دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون نرمال در حاملگی می بایست چک شود چرا که فشار خون بالا در بارداری می تواند عوارض خطرناکی بر روی جنین داشته باشد. امروزه داروهای زیادی برای درمان فشار خون بالا در بارداری وجود دارند. اما از میان آنها بهترین قرص فشار خون در بارداری کدام است و به چه صورت باید مصرف شود؟

علت فشار خون بالا در اوایل بارداریفشار خون نرمال در بارداری

براساس تعریف انجمن قلب آمریکا فشار خون نرمال در مادران باردار ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه و یا پایین تر از آن است. چنانچه این عدد زیر ۹۰/۶۰  میلی متر جیوه باشد، تحت عنوان فشار خون پایین نامیده شده ولی اگر عدد فشار خون ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالای حاملگی نامیده می شود.

در حاملگی بیشتر فشار خون بالا دیده می شود تا فشار خون پایین!

فشار خون بالا در بارداریتعریف فشار خون بالای حاملگی

فشار خون بالا یعنی فشار بالاتراز ۱۴۰/۹۰ که در ۹۰ درصد این افراد هیچ علتی برای فشار خون بالا در بارداری یافت نمی شود. فشار خون بارداری از شایعترین علل مرگ و میر در میان مادران باردار است و باید جدی گرفته شود. افزایش شدید فشار خون می تواند فرد را در معرض عوارض آن مانند نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و یا نارسایی کلیه قرار دهد. جنین نیز در معرض عوارض فشار خون بالا قرار خواهد داشت.

حمله فشار خون

فشار خون بالا در حاملگی هم برای مادر و هم جنین بسیار خطرناک خواهد بود. چنانچه فشار خون ۱۲۰  تا ۱۳۹  و یا دیاستول ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد، مرحله پیش فشار خون نامیده می شود.

درمان فشار خون در بارداریدر مرحله اول فشار خون ۱۴۰-۱۵۹  و دیاستول ۹۰ تا ۹۹ می باشد. چنانچه فشار خون بالاتر از ۱۸۰ و دیاستون بالاتر از ۱۱۰ باشد حمله فشار خون نامیده می شود.

علت فشار خون بالا در اوایل بارداری

از هر ۳ مادر حامله یک نفر دچار فشار خون  بالا در بارداری خواهد بود. در چنین شرایطی یا مادر پیش از حاملگی مبتلا به فشار خون بالا بوده و حالا در حاملگی فشار بالاتر رفته و یا پس از حاملگی فشار نرمال داشته و حالا در اثر حاملگی، دچار فشار خون بالا در بارداری شده است. این افزایش فشار خون در حاملگی ممکن است پیش از هفته  ۲۰ حاملگی و یا بعد از آن رخ دهد.

عوارض فشار خون بالا در حاملگی

فشار خون بالا در حاملگی هم مادر و هم جنین را در معرض خطر قرار خواهد داد. برخی از این عوارض عبارتند از:

عوارض فشار خون بالا بر جنین– زایمان زودرس یعنی قبل هفته ۳۷ حاملگی

– نیاز به انجام سزارین

– اختلال در رشد جنین

– مسمومیت حاملگی

– اختلالات جفت

عوارض فشار خون بالا بر جنین

یکی از اثرات مستقیم فشار خون بالا بر جنین، جلوگیری از رشد متعادل جنین است. اغلب جنین بر اثر فشار خون بالای مادر، دچار عارضه عدم وزن گیری می شود که نتیجه آن تولد نوزاد با وزن پایین است. یکی دیگر از عوارض فشار خون بر روی جفت این است که چون جفت در مقابل فشار خون بالا مقاومت ندارد، گاهی از سطح رحم کنده می شود. در چنین شرایطی ادامه حیات وی به خطر خواهد افتاد.

عوارض فشار خون در حاملگیدیگر عوارض فشار خون بر روی جنین عبارتند از: اختلال در عبور اکسیژن از جفت و تولد زود رس. به همین جهت کنترل فشار خون مناسب مادر باردار برای متخصصین قلب و متخصص زنان،  اولویت زیادی دارد.

قرص متورال در بارداری

آیا مصرف متوپرولول یا همان قرص متورال در بارداری  مشکلات  دوران بارداری را افزایش می دهد؟ متوپرولول  میتواند روی وزن جنین تاثیر بگذارد. مصرف متورال در اواخر بارداری ممکن است باعث شود کودک علائمی مانند کند شدن ضربان قلب و قند خون پایین داشته باشد. و مصرف داروی متورال در دوران بارداری حتما باید با دستور  پزشک باشد.

درمان فشار خون بارداری

اغلب مادران دچار افزایش فشار خون در حاملگی پس از زایمان، فشار خونشان نرمال می شود. ولی گاهی نیز فشار خون علی رغم زایمان، بالا می ماند که این مادران باید داروی ضد فشار خون خود را ادامه دهند. جالب است که براساس دستورالعمل مایوکلنیک، دادن شیر می تواند عامل مهمی جهت کاهش فشار خون پس از زایمان باشد. ولی باز هم باید فشار خون به خوبی توسط متخصص فشار خون درمان شود.

درمان فشار خون بالا در بارداری اغلب با محدود کردن نمک و استراحت کافی شروع می شود.

بهترین قرص برای درمان فشار خون بارداری

یکی از داروهای قدیمی که در درمان فشار خون بالا در بارداری استفاده می شود، متیل دو پا است. مادران باید بدانند مصرف برخی داروها در حاملگی جهت کنترل فشار خون ممنوع است. این داروها عبارتند از:

بهترین قرص درمان فشار خوندر حین حاملگی مادر باید به خوبی فشار خون خود را اندازه گیری نماید تا از ایجاد عوارض فشار خون بالا جلوگیری کند. پزشک ممکن است برای بررسی رشد جنین از سونوگرافی پی در پی استفاده نماید.

استفاده از آسپرین ۸۰ میلی گرم روزانه می تواند مانع افزایش بیشتر فشار خون در حاملگی و مسمومیت حاملگی شود و در نتیجه در درمان فشار خون بالا در بارداری مفید باشد.

راههای کنترل فشار خون بالا در بارداری

اولین اقدام برای کاهش ریسک عوارض فشار خون بالا در حاملگی ، جلوگیری از ایجاد فشار بالا است. توصیه می شود قبل از اقدام به حاملگی توسط پزشک معالج ویزیت شوید و میزان فشار خون پایه شما ارزیابی شود. چنانچه دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، حتما قبل بارداری، اقدام به کاهش وزن الزامی است.

سایر روش ها برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا عبارتند از:

– استفاده از رژیم غذایی مناسب در زمان حاملگی

– محدودیت در مصرف سدیم و نمک

ناهار برای بیماران قلبی– کنترل شرایط خطرناک پیش از حاملگی مانند دیابت

– اجتناب از مصرف الکل

ترک سیگار

– انجام ورزش منظم حداقل هفته ای ۳ بار

راههای کاهش فشار خون در بارداری

برای  پایین اوردن فشار خودن بالا  در بارداری از درمان دارویی و غیر دارویی یا همان اصلاح شیوه زندگی استفاده می شود. به مادران باردار توصیه می شود که رژیم غذایی مناسبی را برای جلوگیری از افزایش فشار خون در بارداری انتخاب کنند. به مادران باردار توصیه می کنیم که از غذاهای کنسرو شده و فست فود ها اجتناب کنند. این غذاها به دلیل سدیم بالا و پتاسیم پایینی که دارند، به شدت در افزایش فشار خون نقش دارند.

توصیه اکید می کنیم برای درمان فشار خون بالا در بارداری از غذاهای تازه با حجم بالای فیبر مثل میوه جات و سبزیجات استفاده کنید؛ چرا که این مواد، به دلیل پتاسیم بالایی که دارند، از افزایش فشار خون در دوران بارداری جلوگیری می کنند. قبل از بارداری به مادران توصیه می شود (به خصوص مادرانی که مستعد افزایش فشارخون در دوران بارداری هستند) وزن خودشان را کنترل کنند، وزن خود را کاهش دهند و وزنی که در طی دوران بارداری هم می گیرند را حتما زیر نظر متخصص تغذیه بررسی کنند تا به میزان مجاز، دچار افزایش وزن شوند. در نظر داشته باشید که افزایش وزن بی رویه یکی از علل افزایش فشار خون در طی دوران بارداری است.

استفاده از برخی داروها در طب سنتی نیز گاهی اوقات می تواند باعث جلوگیری از افزایش فشار خون در بارداری شود؛ اگرچه نقش آن ها در متون علمی هنوز ناشناخته است.

بخش عمده درمان، درمان دارویی در کنترل فشار خون حاملگی است. کلاً مصرف داروها در دوران بارداری باید با احتیاط صورت بگیرد. برخی از داروها قطعاً بر روی جنین می تواند اثرات سوء داشته باشد که مادر حتماً باید از مصرف آنها اجتناب کند. این داروهای ضد فشار خون برای پزشکان قابل شناسایی هستند. اغلب از آن مطلع هستند و به مادر توصیه می کنند به اطلاع از بارداری، از مصرف آنها خودداری کنند.

داروی درمان فشار خون بارداریدر چنین شرایطی طبیعتاً مادر نیازمند داروهای جایگزین است. داروهایی که در دسترس پزشک قرار دارند، تقریباً محدود می باشند. داروهایی که باعث افزایش ادرار می شوند، اگر قبل از حاملگی استفاده شده اند، منعی در طی دوران حاملگی برای ادامه مصرف آن ها و کنترل فشار خون وجود ندارد. از جمله این داروها می توان به هیدروکلرتیازید، تریامترن اچ و فوروزماید اشاره کرد که مصرف آن ها اگر از قبل از حاملگی وجود داشته، مادر باردار می تواند در دوران حاملگی نیز آنها را ادامه دهد.

اگر مادر باردار داروهایی مثل کلسیم، از گروه کلسیم، مسدود کننده های کانال کلسیم مصرف می کند مثل آملودیپین، وراپامیل و یا دیلتیازم، مصرف این داروها هم در طی دوران بارداری خطری برای مادر و جنین ایجاد نخواهد کرد و توصیه به ادامه درمان می کنیم. این داروها آنقدر امن است که حتی اگر مادر قبل از بارداری فشار خون نداشته باشد و در طی دوران بارداری دچار فشار خون بالا شود، می توانیم با این داروها فشار خون بالا در بارداری را کنترل کنیم.

بهترین قرص فشار خون بارداری

از جمله داروهای فشار خون که خیلی در زمینه درمان فشار خون بالا در بارداری مقبول است و به دو صورت تزریقی و قرص های خوراکی در دسترس پزشکان وجود دارد، متیل دو پا می باشد که از طریق عبور به سمت مغز مادر و تحریک بعضی از گیرنده ها باعث کاهش فشار خون مادر خواهد شد. تاکنون متیل دوپا در درمان فشار خون بارداری هیچ گونه عارضه ای نداشته است. هنوز هم بعضی از پزشکان علاقمند هستند که برای کنترل فشار خون از این دارو استفاده کنند. متیل دوپا قرص های ۲۵۰ میلی گرمی دارد که تا روزی ۳ عدد برای مادر ممکن است تجویز شود.

درمان فشار خون در بارداری با متیل دوپاهیدرالازین یکی دیگر از قرص های فشار خون است که در درمان فشار خون بالا در بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. داروی امنی است، نه باعث صدمه به جنین می شود و نه مادر! هیدرالازین با دوز مد نظر پزشک به صورت ۲۵ میلی گرم یا ۵۰ میلی گرم برای مادر تجویز می شود و بسیار در این زمینه موثر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و فوق تخصص قلب و عروق

برای پرسش و پاسخ از دکتر نجفی روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام جناب .بنده حدود ۳ماه قبل امیکرون گرفتم روزچهارم بود که قفسه سینم درد گرفت وچشمم سیاهی رفت بستری شدم چندروز چون بخاطر امیکرون انظیمهای قلبم بالا میرفت انژیو کردم خوب بود نوار قلبهام خوبه همیشه جواب اکو هم خوب بود و چند بارم ازمایش چکاپ کامل دادم خوب بودن و سونو از کبد وکلیه ها خوب بودن الان یهو فشارم میره بالا بالاتر از ۱۵نمیره و گاهی بیحال و سردرد و سنگینی دست چپ دارم خواستم راهنمای کنیدچکار کنم خوب بشم ممنون و علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      دارو چه می خورید
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام .کاپتوپریل.کنکور کور.آسنترا۵۰.بوسپیرون ۵.این داروها هفته گذشته دکتر گفتن دیگه نخور قطع کردن داروهامو کامل .الان سرم سنگین میشه و سرد درد دارم فشار خونم اغلب ۱۴ رو ۹ هست ????????????????
    3. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      ????
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      قطع کردنش اشتباه بوده نباید قطع می شده بخاطر همین فشارهایتان نامنظم شده به هر حال، لوزارتان اچ را نصف قرص روزانه شروع به مصرف کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زری شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    آیا من که حدود سه سال است داروی فشار خون مصرف می کنم وتمایل به بارداری دارم وسنم هم سی ونه سال است می توانم باردار شوم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      بله می توانید ولی قبلش حتما دارو هایتان باید تنظیم شود و متخصص قلب اکویتان کند
  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.من قصد بارداری دارم ولی فشارخونم 14 رو 10 هست کمی بیشتر یا کمی کمتر.داروهای مختلف استفاده کردم والزومیکس داروی خوبی بود ولی بشدت معده م اذیت شد کنار گذاشتم الان کپتوپریلویا لوزارتان اچ میخورم.ولی در شهر خودمون قزوین چند داروخونه رفتم متیل دوپا پیدا نکردم .بخاط اینکه قصد بارداری دارم ونگران استفاده از قرص ها برای جنین هستم دارو را قطع میکنم ومرتب نمیخورم مگه وقتی که حس میکنم حالم بده.ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      ببینید برای بارداری باید این داروها را کنار بگذارید و فقط متیل دوپا در بارداری بی خطر است پس دارو را جایگزین کنید کنترل نکردن فشارخون در بارداری هم به شما هم به جنین آسیب می زند
  • تصویر کاربر آرمان پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    بنده به دلیل فشار خون بسیار بالا مراجعه نمودم که دکتر نجفی مصرف یک قرص کامل لوزاتن و املودیپین رو برای صبح و شب تجویز نمومدند یعنی دو عدد صبح دو عدد شب
    پس از 15 روز مصرف فشار بالای من روی 9 و پایین روی 6 بود ایا میتوانم دو قرص صبح را حذف نمایم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بله می توانید مشکلی نیست
  • تصویر کاربر محدثه شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر
    مادرم روزی دو عدد قرص فشار لوزاتان اچ ۵۰ صبح و ۵۰ شب استفاده می کنند برای لاغری به پزشک تغذیه مراجعه کردند کپسول اسلیم مکس در روز ۴ عدد استفاده می کنند دیشب فشارشون ۱۱ شده بود می خواستم ببینم این دارو را استفاده می کنند ایرادی نداره؟ فشارخون را زیاد کاهش نمی دهد؟
    1. تصویر کاربر محدثه پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر مادرم قرص مایوکارمت_وانس هم بعد قرص فشارشون یکی صبح و یکی شب استفاده می کنند.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اصلا مصرف این دارو و داروهای مشابهش را توصیه نمیکنیم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شیما پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر نجفی گرامی بنده دختری هستم 28 ساله مجرد مختصر میگم من نارسایی دریچه اعورت داشتم سال 91 جراحی قلب باز کردم دریچه مصنوعی بیولوژیکی گذاشتم خدارا شکر قبلا مشکلاتی کوچیک مثل اریتمی و تپش بوده و فشار خون بالا با سردرد داشتم یکی دو سال لوزارتان 25 دادن نرمال نرمال شد قطعش کردن بازم دردهای عصبی داشتم سی تی انژیو شدم نرمال بوده مشکل الانم اینه من افسردگی دارم شدید تحت نظرم به دلیل حرص های خیلی خیلی شدید و گریه و بیتابی دچار تپش شدم و دو روزه فشار خونم یا 12/10 هستش پایین نمیاد یا 13/10 هستش چون چک میکنم مرتب گریه بی قراری و تپش دارم زیاد نفسم یکم اذیت میکنه امروز اورژانس مراجعه کردم ضربان قلبم 160 بود اذیتم و فشارمم یا 12 یا 13 هستش تو کلیپ های ویزیت شما دیدم برای فشار داروی هیزارید لوزارتان 50 تجویز میکنید و قبلا برای تپش متورال میخوردم یک سالی هست علامت ندارم برای چکاپ نرفتم الان دو روزه حرص و فشار عصبی بیش از حد فشارم و تپش ایجاد شده خیلی اذیتم طاقت ندارم و دچار مشکل دیسک کمر هم هستم میخواستم بپرسم این دردها عصبیه میدونم منشعه قلبی نیست ولی برای کنترل ضربانم و تپش و فشار خون بالا میشه بفرمایید چجوری متورال 50 و داروی فشاری که گفتم میتونید تنظیم کنید و به من بگید چجوری مصرف کنم چه مدت که تنظیم بشه قطع بشه روحیم و جسمی اذیتم امروز مراجعه کردم برای حال روحیم و یک چکاپ ارامش ندارم قبلا هم داروی تعوفیلین میخوردم برای وضعیت صابتم علامتام قطع بشه بهترین راه دارویی برای قلب چیه و انشالله بعدا در شهرم لازم بشه مراجعه کنم اگر راهنمایی بفرمایید کامل سپاس گذارم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اینها صددرصد علایم استرسی و عصبی هستند و نیازی به نگرانی ندارد توصیه ی من این است داروها را فعلا با همین دوز ادامه دهید ولی یک هولتر فشارخون ۲۴ ساعته نصب کنید تا نوسانات فشارخون ارزیابی شوند
  • تصویر کاربر کیانوش پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 656 مشاهده پرسش
    سلام . آقای دکتر بنده ۵۰ سال دارم . شهریور امسال به کرونا مبتلا شدم . در حین درمان فشار خونم بین ۱۷ و ۱۸ بود . پیش متخصص داخلی رفتم قرص والزومیکس ۵/۸۰ تجویز کرد . بعد از سه یا چهار ماه فشار خونم بین یازده و دوازده هست .
    ضمنا زمان کرونا به اسهال مبتلا شده بودم و از زمان مصرف این قرص روزانه سه یا چهار بار تکرر مدفوع دارم . آیا علت آن مصرف این قرص می تواند باشد ؟
    آیا می توانم این قرص را جایگزین کنم ؟
    چه راهنمایی می فرمایید ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      نه این دارو روی مدفوع و گوارش اثری ندارد علتش را با یک متخصص گوارش مشورت کنید نیازی به تغییر دارو نیست
  • تصویر کاربر سامان شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر من که خانمی ۳۵ ساله هستند اگر پیاده روی کنه یادفعالیت نه چندان سنگین خیلی خسته میشن به طوری که سرگیجه میگیره و میخوره زمین که باید استراحت کنند‌.در ضمن بعضی موقعها هم رنگ صورتشون میپره و سفید میشه.دیروز هم بیحال شده بود سرمو که گذاشتم روی سینش ضربان قلبش خیلی تند شده بود و رنگش مثل گچ شده بود.خودش میگه فشار خونم به طور نرمال پایینه.اکثر موقعها رنگ پریدگیه صورت داره.میخواستم بدونم امکان درمان هست و آیا میتونیم بچه دار بشیم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید قبل اینها یک بار اکو و تست وررش شوند
    2. تصویر کاربر سامان پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام جوابتون به صورت کامل برای من ارسال نشده.لطفا دوباره بفرستید
    3. تصویر کاربر سامان پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام جوابتون به صورت کامل برای من هرسال نشده،لطفا دوباره ارسال بفرمایید.ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      عرض کردم باید برای بررسی چیزی که می فرمایید اکو و تست ورزش بشوند
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    باعرض درود واحترام
    من ۴سال است از لیزینوپریل ۲۰استفاده می‌کنم
    به علت عدم دسترسی باید از کاپتوپریل و هر چه صلاح میدانید استفاده کنم لطفا دوز موردنیاز را اعلام فرمایید
    درگذشته ‌خانوادگی فشارخون نداشته بودیم
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      کاپتو پریل را ۲۵ صبح و شب مصرف کنید اگر موثر نبود که باید ویزیت شوید
  • تصویر کاربر Masume پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    ۳۶ساله هستم مبتلا به دیابت نوع دو و فشار خون که قرص گلوکوفاژ و والسارتان ۸۰ روزی یک عدد مصرف میکنم والسارتان برای اوایل بارداری مشکلی ایجاد میکته؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      بله در بارداری نباید استفاده شود حتما قبل بارداری باید جابجا شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر