دکتر محمد حسین نجفی

زیپتین نام تجاری داروی سیتاگلیپتین است که برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف می شود. آیا قرص زیپتین بر لاغری نیز موثر است؟

اینکه آیا قرص زیپتین برای کاهش وزن و لاغری موثر است یا نه، قابل بحث بوده و هنوز اثبات نشده است؛ اما این دارو دارای اثراتی است که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

کاهش وزن با داروی زیپتین

عملکرد داروی زیپتین

قرص زیپتین با افزایش مقدار دو هورمون در بدن که در واکنش به مصرف غذا تولید می شوند، به کنترل قند خون و دیابت کمک می کند. این افزایش هورمون دارای اثرات متعددی است که دو اثر آن موجب کاهش وزن می شود. این هورمون ها زمان عبور غذا از معده به روده را کاهش داده و جذب گلوکوز در جریان خون را کمتر می کنند. همچنین این قرص احساس سیری را در فرد ایجاد می کند که این امر باعث مصرف کمتر غذا خواهد شد.

عوارض جانبی قرص زیپتین

برخی از عوارض جانبی داروی زیپتین می تواند به روند کاهش وزن کمک کند. از عوارض جانبی این دارو می توان به گاز اضافی در بدن، اسهال، کاهش اشتها، تهوع، درد شکمی، سردرد و سرگیجه اشاره کرد.

فواید قرص زیپتین

داروی زیپتین

طبق تحقیقات انجام شده زیپتین منجر به افزایش وزن نمی شود. این نکته برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار حائز اهمیت است، زیرا دیگر داروهای درمان دیابت نوع ۲ منجر به افزایش وزن در بیمار می شوند. کاهش وزن می تواند به بیماران دیابتی کمک کند زیرا این بیماران معمولا از افزایش وزن رنج می برند و این اضافه وزن می تواند به بدتر شدن بیماری آن ها نیز منجر شود.

نتیجه گیری

طبق تحقیقاتی که در رابطه با تاثیر زیپتین بر درمان دیابت انجام شده، در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از این دارو استفاده کرده اند به طور میانگین هیچ گونه کاهش یا افزایش وزن قابل توجهی مشاهده نشده است. در تحقیقات بالینی افرادی که از این دارو همراه با متفورمین استفاده کرده اند نسبت به کسانی که فقط از متفورمین استفاده کرده اند کاهش وزن بیشتری دیده نشده است.

اما نکته مثبت اینجاست که در تحقیقات، زیپتین باعث افزایش وزن افراد نیز نشده است که این برای بیماران دیابتی که از اضافه وزن رنج می برند، خبر خوبی است. بنابراین حتی اگر این دارو به کاهش وزن کمک نکند نیز برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که اضافه وزن دارند مناسب است.

اگر به دنبال برنامه ای برای کاهش وزن هستید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

چگونه در یک هفته ۴ کیلو وزن کم کنیم؟

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.4/5 - (104 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام .اقای دکتر پسری هستم 20 ساله از دوران کودکی به دلیل شاغل بودن مادرم اظطراب جدایی داشتم و بمرور زمان وضعیتم بدتر شد در سن بلوغ افسردگی مبتلا شدم به دلیل محیط پراسترس خانه حال روحی بسیار بدی دارم بسیار گوشه گیر ومنزوی هستم اعتماد بنفس بسیار پایین دارم به اصرار پدرم روانپزشک مراجعه کردیم همه جور دارواستفاده کردم هالوپریدول سیتالوپرام ریسپریدون کلردیازپوکسایدو...حالم نه تنها بهتر نشد بلکه بدنم دجار لرزشهای بسیار تندی شده است دیگه از خونه هم حتی نمیتوانم بیرون بروم دانشگاه ترک تحصیل کردم انگار روی هوا راه میروم سر تا پام لرزش و تیک داره ///و حالا دکترم بخاطر اون عوارض برای من داروهای متورال و بی پریدین و کلردیازپوکساید را تجویز کرده است .پدرم اصرار داره داروها رومصرف کنم مادرم بشدت مخالفت میکنه ....سوالم اینه با توجه به حال بد روحیم ایا این داروها جواب میدهد چون در مقاله شما خواندم جزوداروهای قلبی وپارکینسون است و اینکه با هم و با افسردگی من تداخل ندارند ...ضمنا جند ماه هست من بشدت بیخوابی دارم تمام شب ها بیدارم ...چه کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرخ شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر نجفی
    سلام ،با عرض تشکر و قدردانی از رهنمودهای جنابعالی خواهشمندم در صورت امکان بفرمائید در صورتیکه کسی از داروهای
    Lanolin 025 mg _pradaxa 150 _ Spiriva _ Symbicort _ Singulair
    Lozar 25 _ Metoral 50
    استفاده مینماید میتواند برای تسکین درد از کپسول Mixodin استفاده نماید و یا خیر ؟ قبلا از پاسخ ارسالی صمیمانه سپاسگزارم .با تقدیم احترام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله
  • تصویر کاربر ستایش جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر نجفی
    سلام
    بنده از شما سوالی پرسیده بودم و شما در جوابم، گزارش عمل درخواست کردید. گزارش عمل بیمار بنده به سوال ضمیمه شده است. درضمن سوال را مجددا برای جنابعالی ارسال کرده ام:
    ((با سلام
    جناب آقای دکتر نجفی
    با ارزوی توفیقات روز افزون برای جنابعالی، آیا بیمار بنده بعد از گذشت شش ماه از ترمیم دریچه میترال به روش آلفیری (همچنین ایشان چند سال پیش در رگهای rca و lad استنت گذاشته اند و هنوز هم از پلاویکس ۷۵ میلی گرم استفاده میکنند.)، میتوانند داروی وارفارین را قطع و به جای آن از زالربان استفاده کنند؟
    از اینکه با صبر و شکیبایی به سوالات کاربران پاسخ میدهید، بسیار متشکرم.
    با تشکر و سپاس فراوان. ))
    از لطف و عنایت شما متشکرم.
    همچنین بیمار بنده بعد از عمل ترمیم دریچه فیبریلاسیون دهلیزی پیدا کردند که با متورال حل شد. داروهای مصرفی: فوروزماید، آتورواستاتین، پلاویکس، وارفارین، متورال، لوزاور، زیپمت و دیابزید میباشند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله امكان پذير هست
      دوزش باسد با نظر پزشكتون تنظيم بشه
  • تصویر کاربر حميد دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    بنده 6 سال پيش سكته قلبي كردم كه منجر به اين شد كه دوتا استنت در عروق كرونر بنده گذاشتند كمي قند خون دارم صبح ناشتا و عصر در حدود 100
    به دليل زود انزالي و ميل به تاخير در انزال قرص وياگراي قرمز خريدم.ولي هنوز استفاده نكردم .ظاهرا اين قرص براي افرادي مثل من خطرناكه . به نظر شما چكار كنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونه باعث افت فشار بشه مصرف همزمان با نيتروكانتين و ايزوسوربايد ممنوعه
      با مشورت با پزشكتون مصرف كنيد
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر عزیز من مشگلی دارم که تا الان پیش هر متخصص داخلی که رفتم متوجه نشدن علتش چیه
    بنده 21 سالمه نزدیک چهار سال هست که در طول روز و بعضی شب ها از پیشانیم و بدنم همینطور مکرر عرق سرد بیرون میاد بیشترین قسمت همان پیشانی و گردنم هستش انقدر عرق سرد میکنم که یقه لباسم کاملا خیس میشه گاهی وقتا عرق نمیکنم اما بلافاصله بعد از شستن صورت یا برخورد با باد شروع به تعریق میکنم و پیشانی و بدنم سرد میشه بدون هیچ لرزی و حتی اکثرا احساس میکنم گرممه درحالی که بقیه میگن خیلی بدنت سرده اخیرا یه سی تی اسکن گرفتم از سینوس هام دکتر گفت یکم انحراف بینی داری با یه مقدار کمی گوشت اضافی در سینوس ولی من ربطش رو به این همه عرقی که میکنم نفهمیدم داروی خاصیم تجویز نکرد دکتر خواهشا راهنمایی کنید چاره من چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تست نيروييد چكً كنيد و جوابشو بفرستيد
  • تصویر کاربر رویا یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام من به خاطر adl بالا اترواستاتین طبق دستور دکتر مصرف مبکنم داروی پروپرانول 40 مبلیگرم لرای فشارخون بالا بر طبق تجویز دکتر برای لوزه عفونی ام برطبق تجویزپزشک ماهانه تزریق پنی سیلین 633 می کنم حالا میشه پنی سبلین بزنم یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر farnoosh جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر
    چنان چه به قرص آسپرین حساسیت داشته باشیم از چه دارویی باید استفاده کرد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      plavix
  • تصویر کاربر بابك جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    ايا مصرف قرص وياگرا خوب هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حانیه یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام دکترمن بعداززایمانم یه سری آمپول انوکساپارین 4000برام تجویزکردکه الان4تاش باقی مونده والان4ماهه اززایمانم میگذره ومن این4تاآمپول باقیماندرواستفاده نکردم میخواستم بدونم میشه ولازمه که اینارواستفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسامصاحبه سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    25ساله هستم و قصد بارداری دارم، عفونتی داخل رحم داشتم طبق تجویز دکتر ترنسید و مفنانیک اسید را باید روز اول تا چهارم قاعدگی استفاده میکردم ولی داروخانه فقط 8ساعت یکبار ذکر کرده بود و من اشتباه کردم. قاعدگی هم به تاخیر افتاده چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر