دکتر محمد حسین نجفی

برای درک تری گلیسیرید پایین مهم است بدانید که به طور کلی تری گلیسیرید چیست؟

تری گلیسیرید نوعی چربی است که از هرگونه کالری اضافی که ما بلافاصله استفاده نمی کنیم، ساخته شده است که به طور عمده از چربی ها و کربوهیدرات ها می باشد. ذخیره ى گلیسیرید برای مصرف انرژی در بین وعده های غذایی استفاده می شود، اما هنگامی که ما کالرى بیشترى نسبت به کالرى که مى سوزانیم مى خوریم، مشکل ایجاد می شود.

اگر چه کلسترول و چربی برای بدن ضروری هستند، اما حفظ سطح آن ها در محدوده ى طبیعى ضروری است، زیرا سطح بالاى آن ها خطر مسائل جدی مربوط به سلامتى، به ویژه بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

دلایل متعددی برای تری گلیسیرید پایین وجود دارد. برای تعیین سطوح تری گلیسیرید شما باید یک آزمایش پانل چربی انجام دهید. اگر نتایج نشان دهد سطح تری گلیسیرید پایین است، اما شما هیچ علائمى را تجربه نمی کنید، معمولا آزمایش بیشتری انجام نمی شود؛ زیرا سطح پایین آن بر سلامتی شما تاثیر نمی گذارد. اما اگر علائم فعلی دارید، پزشک آزمایش هاى بیشتری را برای تعیین علت اصلی آن انجام خواهد داد.

آیا تری گلیسیرید من کم است؟

سطح تری گلیسیرید چیزی است که پزشک شما می تواند در آزمایشات خون ناشتا بیابد.

سطوح مختلف تری گلیسیرید به شرح زیر است:

۱- تری گلیسیرید طبیعى

کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg / dL)، یا کمتر از ۱٫۷ میلی مول در لیتر (mmol / L)

۲- تری گلیسیرید بالا و سر مرز

۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر (۱٫۸ تا ۲٫۲ میلی مول در لیتر)

۳- تری گلیسیرید بالا

۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی گرم در دسی لیتر (۲٫۳ تا ۵٫۶ ​​میلی مول در لیتر)

۴- تری گلیسیرید بسیار بالا

۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر یا بالاتر (۵٫۷ mmol / L یا بالاتر)

اگر دچار تری گلیسیرید بالا هستید حتما مقاله ۱۲ روش برای کاهش تری گلیسرید خون را مطالعه کنید.

علل پایین بودن تری گلیسیرید

تری گلیسیرید نرمال۱- هیپرتیروئیدیسم

هیپرتیروئیدیسم به تیروئید بیش از حد فعال اشاره دارد. غده تیروئید بیش از حد هورمون ها را تواید می کند که باعث کاهش وزن ناگهانی، افزایش اشتها، عرق کردن، تغییرات قاعدگی، خستگی و مشکلات خواب می شود. یک آزمایش خون می تواند سطح هورمون های خون شما را تعیین کند که مشکل تیروئید را مشخص مى کند.

۲- سوء تغذیه

اختلالاتی که موجب جذب نامناسب مواد مغذی از غذاى می شوند، می تواند به سوء تغذیه منجر شود. سوء تغذیه مزمن بدن شما را از چربی تخلیه می کند، بنابراین به سمت تری گلیسرید پایین مى رود . بعضی از علل سوء تغذیه شامل سرطان، از دست دادن حافظه، افسردگی، ناتوانی در غذا خوردن و تروما است.

۳- داروهای خاص

بعضی از داروهاى خاص می توانند چربی را از بین ببرند و به تری گلیسیرید پایین منجر شوند. این داروها عبارتند از نیکوتیک اسید، استاتین، آسپارژیناز، فنوفیبرات، گِیمیفیبروزیل و کلوفیبرات.

۴- رژیم غذایی کم چربی

اگر چه یک رژیم غذایی با چربی بالا می تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد، یک رژیم کم چربی نیز می تواند آن را پایین نگه دارد. همانطور که ذکر شد، چربی برای بدن انسان ضروری است، اما مصرف مقدار مناسب چربی مهم است – نه خیلی زیاد و نه خیلی کم.

۵- سندرم سوء جذب

در سندرم سوء جذب، بدن دارای مشکل در جذب مواد مغذی از مواد خوراکی است. اگر چربی نتواند جذب شود، سطح تری گلیسیرید می تواند کم شود.

تری گلیسیرید پایین ممکن است جدی باشد!!

تری گلیسیرید پایین می تواند با طیف وسیعی از عوارض جانبی همراه باشد. مطالعات اخیر نشان داده اند که سطوح پایین تری گلیسیرید همراه با سن بالا و درجه بالایی از نارسایی قلبی NYHA احتمال ابتلا به یک بیماری قلبی و حتی سکته ى قلبى را افزایش می دهد. این موضوع تاکید بر اهمیت داشتن تعادل کلی در بدن دارد، زیرا تری گلیسیرید بالا منجر به مشکلات قلبی و سکته ی مرگبار مى شود.

درمان سکته قلبیسطوح پایین تری گلیسیرید ها همچنین بر روند های دیگر بدن مانند جذب ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K تاثیر می گذارند. این ویتامین ها بر روى همه چیزتاثیر مى گذارند از بازجذب کلسیم تا تولید لخته های خون مفید

مقاومت به انسولین، نشانه دیابت نوع ۲، می تواند منجر به کاهش سطح تری گلیسیرید شود. این زمانى اتفاق می افتد که افزایش میزان متابولیسم بتواند انسولین را از سیستم شما همراه با تری گلیسیرید ها سریعتر ناپدید کند.

علائم تری گلیسیرید پایین چیست؟

هر دو سطح بالا و پایین تری گلیسیرید لزوما باعث نشانه های مستقیم نمی شوند. علائم تری گلیسیرید پایین اغلب مرتبط با علت اصلی است. به عنوان مثال، علائم هیپرتیروئیدیسم، سوء تغذیه یا سندرم سوء جذب را تجربه خواهید کرد.

هیچ علامت مستقیمى در رابطه با داشتن سطح پایین یا بالاى تری گلیسرید وجود ندارد اما با توجه به علت این سطوح مختلف ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید. تری گلیسیرید پایین به علت سوء تغذیه می تواند نشانه هایی از قبیل بی حسی ، احساس سرما، خشکی پوست، موهای شکننده، تحلیل عضلات، اسهال و کاهش وزن باشد.

لیوان و پوشیدن دست هاتری گلیسیرید پایین ناشی از پرکاری تیروئید می تواند با ضربان قلب سریع، کاهش وزن، اضطراب، عرق، افزایش اشتها، خستگی، لرزش و خواب کم ظاهر شود. در نهایت، تری گلیسیرید پایین ناشی از سوء جذب ممکن است با علائمى مانند رشد کم، کاهش وزن و تحلیل عضلات همراه باشد.

اگر علائم مربوط به این بیماری ها را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید که می تواند آزمایش خون براى شما درخواست کند ، علائمتان را بازبینی و علت را تشخیص دهد، تا بتوانید درمان را شروع کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (27 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نادی پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    باسلام و خداقوت خدمت جناب دکتر
    پدر من 62 ساله 5 ماه است زخم دیابت پا دارند شست پا قطع شد و الان جای دیگر همان پاعفونت کرده. عروق گرفتگی دارند و آنژیو نتیجه بخش نبود. آیا راهی برای باز کردن عروقشان هست؟ خواهشا راهنمایی بفرمایید . دعاگوی شما هستیم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید سی دی انژیو دیده شود تا بشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر Kk شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام.مدت ۲۰روزمیباشدکه سینه چپم بزرگترازحدطبیعی بادردبودالان چندروزه که به حالت اولیه برگشته ولی درد استخوان دست چپم توانم رابریده درضمن وقتی سینه ام رالمس میکنم به کیستی اندازه گردو میبینم.لطفاراهنمایی کنید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید فورا به متخصص زنان مراجعه کنید

  • تصویر کاربر As شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام پدر من سه روزه در بیمارستان الغدیر تهران واسه جراحی عروق بستریه که در اکومری جدید مشکل گشادی دریچه مادرزادی تشخیص داده شده ایا جراحی عروق با بستگی ۳ رگ بالای ۹۰ و ۱رگ ۱۰۰ درصد با این شرایط نرماله یا ریسکش خیلی بالاتر میره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ریسک کاملا بالاتر میره

  • تصویر کاربر فرهنگ دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدرم دچار dvt پا شده و پای چپش بعد از چند روز کبود شد و ورم کرد خون لخته و همچنین پر از تاول و زخم شد(ناحیه ساق و مچ) بعد از دو روز تزریق هپارین دکترش گفت باید عمل بشه و رگی که انسداد داره پیوند زده بشه، بعد از پیوند گفتن اگه جواب نده باید پاش قطع بشه، میخواستم بدونم واقعا هیچ راهی جز قطع پا نداره اگه پیوند رگش جواب نده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اصلا به این شکل در مورد مساله مهم نمیشه اظهار نظر کرد

      باید بیمار و مدارک دیده شود

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اصلا به این شکل در مورد مساله مهم نمیشه اظهار نظر کرد

      باید بیمار و مدارک دیده شود

    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اصلا به این شکل در مورد مساله مهم نمیشه اظهار نظر کرد

      باید بیمار و مدارک دیده شود

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اصلا به این شکل در مورد مساله مهم نمیشه اظهار نظر کرد

      باید بیمار و مدارک دیده شود

      باید مراجعه کنید

    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اصلا به این شکل در مورد مساله مهم نمیشه اظهار نظر کرد

      باید بیمار و مدارک دیده شود

      باید مراجعه کنید

    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اصلا به این شکل در مورد مساله مهم نمیشه اظهار نظر کرد

      باید بیمار و مدارک دیده شود

      باید مراجعه کنید

    7. تصویر کاربر فرهنگ دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام دوباره
      آقای دکتر آرایشخواه تو بیمارستان باهنر کرمان پدرم رو عمل کردن و کفتن سرخرگ آئورتش تو شکم گرفته بوده و با یه رگ از پاش پیوند زدن، حالا میگن پاش مرده و باید قطع بشه، مریض عمل شده رو هم نمیتونیم حضوری بیاریم متاسفانه
    8. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بهتره به توصیه پزشکتون عمل کنید

    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    m:y:
    m:y:
    سلام آقای دکتر من 26سالمه الان یه ساله بیماری دی وی تی دارم توشهرستانای خراسان رضوی زندگی میکنم اگه بیام تهران راه درمانی وجودداره واس من چون این ماهم رفتم سونوگرافی لخته بزرگترشده بود اگه واقعا راه درمانی وجودداره تشریف بیارم مطبتون ممنون میشم جوابموبدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درمان دارکیی هست و در شهر خودتون قابل انجامه

  • تصویر کاربر میرزایی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام. اگه کسی دچار بیماری تنگی عروق کرونری باشه و عامل ژنتیک هم دخیل باشه ، آیا جراحی قلب باز یا همان بایپس در درمان ایشون مفید هست ؟ و آیا امکان بازگشت بعد از جراحی وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر شدت گرفتگی زیاد باشه بله

      بله

  • تصویر کاربر سیناصدیقی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام مدت دوسال میشه که در یک کشتی آزاد با حریف دچار دردسینه وگزگز دست چپ شدم به داکتر اون موقعه مراجعه نکردم وبعد دوماه که درد کشیدم رفتم سراغ دکتر دارو داد خوب نشدم عکس از قفسه سینه گرفت مشکلی نبود بازهم خوب نشد حالا دوماهی میشه که دست چپم گز گز میکنه در طول روز بعضی وقتا زیاد میشه یعضی وقتا کم میشه این درد در سمت چپ صورتمم جدید بروز کرده که بیشتر گز گز ومور مور هست تا درد اگر جواب بنده را بدهید خیلی ممنون شما میشوم چون اینکه چه دکتری مراجعه کنم نمیفهمم هرچی دکتر رفتم هم خوب نشدم دارو هم زیاد مصرف کردم آزمایش ها هم از آرتروزخفیف گردن ودیسک گردن حکایت دارن اما خودم پیش خودم میگم احتمالا اشتباهاتی در نتیجه آزمایشات هست در کل دوس دارم شما راهنمایی کنید بنده رو تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید

      و اگر اصطراب دارید به روانپزشک هم مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام یه سوال ازشما کرده بودم گفتید سی دی انژو گرافی رو باید ببینید پدر من سال ۸۲ عمل باز کرده سال ۹۲انژو پلاس الان دوباره مشگل پیدا کرده دکتر همدان میگه نمیشه کاری کرد رگ ها پوسیده من گزارش انژو رو فرستادم براتون ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      یکی از رگهای میوندی رو شاید بشه استنت گذاشت

      البته حتما باید سی دی دیده شود تا بشه نطر داد ممکنه از نطر تکنیکی نشه

  • تصویر کاربر حبیبی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    در ماهیچه ران احساس گرفتگی و درد میکنم ولی بیشتر درد و گرفتگی دررگهای زیر زانو است که باعث میشود ماهیچه ساق پا مچ پا استخوان ساق وروی پا درد بگیرد
    در حالت ایستاده دردش بسیار شدید میشود وقتی می نشینم فقط کمی آرام میشود
    هنگام راه رفتن به صورت ناگهانی درد میگیرد کمی مینشینم تا آرام شود
    وقتی در رگها احساس گرما میکنم درد پایم بهتر میشود
    بعضی وقتها هنگام راه رفتن احساس میکنم یک دفعه رگ پایم باز میشود وجریان خون را احساس میکنم
    بعضی جاهای پا که درد میگیرد در همان قیمت رگها ورم میکند. ایا این همه درد ناشی از گرفتگی عروق پا است و چون بنده ساکن ابگرم قزوین هستم با ویزیت اقای دکتر مشکلم حل خواهد شد ?? واقعا سفر به تهران برایم راحت نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ابتدا معاینه شوید

      سونو داپلر از نطر نارسایی وریدی انجام دهید و مراجعه کنید

  • تصویر کاربر غنی یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مادر من ورم شدید پا داره و برای عمل زانو باید به دوتر عروق مراجعه کنه آیا ورم پا مشکلی در عمل ایشون ایجاد میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      باید بیمار و مدارک دیده سوند

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر