفا طریقه ی ارسال مطلب را کامل و دقیق بگین
    ببخشید نمیشه من با خانم فرشته که توی تالار هستن در تماس باشم؟
    آخه اگه بخام با شما در تماس باشم باید تو بخش پرسش بیام
    میتونید تلفن همراه منو به خانم فرشته بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر تارا سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام من تقريبا يك هفته ديگه ٨ ماه بارداري رو تموم مي كنم الان يه دو هفته اي ميشه صبح ها فشارم ميره رو ١4 روي ٨ بعد از ساعت ١٢ ديگه فشارم نرمال ميشه! ٨١١ به نظر شما چه كاري بايد انجام بدم؟ مركز بهداشت مي گن بايد بري دكتر قلبو دكتر خودم مي گن متيل دوپا مصرف كن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      حتما متيل دوپا يكي صبح و شب شروع شود
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید و ممنون از محبتتون
    21 سالمه
    به دلیل درد قفسه سینه اکو و نوار انجام شد نرمال بود
    هولتر فشار انجام دادم فشارم از 13 تا 15.5 متغیر بود در حالت استراحت
    و با کمی راه رفتن و بالا رفتن از پله شده بود 18 روی 12
    دکتر متوهگزال 47.5 نصف صب نصف غروب نوشتن
    این قرص رو میخوردم بدنم حرارت ميگرفت باید چندین لیوان آب میخوردم تا بهتر شم سه ماهه مصرف کردم قرص رو
    دو هفته هست که با حرکات ناگهانی قلبم ميریزه نوار دادم هفته قبل نرمال بود
    نتیجه هولتر فشارم رو براتون میفرستم يه نگاه بکنید آقای دکتر با تشکر از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام فشارتان بالاست علاوه بر متوهگزال
      نصف قرص هيدروكلرتيازيد به دارهايتان اضافه كنيد
  • تصویر کاربر استکی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    عضو شدن تو تالار گفتگوی دانشجویان پزشکی شرایط داره؟
    یعنی باید دانشجوی تخصص بود حتما یا دکتری عمومی؟
    باید توی کدوم مرحله از دکتری عمومی باشیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      +98 910 909 9067
      باخانم زارع مدير سايت هماهنگ فرمايد
      استقبال ميكنند
    2. تصویر کاربر استکی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      شماره واضح نیست
      09109096790 یا
      09109099067
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      دومي
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خوش سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام من 36 سالمه دچار فشار خون شدم 17/11 قرص وازومیکس میخورم اومده روی 14/10 به نظر شما ادامه بدم یا لوزارتان اچ بخورم با تشکر چه دارویی این عدد 10 را پایین میاره اخه میگن فشار کوچک نباید با لا بره خطر بیشتری داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 26سالم هست و از 19سالگی دچار فشار خون اولیه شدم.همان موقع با انواع بررسی های گوناگون قلب و کلیه و مغز ثابت شد فشار خون من بی علت است. الآن حدود6سالی هست که قرص متورال50روزانه یک عدد مصرف میکنم و فشار خونم تحت کنترل است. فکر کنم از عوارض این قرص باشد که اغلب احساس خستگی و خواب آلودگی دارم.سوالم این است که آیا میتوانم قرص لوزارتان را جایگزین کنم؟آیا بعد از چند سال تعویض قرص ممکن است مشکل ساز باشد؟ممنون.در ضمن من اضافه وزن هم دارم و چربی خون هم دارم.
    1. تصویر کاربر محمد جمعه ۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      در ضمن آقای آزمایش خونی که اخیرا دادم نتایج مهمش اینه: کلستورل:202هست و تری گلیسرید:300 و HDL:40هست و LDLهم 102. در ضمن سدیم هم138 و پتاسیم 4 ممیزهشت . و اوریک اسید هم 6ممیزهشت دهم. قندFBS هم84و هموگولوبین هم نزدیک16. در ضمن آنزیم های کبدیم هم مقداری بالاست.
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      در ضمن آقای آزمایش خونی که اخیرا دادم نتایج مهمش اینه: کلستورل:202هست و تری گلیسرید:300 و HDL:40هست و LDLهم 102. در ضمن سدیم هم138 و پتاسیم 4 ممیزهشت . و اوریک اسید هم 6ممیزهشت دهم. قندFBS هم84و هموگولوبین هم نزدیک16. در ضمن آنزیم های کبدیم هم مقداری بالاست.
    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      در ضمن آقای آزمایش خونی که اخیرا دادم نتایج مهمش اینه: کلستورل:202هست و تری گلیسرید:300 و HDL:40هست و LDLهم 102. در ضمن سدیم هم138 و پتاسیم 4 ممیزهشت . و اوریک اسید هم 6ممیزهشت دهم. قندFBS هم84و هموگولوبین هم نزدیک16. در ضمن آنزیم های کبدیم هم مقداری بالاست.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بله ميتوانيد
      TG بالاست
      وزن را كاهش دهيد
      ورزش منظم روزانه داشته باشيد
    5. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون فقط جناب دکتر وقتی متورال میخورم نبضم عادیه ولی لوزار نبضم رو افزایش میده دلیلش چیه؟ممکنه به این خاطر باشه که چون چندسال متورال میخوردم بدنم عادت کرده بهش؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    7. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سپاس فراوان
    8. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    9. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سپاس فراوان
    10. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      جناب دکتر شما جزو معدود پزشکان فوق تخصصی هستید که به راحتی مردم ازتون سوال میپرسن و بدون پرداخت هزینه ای پاسخ میدید.درود بر انسانیت و شرافت شما.شما باعث افتخار هر ایرانی هستید.
    11. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    12. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      جناب دکتر شما جزو معدود پزشکان فوق تخصصی هستید که به راحتی مردم ازتون سوال میپرسن و بدون پرداخت هزینه ای پاسخ میدید.درود بر انسانیت و شرافت شما.شما باعث افتخار هر ایرانی هستید.
    13. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    14. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      جناب دکتر شما جزو معدود پزشکان فوق تخصصی هستید که به راحتی مردم ازتون سوال میپرسن و بدون پرداخت هزینه ای پاسخ میدید.درود بر انسانیت و شرافت شما.شما باعث افتخار هر ایرانی هستید.
    15. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    16. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      جناب دکتر شما جزو معدود پزشکان فوق تخصصی هستید که به راحتی مردم ازتون سوال میپرسن و بدون پرداخت هزینه ای پاسخ میدید.درود بر انسانیت و شرافت شما.شما باعث افتخار هر ایرانی هستید.
    17. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنونم
    18. نمایش سایر 16 پاسخ
  • تصویر کاربر لعیازارعی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    فشارم 16 روی 9 هست چه کنم . بخوابم یا بیدار باشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      دارو لازم است
      نصف قرص هيدروكلرتيازيد روزانه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر