دکتر محمد حسین نجفی

حمله قلبی زمانی که جریان خون به قلب مسدود شود رخ می دهد که اغلب از چربی، کلسترول و دیگر مواد ، که به صورت یک پلاک در رگ است که تغذیه قلب (عروق کرونر) مسدود میکند . جریان خون می تواند توسط آسیب یا از بین بردن بخشی از عضله قلب قطع شود. یک حمله قلبی، سکته قلبی نیز نامیده می شود، می تواند کشنده باشد، اما درمان به طور چشمگیری در طول سال ها باعث بهبود آن میشود. اگر شما فکر می کنید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید تماس با ۱۱۵یا اورژانس پزشکی حیاتی است.

۱-درد شدید قفسه سینه که به پشت و بازو، فک و یا بالای شکم انتشار دارد.

۲-درد اغلب ماهیت فشاری دارد اما در برخی افراد احساس سوزش یا فشرده شدن قلب نیز وجود دارد.

۳-احساس تنگی نفس یا اشکال در نفس کشیدن

۴-تهوع و یا استفراغ

۵-تعریق سرد یا احساس سرما

۶-اضطرابعلایم حمله قلبی چیست؟

همه افرادی که حمله قلبی دارند علائم مشابه و یا همان شدت علائم ندارند . برخی از افراد درد خفیف دارند . دیگران درد شدید تری دارند. برخی از افراد هیچ نشانه ای ندارند، در حالی که برای دیگران، اولین نشانه ممکن است ایست ناگهانی قلبی باشد. با این حال، علائم و نشانه های شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای حمله قلبی شما وجود دارد.

برخی حملات قلبی به طور ناگهانی رخ میدهند، اما بسیاری از مردم برای ساعت ها ، روزو یا از یک هفته قبل نشانه ها و علائم هشدار دهنده دارند. اولین علامت هشدار دهنده ممکن است عود درد قفسه سینه (آنژین) باشد که توسط فعالیت شروع شده و با استراحت بهبود می یابد. آنژین توسط یک کاهش موقتی جریان خون به قلب ایجاد می شود.

حمله قلبی از وضعیتی که در آن قلب شما به طور ناگهانی متوقف می شود (ایست ناگهانی قلبی ، رخ می دهد که زمانی که یک اختلال الکتریکی عمل پمپاژ قلب شما را مختل کرده و باعث می شود جریان خون به بقیه اندام های شما متوقف شود) متفاوت است. حمله قلبی می تواند باعث ارست قلبی شود، اما تنها عامل آن نیست.

اگر شما می بینید کسی دچار حمله قلبی شده چه کاری باید انجام دهید؟

اگرشما با کسی روبرو میشوید که هوشیاری ندارد، در ابتدا با کمک های اورژانس پزشکی تماس بگیرید. سپس CPR برای نگه داشتن جریان خون را آغاز کنید. فشار سخت و سریع بر روی قفسه سینه فرد – در حدود ۱۰۰ فشار در یک دقیقه. لازم نیست مسیر راه هوایی فرد را بررسی کنید و یا تنفس مصنوعی بدهید مگراینکه شما آموزش CPR دیده باشید.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه

در حالت اول و در صورت هوشیاری بیمار:

در گام اول:

سعی نکنید خود را به اورژانس برسانید. با 115 تماس بگیرید. با یکی از دوستان یا اعضای خانواده ی خود تماس بگیرید. از آنها بخواهید که حتماً بیایند و در کنارتان باشند.

در گام دوم: 

اگر پزشک از قبل، برایتان داروی GNT تجویز کرده است، آن را مصرف کنید. GNT (گلیسیریل تری نیترات)، به سرعت، عروق کرونر را گشاد می کند. با این کار، اکسیژن رسانی به قلب افزایش پیدا کرده، و درد ناشی از آنژین قلبی کاهش می یابد. این دارو به صورت اسپری یا قرص، در دسترس است. GNT که به صورت زیر زبانی مصرف می شود، 2 تا 3 دقیقه طول می کشد تا اثر کند. (ممکن است باعث سردرد هم شود).

اگر اسپری یا قرص GNT، تأثیری نداشت، یک آسپرین 300 میلی گرم (که از قبل، پزشک برایتان تجویز کرده است) را سریعاً مصرف کنید. آسپرین، سرعت لخته شدن خون را کاهش می دهد. بنابراین در زمان حمله ی قلبی، از ایجاد لخته های بیشتر، جلوگیری می کند. آسپرین را خرد کنید یا بجوید، تا سریعتر توسط خون، جذب شود. فقط در صورت تجویز، 300 میلی گرم آسپرین مصرف کنید.

در گام سوم:

درب ورودی خانه ی خود را باز کنید. سپس، در کنار دیوار یا مبلمان، به حالت Lazy W بنشینید (به این صورت که: 1. در حالت نشسته، به چیزی تکیه دهید. 2. پشت خود، یک بالش قرار دهید. 3. زانوهای خود را بالا بیاورید و ترجیحاً زیر آنها، بالش یا چیزی مشابه آن را قرار دهید). استراحت کنید و از انجام هر کاری بپرهیزید.

در گام چهارم:

خود را گرم نگه دارید.
تا جایی که می توانید، آرامش خود را حفظ کنید.
زمانی که اورژانس رسید، پزشکان اورژانس، به سرعت درمان را شروع می کنند. آنها برای درمان حملات قلبی و احیای بیماران اورژانسی، آموزش دیده اند، و شما را به سرعت به بیمارستان منتقل می کنند. برای جلوگیری از آسیب جدی قلب، هر دقیقه، بسیار ارزشمند است.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه

????در حالت دوم و عدم هوشیاری بیمار:

اگر بیمار، بیهوش است، CPR را شروع کنید. اگر مطمئن هستید که بیمار شما، به علت حمله ی قلبی بیهوش شده است، به پزشک اورژانس یا فوریت های پزشکی اطلاع دهید و از آنها کمک بگیرید. آنها ممکن است از شما بخواهند که احیای قلبی ریوی (CPR) را انجام دهید. اگر در زمینه ی CRP آموزش ندیده اید، پزشکان توصیه می کنند که تنفس دهان به دهان را انجام ندهید و فقط عملیات فشار دادن قفسه سینه را (حدود 100 بار در دقیقه) انجام دهید. پزشک اورژانس می تواند تا زمان رسیدن کمک، شما را راهنمایی کند.

اگر دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار (AED) در دسترستان است و بیمار، بیهوش شده، دستگاه را تنظیم کنید و عملیات احیا را شروع کنید. (دستگاه را وصل کنید. پس از ارزیابی وضعیت بیمار، دستورالعمل های ارائه شده توسط AED را دنبال کنید).

هنگام سکته قلبی چه کنیم؟

اقدامات اولیه در سکته قلبی

1- اگر شما حدس میزنیدکه یک حمله قلبی داشته اید، تردید نکنید. بلافاصله با ۱۱۵ و یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر شما به خدمات اورژانس پزشکی دسترسی ندارید، کسی شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند. اگر هیچ گزینه ی دیگری وجود ندارد به تنهایی رانندگی کنید . از آنجا که شرایط شما می تواند وخیم تر شود، رانندگی خودتان ، شما و دیگران را در معرض خطر قرار میدهد.

2- نیتروگلیسیرین مصرف کنید، البته در صورتی که توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد.

3- اگر توصیه شده آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در طول حمله قلبی می تواند آسیب قلبی را کاهش دهد. آسپرین می تواند با داروهای دیگر تداخل کند، بنابراین آسپرین را مصرف نکنید مگر اینکه پزشک شما و یا خدمات اورژانس آن را به شما توصیه کنند.

دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

4.6/5 - (132 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هوشنگ چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر دارای انحرافی بینی بودم که عمل کردم در حال حاضر دارای لوزه ،بیماری خفگی در خواب sleep apnea syndrome هستم و در هرساعت 20 مورد آپنه و هیپوپنه دارم از سی پ پ با فشار 9 سانتی متر آب استفاده می کنم برای رهایی از خروپوف استفاده از ایرینگ ، ایمپلت یا جراحی را توصیه می فرمائید و تجهیزات را از کجا تهیه یا به کدام پزشک مراجعه کنم متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اين در تخصص من نيست
      به دكتر ريه و ent مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دختر 18 هستم که حدود 1هفته است قلبم تیر میکشه وگاهی اوقات نفس که میکشم باعث درد میشه ،و4روزه که تهو دارم بعضی اوقات هنگام غذا خوردن حالت تهو شدید میگرم که نمیتونم غذا بخورم کف دستام عرق شدید میکنه وسرد میشه ودرد قلبم وقتی استرس داشته باشم یا از چیزی بترسم هم شروع میشه. میخواستم بدونم ایا مشکل قلبی دارم؟(البته کم خونی وکمبود ویتامین Dهم دارم )
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      حتما بايد جهت معاينه مراجعه كنيد
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    سن 31 وزن 106 قد 174 از سه روز پیش حدودا بیست بار در ناحیه قلبم یه تیر کشیدن خفیف احساس میکنم فک پایین سمت چپم و پشت گردنم یکم سنگین شده بعضی وقتها هم سرم گیج میره فشارم رو چک کردم روی 15 14 13 متغییر هست باید چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد فورا به متخصص قلب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر باران یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام ، با تشکر از راهنمایی تون من سوالم رو دیروزپرسیدم که قلبم به طور ناگهانی تیر میکشید که البته گاهی توی یک روز چند بار اتفاق میفته و گاهی هم توی یک روز ممکنه یک بار اتفاق بیفته و همچنین نمی تونستم بدوم و تنگی نفس پیدا میکردم و فرمودید که اول باید اکو شوید ، می خواستم بدونم اگر واقعا جدی هست به خانواده بگم و اکو انجام بدم چون فکر نمیکنم اینکه تیر کشیدن و دوبار در روز و درد گرفتن کمتر از یک دقیقه و دویدن با تنگی نفس که البته شرایطش در اون لحظه برام سخته و راه رفتن با کمی تنگی نفس و خستگی کلا در طول روز خیلی مشکل جدی باشه و زنگ خطر باشه البته پدرم هم فشار و چربی دارند و دیابت و چند سال پیش آنژیوگرافی هم کردند و مادر بزرگم هم دو بار به خاطر قلبشون بستری شدند و فکر کنم فنر زدند براشون ، ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر باران دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام اگر ممکنه آقای دکتر پاسخ سوالم رو بدید ممنون ، چون خیلی نگرانم.
    2. تصویر کاربر باران سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      و این رو هم ضمیمه کنم که چند سال پیش دو بار جراحی گوش داشتم که یکی پیوند لاله گوش از دنده و ۲۰ روز بعد که عفونت کرد و دوباره عمل کردم و دوباره ۱۵ روز بعد ، ۲۱ روز بیمارستان بستری بودم به علت عفونت شدید که قوی ترین آنی بیوتیک هارو هم استفاده کردم، که البته فکر نمیکنم این عفونت ربطی داشته باشه.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به اين سكل نميشه نظر داد
      شما حتما بايد ويزيت و معاينه شويد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ناشناس پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام دختری 14 ساله هستم که وقتی عصبانی و ناراحت می شدم قلبم تیر میکشید ولی الان یه ماهی هست که در حالت عادی هم این اتفاق می افتد زمانی هم که قلبم تیر میکشد با نفس کشیدن و دراز کشیدن بدتر میشود و تنگی نفس میگیرم و زمان ورزش کردن نفس کم میارم و قلبم شروع میکنه به تیر کشید
    لطفاً راهنماییم کنید بدونم مشکل قلبم چیه عادی یا مشکل ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكل قلبي نداريد
      ولي به هر حال بايد معاينه شويد تا بشه اظهار نظر كرد
  • تصویر کاربر قربانی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز من گاهی وقتا سمت چپ قفسه سینم یعنی پشت سینه ام درد احساس میکنم گاهی هم موقعی که پله رو بالا میام بحدی همون قسمت درد میگیره که موقع نفس کشیدن اصلا نمیتونم سرپا بمونم انگار نفسم بالا نمیاد.
    گاهی اوقاتم بدون هیچ فعالیتی فقط دارم نفس میکشم درد پشت سینه ام احساس میکنم میگم پشت سینه ام نه اینکه پشتمه نه .همین جلو اما فرض کنیم سینه رو برداریم دقیقا پشتش...
    به حدی شده که پسرم که 15 ماهشه 12 کیلوهه توان ندارم اینطوری درد میگیره نگه دارم....
    سنمم 24 است
    کمکم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      پاسخ شما داده شد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    مدت دو هفته سوزش و تیر کشیدن در چند ثانیه در پنج مرحله در روز منجر به سکته قلبی میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بعيده
      ولي بايد سريعا ويزيت شويد و نوار قلب بگيريد بايد دقيقا علت دردمشخص شه
  • تصویر کاربر .. دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 17سالمه ودقیقا از اواخر ماه رمضون قلبم سوزش داره وتیرمی کشه و همره بااون شانه ودست چپم درد می کنه سرگیجه شدید.بی حالی .حالت تهوع هم دارم نوار قلب هم گرفتم ونرمال بود ولی درد من همچنان ادامه داره ودکترم مدام می گه امکان نداره توی این سن مشکل قلبی داشته باشی می خواستم نظر شماروبدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بعيده و احتمالا اضطراب داريد
      ولي براي نظر قطعي بايد ويزيت و معاينه شويد
  • تصویر کاربر نیلوفررشاد دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    قلبم برای مدت کوتاهی مثل فرو کرون چیزی در قلبم تیر میکشد و با تکان خوردنم باعث تحرک درد میشود.ایا این علایم نشاندهنده ی بیماری خاصی است؟ 22 سالمه و سابقه ی بیماری قلبی خانوادگی نداریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    درد در زیر قفسه سینه وتپش نامنظم قلب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علت ها متنوعه
      بايد ويزيت شويد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر