دکتر محمد حسین نجفی

متیل دوپا برای  پایین اوردن فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. معمولا پزشکان داروهایی را برای درمان فشار خون بالا در بارداری تجویز  می کنند که دارای کمترین عوارض و خطر باشند و متیل دوپا می تواند یکی از آنها باشد. 

آیا قرص متیل دوپا در بارداری ضرر دارد؟

هیچ پاسخ نه یا بله ای برای این سوال وجود ندارد. هنگام تصمیم گیری برای مصرف متیل دوپا در دوران بارداری مقدار مصرفی متیل دوپا را برای خطرات احتمالی وارده بر فرد یا کودک حساب کنید که بعضی از آنها به سن بارداری فرد بستگی دارد. برای برخی از خانمها ممکن است درمان با متیل دوپا در حاملگی ضروری باشد.
توصیه می شود این اطلاعات را در صورت مصرف متیل دوپا در دوران بارداری و یا تصمیم به بارداری در آینده مطالعه کنید و این را در نظر داشته باشید که دکتر شما بهترین فرد است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و کودک تان مناسب است.

در صورت مصرف متیل دوپا قبل از بارداری چه اتفاقی می افتد؟

قرص متیل دوپا

متیل دوپا اغلب برای درمان فشار خون بالا که در طول بارداری تشخیص داده می شود، استفاده می شود. بعضی از زنانی که قبل از بارداری دارو های ضد فشارخون می گیرند ممکن است پزشک داروهای ضد فشار معمول آنها را به متیل دوپا تغییر دهد. اگر دارویی مصرف کرده اید و یا مصرف می کنید، توصیه می شود به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا با هم تصمیم بگیرید که آیا هنوز به داروها نیاز دارید و یا اینکه مطمئن شوید در حال مصرف کمترین دوز ممکن هستید که اثر دارد.
بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف متیل دوپا را متوقف نکنید،یرا ممکن است برای شما و همچنین در صورت بارداری برای کودک شما خطرناک باشد. قبل از صحبت کردن با پزشک خود هیچ تغییری در داروهایتان ایجاد نکنید.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث نقایص مادرزادی می شود؟

بدن و اغلب اعضای داخلی بدن کودک در طی ۱۲ هفته اول حاملگی شکل می گیرند. عمدتا در این زمان است که بعضی از داروها باعث ایجاد نقایص می شوند.
مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالای درمان نشده در دوران بارداری احتمال مادر برای داشتن نوزادی با نقایص خاص مادرزادی، از جمله نقایص قلبی و هیپوسپادیاس (که در آن مجرای خروجی آلت تناسلی به جای آنکه در نوک آلت تناسلی باشد در زیر است) را افزایش می دهد. بنابراین بسیار پیچیده است که آیا استفاده از داروهای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی در نوزاد می شود یا اینکه نقایص با فشارخون بالای مادر ارتباط دارد.
 
تحقیقات دقیق تر برای جدا کردن اثرات فشار خون بالا در دوران بارداری ضروری است تا خطرات وارده بر نوزاد (اگر وجود داشته باشد) به علت دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شوند به طور صحیح تر ارزیابی شود.
عوارض متیل دوپا بر روی نوزاد

آیا متیل دوپا در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ ارتباطی بین مصرف متیل دوپا در بارداری و سقط جنین وجود ندارد گر چه هیچ مطالعات علمی انجام نشده که به طور خاص این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث مرده زایی می شود؟

بیشتر مطالعاتی که این نتیجه را مورد بررسی قرار دادند، افزایش میزان مرده زایی در بارداری هایی که مادر متیل دوپا مصرف کرده بودند را نشان نداد.
 
مطالعات بیشتر که اطلاعات سه مطالعۀ قبلی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است نشان داده که زنان با فشار خون بالا که در دوران بارداری با متیل دوپا درمان شدند، احتمال کمی برای زایمان زودرس یا مرگ نوزاد با فاصله کوتاهی پس از زایمان در مقایسه با زنان دارای فشارخون بالای درمان نشده، دارند .

آیا متیل دوپا در حاملگی ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود؟

متیل دوپا در حاملگی

بررسی اینکه آیا داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهند، دشوار است. آن هم به این دلیل است که فشار خون بالا خود، خطر این نتایج حاملگی را افزایش می دهد. اکثر مطالعاتی که با توجه به اثرات فشار خون بالا بر مادر نشان می دهد که مصرف متیل دوپا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش نمی دهد.

آیا مصرف متیل دوپا در حاملگی می تواند باعث مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک شود؟

مغز کودک تا پایان بارداری به تکامل ادامه می دهد. بنابراین مصرف داروهای خاص در هر مرحله از بارداری ممکن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری یا رفتار کودک داشته باشد.
تعدادی مطالعات نشان داده که مشکلات تفکری، یادگیری و رفتاری کودکان در معرض متیل دوپا در رحم در مقایسه با کودکانی که در معرض متیل دوپا قرار نگرفته اند، بیشتر نیست. اگرچه این یافته ها اطمینان بخش هستند اما بسیاری از مناطق در حال توسعه کودک وجود دارد که هنوز در بچه هایی که در رحم در معرض متیل دوپا قرار دارند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم بگوئیم استفاده از متیل دوپا در دوران بارداری، می تواند باعث تغییر در تفکر، یادگیری و رفتار کودکان در معرض خطر شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا کودک نیاز به نظارت اضافی دارد؟

اکثر زنان یک اسکن در حدود هفته ۲۰ حاملگی برای بررسی نقایص مادرزادی به عنوان بخشی از مراقبت های روتین هنگام زایمان انجام می دهند. انتظار نمی رود که متیل دوپا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند که به مراقبت بیشتری از کودک نیاز باشد. با این حال، زنان با فشار خون بالا می توانند در دوران بارداری بیشتر مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که در تمام طول بارداری مشکلی نخواهند داشت و رشد نوزاد آنها بر حسب انتظار است.

در صورت مصرف متیل دوپا توسط پدر آیا خطری نوزاد را تهدید می کند؟

اگر پدر قبل یا در دوران بارداری متیل دوپا مصرف کند، هیچگونه افزایش خطری برای نوزاد پیش بینی نمی شود.
 داروهایی که در بارداری استفاده می شود؟
اکثر داروهای مورد استفاده مادر، از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسند. گاهی اوقات ممکن است اثرات مفیدی برای کودک داشته باشد. با این حال، برخی از داروها می توانند به پیشرفت طبیعی کودک آسیب برسانند. اثری که دارو بر نوزاد می گذارد بستگی به مرحله بارداری در هنگام مصرف دارو دارد. اگر داروهایی را به طور منظم استفاده می کنید، قبل از تصمیم به بارداری با تیم پزشکی و بهداشتی خود در میان بگذارید.
اگر داروی جدیدی در طول بارداری به شما پیشنهاد می شود، مطمئن شوید که پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد بارداری شما آگاه است.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از یک دارو در دوران بارداری، لازم است تا چگونگی بهبود بیماری خود یا سلامت نوزادتان را در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است توسط دارو ایجاد شود، محاسبه کنید. جزئیات در این باره نوشته شده است تا خلاصه ای از داروهای خاص مورد استفاده در حاملگی به شما ارائه دهد تا بتوانید همراه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، دارویی را که برای شما و کودک شما مناسب است، انتخاب کنید.
هر بارداری منحصر به فرد است. تصمیم گیری برای شروع، توقف، ادامه دادن یا تغییر یک داروی تجویزی قبل یا در دوران بارداری باید با پزشک مشورت شود. بسیار مفید است تمام داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید در پرونده های مربوط به زایمان ثبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده مدتی است فشار خون بالا دارم.( سن 34 سال)
    میانگین حد بالا -14.5-13.8 و حد پاین 11-10.5 می باشد.
    سابقه خانوادگی هم از سمت پدری داریم.

    لطفا راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      حتما تحت نظر متخصص بايد داروي ضد فشار خون مصرف كنيد
  • تصویر کاربر نیما سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.چند دفعه فشار خونم رو اندازه گرفتم که فشار خون دیاستولیک ام پایین بود سنم هفده ساله.استرس هم غالبا دارم.دو دفعه آخر به ترتیب 13 به روی هفت و دوازده به روی پنج بود.اگه مقدوره راهنمایی های اولیه رو انجام بدین داروی خاصی مصرف نمیکنم.سابقه بیماری وسواس رو هم دارم.مشکل قلبی خاصی هم ندارم آخرین بار که آزمایش خون دادم قندم 88 بود و بقیه موارد آزمایش هم موردی نداشت.خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلتم
      فشار خون پايين يك نعمت خدايي است
      نگران نباشيد
    2. تصویر کاربر نیما یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      خیلی ممنون بابت پاسخ سریعتون.دستگاه فشار سنج اریتمی نشون میداد.لازمه مراجعه کنم پزشک؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      بله بهتره نوار گرفته بشه
    4. تصویر کاربر نیما یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      میتونه ناشی از استرس خیلی شدید باشه که معمولا دارم؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      بله
    6. تصویر کاربر نیما یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      خیلی ممنون ایشالا خدا هر چی میخواین بهتون بده.
    7. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      ?
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام مادرم بعد از شش سال مصرف قرص آنتولول 100را به تجویز پزشک قطع کرد و لازارتان 25هر 12ساعت و متورال نصف قرص هر هشت ساعت ! میخوام بدونم به علت تعدد دفعات مصرف چجوری میشه میزان و دفعات متوزال را کم کرد ؟واینکه مادرم دچار هنگام برخواستن سرگیجه و تاری دید دارند .واینکه گفته بودن متورال رو فقط بخاطر بلاکر بودن آنتولول نوشتن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرزادچگنی جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    باسلام .آقای دکتر سک هفته پیش پیش دکتر قلب رفتم ازم کو گرفتن ونوارقلب هردوشون خوب بودن ،تست ورزش هم گرفتن که اونم خوب بودن فقط گفتن که شریان ریتون بالاست.برام اکوی مری نوشتن میخواستم ببینم این شریان ریه علتش چی هست وخطراتش چی هست واین اکوی مری که برام نوشتن رو هرچه سریعتر بایدانجام بدم یااینکه نه زیاد اورژانسی نیستش؟البه من یکی دوسالی هست که قفسه سینم دربعضی مواقع درد میگیره آیااین درد ربطی به همین شریان ریه میتونه داشته باشه یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر عسل جمعه ۱۵ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر هنگام غذاخوردن توقفسه سینم احساس میکنم قلبم میخواد شروع بکنه به تپش بنظرتون چه مشکلی دارم؟گوارش هست یا مشکل قلبی؟؟؟خواهش میکنم جواب بدین ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بسته به سن و ريسك فاكتور متفاوت است
      در ابتدا به متخصص قلب مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 492 مشاهده پرسش
    سلام
    برادر من 10 روزه که عمل قلب باز برای بستن ASD و ترمیم دریچه tricuspid انجام داده. الان چند شبه که عرق سرد میکنه بطوریکه میشینه تا عرقش خشک بشه یا لباسشو عوض کنیم. به نظر هم فشارش پایین میاد. روزها بعد از کمی راه رفتن هم عرق میکنه. آیا این مورد طبیعیه یا ممکنه علامت خظرناکی باشه؟
    ممنون از راهنماییهاتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا توسط پزشك معالج معاينه بشن
  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام . بنده دکترهای زیادی رفتم و الان به کمک شما نیاز دارم
    بنده حدود 10 سال پیش حادثه وحشتناکی در زندگیم رخ داد که دچار استرس های فراوان شدم و دستگاه هولتر 24 ساعته حتی فشار 17 روی 12 هم برای بنده ثبت کرد . دکتر روزی 8 تا قرص برایم تجویز کرد که 4 تا صبح و 4 تا عصر مصرف میکنم . والسارتان 160 هیدرو کلرو تیازید املوپرس و پرانول 40
    با مصرف داروهای فوق فشارم تقریبا متعادل شد اما صبحها که از خواب بلند میشوم فشارم تا حدود یکی 2 ساعت به شدت بالاست ؟ بفرمایید چه کنم ؟
    ایا مصرف اینهمه قرص رو کبدم اثر نمیگذارد ؟
    ممنون
    اجرتان با خدا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      ي
  • تصویر کاربر علی شنبه ۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بعد از ملاقات شما نصف لوزارتان 50 در روز تجویز کردین ولی بعضا" در طول روز دچار درد پشت سر و گیجی میشم و ناگزیر از یک چهارم و گاهی نصف دیگر قرص استفاده میکنم . تقریبا" هر روز هم ورزش میکنم و فشار من هنوز تحت کنترل قرار نگرفته ، مشکل ام چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اسپرين
      بتا بلوكر
      لوزارتان يا والسارتان
      نيترات در صورت درد سينه
      استانين
  • تصویر کاربر رسول جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 5761 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر با سلام
    چند روز پیش بعلت سرگیجه فشار خون مادرم رو گرفتم دیدم در یکی از دستها فشار 15 و در دیگری 9 می باشد . شک کردم و چند بار این کا را انجام دادم ولی درست اندازه گیری کرده بودم . به اورژانس یک بیمارستان رفتیم پزشک آنکال قلب اومد گفت مشکل خاصی با توجه به نوار قلب نیست ولی حتما باید اکو و در صورت نیاز سیتی آنژیو بشه . وقت اکو گرفته ایم سه هفته زمان میبره . میخواستم اولا دلیل این اختلاف فشارو بدونم از چه چیزی منشا گرفته .دوما در این مدت سه هفته خطری ایشونو تهدید نمیکنه.
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام اختلاف فشار ميان دو دست حداكثر تا ده ميليمتر جيوه طبيعي است. در موارد اختلاف بيشتر بايد بدنبال علت بود. توصيه به انجام سي تي آنژيوگرافي آئورت از نظر كوآركتاسيون آئورت الزامي است.
      اگر درد سينه ندارند عجله اي در كار نيست.
      ساير علل علارتند از دايسكشن آئورت و بيماري تاكاياسو
  • تصویر کاربر نسرین جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام چند روز قبل من راجع به فشار خون سوال پرسبدم امااشتباه تایپی داشت نوشتم فشار م در حالت عادی 16 روی 6درصورتیکه 10روی 6بعضی وقتها ماکسیمم حدود 6یا7 بعضی وقتها 14روی 9 پرسیدم که بایدمرتب دارو استفاده کنم یابالارفتن سیستول.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر فشار سيستول بالاتر از ١٤٠ ميليمتر جيوه داريد يا دياستول بالاتر از ٩٠ نيازمند درمان هستيد
      فشار پايينتر براي شما نياز به درمان ندارد.
      لطفا به بخش مقالات فشار خون بالا رجوع فرماييد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر