دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون نرمال در حاملگی می بایست چک شود چرا که فشار خون بالا در بارداری می تواند عوارض خطرناکی بر روی جنین داشته باشد. امروزه داروهای زیادی برای درمان فشار خون بالا در بارداری وجود دارند. اما از میان آنها بهترین قرص فشار خون در بارداری کدام است و به چه صورت باید مصرف شود؟

علت فشار خون بالا در اوایل بارداریفشار خون نرمال در بارداری

براساس تعریف انجمن قلب آمریکا فشار خون نرمال در مادران باردار ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه و یا پایین تر از آن است. چنانچه این عدد زیر ۹۰/۶۰  میلی متر جیوه باشد، تحت عنوان فشار خون پایین نامیده شده ولی اگر عدد فشار خون ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالای حاملگی نامیده می شود.

در حاملگی بیشتر فشار خون بالا دیده می شود تا فشار خون پایین!

فشار خون بالا در بارداریتعریف فشار خون بالای حاملگی

فشار خون بالا یعنی فشار بالاتراز ۱۴۰/۹۰ که در ۹۰ درصد این افراد هیچ علتی برای فشار خون بالا در بارداری یافت نمی شود. فشار خون بارداری از شایعترین علل مرگ و میر در میان مادران باردار است و باید جدی گرفته شود. افزایش شدید فشار خون می تواند فرد را در معرض عوارض آن مانند نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و یا نارسایی کلیه قرار دهد. جنین نیز در معرض عوارض فشار خون بالا قرار خواهد داشت.

حمله فشار خون

فشار خون بالا در حاملگی هم برای مادر و هم جنین بسیار خطرناک خواهد بود. چنانچه فشار خون ۱۲۰  تا ۱۳۹  و یا دیاستول ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد، مرحله پیش فشار خون نامیده می شود.

درمان فشار خون در بارداریدر مرحله اول فشار خون ۱۴۰-۱۵۹  و دیاستول ۹۰ تا ۹۹ می باشد. چنانچه فشار خون بالاتر از ۱۸۰ و دیاستون بالاتر از ۱۱۰ باشد حمله فشار خون نامیده می شود.

علت فشار خون بالا در اوایل بارداری

از هر ۳ مادر حامله یک نفر دچار فشار خون  بالا در بارداری خواهد بود. در چنین شرایطی یا مادر پیش از حاملگی مبتلا به فشار خون بالا بوده و حالا در حاملگی فشار بالاتر رفته و یا پس از حاملگی فشار نرمال داشته و حالا در اثر حاملگی، دچار فشار خون بالا در بارداری شده است. این افزایش فشار خون در حاملگی ممکن است پیش از هفته  ۲۰ حاملگی و یا بعد از آن رخ دهد.

عوارض فشار خون بالا در حاملگی

فشار خون بالا در حاملگی هم مادر و هم جنین را در معرض خطر قرار خواهد داد. برخی از این عوارض عبارتند از:

عوارض فشار خون بالا بر جنین– زایمان زودرس یعنی قبل هفته ۳۷ حاملگی

– نیاز به انجام سزارین

– اختلال در رشد جنین

– مسمومیت حاملگی

– اختلالات جفت

عوارض فشار خون بالا بر جنین

یکی از اثرات مستقیم فشار خون بالا بر جنین، جلوگیری از رشد متعادل جنین است. اغلب جنین بر اثر فشار خون بالای مادر، دچار عارضه عدم وزن گیری می شود که نتیجه آن تولد نوزاد با وزن پایین است. یکی دیگر از عوارض فشار خون بر روی جفت این است که چون جفت در مقابل فشار خون بالا مقاومت ندارد، گاهی از سطح رحم کنده می شود. در چنین شرایطی ادامه حیات وی به خطر خواهد افتاد.

عوارض فشار خون در حاملگیدیگر عوارض فشار خون بر روی جنین عبارتند از: اختلال در عبور اکسیژن از جفت و تولد زود رس. به همین جهت کنترل فشار خون مناسب مادر باردار برای متخصصین قلب و متخصص زنان،  اولویت زیادی دارد.

قرص متورال در بارداری

آیا مصرف متوپرولول یا همان قرص متورال در بارداری  مشکلات  دوران بارداری را افزایش می دهد؟ متوپرولول  میتواند روی وزن جنین تاثیر بگذارد. مصرف متورال در اواخر بارداری ممکن است باعث شود کودک علائمی مانند کند شدن ضربان قلب و قند خون پایین داشته باشد. و مصرف داروی متورال در دوران بارداری حتما باید با دستور  پزشک باشد.

درمان فشار خون بارداری

اغلب مادران دچار افزایش فشار خون در حاملگی پس از زایمان، فشار خونشان نرمال می شود. ولی گاهی نیز فشار خون علی رغم زایمان، بالا می ماند که این مادران باید داروی ضد فشار خون خود را ادامه دهند. جالب است که براساس دستورالعمل مایوکلنیک، دادن شیر می تواند عامل مهمی جهت کاهش فشار خون پس از زایمان باشد. ولی باز هم باید فشار خون به خوبی توسط متخصص فشار خون درمان شود.

درمان فشار خون بالا در بارداری اغلب با محدود کردن نمک و استراحت کافی شروع می شود.

بهترین قرص برای درمان فشار خون بارداری

یکی از داروهای قدیمی که در درمان فشار خون بالا در بارداری استفاده می شود، متیل دو پا است. مادران باید بدانند مصرف برخی داروها در حاملگی جهت کنترل فشار خون ممنوع است. این داروها عبارتند از:

بهترین قرص درمان فشار خوندر حین حاملگی مادر باید به خوبی فشار خون خود را اندازه گیری نماید تا از ایجاد عوارض فشار خون بالا جلوگیری کند. پزشک ممکن است برای بررسی رشد جنین از سونوگرافی پی در پی استفاده نماید.

استفاده از آسپرین ۸۰ میلی گرم روزانه می تواند مانع افزایش بیشتر فشار خون در حاملگی و مسمومیت حاملگی شود و در نتیجه در درمان فشار خون بالا در بارداری مفید باشد.

راههای کنترل فشار خون بالا در بارداری

اولین اقدام برای کاهش ریسک عوارض فشار خون بالا در حاملگی ، جلوگیری از ایجاد فشار بالا است. توصیه می شود قبل از اقدام به حاملگی توسط پزشک معالج ویزیت شوید و میزان فشار خون پایه شما ارزیابی شود. چنانچه دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، حتما قبل بارداری، اقدام به کاهش وزن الزامی است.

سایر روش ها برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا عبارتند از:

– استفاده از رژیم غذایی مناسب در زمان حاملگی

– محدودیت در مصرف سدیم و نمک

ناهار برای بیماران قلبی– کنترل شرایط خطرناک پیش از حاملگی مانند دیابت

– اجتناب از مصرف الکل

ترک سیگار

– انجام ورزش منظم حداقل هفته ای ۳ بار

راههای کاهش فشار خون در بارداری

برای  پایین اوردن فشار خودن بالا  در بارداری از درمان دارویی و غیر دارویی یا همان اصلاح شیوه زندگی استفاده می شود. به مادران باردار توصیه می شود که رژیم غذایی مناسبی را برای جلوگیری از افزایش فشار خون در بارداری انتخاب کنند. به مادران باردار توصیه می کنیم که از غذاهای کنسرو شده و فست فود ها اجتناب کنند. این غذاها به دلیل سدیم بالا و پتاسیم پایینی که دارند، به شدت در افزایش فشار خون نقش دارند.

توصیه اکید می کنیم برای درمان فشار خون بالا در بارداری از غذاهای تازه با حجم بالای فیبر مثل میوه جات و سبزیجات استفاده کنید؛ چرا که این مواد، به دلیل پتاسیم بالایی که دارند، از افزایش فشار خون در دوران بارداری جلوگیری می کنند. قبل از بارداری به مادران توصیه می شود (به خصوص مادرانی که مستعد افزایش فشارخون در دوران بارداری هستند) وزن خودشان را کنترل کنند، وزن خود را کاهش دهند و وزنی که در طی دوران بارداری هم می گیرند را حتما زیر نظر متخصص تغذیه بررسی کنند تا به میزان مجاز، دچار افزایش وزن شوند. در نظر داشته باشید که افزایش وزن بی رویه یکی از علل افزایش فشار خون در طی دوران بارداری است.

استفاده از برخی داروها در طب سنتی نیز گاهی اوقات می تواند باعث جلوگیری از افزایش فشار خون در بارداری شود؛ اگرچه نقش آن ها در متون علمی هنوز ناشناخته است.

بخش عمده درمان، درمان دارویی در کنترل فشار خون حاملگی است. کلاً مصرف داروها در دوران بارداری باید با احتیاط صورت بگیرد. برخی از داروها قطعاً بر روی جنین می تواند اثرات سوء داشته باشد که مادر حتماً باید از مصرف آنها اجتناب کند. این داروهای ضد فشار خون برای پزشکان قابل شناسایی هستند. اغلب از آن مطلع هستند و به مادر توصیه می کنند به اطلاع از بارداری، از مصرف آنها خودداری کنند.

داروی درمان فشار خون بارداریدر چنین شرایطی طبیعتاً مادر نیازمند داروهای جایگزین است. داروهایی که در دسترس پزشک قرار دارند، تقریباً محدود می باشند. داروهایی که باعث افزایش ادرار می شوند، اگر قبل از حاملگی استفاده شده اند، منعی در طی دوران حاملگی برای ادامه مصرف آن ها و کنترل فشار خون وجود ندارد. از جمله این داروها می توان به هیدروکلرتیازید، تریامترن اچ و فوروزماید اشاره کرد که مصرف آن ها اگر از قبل از حاملگی وجود داشته، مادر باردار می تواند در دوران حاملگی نیز آنها را ادامه دهد.

اگر مادر باردار داروهایی مثل کلسیم، از گروه کلسیم، مسدود کننده های کانال کلسیم مصرف می کند مثل آملودیپین، وراپامیل و یا دیلتیازم، مصرف این داروها هم در طی دوران بارداری خطری برای مادر و جنین ایجاد نخواهد کرد و توصیه به ادامه درمان می کنیم. این داروها آنقدر امن است که حتی اگر مادر قبل از بارداری فشار خون نداشته باشد و در طی دوران بارداری دچار فشار خون بالا شود، می توانیم با این داروها فشار خون بالا در بارداری را کنترل کنیم.

بهترین قرص فشار خون بارداری

از جمله داروهای فشار خون که خیلی در زمینه درمان فشار خون بالا در بارداری مقبول است و به دو صورت تزریقی و قرص های خوراکی در دسترس پزشکان وجود دارد، متیل دو پا می باشد که از طریق عبور به سمت مغز مادر و تحریک بعضی از گیرنده ها باعث کاهش فشار خون مادر خواهد شد. تاکنون متیل دوپا در درمان فشار خون بارداری هیچ گونه عارضه ای نداشته است. هنوز هم بعضی از پزشکان علاقمند هستند که برای کنترل فشار خون از این دارو استفاده کنند. متیل دوپا قرص های ۲۵۰ میلی گرمی دارد که تا روزی ۳ عدد برای مادر ممکن است تجویز شود.

درمان فشار خون در بارداری با متیل دوپاهیدرالازین یکی دیگر از قرص های فشار خون است که در درمان فشار خون بالا در بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. داروی امنی است، نه باعث صدمه به جنین می شود و نه مادر! هیدرالازین با دوز مد نظر پزشک به صورت ۲۵ میلی گرم یا ۵۰ میلی گرم برای مادر تجویز می شود و بسیار در این زمینه موثر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و فوق تخصص قلب و عروق

برای پرسش و پاسخ از دکتر نجفی روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.5/5 - (41 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Samiya پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    مادر من اسكن قلب همرا با تزريق در پنجشنبه هفته گذشته انجام داده ميخواستم بدونم اثر دارو تا چند روز هست و اينكه خطري براي خودش يا ديگران داره؟
    آيا اين كه گفته شده تا ماه ها اثر دارو باقي ميمونه و نبايد با كسي تماس داشته باشه حقيقت داره؟ ممنون ميشم توضيح بديد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر hosseib پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام...بنده 30 سالمه ..یک ماه قبل به دلیل اینکه فشارم 15 روی 9 بود به دکتر مراجعه کردم و دکتر روزانه لوزار 25 تجویز کرده و قرص گارلت.فشارم بهد مصرف قرص در حالت عادی 12 روی 7 هست ولی استرس دارم فشارم 14 روی 8 میاد ایا احتیاج به افزایش دارو هست یا خیر...لطفا راهنمایی کنیدضمنا قبلا فلووکسامین مصرف میکردم...3ماهه قطع کردم..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر قنواتي جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    بنده ٢٨ساله هستم مردمتاهل.
    حدودسه سال هست كه متوجه شدم فشارخون بالا دارم واز داروي متورال 5٠نصف صبح ونصف شب استفاده ميكنم وفشارخون بالا ژنتيكي بوده وپدر بنده هم از سن 4٠سالگي فشارخون بالا داشتن ميخواستم ببينم درمان قطعي براي فشارخون بالا هست كه بتونم از مصرف قرص فشار راحت بشم ومشكل فشارم روحل كنم لطف ميكنين راهنماييم كنين از وقتي كه ميگذارين ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر منتظری پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من دختری 23 ساله هستم و مدتی است که استرس دارم و اینکه شنیدم استرس باعث فشار خون بالا میشود و من نگرانم که این اتفاق نیفتد. من فشارم را که میگیرم 11 روی 8 است میخواستم بدونم خوب و نرمال است؟ 8 فشارم بالا نیست به نظرتان با توجه 11 بودن فشارم ؟ و اینکه اگر فشار خون داشته باشم نوار قلب نشان میدهد؟
    من مدتی است احساس میکنم که دست هایم پف میکنند و مفصل هایم درد میکنند یا اینکه سر درد دارم
    البته من مشکل افتادگی دریچه میترال و تپش قلب هم دارم و پروپرانول مصرف میکنم
    آقای دکتر در این سن ممکن است فشار خون داشته باشم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نیلوفر دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    من سی ودوسال سن دارم وبیماری فشارخون دارم قرص کاپتوپریل25روزانه یک عدد مصرف میکنم وقصد بارداری دارم چه قرصی جایگزین کنم که به جنین وخودم آسیب نرسه ممنونم ضمناتنبلی تخمدان هم دارم وپزشکم گفته حتما باید کاپتوپریل راقطع کنم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سهيلا دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر مادر من 5٣ سالشون هست ، ديشب فشار خون شان ١٧ رو ١١ بود ، قرص كاپتوپريل ٢5 ، نصف زير زباني دادم بهشون ، بعد نيم ساعت يك نصفه ديگر ، مجددا بعد از ١:٣٠ فشارشان را گرفتم پايين نيامد ، به درمانگاه ندا رفتيم ، مجددا يك قرص كاپتوپريل گذاشتن ، نوار قلب گرفتن كه گفتن نوار خوب است ، بعد از نوار امپول funosemide داخل رگ زدن ، و قرص والسارتان خوردن و يك ا س ا ، صبح مجددا فشارشان را گرفتم ، ١6 رو ١١ بود ، الان استرس دارن و بي حال هستن تا الان مشكل فشار خون نداشتن ، فقط در سال گذشته يك بار فشارشان رو ٢٢ بود كه 4 تا قرص زيز زباني گذاشتن ، بعد از ان تا الان مشكلي نداشتن ، ( مادر بنده قرص هاي پروپنانول ، الپرازولام ، هم مصرف مكنند براي اعصابشان، چه دستوري ميفرماييد ، با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر طاها جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    من با مصرف نا منظم نصف قرص 50 میلی متورال همیشه تپش قلبم را در اکثر اعضای بدنم حس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    با سلام. مادر اینجانب به مدت 2 سال فلوکستین و دلوکسی کپ و چند ماه اخیر نیز لورازپام به همراه ان مصرف می کرد. ازحدود 20 روز پیش دارو ها رو خیلی غیر منظم مصرف کرده اما لورازپام رو تا چند شب پیش به صورت نیمه مصرف می کرد.پس از اون فشارش یکباره با لا رفته و از 16 و 15 پایینتر نمی امد. به متخصص قلب مراجعه کردیم و بعد از اکو گفتند که قلب مقداری بزرگ شده است و داروی متورال و والسارتان و جند داروی دیگر تجویز کردن. چون ما لورازپام رو قطع کردیم دچار بیقراری و اضطراب و درد در کل بدن و مفاصل شد.دکتر کلرودیازپوکساید رو به جای لورازپام تجویز کرد (شبی یک عدد). اما هنوز هم در طول روز اثراب بیقراری و اضطراب وجود دارد. دیشب به علت بیخوابی به ناچار دو عدد قرص دادیم . لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر درتاج یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام من 45سال سنمه فشارخونم9روی6خطرناک نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام فشار خون من بلا ست پانزده وشانزده روی نه و ده اسکن قلب هم کردم مشکلی ندارم اکو تست ورزش و اسپرو متری نوار قلب هم دادم مشلی نبود سال 91انژیو هم کردم مشکلی نداشتم الان روزی سه تا لوزارتان 50میخورم ولی فشارم بالاست چه کنم بسیار متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر