دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون، مقدار نیرویی ست که خون به دیواره های شریان ها وارد می کند. شریان ها، رگ هایی هستند که خون را از قلب به دیگر نقاط بدن حمل می کنند. با هر ضربان قلب، خون درون شریان ها پمپاژ می شود. اگر فشار درون شریان ها بسیار زیاد شود، شما دچار فشار خون بالا می شوید. که پرفشاری خون نیز نامیده می شود. فشار خون بالا می تواند فشار زیادی به اندام های بدن وارد کند و منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته و نارسایی کلیوی شود.برخی از زنان قبل از بارداری، فشار خون بالا دارند. برخی دیگر برای اولین بار در طول بارداری خود دچار فشار خون می شوند. 

خطرات فشار خون بالا در بارداری چیست؟ فشار خون بالا در بارداری مانند تمام بیماری ها تبعاتی برای مادر وجنین به همراه دارد. که در  این مقاله به بررسی این مشکلات میپردازیم. تقریباً از هر 100 زن (حدود 8 درصد)، در طول بارداری خود نوعی فشار خون بالا را تجربه می کنند. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود صحبت کنید. کنترل فشار خون می تواند به داشتن یک بارداری و نوزاد سالم کمک کند. همچنین پزشک شما می تواند راه هایی برای پایین  اوردن فشارخون بالا به شما  معرفی بکند.

عوارض فشار خون بالا بر جنین

خطرات فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا می تواند در طول بارداری مشکلاتی را برای شما و فرزندتان به وجود آورد که عبارتند از:

مشکلاتی که برای مادر به همراه دارد:

_پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری. این شرایط زمانی به وجود می آید که زن باردار فشار خون بالا و علائمی دارد که برخی از اندام های بدن او مانند کلیه ها و کبد ممکن است به طور صحیح عمل نکنند. علائم و نشانه های مسمومیت بارداری شامل وجود پروتئین در ادرار، تغییرات بینایی و سردردهای شدید می شود. پره اکلامپسی می تواند یک مشکل پزشکی جدی باشد. حتی اگر شما پره اکلامپسی خفیف دارید، برای اطمینان از بدترنشدن آن نیاز به درمان دارید.

 پره اکلامپسی بدون درمان می تواند موجب مشکلات سلامتی جدی از جمله آسیب مغزی، آسیب کبد و کلیه شود. در موارد نادر این شرایط می تواند منجر به شرایط خطرناکی به نام اکلامپسی و سندرم HELLP شود. اکلامپسی می تواند موجب تشنج و در نهایت منجر به کما شود. سندرم  HELLP زمانی رخ می دهد که شما مشکلات جدی کبد و خون دارید.  HELLP مخفف همولیز (H)، آنزیم های کبد بالا رفته (EL) و تعدادپلاکت پایین (LP) می باشد.

_دیابت بارداری: نوعی از دیابت است که فقط در زنان باردار رخ می دهد و در آن کودک شما قند بسیار بالایی دارد. اکثر زنان در 24 تا 28 هفتگی بارداری خود باید آزمایش دیابت بارداری انجام دهند.

_حمله قلبی: (که انفراکتوس میوکارد نیز نامیده می شود).

_نارسایی قلبی: این شرایط خطرناک است و زمانی رخ می دهد که کلیه ها عملکرد درستی ندارند و اجازه می دهند مایعات در بدن جمع شوند.

_جداشدگی جفت: در این شرایط خطرناک، جفت قبل از زایمان از دیواره رحم جدا می شود. در این صورت، کودک شما ممکن است در رحم اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند. همچنین شما دچار خونریزی جدی از واژن می شوید.

_خونریزی پس از زایمان (PPH): در این شرایط زن بعد از زایمان دچار خونریزی سنگین می شود. این شرایط خطرناک ولی نادر است و معمولاً 1 روز بعد از زایمان اتفاق می افتد، اما تا 12 هفته بعد از زایمان نیز امکان وقوع آن وجود دارد.

_اِدم ریوی: در این شرایط مایع در ریه ها جمع می شود و منجر به تنگی نفس می شود.

_سکته: در این شرایط خونرسانی به مغز متوقف می شود. سکته در صورتی اتفاق می افتد که رگی که وظیفه خونرسانی به مغز را بر عهده دارد، مسدود  بشود. یا زمانی رخ می دهد که رگ خونی در مغز پاره می شود.

_مرگ مرتبط با بارداری: در این شرایط زن در طول بارداری یا یک سال بعد از انتهای بارداری خود بر اثر مشکلات مربوط به بارداری می میرد.

پروتئین در ادرار

خطرات فشار خون بالا در بارداری برای جنین

_تولد زودرس: در این شرایط تولد کودک بسیار زود و قبل از 37 هفته بارداری اتفاق می افتد. زن باردار مبتلا به فشار خون بالای شدید یا پره اکلامپسی حتی با درمان نیز ممکن است برای جلوگیری از خطرات جدی برای خود و فرزندش نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

_محدودیت رشد جنین: فشار خون بالا می تواند رگ های خونی در بند ناف را تنگ کند. بند ناف نوزاد را به جفت وصل می کند و اکسیژن و مواد غذایی را از جفت به نوزاد می رساند. اگر فشار خون بالا دارید، جنین شما ممکن است اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند و رشدش آهسته تر شود.

_وزن کم به هنگام تولد: در این شرایط وزن نوزاد کمتر از 2500 گرم می باشد.

_مرگ جنینی: در این شرایط جنین به طور ناگهانی در رحم می میرد.

_مرگ نوزادی. در این شرایط نوزاد در 28 روز اول زندگی خود می میرد.

درمان فشار خون در بارداری

انواع فشارخون در بارداری

فشار خون بالای مزمن:

 این فشار خون بالا قبل از بارداری یا قبل از هفته ی بیستم بارداری رخ می دهد و در زمان زایمان از بین نمی رود. تقریباً از هر 4 زن مبتلا به فشار خون مزمن (25 درصد) در طول بارداری خود دچار مسمومیت بارداری می شوند. اگر در معرض خطر پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری هستید، پزشک می تواند برای پیشگیری از آن برای شما دوز پایینی از آسپیرین را تجویز کند. اگر فشار خون بالای مزمن دارید، پزشک فشار خون شما را در هر معاینه مراقبت بارداری چک می کند. ممکن است لازم باشد فشار خون خود را در خانه نیز بررسی کنید. پزشک ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین، رشد و سلامت نوزاد را بررسی کند. 

پزشک همچنین علائم مسمومیت بارداری را چک می کند. اگر قبل از بارداری، برای فشار خون بالای مزمن خود دارو مصرف می کردید، پزشک باید به شما اطمینان دهد که مصرف دارو در طول بارداری منعی ندارد و اگر داروی شما ایمن نباشد، آن را با یک داروی ایمن تر جایگزین می کند. برخی از داروهای فشار خون به نام مهارکننده های ACEو مسدودکننده های گیرنده ی آنژیوتانسین در طول بارداری می توانند به جنین آسیب برسانند.

 فشار خون اغلب در طول نیمه ی اول بارداری افت پیدا می کند. اگر شما قبل از بارداری فشار خون بالای خفیف دارید و برای آن دارو مصرف می کنید، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را کم کند یا ممکن است مصرف دارو را در طول بارداری شما قطع کند. هیچگاه قبل از مشورت با پزشک، مصرف داروی خود را خودسرانه متوقف نکنید. حتی اگر در گذشته داروی فشار خون مصرف نکرده اید، ممکن است لازم باشد در بارداری مصرف آن را شروع کنید.

درمان فشار خون در بارداری با متیل دوپا

فشار خون بالای بارداری:

این نوع فشار خون فقط در زنان باردار اتفاق می افتد و بعد از هفته ی بیستم بارداری شروع می شود و معمولاً بعد از زایمان از بین می رود. این فشار خون بالا معمولاً موجب افزایش اندکی در فشار خون می شود، اما برخی از زنان دچار فشار خون بالای شدید می شوند و ممکن است دچار عوارض جدی تری مانند مسمومیت بارداری شوند. پزشک در طول بارداری شما فشار خون و ادرار شما را در هر معاینه مراقبت بارداری شما چک می کند. او ممکن است از سونوگرافی و تست ضربان قلب جنین برای بررسی رشد و سلامت جنین شما استفاده کند و همچنین شمارش حرکات جنین را برای بررسی زمان و تعداد دفعات حرکات جنین شما انجام دهد. 

روش  شمارش حرکات جنین 

  1. روزانه مدت زمانی را که طول می کشد جنین شما ده بار حرکت کند چک کنید. اگر بیشتر از 2 ساعت طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. تعداد حرکاتی را که در 1 ساعت احساس می کنید یادداشت کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید. اگر تعداد حرکات تغییر کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

کنترل فشارخون بالا در بارداری

_تمام چکاپ های مراقبت بارداری خود را انجام دهید، حتی اگر احساس می کنید مشکلی ندارید.

_اگر برای کنترل فشار خون به دارو نیاز دارید، هر روز آن را مصرف کنید. پزشک می تواند در انتخاب داروی ایمن برای شما و جنینتان به شما کمک کند.

_فشار خون خود را در خانه چک کنید.

_غذاهای سالم بخورید. از مصرف غذاهای پرنمک مانند غذاهای کنسروی پرهیز کنید. این غذاها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

_فعال بمانید. 30 دقیقه فعالیت در روز می تواند به کنترل وزن، کاهش استرس و پیشگیری از مشکلاتی مانند مسمومیت بارداری کمک کند.

_سیگار نکشید، الکل ننوشید و از مصرف داروهای مخدر خودداری کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

1.3/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سلیمانی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    من به علت فشار بالا که با داروهای دیگر جواب نداد هم اکنون والزومیکس و کونکور و تریامترن استفاده میکنم
    آیا استفاده از والزومیکس ممنوع شده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بله
      به جاي ان سينوميكس استفاده كنيد
  • تصویر کاربر سهیلا جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینجانب از داروی والزارتان و املودیپین جهت کنترل فشار خون استفاده می نمایم البته دارو ها را بصورت مرتب مصرف نمیکنم
    امروز از صبح دچار خالت تهوع و سر گیجه هستم و تصور میکردم چون صبح قرص والزارتان مصرف نکرده ام دچار افزایش فشار شدم
    بعد از کنترل فشار دیدم که 90 روی 70 می باشد
    البته اینجانب بدلیل شقاق روزی 2 عدد شیاف انتی همورویید نیز به تعداد 5 عدد نیز استفاده کردم
    آیا لازم است که داروی فشار را استفاده نکنم c تمام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر Nr جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    با سلام من مدتي است دچار پانيك شدم و اين باعث شده وقتي استرس ميگيرم ظرف ده دقيقه فشارم از ١٢ تا ١٨ بالا بره هر چقدر هم قرص فشار ميخورم بدتر ميكشه بالا ولي به محض مراجعه به كلينيك و تزريق پنتازول يا ارام بخش فشار م پايين مياد ايا من فشار خون دارم ؟ و بايد هميشه دارو مصرف كنم ؟ با سلام من مدتي است دچار پانيك شدم و اين باعث شده وقتي استرس ميگيرم ظرف ده دقيقه فشارم از ١٢ تا ١٨ بالا بره هر چقدر هم قرص فشار ميخورم بدتر ميكشه بالا ولي به محض مراجعه به كلينيك و تزريق پنتازول يا ارام بخش فشار م پايين مياد ايا من فشار خون دارم ؟ و بايد هميشه دارو مصرف كنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر نیلوفرنجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام من سوال پرسیدم درمورد جایگزین قرص والسارتان خواستم اضافه کنم که پدر من 63 ساله هستن و دیابت دارند متفورمین مصرف میکنن در ضمن کلیه سنگ ساز وجراحی کلیه هم دارند وقرص مخصوص پروستات هم مصرف میکنن خواستم بدونم باتوجه به ممنوع شدن داروی والسارتان شما چه قرصی رو جایگزین مناسب برای این قرص پیشنهاد میکنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونن لوزارتان مصرف كنن
  • تصویر کاربر ساعدی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام من جمیله ساعدی با کد رهگیری :
    56oc857766
    نوشته اید که پاسخ توسط کاربر. من پاسخی نگرفته ام.
    سوال من : با توجه به دستور وزارت بهداشت جایگزین برای داروی والسارتان چیست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونيد لوزارتان مصرف كنيد
  • تصویر کاربر داود سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با اهداء سلام و تحيت - 53 سال سن دارم و 11 ماه پيش سكته و دو استنت در قلبم كار گذاشتند.بيش از 20 سال سابقه فشار خون دارم و از زماني كه سكته كردم براي فشارم اقدام نمودم.در اين 11 ماه قرص كاروديلول 25 و والسارتان 160 روزي دو عدد ( صبح و شب ) مصرف مي كنم و فشارم در حد 12 تا 13 روي 80 تا 90 تنظيم شده است.اخيرأ سازمان غذا و دارو مصرف والسارتان را به دليل احتمال سرطانزايي آن ممنوع و از مردم خواسته تا از داروي ديگري استفاده نمايند.از جنابعالي تقاضا دارم در اين خصوص راهنمايي بفرمائيد.متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام من 54 سال دارم همیشه فشارم 12 روی 8 بود نود ماه جبهه بودم ( ارتشی هستم ) اونجا وقتی دوستانم شهید میشدن از زور ناراحتی سیگاریم کردن و تریاک هم هر ماه یکبار و موقع شهیدی یا ناراحتی بود سیگار را 24 سال کشیدم و الان 14 ساله کاملا ترک کردم و نمیکشم اما تریاک را ماهانه و سالانه چند بار بود تا دوساله پیش اینقدر فشارهای زیاد وارد شده مستاجرم دوتا پسرم را مهندس کردم با بدبختی بقیه بدبختیها را بعدا میگم دوست ندارم ناراحت بشی انواع مختلف فشار زندگی در حد خود کشی که تریاک میکشیدم روزی یکبار با وافور میتونم تحمل کنم خانواده و پسرهام را نگذاشتم بدانن 4 ماه که سر نماز بودم فشارم یک دفعه رفت روی 18 روی 11 سمت چپم گیز گیز میکنه و ریه هام هم چرک میکنه امبولانس امد منو بردن بستریم کردن خوب شدم بعداز سه روز دیگر چون دکتر بهم لوزار نداده بود دوباره همانطور شدم دوباره بردنم بیمارستان سی تی و اکومری و ام ار ای خوب بود و دوباره ترخیص لوزار نصف صبح نصف شب خوردم با اسپرین و اتور واستاتین 20 البته چربی خون دارم 15 ساله دارو میخورم اما لوزار و فشارم 4 ماه که میخورم ماه رمضان هم روزه هامو همشو گرفتم بعد از افطار میرفتم بیرون و انجام میدام تریاک را مصرفم یکبار در روز سه گرمه در این مدت چند بار هم رفته بالا اما داخل منزل اکسیژن دارم و بعداز نهار و یا شام حمله میکنه و یکدفعه بالا میره 16 روی 9ونیم تا ده من نصف دیگر لوزار و اکسیژن و کلر دیاز پوکساید میخورم و ده الی یکربع خوب میشم بیشتر چند بار حمله ها بعد از نهار و شما هست خیلی تجربه بدیه خیلی خیلی اذیت میشم اون موقع جان بچه هات کمکم کن فلج نشم یا بمیرم بهتره چرک ریه هام خوب بشه خیلی نداره کمی خس خس دارم و فشارم را چکار کنم موقع حمله سمت چپم کامل سنگین تقریبا کم حس و سه تا انگشت چپم گیز گیز میکنه اقای دکتر منو ببخش بی ادبی کردم هر گونه اوامرتون را فرمانبردارم خدا بچه هاتونو نگهدار باشه تشخیص قبلی را هم تقدیم میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد بررسي هاي تكميلي انجام دهيد
      هم به متخصص قلب و هم ريه و هم مغزو اعصاب و همچنين روانپزشك مراجعه بفرماييد
  • تصویر کاربر شبنم سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید مادر بنده ۶۰ سال سن دارن وگرفتگی عروق قلبی دارند وچند سال پیش چند بار سکته مغزی کردند لخته در رگ های مغز وجود دارد ایشون در حال حاصر به الزاینر مبتلا هستند ودر کنار دارو های مغزی قرص والسارتان مصرف می کنند الان اعلام شده که قرص والسارتان از مواد در جه ۳ درست شد وسرطانزا هستش شما جایگزین قرص فشار خون چی پیشتهاد می کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر Reza سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام.با توجه به سرطان زا بودن والزارتان به جای والزارتان 80 چه قرصی مصرف کنم. سن بنده 33 سال است.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر Azam دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    آیا برای تنظیم کردن فشار مینیمم از فرص والزومیکس استفاده کنیم یا کونکور
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      از هر دو ميشه استفاده كرد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر