دکتر محمد حسین نجفی

متیل دوپا برای  پایین اوردن فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. معمولا پزشکان داروهایی را برای درمان فشار خون بالا در بارداری تجویز  می کنند که دارای کمترین عوارض و خطر باشند و متیل دوپا می تواند یکی از آنها باشد. 

آیا قرص متیل دوپا در بارداری ضرر دارد؟

هیچ پاسخ نه یا بله ای برای این سوال وجود ندارد. هنگام تصمیم گیری برای مصرف متیل دوپا در دوران بارداری مقدار مصرفی متیل دوپا را برای خطرات احتمالی وارده بر فرد یا کودک حساب کنید که بعضی از آنها به سن بارداری فرد بستگی دارد. برای برخی از خانمها ممکن است درمان با متیل دوپا در حاملگی ضروری باشد.
توصیه می شود این اطلاعات را در صورت مصرف متیل دوپا در دوران بارداری و یا تصمیم به بارداری در آینده مطالعه کنید و این را در نظر داشته باشید که دکتر شما بهترین فرد است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و کودک تان مناسب است.

در صورت مصرف متیل دوپا قبل از بارداری چه اتفاقی می افتد؟

قرص متیل دوپا

متیل دوپا اغلب برای درمان فشار خون بالا که در طول بارداری تشخیص داده می شود، استفاده می شود. بعضی از زنانی که قبل از بارداری دارو های ضد فشارخون می گیرند ممکن است پزشک داروهای ضد فشار معمول آنها را به متیل دوپا تغییر دهد. اگر دارویی مصرف کرده اید و یا مصرف می کنید، توصیه می شود به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا با هم تصمیم بگیرید که آیا هنوز به داروها نیاز دارید و یا اینکه مطمئن شوید در حال مصرف کمترین دوز ممکن هستید که اثر دارد.
بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف متیل دوپا را متوقف نکنید،یرا ممکن است برای شما و همچنین در صورت بارداری برای کودک شما خطرناک باشد. قبل از صحبت کردن با پزشک خود هیچ تغییری در داروهایتان ایجاد نکنید.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث نقایص مادرزادی می شود؟

بدن و اغلب اعضای داخلی بدن کودک در طی ۱۲ هفته اول حاملگی شکل می گیرند. عمدتا در این زمان است که بعضی از داروها باعث ایجاد نقایص می شوند.
مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالای درمان نشده در دوران بارداری احتمال مادر برای داشتن نوزادی با نقایص خاص مادرزادی، از جمله نقایص قلبی و هیپوسپادیاس (که در آن مجرای خروجی آلت تناسلی به جای آنکه در نوک آلت تناسلی باشد در زیر است) را افزایش می دهد. بنابراین بسیار پیچیده است که آیا استفاده از داروهای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی در نوزاد می شود یا اینکه نقایص با فشارخون بالای مادر ارتباط دارد.
 
تحقیقات دقیق تر برای جدا کردن اثرات فشار خون بالا در دوران بارداری ضروری است تا خطرات وارده بر نوزاد (اگر وجود داشته باشد) به علت دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شوند به طور صحیح تر ارزیابی شود.
عوارض متیل دوپا بر روی نوزاد

آیا متیل دوپا در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ ارتباطی بین مصرف متیل دوپا در بارداری و سقط جنین وجود ندارد گر چه هیچ مطالعات علمی انجام نشده که به طور خاص این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشد.

آیا مصرف متیل دوپا در دوران حاملگی باعث مرده زایی می شود؟

بیشتر مطالعاتی که این نتیجه را مورد بررسی قرار دادند، افزایش میزان مرده زایی در بارداری هایی که مادر متیل دوپا مصرف کرده بودند را نشان نداد.
 
مطالعات بیشتر که اطلاعات سه مطالعۀ قبلی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده است نشان داده که زنان با فشار خون بالا که در دوران بارداری با متیل دوپا درمان شدند، احتمال کمی برای زایمان زودرس یا مرگ نوزاد با فاصله کوتاهی پس از زایمان در مقایسه با زنان دارای فشارخون بالای درمان نشده، دارند .

آیا متیل دوپا در حاملگی ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود؟

متیل دوپا در حاملگی

بررسی اینکه آیا داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهند، دشوار است. آن هم به این دلیل است که فشار خون بالا خود، خطر این نتایج حاملگی را افزایش می دهد. اکثر مطالعاتی که با توجه به اثرات فشار خون بالا بر مادر نشان می دهد که مصرف متیل دوپا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش نمی دهد.

آیا مصرف متیل دوپا در حاملگی می تواند باعث مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک شود؟

مغز کودک تا پایان بارداری به تکامل ادامه می دهد. بنابراین مصرف داروهای خاص در هر مرحله از بارداری ممکن است تاثیر قابل ملاحظه ای بر یادگیری یا رفتار کودک داشته باشد.
تعدادی مطالعات نشان داده که مشکلات تفکری، یادگیری و رفتاری کودکان در معرض متیل دوپا در رحم در مقایسه با کودکانی که در معرض متیل دوپا قرار نگرفته اند، بیشتر نیست. اگرچه این یافته ها اطمینان بخش هستند اما بسیاری از مناطق در حال توسعه کودک وجود دارد که هنوز در بچه هایی که در رحم در معرض متیل دوپا قرار دارند، مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم بگوئیم استفاده از متیل دوپا در دوران بارداری، می تواند باعث تغییر در تفکر، یادگیری و رفتار کودکان در معرض خطر شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا کودک نیاز به نظارت اضافی دارد؟

اکثر زنان یک اسکن در حدود هفته ۲۰ حاملگی برای بررسی نقایص مادرزادی به عنوان بخشی از مراقبت های روتین هنگام زایمان انجام می دهند. انتظار نمی رود که متیل دوپا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند که به مراقبت بیشتری از کودک نیاز باشد. با این حال، زنان با فشار خون بالا می توانند در دوران بارداری بیشتر مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که در تمام طول بارداری مشکلی نخواهند داشت و رشد نوزاد آنها بر حسب انتظار است.

در صورت مصرف متیل دوپا توسط پدر آیا خطری نوزاد را تهدید می کند؟

اگر پدر قبل یا در دوران بارداری متیل دوپا مصرف کند، هیچگونه افزایش خطری برای نوزاد پیش بینی نمی شود.
 داروهایی که در بارداری استفاده می شود؟
اکثر داروهای مورد استفاده مادر، از جفت عبور کرده و به نوزاد می رسند. گاهی اوقات ممکن است اثرات مفیدی برای کودک داشته باشد. با این حال، برخی از داروها می توانند به پیشرفت طبیعی کودک آسیب برسانند. اثری که دارو بر نوزاد می گذارد بستگی به مرحله بارداری در هنگام مصرف دارو دارد. اگر داروهایی را به طور منظم استفاده می کنید، قبل از تصمیم به بارداری با تیم پزشکی و بهداشتی خود در میان بگذارید.
اگر داروی جدیدی در طول بارداری به شما پیشنهاد می شود، مطمئن شوید که پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد بارداری شما آگاه است.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از یک دارو در دوران بارداری، لازم است تا چگونگی بهبود بیماری خود یا سلامت نوزادتان را در برابر هر گونه مشکلی که ممکن است توسط دارو ایجاد شود، محاسبه کنید. جزئیات در این باره نوشته شده است تا خلاصه ای از داروهای خاص مورد استفاده در حاملگی به شما ارائه دهد تا بتوانید همراه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، دارویی را که برای شما و کودک شما مناسب است، انتخاب کنید.
هر بارداری منحصر به فرد است. تصمیم گیری برای شروع، توقف، ادامه دادن یا تغییر یک داروی تجویزی قبل یا در دوران بارداری باید با پزشک مشورت شود. بسیار مفید است تمام داروهایی را که در دوران بارداری استفاده می کنید در پرونده های مربوط به زایمان ثبت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جوان دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشین ۳۶ ساله هستم پدرم در سن ۴۵ سالگی سکته کردن و‌ناراحتی قلبی فشار خون نقرس و سنگ کلیه داشتن و‌من تحت نظر دکتر هستم‌چند ماهی‌هست که قرص آملوپرس ۵ میخورم‌و‌فشار کنترل شده ولی دیروز فشار عصبی داشتم فشارم ۱۲/۹ شد هیچ‌علایم‌سر دردی ندارم فقط مینیمم پایین نمیاد
    و‌اینکه ورزش میکنم اضافه وزن هم‌ندارم ولی همش استرس و‌گاهی تپش قلب دارم کلا استرسی هستم ۱ ماه دیگه هم قرار هست ivf کنم
    قرص یدوفولیک‌میخورم با لووتروکسین با آملوپرس و چند روزی لتروزول
    برای پایین اومدن مینیمم فشار چکا کنم آقای دکتر? آزمایش هم‌فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      مکرر فشار را نگیرید...علایمتان بیشتر اضطرابی است
  • تصویر کاربر ساناز چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی . وقتتون بخیر .
    اگر کسی فشار سیستولیکش ۱۲ باشه و فشار دیاستولیکش ۹ باشه فشارخونش بالاست و باید قرص بخوره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در مرحله اول پرفشاری خ ن است...بستگی به علایم و اکو وارد
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی . وقتتون بخیر .ببخشید از روی نوار قلب میشه متوجه شد که بیمار فشارش بالاست و کلا بیماری فشارخون داره ؟ رایت باندل یعنی چی ؟ ایا به نارسایی قلبی و افت فشارخون منجر میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      در صورت فشلر خون طولانی مدت آثار آن روی نوار قلب می تواند مشخص باشد
  • تصویر کاربر ف سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز جواب سوال منو ندادید ..کدرهگیری رو میزنم جواب رو نمیبینم خطا میزنه .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      توصیه به افزایش دارو ووتنظیم مجدد داروها...لوزارتان ۲۵ مصرف کنید و مجدد مرتجعه کنید..مکرر فشار نگیرید
  • تصویر کاربر R یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من 37 سالمه حدود 6 ساله فشار خون عصبی دارم و مرتب قرص فشار خون میخورم ولی الان نزدیک یک ساله زیر دو چشمم خیلی بدجور شده ورم کرده و میگن برا فشار خونه میخواستم بدونم واقعا برای همینه یا مشکل دیگه ایه ؟منو راهنمایی کنید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بیماری کلیوی بررسی شود
  • تصویر کاربر رسول شنبه ۱۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام مجدد آقای دکتر پیرو سوال قبلی بنده به علت سر گیجه و احساس سبکی سر درحالت ایستاده فشار خود را با دستگاه دیجیتال معمولی نه هولتر،گرفتم ۱۴ رو ۹ بود به فاصله دو دقیقه بعد از نشستن دوباره فشارم را گرفتم شد ۱۱/۵ رو ۷/۵ چرا در این تغییر وضعیت فشارم اینقدر تغییر میکنه ؟؟یا گرفتن فشار درحالت ایستاده با دستگاه دیجیتال معمولی غلطه؟
    در صورت نیاز به افزایش دوز قرص یا تغییر لطفا بفرمایید
    ممنون از صبر و شکیبایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر دریا شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،من ۴۸ سالمه ۱۸ ساله هر شب نصف آملودیپین ،ونصف متورال استفاده میکنم ،الان متوجه شدم این دو دارو تداخل دارن ولی تو این سال ها مشکل خاصی نداشتم فقط لرزش دست پیدا کردم ،در حال حاضر هم درد کمر و پا داشتم دکتر قرص سلکوکسیب ۲۰۰ روزی یک عدد تجویز کردن مطالعه ای که داشتم ،فشار رو بالا میبره ،استفاده کنم ؟
    ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      آملودیپین با متورال تداخل ندارد...سلکسیب در حد هفته ای یکبار منعی ندارد ولی ماهانه مصرف نکنید...
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ولی مصرف روزانه باعث افزایش فشار می گردد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با عرض سلام جناب دکتر بنده رضایی هستم علیرضا بیماره خودتون فشار خون دکتر جان بنده فشار خون دارم که به دستور شما قرص والسارتان ۸۰ روزی یه عدد مصرف میکنم دکتر جان بنده مشکل پروستات و تکرر ادار درد زیره شکم دارم حس میکنم هر قرص فشاری میخورم بعده ۲ هفته تکرر ادادر و سوزش میکیرم حالا نمیدونم این از قرص هست یاخیر تا حالا املوبرس و لوزارتان و السارتان نصرف کردم و حس میکنم بعده قطع کردن بهتر میشم با توجه به شرایط بنده ایا این وضعیت از قرص هست امکانش هست بنده رو راهنمایی کنین یه قرص بخورم بنده بدنساز هم هستم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مسئله تکرر ادرار و مروستات ارتباطی با دارو ندارد حتما به ارولوژیست مراجعه کنید...این داروها تاثیر آنچنانی روی ادرار ندارند که برای شمو مشکل ایجاد کنند
  • تصویر کاربر فروزان شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام
    من فشار دست راستم ۱۱.۸ و فشار دست چپم ۱۳.۳ هست
    غیر طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر . شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    با سلام میخواستم بدونم اگر شخصی بیش از پنج عدد قرص فشار بخورد چ عوارضی در پی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مراجعه به اورژانس
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر