دکتر محمد حسین نجفی

زیپتین نام تجاری داروی سیتاگلیپتین است که برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف می شود. آیا قرص زیپتین بر لاغری نیز موثر است؟

اینکه آیا قرص زیپتین برای کاهش وزن و لاغری موثر است یا نه، قابل بحث بوده و هنوز اثبات نشده است؛ اما این دارو دارای اثراتی است که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

کاهش وزن با داروی زیپتین

عملکرد داروی زیپتین

قرص زیپتین با افزایش مقدار دو هورمون در بدن که در واکنش به مصرف غذا تولید می شوند، به کنترل قند خون و دیابت کمک می کند. این افزایش هورمون دارای اثرات متعددی است که دو اثر آن موجب کاهش وزن می شود. این هورمون ها زمان عبور غذا از معده به روده را کاهش داده و جذب گلوکوز در جریان خون را کمتر می کنند. همچنین این قرص احساس سیری را در فرد ایجاد می کند که این امر باعث مصرف کمتر غذا خواهد شد.

عوارض جانبی قرص زیپتین

برخی از عوارض جانبی داروی زیپتین می تواند به روند کاهش وزن کمک کند. از عوارض جانبی این دارو می توان به گاز اضافی در بدن، اسهال، کاهش اشتها، تهوع، درد شکمی، سردرد و سرگیجه اشاره کرد.

فواید قرص زیپتین

داروی زیپتین

طبق تحقیقات انجام شده زیپتین منجر به افزایش وزن نمی شود. این نکته برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار حائز اهمیت است، زیرا دیگر داروهای درمان دیابت نوع ۲ منجر به افزایش وزن در بیمار می شوند. کاهش وزن می تواند به بیماران دیابتی کمک کند زیرا این بیماران معمولا از افزایش وزن رنج می برند و این اضافه وزن می تواند به بدتر شدن بیماری آن ها نیز منجر شود.

نتیجه گیری

طبق تحقیقاتی که در رابطه با تاثیر زیپتین بر درمان دیابت انجام شده، در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از این دارو استفاده کرده اند به طور میانگین هیچ گونه کاهش یا افزایش وزن قابل توجهی مشاهده نشده است. در تحقیقات بالینی افرادی که از این دارو همراه با متفورمین استفاده کرده اند نسبت به کسانی که فقط از متفورمین استفاده کرده اند کاهش وزن بیشتری دیده نشده است.

اما نکته مثبت اینجاست که در تحقیقات، زیپتین باعث افزایش وزن افراد نیز نشده است که این برای بیماران دیابتی که از اضافه وزن رنج می برند، خبر خوبی است. بنابراین حتی اگر این دارو به کاهش وزن کمک نکند نیز برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که اضافه وزن دارند مناسب است.

اگر به دنبال برنامه ای برای کاهش وزن هستید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

چگونه در یک هفته ۴ کیلو وزن کم کنیم؟

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.4/5 - (104 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هدیه پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر
    مادر بنده از سال ۸۱ مبتلا به یک بیماری خونی به نام مایلوفیبروزیس هستند و به همین سبب و فیبروز شدن مغز استخوانشان گلبول سازی و پلاکت سازی به درستی صورت نمیگیرد و شایعترین عارضه ای که فعلا درگیر آن هستند زخم انگشتان پای ایشان هست که به دلیل عدم خونرسانی خوب، کامل درمان نمیشود
    گرچه این مشکل در حوزه بیماری های قلبی نیست خواستم راهنمایی کنید آیا برای این مشکل دارویی یا پمادی وجود دارد ؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      همچنانكه فرمودين در حيطه كاري بنده نميباشد
      با عذر خواهي مجدد
  • تصویر کاربر زینب شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام وتشکر از حوصله ای که بابت پاسخ به سوالات دارید ،اقای دکتر عوارض مصرف مادام العمروارفارین بجز خونریزی چیست وچگونه می توان این عوارض جلوگیری کرد. ایا ممکن است به کلیه وکبد اسیب وارد کند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اسيب كليوي و كبدي ندارد
      در بانوان باردار خطرناك است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر