دکتر محمد حسین نجفی

برای درک تری گلیسیرید پایین مهم است بدانید که به طور کلی تری گلیسیرید چیست؟

تری گلیسیرید نوعی چربی است که از هرگونه کالری اضافی که ما بلافاصله استفاده نمی کنیم، ساخته شده است که به طور عمده از چربی ها و کربوهیدرات ها می باشد. ذخیره ى گلیسیرید برای مصرف انرژی در بین وعده های غذایی استفاده می شود، اما هنگامی که ما کالرى بیشترى نسبت به کالرى که مى سوزانیم مى خوریم، مشکل ایجاد می شود.

اگر چه کلسترول و چربی برای بدن ضروری هستند، اما حفظ سطح آن ها در محدوده ى طبیعى ضروری است، زیرا سطح بالاى آن ها خطر مسائل جدی مربوط به سلامتى، به ویژه بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

دلایل متعددی برای تری گلیسیرید پایین وجود دارد. برای تعیین سطوح تری گلیسیرید شما باید یک آزمایش پانل چربی انجام دهید. اگر نتایج نشان دهد سطح تری گلیسیرید پایین است، اما شما هیچ علائمى را تجربه نمی کنید، معمولا آزمایش بیشتری انجام نمی شود؛ زیرا سطح پایین آن بر سلامتی شما تاثیر نمی گذارد. اما اگر علائم فعلی دارید، پزشک آزمایش هاى بیشتری را برای تعیین علت اصلی آن انجام خواهد داد.

آیا تری گلیسیرید من کم است؟

سطح تری گلیسیرید چیزی است که پزشک شما می تواند در آزمایشات خون ناشتا بیابد.

سطوح مختلف تری گلیسیرید به شرح زیر است:

۱- تری گلیسیرید طبیعى

کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg / dL)، یا کمتر از ۱٫۷ میلی مول در لیتر (mmol / L)

۲- تری گلیسیرید بالا و سر مرز

۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر (۱٫۸ تا ۲٫۲ میلی مول در لیتر)

۳- تری گلیسیرید بالا

۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی گرم در دسی لیتر (۲٫۳ تا ۵٫۶ ​​میلی مول در لیتر)

۴- تری گلیسیرید بسیار بالا

۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر یا بالاتر (۵٫۷ mmol / L یا بالاتر)

اگر دچار تری گلیسیرید بالا هستید حتما مقاله ۱۲ روش برای کاهش تری گلیسرید خون را مطالعه کنید.

علل پایین بودن تری گلیسیرید

تری گلیسیرید نرمال۱- هیپرتیروئیدیسم

هیپرتیروئیدیسم به تیروئید بیش از حد فعال اشاره دارد. غده تیروئید بیش از حد هورمون ها را تواید می کند که باعث کاهش وزن ناگهانی، افزایش اشتها، عرق کردن، تغییرات قاعدگی، خستگی و مشکلات خواب می شود. یک آزمایش خون می تواند سطح هورمون های خون شما را تعیین کند که مشکل تیروئید را مشخص مى کند.

۲- سوء تغذیه

اختلالاتی که موجب جذب نامناسب مواد مغذی از غذاى می شوند، می تواند به سوء تغذیه منجر شود. سوء تغذیه مزمن بدن شما را از چربی تخلیه می کند، بنابراین به سمت تری گلیسرید پایین مى رود . بعضی از علل سوء تغذیه شامل سرطان، از دست دادن حافظه، افسردگی، ناتوانی در غذا خوردن و تروما است.

۳- داروهای خاص

بعضی از داروهاى خاص می توانند چربی را از بین ببرند و به تری گلیسیرید پایین منجر شوند. این داروها عبارتند از نیکوتیک اسید، استاتین، آسپارژیناز، فنوفیبرات، گِیمیفیبروزیل و کلوفیبرات.

۴- رژیم غذایی کم چربی

اگر چه یک رژیم غذایی با چربی بالا می تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد، یک رژیم کم چربی نیز می تواند آن را پایین نگه دارد. همانطور که ذکر شد، چربی برای بدن انسان ضروری است، اما مصرف مقدار مناسب چربی مهم است – نه خیلی زیاد و نه خیلی کم.

۵- سندرم سوء جذب

در سندرم سوء جذب، بدن دارای مشکل در جذب مواد مغذی از مواد خوراکی است. اگر چربی نتواند جذب شود، سطح تری گلیسیرید می تواند کم شود.

تری گلیسیرید پایین ممکن است جدی باشد!!

تری گلیسیرید پایین می تواند با طیف وسیعی از عوارض جانبی همراه باشد. مطالعات اخیر نشان داده اند که سطوح پایین تری گلیسیرید همراه با سن بالا و درجه بالایی از نارسایی قلبی NYHA احتمال ابتلا به یک بیماری قلبی و حتی سکته ى قلبى را افزایش می دهد. این موضوع تاکید بر اهمیت داشتن تعادل کلی در بدن دارد، زیرا تری گلیسیرید بالا منجر به مشکلات قلبی و سکته ی مرگبار مى شود.

درمان سکته قلبیسطوح پایین تری گلیسیرید ها همچنین بر روند های دیگر بدن مانند جذب ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K تاثیر می گذارند. این ویتامین ها بر روى همه چیزتاثیر مى گذارند از بازجذب کلسیم تا تولید لخته های خون مفید

مقاومت به انسولین، نشانه دیابت نوع ۲، می تواند منجر به کاهش سطح تری گلیسیرید شود. این زمانى اتفاق می افتد که افزایش میزان متابولیسم بتواند انسولین را از سیستم شما همراه با تری گلیسیرید ها سریعتر ناپدید کند.

علائم تری گلیسیرید پایین چیست؟

هر دو سطح بالا و پایین تری گلیسیرید لزوما باعث نشانه های مستقیم نمی شوند. علائم تری گلیسیرید پایین اغلب مرتبط با علت اصلی است. به عنوان مثال، علائم هیپرتیروئیدیسم، سوء تغذیه یا سندرم سوء جذب را تجربه خواهید کرد.

هیچ علامت مستقیمى در رابطه با داشتن سطح پایین یا بالاى تری گلیسرید وجود ندارد اما با توجه به علت این سطوح مختلف ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید. تری گلیسیرید پایین به علت سوء تغذیه می تواند نشانه هایی از قبیل بی حسی ، احساس سرما، خشکی پوست، موهای شکننده، تحلیل عضلات، اسهال و کاهش وزن باشد.

لیوان و پوشیدن دست هاتری گلیسیرید پایین ناشی از پرکاری تیروئید می تواند با ضربان قلب سریع، کاهش وزن، اضطراب، عرق، افزایش اشتها، خستگی، لرزش و خواب کم ظاهر شود. در نهایت، تری گلیسیرید پایین ناشی از سوء جذب ممکن است با علائمى مانند رشد کم، کاهش وزن و تحلیل عضلات همراه باشد.

اگر علائم مربوط به این بیماری ها را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید که می تواند آزمایش خون براى شما درخواست کند ، علائمتان را بازبینی و علت را تشخیص دهد، تا بتوانید درمان را شروع کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4/5 - (27 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سمیرا جمعه ۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام . وقت بخیر

    بیمار سه سال پیش بعد از چند ماه درد کشیدن مجبور شد یک پای خود را قطع کند
    پزشکان زیادی ویزیت کردند و نتوانستند تشخیص دهند و دستور قطع پا از زیر زانو را دادند تا جلوی پیشرفت درد و سیاه شدن عضو را بگیرند
    متاسفانه پای دوم بیمار دو هفته ای است که درد میکند و در حال سیاه شدن است .

    لطفا اگه امکان داره نظرتون رو اعلام بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ايا بعد قطع پا سيگار را قطع نكرده اند
    2. تصویر کاربر سمیرا جمعه ۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با عرض سلام و ادب
      احتراما در پاسخ سوالتان باید بگویم بله دو ماه است که مجددا شروع به سیگار کشیدن نموده. جناب آقای دکتر نجفی بیماری ایشان تشخیص داده نشده و بسیار نگران کننده است که دوباره عضو دیگری را درگیر کند
      حتی متخصصین محترمی که درگیر پرونده هستند هم به دیده ی شک آن را برگر مینامند و مطمئن نیستند و میگویند دلیل این عملکرد مشخص نیست
      شیوه درمانی جدیدی ظرف دو روز گذشته اجرا شده که من شرحی را که دریافت کرده ام به انضمام روند بهبودی خدمتتان اعلام میدارم: توضیحی که به من داده شد:
      «... مشکل ایشان بیماری عروقی اندام تحتانی و با توجه به سیتی انژیوی سالم ، اختلال میکروواسکولار باشه ( شاید بیماری برگر یا بورگر ) هرچند که ظاهر پاش و اختلال میکروواسکولار پیش اگهی خوبی نداره , اما با رقیق کردن خون و کار کردن روی گره های سمپاتیک عصبی پای بیمار , حمله سیستم ایمنی به این نقطه حذف میشه و به روز اول بر میگرده »
      و دو عکس هم برایتان ارسال میکنم که نتیجه ی این روش را نشان میدهد. گویا اولین باری است که این کار انجام میشود
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مبتلا به برگر هستند
      اولين اقدام ترك سيگار است تا سايد بتوان پا را نجات داد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۹ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنونم از این که وقتتون را برای پاسخگویی به سوالات ما میذارین...مادرم دچار گرفتگی عروق هستن البته میدونم که باید آنزیو بشن تا مشخص بشه ولی جهت اطلاع خودم میخواستم بدونم جهت پیشگیری از بیشتر شدن از چه نوع غذاهایی باید استفاده کنن و از پیشرفتش میشه جلوگیری کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      كم نمك
      كم سرخ كرده
      كم چربي
  • تصویر کاربر seyyed پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    پیرو درخواست شما از گزارش اکو وسونو گرافی ،را فرستادم حدود پانزده روز پیش جوابی برایم نیامد ،،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      لطفا مجددا هم اكو و هم يونو فرستاده شده و سوال را مطرح نماييد
      در بك محل با هم
  • تصویر کاربر محمدرستگار شنبه ۱۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    آیا گرفتگی عروق پا میتواند مادرزادی باشد؟ از بچگی و نوجوانی از حیث فعالیتهای مرتبط با پا مشکل داشتم و آیا قابل علاج هست؟ الان 63 ساله هستم دو بار در سال گذشته در بیمارستان قلب بعلت تشخیص DVT بستری شدم ولی درمان نشدم بارها داپلر کردم و یکبار آنژیوگرافی شدم که در فیلم گرفتگی از بالای زانو قابل مشاهده است داروی سیلاستازول مصرف کردم بعد دو هفته اثرات ضعیف نبض در پاها که قبلا نبود ظاهر شد در حال حاضر بعد از طی دویست متر خستگی شدید در پاهام مانع از ادامه راهپیمائی میشود هیچ دارویی بغیر از وارفارین فعلا استفاده نمیکنم یکبار بنا بتوصیه ی فامیل زالو درمانی نیز داشته ام پیشاپیش از توه جنابعالی تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ايا امكان ويزيت شما وجود دارد؟
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 17سالمه حدود2سال هست که پاهایم به شدت درد میکندو به دکتر روماتولوژی مراجعه کردم دکتر بعد از معایه گفت رگ های پشت پا به شدت بیرون زده و اطراف شکم و دور پهلو ها رگهایش بیرون زده و گفت از لحاظ مشکلات رماتیسمی مشکل نداری و من را به دکتر جراح عروق معرفی کرد پیش چند دکتر جراح عروق رفتم و تعدادی ام ار ای و سونوگرافی کالر داپلر انجام دادم پیش دکتر بردم اونها گفتند کاری از دست ما برنمی یاد گفتند رگ اصلی بدن به طور مادر زادی گرفته و ما کاری نمی تونیم انجام بدیم
    می خواستم نظر شمارو بپرسم ایا شما پیشنهادی برای مشکل من دارید ویا پزشکی را معرفی کنید
    اقای دکتر لطفا یک شماره موبایل هم برای ارسال عکس های بعدی بدید چون تعداد عکسا زیاد هستش
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بنظر نبود وريد مربوطه علت اين تورم است
  • تصویر کاربر پرویز سه شنبه ۲۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    من 62 ساله دیابتی و سیگاری میباشم مدت 2 سال است پا هام از کف شروع به بی حسی و درد کرده و تا زانو رسیده و دستهام هم از نوک دست گرفته و تا به زانو دستم رسیده تنها مشکل من درد پا ها و درد دست ها و عدم نعوظ الت میباشد و گاها نوک بینی نوک دسنهام و نرمی گوشهام و نوک پاهام یخ میزنه و احساسی هم در انجا ها ندارم روزی دو قرص گلی بنگلامید میخورم و مشکلی هم ندارم اخیرا چشم هام دیدش نسبتا تار شده نمیدانم به چه متخصصی مراجغه کنم تلفن تماس 09141612290 رشیدیان با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مبتلا به سندرم برگر هستيد
      لطفا سيگار را سريعتر ترك كنيد و به متخصص محترم قلب مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 947 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب - مدت هفت ماه است که رگهای دست هایم از ارنج به پایین بخصوص پشت دستم متورم گشته و احساس سنگینی میکنم در هوای گرم بیشتر متورم شده و کلافه ام میکند ولی در هوای سرد بهتر وارامتر هستم ضمنا رگهای پاهایم نیز بیرون هستند و گز گز پا دارم دکترهای جراح میگویند واریس نیست و نمیتوانیم رگهای اصلی را از بدن خا رج نماییم تمام فکرم را مشغول کرده 55 سال دارم لطفا راهنماییم فرمایید از سایتی که برای بیماران قرار داده اید سپاسکذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي پاسخگويي بايد معاينه بشين
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر