دکتر محمد حسین نجفی

متیل دوپا برای  پایین اوردن فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. معمولا پزشکان داروهایی را برای درمان فشار خون بالا در بارداری تجویز  می کنند که دارای کمترین عوارض و خطر باشند و متیل دوپا می تواند یکی از آنها باشد. 

آیا قرص متیل دوپا در بارداری ضرر دارد؟

هیچ پاسخ نه یا بله ای برای این سوال وجود ندارد. هنگام تصمیم گیری برای مصرف متیل دوپا در دوران بارداری مقدار مصرفی متیل دوپا را برای خطرات احتمالی وارده بر فرد یا کودک حساب کنید که بعضی از آنها به سن بارداری فرد بستگی دارد. برای برخی از خانمها ممکن است درمان با متیل دوپا در حاملگی ضروری باشد.
توصیه می شود این اطلاعات را در صورت مصرف متیل دوپا در دوران بارداری و یا تصمیم به بارداری در آینده مطالعه کنید و این را در نظر داشته باشید که دکتر شما بهترین فرد است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و کودک تان مناسب است.

در صورت مصرف متیل دوپا قبل از بارداری چه اتفاقی می افتد؟

قرص متیل دوپا

متیل دوپا اغلب برای درمان فشار خون بالا که در طول بارداری تشخیص داده می شود، استفاده می شود. بعضی از زنانی که قبل از بارداری دارو های ضد فشارخون می گیرند ممکن است پزشک داروهای ضد فشار معمول آنها را به متیل دوپا تغییر دهد. اگر دارویی مصرف کرده اید و یا مصرف می کنید، توصیه می شود به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا با هم تصمیم بگیرید که آیا هنوز به داروها نیاز دارید و یا اینکه مطمئن شوید در حال مصرف کمترین دوز ممکن هستید که اثر دارد.
بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف متیل دوپا را متوقف نکنید،یرا ممکن است برای شما و همچنین در صورت بارداری برای کودک شما خطرناک باشد. قبل از صحبت کردن با پزشک خود هیچ تغییری در داروهایتان ایجاد نکنید.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث نقایص مادرزادی می شود؟

بدن و اغلب اعضای داخلی بدن کودک در طی ۱۲ هفته اول حاملگی شکل می گیرند. عمدتا در این زمان است که بعضی از داروها باعث ایجاد نقایص می شوند.
مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالای درمان نشده در دوران بارداری احتمال مادر برای داشتن نوزادی با نقایص خاص مادرزادی، از جمله نقایص قلبی و هیپوسپادیاس (که در آن مجرای خروجی آلت تناسلی به جای آنکه در نوک آلت تناسلی باشد در زیر است) را افزایش می دهد. بنابراین بسیار پیچیده است که آیا استفاده از داروهای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی در نوزاد می شود یا اینکه نقایص با فشارخون بالای مادر ارتباط دارد.
 
تحقیقات دقیق تر برای جدا کردن اثرات فشار خون بالا در دوران بارداری ضروری است تا خطرات وارده بر نوزاد (اگر وجود داشته باشد) به علت دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شوند به طور صحیح تر ارزیابی شود.
عوارض متیل دوپا بر روی نوزاد

آیا متیل دوپا در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ ارتباطی بین مصرف متیل دوپا در بارداری و سقط جنین وجود ندارد گر چه هیچ مطالعات علمی انجام نشده که به طور خاص این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث مرده زایی می شود؟

بیشتر مطالعاتی که این نتیجه را مورد بررسی قرار دادند، افزایش میزان مرده زایی در بارداری هایی که مادر متیل دوپا مصرف کرده بودند را نشان نداد.
 
مطالعات بیشتر که اطلاعات سه مطالعۀ قبلی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است نشان داده که زنان با فشار خون بالا که در دوران بارداری با متیل دوپا درمان شدند، احتمال کمی برای زایمان زودرس یا مرگ نوزاد با فاصله کوتاهی پس از زایمان در مقایسه با زنان دارای فشارخون بالای درمان نشده، دارند .

آیا متیل دوپا در حاملگی ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود؟

متیل دوپا در حاملگی

بررسی اینکه آیا داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهند، دشوار است. آن هم به این دلیل است که فشار خون بالا خود، خطر این نتایج حاملگی را افزایش می دهد. اکثر مطالعاتی که با توجه به اثرات فشار خون بالا بر مادر نشان می دهد که مصرف متیل دوپا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش نمی دهد.

آیا مصرف متیل دوپا در حاملگی می تواند باعث مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک شود؟

مغز کودک تا پایان بارداری به تکامل ادامه می دهد. بنابراین مصرف داروهای خاص در هر مرحله از بارداری ممکن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری یا رفتار کودک داشته باشد.
تعدادی مطالعات نشان داده که مشکلات تفکری، یادگیری و رفتاری کودکان در معرض متیل دوپا در رحم در مقایسه با کودکانی که در معرض متیل دوپا قرار نگرفته اند، بیشتر نیست. اگرچه این یافته ها اطمینان بخش هستند اما بسیاری از مناطق در حال توسعه کودک وجود دارد که هنوز در بچه هایی که در رحم در معرض متیل دوپا قرار دارند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم بگوئیم استفاده از متیل دوپا در دوران بارداری، می تواند باعث تغییر در تفکر، یادگیری و رفتار کودکان در معرض خطر شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا کودک نیاز به نظارت اضافی دارد؟

اکثر زنان یک اسکن در حدود هفته ۲۰ حاملگی برای بررسی نقایص مادرزادی به عنوان بخشی از مراقبت های روتین هنگام زایمان انجام می دهند. انتظار نمی رود که متیل دوپا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند که به مراقبت بیشتری از کودک نیاز باشد. با این حال، زنان با فشار خون بالا می توانند در دوران بارداری بیشتر مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که در تمام طول بارداری مشکلی نخواهند داشت و رشد نوزاد آنها بر حسب انتظار است.

در صورت مصرف متیل دوپا توسط پدر آیا خطری نوزاد را تهدید می کند؟

اگر پدر قبل یا در دوران بارداری متیل دوپا مصرف کند، هیچگونه افزایش خطری برای نوزاد پیش بینی نمی شود.
 داروهایی که در بارداری استفاده می شود؟
اکثر داروهای مورد استفاده مادر، از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسند. گاهی اوقات ممکن است اثرات مفیدی برای کودک داشته باشد. با این حال، برخی از داروها می توانند به پیشرفت طبیعی کودک آسیب برسانند. اثری که دارو بر نوزاد می گذارد بستگی به مرحله بارداری در هنگام مصرف دارو دارد. اگر داروهایی را به طور منظم استفاده می کنید، قبل از تصمیم به بارداری با تیم پزشکی و بهداشتی خود در میان بگذارید.
اگر داروی جدیدی در طول بارداری به شما پیشنهاد می شود، مطمئن شوید که پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد بارداری شما آگاه است.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از یک دارو در دوران بارداری، لازم است تا چگونگی بهبود بیماری خود یا سلامت نوزادتان را در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است توسط دارو ایجاد شود، محاسبه کنید. جزئیات در این باره نوشته شده است تا خلاصه ای از داروهای خاص مورد استفاده در حاملگی به شما ارائه دهد تا بتوانید همراه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، دارویی را که برای شما و کودک شما مناسب است، انتخاب کنید.
هر بارداری منحصر به فرد است. تصمیم گیری برای شروع، توقف، ادامه دادن یا تغییر یک داروی تجویزی قبل یا در دوران بارداری باید با پزشک مشورت شود. بسیار مفید است تمام داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید در پرونده های مربوط به زایمان ثبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر معصومه جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام من حدود 2 ماهه که قرص کنکور مصرف میکنم روزی نصفی ،البته علتش این بود که به دلیل مشکلی که برای مادرم پیش اومدد(بالا رفتن فشار و سکته )نسبت به دستگاه فشار خون فوبیا گرفتم و با دیدن دستگاه ضریان قلبم و فشار خونم بالا میره البته در حالت عا دی ضربانم 65 هست و فشارم 12یا13 الان مدتی است که شبها بی خوابی دارم خواستم بدونم آیا این با مصرف کونکور ارتباط داره؟و اینکه تا چه زمانی باید کونکور رو مصرف کنم راستش روزها خیلی احساس گیجی و سستی میکنم و دائما خسته ام ولی خوابم نمیبره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ابتدا استرس رو درمان كنيد و بعد ميتونيد كنكور رو به تدريج قطع كنيد بعد اگر فشار بالا رفت در مورد شروع دارو مجددا تصميم گيري كرد
  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    آیا قرص کنکور فقط برای کاهش فشار خون هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    فشار خونم بالاست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    با عرض سلام..
    جناب دکتر بنده 30 سالمه.6 ماه پیش متوجه شدم فشارم بالاست تا 16 روی 9.5 هم میرسید. بعداز مراجعه به دکتر و وصل هولتر فشار لوزار 25 تجویز شد..بعداز مصرف دارو بعضی مواقع که فکر و وسواس فشار میگیرم یا فعالیت روزانه دارم فشارم 14.8 رروی 8.7 میرسه ولی بعد از نیم ساعت الی یک ساعت فشارم روی 12روی 8 میاد.لطفا راهنمایی کنید این فشار خطری نداره...ایا احتیاج هست داروی جدیدی مصرف کنم...تو رو خدا منو از فکر در بیارین بدجور دارم اذیت میشم با این فشار خون..همش تو فکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام...ممنون از راهنمایی جناب دکتر...بنده کرمان هستم...دوز مصرفیشرو اعلام میکنین؟چه مقدار...چه زمانی از روز...با تشکر
    3. تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      جناب دکتر فقط بعضی مواقع فشارم میا تا 14.7...ایا بازم باید دارو اضافه کنم؟
    4. تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      جناب دکتر فقط بعضی مواقع فشارم میا تا 14.7...ایا بازم باید دارو اضافه کنم؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ابتدا استرس تونو درمان كنيد اگر فشار كنترل نشد صبحها نصف قرص هيدرو كلر تيازيد استفاده كنيد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر alireza یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید، از مدتی پیش فشار خونم بالا رفته البته فشار دیاستولیکم افزایش بیشتری داشته و بیشتر اوقات بالای 85 وحتی 90 ولی فشار سیستولیکم فقط گاهی بالاتر از عدد 135 نشون میده، حتی گاهی که با دستگاه میگیرم فشارم 120 رو 85 تا 90 نشون میده، چند روزیه اتنولول 50 روزی یکی میخورم ولی تاثیر زیادی نداشته. ضمنا حالت گرفتگی و فشار در گلو حس میکنم و درد در انگشتها که صبحها کمتر و شبها بیشتر میشه. با فعالیت بدنی نسبتا شدید و بلند کردن چیزای سنگین هم فشارخونم تا چند روز بدتر میشه. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دوماه پیش فشارم بالا رفت فکر کنم به علت استرس بعد به متخصص قلب رفتم نوار قلب و اکو کردن گفتن چیزی نیست از استرس هستش قرص کونکور روزی ۱ عدد دادن بعد ۱۰ روز رفتم گفتن اگه بخوای دیگه مصرف نکن الان نصف کردم ولی اون ترس رو دارم که باز فشارم بره بالا و ورزش رو هم از ترس قطع کردم پرورش اندام کار میکردم هی فشارم رو میگیرم و گاهی شبها بعد شام احساس تپش دارم وقتی میخوابم بلند میشم بهتر میشه خواهشا راهنماییم کنین اگه تو اکو چیزی نباشه خیلم راحت باشه ازمایش کلی خون هم دادم همه چی خوب بود فقط اون ترس سرگیجه ولم نمیکنه مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      حتما جهت كنترل استرس و وسواس به روانپزشك مراجعه كنيد. بعد از كنترل اضطراب دارو را قطع كنيد و فشارتون رو تا يك ماه هفته اي يك بار چك كنيد. اگر فشارتون باز هم بالا بود مراجعه كنيد.
  • تصویر کاربر پورروشن شنبه ۲۵ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    درمان قطعی فشار خون بالا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    باسلام.آقای دکتر بنده مدتی کراتین مصرف کردم.در حال حاضر بعد از مصرف تنگی نفس.خستگی.تعرق زیاد.احساس گرما میکنم.دکتر آسم و آلرژی برام simbicortتجویز کردولی هنوز هم کمابیش مشکلات رو دارم.خواستم ازتون بپرسم اگر دارویی برای درمان بیماری بنده میشناسید لصفا معرفی کنید.منتظر راهنمایی شما هستم.صمیمانه سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر فرشاد جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . فرشاد کاویانی از استان کهگیلویه و بویر احمد شهرستان گچساران . 34 ساله . آیا فشار خون بالا درمان قطعی هم دارد یا خیر ؟ یا اینکه هر کسی که دچار فشار خون بالا بشه دیگه تا اخر عمرش باید دارو مصرف کنه ؟؟؟!!!! و اینکه من رگ قلبم بر اثر فشار خون بالا ضخیم شده و میترسم سکته کنم اخه بعضی وقتا که میرم سالن ورزشی و میدوم تا وزن کم کنم انگار دقیقا همون جایی که رگه ضخیم شده خون رو درست حرکت نمیده و احساس میکنم که هر لحظه ممکنه ایست قلبی کنم اخه یکمم درد دارم از ناحیه ای که رگ قلبم ضخیم شده . وزنم 98 و 34 ساله و 180 قد . املوپرس و والسارتان 80 مصرف میکنم . شب نصف قرص املوپرس و یک عدد والسارتان . و صبح هم یک عدد والسارتان و نزدیکای ظهر یا عصر هم که فشارم معمولا میره بالا نصف املوپرس . و ایا این ضخامت رگم برطرف میشه یا نه همیشگیه؟؟؟؟ با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر توفیق پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 57سال دارم یک بار بالن زدم دو بار هم آنژیوگرافی کردم ولی فشار م بالا میاره استرس و کم حوصله میشم داروهای مصرفی هم تداگلیز 26 ، پلاویکس،متورال،املوپرس،آ اس آ ، آتورواستاتین 40
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر